الثلاثاء، 4 مايو 2021

درس القرآن و تفسير الوجه الرابع من هود .

 

 

درس القرآن و تفسير الوجه الرابع من هود .

 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

أسماء إبراهيم :

 شرح لنا سيدي و حبيبي يوسف بن المسيح ﷺ أثناء جلسة التلاوة المباركة من أحكام التلاوة ؛ صفات الحروف , ثم قام بقراءة الوجه الرابع من أوجه سورة هود ، و أجاب على أسئلتنا بهذا الوجه ، ثم صحح لنا تلاوتنا ، و أنهى الجلسة بأن طلب نبي الله الحبيب منا إستخراج الأحكام من الوجه .

بدأ نبي الله جلسة التلاوة المباركة بقوله :

الحمد لله ، الحمد لله وحده ، الحمد لله وحده و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد ، لدينا اليوم الوجه الرابع من أوجه سورة هود ، و نبدأ بأحكام التلاوة و أحمد :

-  صفات الحروف :

القلقلة : حروفها مجموعة في (قطب جد) .
الهمس : حروفه مجموعة في (حثه شخص فسكت) .
التفخيم : حروفه مجموعة في (خص ضغط قظ) .
اللام : تفخم و ترقق : إذا كان ما قبلها مفتوح و مضموم تفخم , و إذا كان ما قبلها مكسور ترقق , و كذلك الراء تفخم و ترقرق و ممنوع التكرار .
التفشي : حرفه الشين .
الصفير : حروفه (الصاد , الزين , السين) .
النون و الميم المشدتين تمد بمقدار حركتين .
أنواع الهمزة : همزة وصل , همزة قطع , همزة المد .
الغنة : صوت يخرج من الأنف .

و بعد أحمد قال الأحكام مروان ثم رفيدة ثم أرسلان .
__

○ و ثم طلب سيدي يوسف بن المسيح ﷺ من أحمد قراءة سورة قريش ، و صحح له قراءته .

__

و ثم تابع نبي الله يوسف الثاني ﷺ الجلسة بشرح الوجه لنا فقال :

الله سبحانه و تعالى يصف المفترين على الله عز و جل و الكاذبين على الله عز و جل ، و الذين يدَّعون أنهم أُوحيَّ إليهم و لم يُوحى إليهم بشيء ، يقول سبحانه و تعالى واصفاً الأنبياء الكاذبين ، يقول :

{أُوْلَئِكَ لَمْ يَكُونُواْ مُعْجِزِينَ فِي الأَرْضِ وَمَا كَانَ لَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاء يُضَاعَفُ لَهُمُ الْعَذَابُ مَا كَانُواْ يَسْتَطِيعُونَ السَّمْعَ وَمَا كَانُواْ يُبْصِرُونَ} :

اللي كذبوا على الله عز و جل ، لن يعجزوا الله عز و جل في الأرض ، لن يفروا من الله عز و جل ، لن يهربوا منه ، لن يختبئوا بعيداً عنه ، (و ما كان لهم من دون الله من أولياء) محدش يقدر ينصرهم ضد ربنا ، محدش يقدر ينصرهم ضد ربنا سبحانه و تعالى ، مين دُول/هؤلاء بقى؟ (يضاعف لهم العذاب) عذابهم مضاعف ، الكاذبين على الله عز و جل ، عذابهم مضاعف ، (ما كانوا يستطيعون السمع) ما كانوا يستطيعون أن تصلهم كلمات الوحي ، لأن السمع هو إيه؟ الوحي الإلهي ، مسمعتوش في سورة الجن بيقول إيه : (و إنهم عن السمع لمعزولون) ، السمع هنا معناه إيه؟ الوحي ، تلقي الوحي ، كذلك كلمة العلم هي إيه؟ الوحي أيضاً ، كذلك الإبصار ، إبصار الكشوف و الرؤى هي أيضاً من دلالات و رموز و معاني الوحي في القرآن ، (و ما كانوا يبصرون) ماكنوش يشوفوا كشوف و لا رؤى ، لأنهم مفترين باعوا دينهم بدنياهم ، زي مين كده في تاريخ الإسلام؟ مسيلمة الكذاب ، هذا مدعي كاذب على الله عز و جل ، مالك بن نويرة ، الأسود العنسي ، سجاح ، هناك أمثلة كثيرة لمدعي النبوة كذباً على الله عز و جل ، هؤلاء يُضاعف لهم العذاب و هم غير معجزين في الأرض ، محدش يقدر ينصرهم ضد ربنا .
____

{أُوْلَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ} :

تسمع يقولك : عشان متخسرش نفسك لازم تعمل الفعل الفلاني ، أو تسامح فلان عشان متخسرش نفسك ، كلمة إنك تكسب نفسك أو تخسر نفسك ، كلمة عظيمة جداً ، ده معنى قرآني عميق ، إن الإنسان يكسب نفسه ، يعني إيه؟ يكسب نفسه المطمئنة المزكاة بتزكية الوحي و العرفان الإلهي ، بالتالي الكاذب على الله عز و جل و المفتري (أؤلئك الذين خسروا أنفسهم) خِسر نفسه ، بينه و بين نفسه ، معدش يحترم نفسه أقل حاجة ، هو عارف إنه كذاب و مش صادق ، فبالتالي لا يتكلم بقوة و لا بيقين و لا بحرارة ، إيه تاني بقى من صفاتهم؟ (و ضل عنهم ما كانوا يفترون) أي كلام بيفتروه لن يجنوا منه ثمار ، لا في الدنيا و لا في الآخرة ، ضل يعني تاه ، تاه عنهم ما كانوا يكذبون .
___

{لاَ جَرَمَ أَنَّهُمْ فِي الآخِرَةِ هُمُ الأَخْسَرُونَ} :

(لا جرم) معناها معنيين : (لا جرم) أي لا عجب أنهم في الآخرة هم الأخسرون ، أكثر المكلفين خُسراناً ، و أكثرهم عذاباً ، و كذلك (لا جرم) يعني مش جريمة إن إحنا نجعلهم الأخسرين يوم القيامة ، الأكثر خُسراناً ، هذا ليس بجرم أن نفعل ذلك ، يعني هو أمر طبيعي بأن يكون هؤلاء الكاذبين خاسرين و أكثر الناس خسراناً يوم القيامة و مش جريم ان احنا نصفهم بذلك ..
____

بعد كده ربنا بيتكلم و بيقول عن الطائفة التانية بقى ، المصدقين بالأنبياء و الأنبياء الصادقين :

{إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَأَخْبَتُواْ إِلَى رَبِّهِمْ أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ} :

المؤمنين و الأنبياء الصادقين و المُصدقين بيهم هؤلاء آمنوا و عملوا الصالحات ، آمن و عمل ، و إيه تاني؟ (و أخبتوا إلى ربهم أؤلئك أصحاب الجنة هم فيها خالدون) ، أصحاب الجنة في الدنيا و الآخرة هم خالدين فيها ، و المحسنون منهم ، من المؤمنين ، أؤلئك يعبرون الجنات المتعاقبة في خلود أبدي لا ينتهي ، كلمة (أخبتوا) لها معنيين من خلال أصوات الكلمات ، أخبتوا : الهمزة أعماق ، خبت أي إنزوت و انطفئت ، يعني أطفؤا شهواتهم المحرمة و ثوائرهم النفسانية من أعماقهم نتيجة التزكية ، و هي دائرة مفرغة ، لما تزكي نفسك يبقى إنت كده إيه ، عملت إنزواء و خبت شهواتك المحرمة من أعماقك يعني بصدق عظيم ، و كذلك عندما تجعل شهواتك المحرمة و ثوائرك النفسانية تخبت في نفسك من الأعماق ، يبقى إنت كده بتزكي نفسك ، يبقى هي دائرة مفرغة ، كل منها تؤدي إلى الآخر ، و كذلك من معاني أخبتوا ، صفة من صفات المؤمنين ، إيه هي بقى؟ أخبتوا : أخ بت ، أخ أي أعماق النشوة و الفخر و العزة و الفَخَّار و النشوة تأتي مع الفيصلة ، بت أي فصل و أخذ القرار الفاصل ، كذلك الأنبياء و المؤمنين يستقيموا على الطريق المستقيم و دائماً عندهم فيصلة ما بين الحق و الباطل ، ما بين الإيمان و الكفر ، ما بين العدل و الظلم ، إذاً من صفات الأنبياء و المؤمنين بأنهم مستقيمين ، أمرهم بات ، أمرهم واضح ، عندهم صدق و يقين ، باتين في أمرهم ، و هذا البَتُ و هذه الصفة العظيمة تورث فيهم العزة و الفَخَّار من الأعماق . لان لديهم شرف في الصدع و الجهر بالحق .
____

{مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالأَعْمَى وَالأَصَمِّ وَالْبَصِيرِ وَالسَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلاً أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ} :

ربنا بيقارن بين الفريقين بقى ، مين؟ اللي هم الانبياء الكذبة و الأنبياء الصادقين ، (مثل الفريقين كالأعمى و الأصم و البصير و السميع) الأعمى اللي هو مش شايف كشوف ، و الأصم الذي لا يتلقى وحي ، و البصير اللي بيشوف الكشوف الصادقة ، و السميع اللي هو إيه ، بيستمع لكلمات الوحي المصفاة من الله عز و جل ، و بمناسبة الآية العظيمة دي ، سبحان الله ، ترتب إن خطبة الجمعة غداً إن شاء الله هتكون من كتاب حقيقة الوحي ، أول جزء من كتاب حقيقة الوحي ، هناخد مقدمة حقيقة الوحي التي كتبها المسيح الموعود ﷺ ، و هو كتاب غير عربي و لكننا تقدمنا و استعجلنا في قراءته في الخطبة لأهميته العظمى ، و خصوصاً أول ١٠٠ صفحة تقريباً من كلام المسيح الموعود فيه ، و دي غالباً اللي هنخلصها في خطبة الجمعة ، و نرجئ الباقي بعد أن نكمل الكتب العربية .
ربنا سبحانه و تعالى هنا بيقارن ما بين الفريقين ، لأنه لا تُعرف الأمور إلا بأضدادها ، و هو ده قانون التدافع ، قانون التمايز ، (مثل الفريقين كالأعمى و الأصم) مين؟ المفترين على الله عز و جل ، و المكذبين للأنبياء الصادقين ، يعني المكذب للنبي الصادق كأنه ، كأنه مفتري و كاذب على الله ، بدرجة النبي الكاذب ، تخيلوا بقى؟؟ أعمى و أصم ، طيب ، الأنبياء الصادقين و المؤمنين بيهم ، هم إيه؟ البصير و السميع ، فيهم صفة الإبصار أي إبصار الكشوف ، و فيهم صفة السمع أي تلقي المكالمات و الوحي الإلهي المصفى ، طيب واحد هيسألني و يقول : يا سيدنا ، طيب لو نبي كذاب و خدع الناس ، و ناس انخدعت بيه بحسن نية ، هل عليهم شيء؟؟ أقول : ليس عليهم شيء البتة ، لأن المؤاخذ مين؟؟ المؤاخذ فريقين : النبي الكاذب و المُكذب للنبي الصادق ، بس دول/هؤلاء اللي ربنا توعدهم بالعذاب ، المُكذب النبي الصادق و مُدعي النبوة كذباً ، طيب واحد اتخدع بنبي كذاب؟ عليه حاجة؟؟؟ ليس عليه شيء لا في الدنيا و لا في الآخرة ، بل هو معذور ، يُحاسبه الله سبحانه و تعالى على نيته ، يبقى هنا دلالة و إشارة إلى عِظَم أمر دعوى النبوة ، اللي يقول إنه مبعوث من الله عز و جل أو يتلقى وحي أو عنده رسالة من الله عز و جل يُبلغها للمؤمنين أو للناس ، يجب أن تُرخي سمعك و أن تتمهل و أن تعقل ما يقول و أن تصدقه خيرٌ لك من أن تُكذبه ، صَدقه خير لك من أن تُكذبه ، طبعاً بعد استخارة الله عز و جل ، محدش بيقولك اعمل على طول ، استخر الله ، اسأله ، يبقى إيه ، أن تُصدق خير لك من أن تُكذب ، لأنك لو صدقت كده نجوت ، نجوت مع النبي الصادق أو إنك مكذبتش نبي ، إحتمال ، إنت شايف إنه ممكن يكون إحتمال إنه كاذب ، لا ، إنت أحسنت الظن و ربنا لن يُضيعك ، ليه؟ لأن ربنا تعهد بذلك ، قال (أؤلئك لم يكونوا
 معجزين في الأرض و ما كان لهم من دون الله من أولياء) يعني النبي الكاذب مش معجز في الأرض ، هيتكشف هيتكشف ، ربنا كفيل بذلك ، و حتى على فرض الإنسان توهم إن ده صادق و آمن بذلك النبي و مات ، ليس عليه شيء بنص القرآن الكريم ، ف ده تطمين للناس ، ميخافوش من أي حد يدعي الوحي ، لا ، و هتجد جِمَاعُ ذلك و تفصيل ذلك في صيغة بيعة يوسف بن المسيح ، لأن البيعة بتاعت يوسف بن المسيح اللي هي أصلاً بيعة الإمام المهدي الحبيب ﷺ ، فأصلها إيه؟ و فصلها إيه؟ حسن الظن في الأولياء و كل من ادعى الوحي على الله عز و جل ، نحن نحسن الظن و نسأل الله عز و جل بخُلوص النية و متجردين من كل شرك قولي أو فعلي أو قلبي ، (هل يستويان مثلاً) يستوي الفريق ده الكافر مع الفريق ده المؤمن؟؟؟ لا يستويان ، (أفلا تذكرون) مش تعقلوا كده و تَّذَكَروا كلمات الله عز و جل و تتدبروها؟؟؟ .
وأحكيلكو دلوقتي آية عظيمة جداً و معجزة عظيمة جداً ، من معجزات كثيرة جداً للرسول ﷺ ، المعجزة اللي هقولها دي و أحكيها بإختصار ، هي أعظم من معجزة شق البحر لموسى ، خلي بالك عشان تعرف حقيقة النبي محمد و عظمة النبي محمد ﷺ ، خلي بالك ، المعجزة اللي هحكيها دي هي أعظم من معجزة شق البحر لموسى ، مش بني إسرائيل بيتفاخروا في شق البحر لموسى ، و نحن كذلك نتفاخر بذلك لأننا من أتباع موسى ، و لكن سيدنا محمد ﷺ ربنا أعطاه معجزة أعظم من شق البحر ، مش دي بس ، ده معجزات كثيرة جداً لو نتأملها و نتدبرها ، بس ركز في المعجزة دي ، و دي معجزة قوية و لها شواهد كثيرة ، سيدنا محمد ﷺ بعدما ربنا نصره في غزوة الخندق أو غزوة الأحزاب ، بعث رسائل لمجموعة من ملوك الأرض وقتها ، رسائل عن الدعوى بتاعته ، عن إدعاءه للنبوة و أنه أتى بشريعة ، و أنه واجب أن الناس تتبعه و تلتزم بتلك الشريعة ، بعث رسالة إلى حاكم مصر أو والي الدولة الرومانية على مصر و كان ساعتها إسمه المقوقس ، و بعث لهرقل ، و بعث لبعض ملوك العرب و الشام و كده ، و كان من ضمن الرسايل اللي بعتها دي ، بعت لمين؟ بعت رسالة لشاهن شاه اللي هو كِسرى ، اللي هو ملك فارس أو عظيم فارس ، و كِسرى كان مسمي نفسه ملك الملوك ، ليه بقى؟ لأنه كان عنده ممالك كثيرة جداً و كل مملكة يُعين عليها ملك ، و الملك ده خاضع لكِسرى ده ، فهو مسمي نفسه ملك الملوك ، و خاب و خَسر ، فملك الملوك هو الله عز و جل ، لذلك مُحرم أن نُسمي شاهنشاه أو ملك الملوك ، هذا أمر مُحرم ، المهم كان من شروط الرسول ، الرسل اللي بعتهم النبي ﷺ للملوك ، أن يُسلم الرسالة يداً بيد ، لازم كده ، يشوف الملك و يُعطيه الرسالة بيده ، ليه؟ عشان الآمانة ، عشان يتأكد أن الرسالة وصلت ، المهم في رسول بعثه النبي ﷺ لكِسرى ده ، و سافر بلاد كثيرة جداً و تعب حتى وصل ، و أول ما وصل لإيوان كِسرى ، الحرس قالوا له : هات الرسالة و امشي انت ، قال لهم : لا ، أسلمهاله بإيده ، فضل قاعد متنح و مُصر أن يُعطي الرسالة لكِسرى بإيده ، في الآخر هم الحراس زهقوا منه و إستأذنوا كِسرى و قال لهم : ادخلوه ، فبعد كده دخل و أعطاه الرسالة ، و المترجم بدأ يقرأ ، فأول الرسالة : ((من محمد رسول الله إلى كِسرى عظيم الفرس)) ، أول ما كِسرى سمع كده ((من محمد رسول الله إلى كِسرى)) غضب و مزق الرسالة مباشرة قبل أن يقرأها ، و قال كيف لعبد من عبيدي يُقدم إسمه على إسمي ، يعني هو مزعلش من كلمة نبي الله ، زعل إن سيدنا محمد قال في الرسالة إسمه قبل إسم كِسرى ، شفت الغطرسة ، غطرسة و كِبر و تجبر و تكبر و علو في الأرض ، أول ما مزق الرسالة خلاص رسول رسول الله ﷺ فهم الرسالة و قام واخد بعضه و ماشي ، ساعتين تلاتة كده ، كأن كِسرى يتراجع كده و ندم يعني ، بس هو غلط طبعاً غلطة كبيرة ، قال للحراس روحوا في أثر الرسول ده و هاتوهولي عشان نفهم منه ، راحوا وراه كان دخل مدينة ، أول ما وصلوا لهذه المدينة كان الرسول ده مشي من المدينة دي و دخل في مدينة تانية ، و هكذا كل ما يدخل مدينة عبال ما رسل كِسرى يوصلوا يكون هو مشي ، لغاية ما وصل المدينة المنورة ، كِسرى فضل محتار ، مين ده ، اللي باعت إسمه قبل إسمي ده؟؟!!  قام باعت لملك اليمن وقتها كان خاضع لفارس ، واحد إسمه (باذان) كان ملك اليمن ، قاله يا باذان إبعت رجلين يروحوا يجيبولي محمد ده ، يجيبهولي فارس ، عشان أشوف قصته إيه ، اللي بيقدم إسمه على إسمي ، يعني هو زعلان لمجرد إنه قدم إسمه على إسم كِسرى ، شوف الطغيان و التجبر ، فقام باذان سمع الكلام و بعت رسولين لسيدنا محمد ﷺ ، فالإتنين دول الرجالة راحوا الطائف و قالوا : إحنا بنسأل عن محمد مدعي النبوة ، فقال أهل الطائف لهما : لا مش هنا ، ده في حتة إسمها يثرب ، فوق في الشمال ، طبعاً كفار قريش سمعوا الخبر و قالوا إيه : ملك الملوك بيبعت لمحمد عاوزه عشان زعلان منه ، ده إحنا كده خِلصنا منه ، إنبسطوا أووي ، محمد ده اللي مدوخنا ، ملك الملوك بينصبله فخ و بيحفرله ، يا سلااام ، إنبسطوا بقى إنه هو إيه ، وقعوا في بعض ، كِسرى وقع في عداوة مع سيدنا محمد ﷺ ، المهم فضلوا يسألوا الرجلين دول اللي بعتهم باذان ، فضلوا يسألوا عن الطريق ، لغاية ما وصلوا المدينة ، دخلوا المدينة و بدأوا يدوروا كده و لغاية ما الناس دلتهم على المسجد ، مسجد النبي ﷺ ، المسجد إيه ، حالته متواضعة جداً ، الفرش بتاعه طين ، و الأعمدة بتاعته من جذوع النخل ، و السقف من جريد النخل و السعف ، في شكل متواضع جداً ، و في نفس الوقت أول ما شافوا النبي ﷺ أصابتهم رعدة و رهبة ، و دي دايماً ربنا بيبعتها مع الأنبياء ، الرهبة و الهيبة و الرعب ، دي من جنود الله عز و جل اللي بيُثبت بها الأنبياء ، أول ما قابلوا سيدنا محمد ﷺ قالوا له : إن ربُنا يدعوك لأن تأتي معنا لينظر في أمرك ، طبعاً هنا بيقول عن ربهم مين؟ كِسرى ، بيقولوا عن كِسرى مين؟ ربهم و العياذ بالله ، فالرسول ﷺ عرف أنه يُريد به شراً لأنه قدم إسمُه على إسمِه في الرسالة ، و قالوا له كده : إنه غضبان منك ، إنك إزاي تتجرأ تبعتله الرسالة أصلاً و تقدم إسمك على إسمه ، المهم الرسول ﷺ حكيم و محنك و فيه فِراسة عظيمة جداً ، ده ببركة الوحي ، و موحد و هو أول الموحدين في عصره و زمانه ، و أول المؤمنين ، و أول المُخلَصين ، قال لهم : سيبوني يومين و تعالولي بعد اليومين ، قالوا ماشي ، و باتوا كده في أي مكان في المدينة ، و في اليومين دول الرسول ﷺ عمل إيه بقى ، دعى ربنا بهلاك كِسرى ، لأنه ده دلوقتي عاوز شر بيه و شر بدعوته ، فالرسول دعى الله عز و جل ضد كِسرى ، زي ما كده ربنا ألهمني بالدعاء ضد الفرعون يوم ٤ يناير الضحى ٢٠١١ ، ربنا أراني بعدها كشف عن هلاكه و زواله بالتفصيل ، فآية الدعاء دي ، محدش يستقلها أبداً ، المهم جاءوا بعد اليومين و قابلوا سيدنا محمد ﷺ ، فأول ما دخلوا عليه المسجد قال لهم : إن ربي قتل ربكما ، فبصوله كده/نظروا إليه و قالوا إنت بتقول إيه؟؟ إنت اتجننت ، إنت لمجرد حطيت إسمك قبل إسمه في الرسالة باعتنا عشان نجيبك ، جاي دلوقتي تقول لنا إن ربك قتل ربنا كِسرى ، إيه ده؟!!! فاتخضوا كده و قالوا له إنت مجنون ، فقال لهم النبي ﷺ لقد قُتِل ربكم من سبع ساعات ، من سبع ساعات ، حددلهم كمان ، و دعاهم للإسلام و بعد كده أعطى كل واحد منهم هدية ، و ثم رجعوا تاني إلى باذان ، و قالوا لباذان : ده محمد ، قلنا له تعال ، قال سيبوني يومين ، و بعد ما رجعنا له بعد اليومين ، قال لنا ربي قتل ربكم ،( نتيجة دعاء سيدنا محمد ﷺ ، الله ، ده مش أي حد ،) فقال باذان  : ده يا مجنون ، يا فعلاً نبي ، فِضلوا كم يوم كده قاعدين في اليمن ، و بعد كده أتاهم رسول من فارس ، رسول مرسال يعني ، يقول لهم : أنا ابن كِسرى ، إإتوا لي بالبيعة من اليمن ، إيه اللي حصل بقى ساعتها؟ كِسرى ده كان ساجن إبنه نتيجة مخالفات عملها في حربه ضد الروم ، فابنه عرف بمؤامرات إنه هو يتخلص منه داخل القصر و يقتله ، و كان ده ببركة دعاء سيدنا محمد ﷺ ، أهلك الظالمين بالظالمين ، الموضوع وقف لغاية كده؟؟ موئفش ، أول ما عرف باذان بالخبر ، قال لهم مات إمتى؟ قالوا له : مات كذا كذا في اليوم الفلاني و في الساعة الفلانية ، قال فعلاً زي ما محمد قال ، أسلم ، على طول كده ، الناس زمان كانت على الفطرة يعني ، باذان أسلم هو و الرسل اللي معاه و معظم أهل اليمن ، دخلوا في الإسلام ، و الرسول ﷺ بعث لهم معاذ بن جبل يُعلمهم الفقه و شريعة الإسلام ، و هكذا دخلت اليمن على طول في الإسلام ، بالمعجزة الجميلة دي ، دعاء ، طب هل وقف الأمر عند ذلك بالنسبة لموضوع الفرس؟؟؟؟ لا ، شؤم معصيتهم و شؤم غطرستهم على سيدنا محمد ﷺ أهلكت المملكة الفارسية و الإمبراطورية الفارسية ببركة دعاء سيدنا محمد ﷺ ، إيه اللي حصل ، إبنه ده لما قتل كِسرى ، خلاص فضل قاعد ٦ شهور و بعد كده مات ، و مسكت(أمسكت الحكم) واحدة من قرايبهم و قتلت مجموعة كبيرة جداً من مسؤولين فارس و من رؤوساء الجيوش ، و حصل هرج و مرج و لخبطة في المملكة الفارسية ، و كل ده كان تهييء للفتوحات الإسلامية في العراق و فارس بعد كده ، عشان تضعف الفرس قبل أن تهاجمها جنود نبينا محمد ﷺ ، و اللي ابتدت طبعاً مع سيدنا أبو بكر ، و تمت في عهد عمر -رضي الله عنه- ، و كان معظم الجنود اللي بيقاتلوا الفرس من اليمن و من الحجاز ، اللي كانوا أتباع فارس ، فكانوا أدرى بهم ، فتفككت الأمبراطورية الفارسية اللي كانت بقوة أمريكا دلوقتي مثلاً ، بإيه؟ بشؤم غطرسة كِسرى و تكبره على سيدنا محمد و إرادته إيذاء سيدنا محمد ، بس كده ، فسيدنا محمد قام داعي عليه فتفككت هذه الأمبراطورية ، إنت بقى كده إوزنها ، إوزن كده الآية دي ، هل هي أعظم من شق البحر و لا لا ، أعظم من شق البحر ، إمبراطورية كاملة تفككت ببركة دعاء محمد ﷺ ، لكن شق البحر ده إيه ، خندق اتعمل في البحر ، ربنا عمله ، سواء كان معجزة مادية أو كان وقتها ظرف طبيعي ، ربنا فتح اللسان ده ، و بني إسرائيل عبروا و جنود فرعون ماتوا ، المملكة الفرعونية بقيت زي ما هي ، و فرعون رجع و آمن شوي ، و بعد كده ذوى إيمانه مع الوقت ، لكن فارس تفككت كلها و دخلت كلها في الإسلام ، و غنائم فارس دخلت كلها تحت سلطان المسلمين ، يبقى مين أعظم؟؟؟ آية هلاك الفرس أعظم من آية شق البحر لموسى . فارس اللي قضت على الفراعنة بهزيمة قمبيز لباسماتيك الثالث و انتهاء حكم الاسر الفرعونية نهائيا  . فارس دي اللي هزمت الفراعنة ، المسلمون هزموها ، يبقى مين اقوى ؟ اتباع محمد اقوى  و أصدق .
___

{وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ} :

نوح ، نوح رمز دعوة النبيين لأقوامهم ، يبقى وظيفة النبي أول حاجة إيه ، يبقى نذير ، (مبين) يعني موضح للتفاصيل .
___

{أَن لاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللَّهَ إِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ أَلِيمٍ} :

دايماً كده الدعوة للتوحيد و نبذ الشرك ، (إني أخاف عليكم عذاب يوم أليم) تذكيرهم بإيه ، بيوم البعث و بعذاب جهنم .
___

{فَقَالَ الْمَلأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَوْمِهِ مَا نَرَاكَ إِلاَّ بَشَرًا مِّثْلَنَا وَمَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْيِ وَمَا نَرَى لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّكُمْ كَاذِبِينَ} :

(ما نراك إلا بشراً مثلنا) علة من ضمن علل الكفر إيه؟ زيك زيينا ، إنت زيك زيينا ، بتفضل نفسك علينا في إيه؟؟ يعني الكِبر هو أول عقبة من العقبات التي تضاد الإيمان ، أول علة من علل الكفر إيه؟ الكِبر ، (و ما نراك اتبعك إلا الذين هم أراذلنا بادي الرأي) بيستهزؤا بالمؤمنين و بيستتفهوهم و بيستضعفوهم نتيجة كبرهم ، يعني إيه (بادي الرأي) يعني رأيكم بدائي ، رأيكم ضعيف ، رأيكم سطحي إن إنتم اتبعتم مدعي النبوة ده ، (أراذلنا) اللي هم الناس الضعفاء ، اللي ملهومش قيمة ، اللي هم سقط متاع طبعاً في رأيهم يعني ، (بادي الرأي) اللي هم آرأهم ضعيفة ، اللي بينضحك عليهم بسهولة يعني ، (و ما نرى لكم علينا من فضل) إنتو مش أحسن مننا ، (بل نظنكم كاذبين) كلكم على بعض كده مجموعة من الكذابين ، اللي عاوزبن تذهبوا بمُلكنا الدنيوي و بمكاسبنا الدنيوية .
كذلك من معاني (بادي الرأي) إيه ، ده رأي ظاهر يعني ، حاجة مُسَلم بيها ، حاجة باينة أوي ، حاجة معروفة أوي ، إن هم هؤلاء أراذل ملهومش قيمة ، و إنت بشر زيك زيينا ملكش فضل علينا ، (بادي الرأي) من معانيها يعني أمر مُسَلم بيه و ظاهر أوي ، كذلك (بادي الرأي) بأنهم بدائيين في رأيهم اللي اتبعوك هؤلاء .

○ كلمة أراذلنا من أصوات الكلمات :
أرذل ، فاكرين؟ أرذل العمر ، تعرف تجيبها من أصوات الكلمات؟ أراذل أي نراهم بأنهم أذلاء ضعفاء ، أرذل : اللي يُروا الذل ، مجموعة من المذلولين الضعفاء السفهاء اللي بتبعوك هؤلاء ، الضعفاء العبيد هؤلاء ، اللي إحنا أسيادهم ، هم هؤلاء أتباعك؟؟؟ ، دي لهجة مين؟؟ الكافر المتكبر المتأبلس ، شفتوا بقى عظمة اللغة العربية . و اللي قرأ المدونة النهاردة هيعرف معنى كلمة أرذل .
___

{قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّيَ وَآتَانِي رَحْمَةً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ} :

نوح بيكلمهم و يقول : (قال يا قوم أرأيتم إن كنت على بينة من ربي) يعني حطوا إحتمال إنه أنا ممكن أكون صادق ، و أن اكون على وحي حقيقي من الإله حقيقي ، (بينة) ربنا مُبَين لي ، زي ما الرسول ﷺ بينة ، (لم يكن الذين كفروا من أهل الكتاب و المشركين منفكين حتى تأتيهم البينة ¤ رسول من الله يتلو صحف مطهرة ¤ فيها كتب قيمة) ، (و آتاني رحمة من عنده) رحمة يعني وحي و فضل منه سبحانه و تعالى و وصال و تزكية ، و كل الأمر ده ، و الزكاة دي و الكتاب ده و الكلمات دي ، فعُميَّت عليكم بسبب نفوسكم المريضة ، عميتم عن إبصارها فلم تبصروا كلمات الله و آياته ، و بعد كده نوح -عليه السلام- و كل نبي يُقعد و يُأصل بأصل عظيم جداً في الأديان و هو لا إكراه في الدين ، فيقول لهم هنا : (أنلزمكموها و أنتم لها كارهون) يعني لا إكراه في الدين ، أنا مش هلزمكم و مش هغصب عليكم تؤمنوا ، و لكن اعلموا أنكم مًخيَّرون ، و بإختياركم تكونون فيما يليه مُسيَّرون ، و كانت دي بداية دعوة نوح لقومه و بداية قصة نوح مع قومه ، و نكملها إن شاء الله في الوجه القادم .
__

و أَنهى الجلسة بأن طلب قمر الأنبياء يوسف الثاني ﷺ من مروان و رفيدة و أرسلان بإستخراج أمثلة على أحكام طلبها منهم من هذا الوجه :

طلب من مروان مثال على إستعلاء ، فقال :
(يَسْتَطِيعُونَ) .

و طلب من رفيدة مثال على همس ، فقالت :
{عِندِهِ} .

و طلب من أرسلان مثال على تفشي ، فقال :
{بَشَرًا} .

و طلب من أحمد مثال على صفير ، فقال :
{السَّمْعَ} .
___

و اختتم نبي الله الجلسة المباركة بقوله المبارك :

هذا و صلِّ اللَّهم و سلم على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم ، سبحانك اللهم و بحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك و أتوب إليك .

___

و الحمد لله رب العالمين . و صلِّ يا ربي و سلم على أنبياءك الكرام محمد و أحمد و يوسف بن المسيح صلوات تلو صلوات طيبات مباركات ، و على أنبياء عهد محمد الآتين في مستقبل قرون السنين أجمعين . آمين .🌿💙


==========================





=====================

جميلة محمد : 

شكرا لك يا سيدي ،رأيت هذا الحلم ضحى اليوم
Jameela قام بالإرسال أمس، الساعة 7:26 ص
رأيتك ضحى اليوم وكنت تكلمني وتقول لي يوجد شارع كتب في المشفى الذي اعمل به ذكرت لي اسم الشارع لكني نسيته...وكان شارع على شكل نهر ممتلئ بالكتب التي باللون البرتقالي والأحمر ،وقلت لي: كنت اقرا، او اقرا من هذه كل الكتب كل يوم احب ذلك احب ذلك وتقولها بغبطة وسعادة.
Jameela قام بالإرسال أمس، الساعة 7:26 ص

هذا الحلم يشبه كلماتك هذه،ربما رأيت الحلم وأنت ترد على سؤالي 🌹🌹
Jameela قام بالإرسال أمس، الساعة 7:48 ص
وايضا ضحى اليوم لكن رؤيا منفصلة رأيت كلمة يوسف اكسيرا .
اليوم، الساعة 11:09 ص
11:09 ص
Jameela قام بالإرسال اليوم، الساعة 11:09 ص
السلام عليك يا نبي الله ،رأيت هذا الرؤيا ضحى اليوم الثلاثاء، رأيت اني احفر تراب واخرج منه صخور كبيرة جدا و التربة حمراء ...كأني كنت أهيئ الارض لقوم قادمين للعيش بهذه الارض ،و باخر مشهد اذكره بالرؤيا كانت الارض كلها قد قلبت وهؤلاء الناس قادمين إليها.

لقد أرسلت اليوم، الساعة 12:02 م
بارك الله فيكِ يا جميلة الحبيبة , الإيمان و العلم و النور يغبطني و يسعدني و هو شفاء أشفي به من اراد بقوة الله الواحد , لأنني هو ذا اكسير الحياة سر الحياة لأن الله وضع فمه على فمي و ما يخرج من فمه يخرج من فمي عليك سلام الله و رحمته و بركاته .
و بإيمانك تهيئين الأرض للسالكين الذين يريدون الإقامة في أرض الوحي و النبوة
 
 
==================================================
 
 
يوسف الكيال : 
 
 
السلام عليكَ يا نورُ عيني
لقد أرسلت 2 مايو الساعة 5:44 م
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته يا حبيب قلبي
يوسف قام بالإرسال 2 مايو الساعة 5:45 م
كيف حالك ياسيدي
لقد أرسلت 2 مايو الساعة 5:45 م
الحمد لله بخير كيف بابا و حشتوني كثيرا
يوسف قام بالإرسال 2 مايو الساعة 5:46 م
الحمد لله
تم الرد عليك بواسطة ‏يوسف‏
2 مايو الساعة 5:46 م. الرسالة الأصلية:
الحمد لله بخير كيف بابا و حشتوني كثيرا
الرد بواسطة يوسف:
والله اشتقنا لك اكثر يانورُ العين
لقد أرسلت 2 مايو الساعة 5:46 م
ربي يبارك فيكم و يحفظكم و يخليكم لي و يحسن لكم الختام
تم الرد عليك بواسطة ‏يوسف‏
2 مايو الساعة 5:47 م. الرسالة الأصلية:
ربي يبارك فيكم و يحفظكم و يخليكم لي و يحسن لكم الختام
الرد بواسطة يوسف:
سلمتٌ يا سيدي
لقد أرسلت 2 مايو الساعة 5:48 م
لا تخجل من مراسلتي , كل حين ارسل اسئلتك و قل لبابا ذلك
يوسف قام بالإرسال 2 مايو الساعة 5:48 م
نعم لن أخجل بعد اليوم
لقد أرسلت 2 مايو الساعة 5:49 م
أحسنت
لقد أرسلت 2 مايو الساعة 5:49 م
الله يبارك فيك و يكثر من أمثالك
تم الرد عليك بواسطة ‏يوسف‏
2 مايو الساعة 5:50 م. الرسالة الأصلية:
الله يبارك فيك و يكثر من أمثالك
الرد بواسطة يوسف:
الله يسلمك ويخليلنا ياك يا سيدي
لقد أرسلت 2 مايو الساعة 5:50 م
آمين يا حبيبي
يوسف قام بالإرسال 2 مايو الساعة 5:50 م
آمين
أمس، الساعة 3:08 ص
ثلاثاء 3:08 ص
يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 3:08 ص
مرحباً يا سيدي
يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 3:08 ص
السلام عليكم
أمس، الساعة 11:55 ص
ثلاثاء 11:55 ص
لقد أرسلت أمس، الساعة 11:55 ص
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته يا حبيبي يوسف
أمس، الساعة 4:44 م
ثلاثاء 4:44 م
يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 4:45 م
اريد ان اسألك سؤال
يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 4:45 م
هل يمكنني
لقد أرسلت أمس، الساعة 5:10 م
تفضل يا حبيبي يوسف
لقد أرسلت أمس، الساعة 5:11 م
مباشرة اكتب سؤالك , و عندما يتهيأ لي الزمان أجيب الأسئلة
يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 5:12 م
هل يجب عليي ان اصوم في عمر ال ١٤
يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 5:12 م
قال لي والدي يجب عليي الصيام في عم ال ١٨
يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 5:12 م
هل صحيح ام خطأ هاذا الكلا
يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 5:12 م
الكلام
لقد أرسلت أمس، الساعة 5:16 م
الصيام واجب على كل بالغ الحلم , و ممكن القضاء وقت الشتاء او الفداء عن كل يوم اطعام مسكين
يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 5:16 م
شكرً لك يا سيدي
لقد أرسلت أمس، الساعة 5:16 م
بارككم ربي يا يوسف الحبيب
يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 5:55 م
لدي سؤال ثاني
يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 5:55 م
هل يمكنني ان اسألك
يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 5:55 م
هل يجوز تناول الطعام والشراب بعد اذان الفجر
أمس، الساعة 10:25 م
ثلاثاء 10:25 م
لقد أرسلت أمس، الساعة 10:25 م
بعد الأذان لمدة ساعة الا ربع تقريبا يعني حتى ترى بداية الاسفار
 
===================================================
 
 
لطيفة الخطابي : 
 
 
صلوات ربي وسلامه عليكم ياسيد الرسل يانور الله في ارض الدنيا يامعجزة الانبياء مبارك عليكم الشهر الكريم ومبارك عليكم العيد وتتوالا الاعياد والنصر والتمكين في الارض لمنصور بالله (معجزة الانبياء محمد ص)
انتظروا قدوم عزيز مصر انتظروا يوسف الثاني الله متم نوره ولو كره الكافرون
سعادة قادمة لخير خلق الله
امابعد ياسيدي رسول الله صلوات ربي وسلامه عليكم رايت رؤيا ان صور محمد السادس تعلق في البنايات العالية وفي كل مكان وكان هناك حدث عظيم والله اعلى واعلم ورسوله المصطفى ص
ياخير خلق الله تراكم امك هنا في هذا المكان كشفا ممتطيا فرسكم يشع منكم النور تجوبون الجبال والصحراء واراكم كشفا في عين ذالك الطفل ذو العينان الزرقاوين تدخلون في عينه سبحانك ربي الحبيب العظيم البديع الذي انعم علينا بالايمان برسوله المصطفى محمد الثاني صلوات ربي وسلامه عليه

من نوركم يانور الله نستقي النور ومن انفاسكم ص نتنفس والحمد لله والشكر لله على نعمه احبكم ياعيون امك ص واقبل كل ركن في بيتكم وكل فرد من اهلكم وذريتكم وكل شبر خطى عليه سيد الرسل في ارض مصر الحبيبة ارض الميعاد
نطلب رضاكم الذي هو هو رضا الله ودعاءكم لامك واسرتها ولحفيدي الحبيب الذي بدا يتحسن والحمد لله واخبركم ياسيد الرسل ص عندما كان معي كنت اريه صورتكم المباركة في هاتفي واقول له اتعرف هذا ياحبيبي انه سيدنا يوسف ص ويضحك وياخذ مني الهاتف ويقبلكم سبحانك ربي الحبيب البديع انه من بركات دعاءكم ياخير خلق الله ويزيد ياامام العالمين يامعجزة الانبياء ص فقط امك تكتب باختصار والحمد والشكر لله في كل الاحوال الصبر مفتاح الفرج نحمد الله الواحد الاحد ونسجد له على الدوام ونحمد الله على نعمة الايمان بيوسف ابن المسيح صلوات ربي وسلامه عليه
واما رسالتي الثانية فلابني حازم يوشع ابن نون سلام من الله ورحمته وبركاته عليه جزاكم الله خير الجزاء ورضي الله عنكم وعن اهلكم وذريتكم ومبارك عليكم الشهر الكريم والعيد واسعدكم سعادة الدارين ياخادم خير الرسل ص وكما ابلغ سلامي الا ابنتي اسيا الحبيبة رضي الله عنها وارضاها ياهالة نور يوسف ص ورضي الله ورضي الله عن ابني حازم وارضاه زرزقه خير الدارين وسعادة الدارين بما يقوم به اتجاه امه بايصالها بخير الانام ص ورضي الله عم ابنتي الحبيبة وارضاها بما تقوم به من اجل امها لايصالي بكم يااحباب الله بارككم الرب على الدوام اللهم كما صليت على محمد واحمد فصل على يوسف ابن المسيح وعلى جميع انبياء عهد محمد
ويل لكل أفاك أثيم يسمع ءايات الله تتلى عليه ثم يصر مستكبرا كأن لم يسمعها فبشره بعذاب أليم
إن وعد الله حق انتظروا ظهور يوسف ابن المسيح انه قريب وقريب جدا جدا اصبح قاب قوسين او ادنى من ذالك إن وعد الله حق ان وعد الله ارسلي رساءلي ياابنتي بارككم الرب

======

الحمد لله حمدا كثيرا , ما اجمل هذه الكلمات الطيبة , وما الذها هذه الحروف المفعمة بالايمان , المعطرة باليقين , وما اجمل مشاهد الكشوف تلك العظيمة , مبارك عليكم هذا الشهر المبارك واعاده الله علينا وعليكم بالخير والايمان توفيقا وتيسيرا للإحسان . وبارك الله حفيدك يا امي بركات كثيرا وسلّمه ببركة ايمان جدته , كذلك ابني مصطفى عندنا يرى صورة يوسف بن المسيح يبتهج وينتعش ويقول لي هذا بابا اقول له نعم هو ابونا كلنا ابو المؤمنين ونبيهم وسيدهم وحبيبهم في هذه الدنيا ورفيقهم في الاخرة ان شاء الله تعالى , شكرا يا امنا قديسة اليوسفيين على هذه الكلمات والدعاء والمشاعر الفياضة , نحن ننعم ببركات هذا الصحبة صحبة النبي والذين آمنوا معه , وما نفعل الا ما هو واجب وفرض علينا وكل ذلك ينبع من عين حب الرسول التي تنبع في قلوبنا , لن يصدق احد درجة الايمان المباركة التي نصل اليها عندما نستمع للجلسات والخطب وكلمات الرسول ونلتصق بها التصاقا لن يصدق احد عِظم تلك النعمة وقداسة تلك الدوحة الا من ولج تلك اللجة واستقر في تلك المحجة , المحجة البيضاء ليلها كنهارها التي تركنا عليها الرسول اليوم نحن على البيضاء ليلها كنهارها وهي مواسم يحظى بها الخلق عند بعثة كل نبي , صفاء وبياض ونور نعوذ بالله من الزيغ عنها ونسأله الثبات وحسن الختام , لقد سعدت جدا برسائلكم المباركة في هذه الايام المباركة , بارك الله فيكم واجزل لكم العطايا , ونفع بكم البرايا , وجعل قلوبنا وبواطننا كالمرايا تعكس انوار وحي الله ونوره للعالمين , آمين والصلاة والسلام على خير المرسلين نبي العهد وجميع انبياء عهده وعلى سيدنا المسيح الموعود وابنه يوسف بن المسيح والتابعين في سلسة خير المرسلين , شكرّ الله سعيهم وصلى وسلم وبارك عليهم وعلى من آمن واتبع بإحسان إلى يوم الدين , والحمد لله رب العالمين .

يوشع بن نون .
رمضان ٢٠٢١.
اليوم، الساعة 8:15 ص
 
8:15 ص
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:15 ص
نعم يا أمي , و جزاك الله كل خير على ايمانك و ثباتك و يقينك و محبتك الطاهرة الصافية , أحبك الله و بارك أيامك و أمد لنا بعمرك و أسعدك في الدارين و جعلك من العابرين في الجنات المتعاقبة جزاء إحسانك العظيم . عليك سلام الله و رحمته و بركاته إلى الأبد . يوسف بن المسيح , مصر
 
==================================================
 
 
آسيا :
 
 
سيدي عندما استمعت الى تفسيرك إلى هذه الآية " أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ ۖ قُلْ إِنِ افْتَرَيْتُهُ فَعَلَيَّ إِجْرَامِي وَأَنَا بَرِيءٌ مِّمَّا تُجْرِمُونَ .
قلت هنا إستنكار من الله عز وجل لقول الكافرين بأن النبي أوأي نبي إفترى القول ؟! ..قل لهم (فعلي إجرامي ) اي لو أنا كذاب ربنا هو لرايح يحاسبني موش رايح يحاسبكم ما تخافوش حتى ولو أنتم اتبعتموني ولكن لو أنا صادق وأنتم كذبتموني ربنا حيحاسبكم على إجرامكم " .

كذلك يا سيدي ورد في سفر رؤيا يوحنا مثل هذا في إحدى الرسائل الموجهة إلى الكنائس السبعة وأنا حقيقة ارى أنها رسائل روحية موجهة إلينا لما فيها من تحذيرات ونصائح وتوجيهات وعلاجات للأمراض الروحية لكل واحد منا. و من بين هذه الرسائل " .. أنا عارف أعمالك وتعبك وصبرك وأنك لا تقدر أن تحتمل الأشرار وقد جربت القائلين إنهم رسل وليسوا رسلا فوجدتهم كاذبين ، وقد احتملت ولك صبر وتعذبت من أجل إسمي ولم تكلْ لكن عندي عليك أنك تركت محبتك الأولى فاذكر من أين سقطت ... " .
 
 
==========================================
 
دافو الشبلي :
 
 
أسأل الله أن ينظر اليك وهو يباهي بك ملائكته فيقول أحببته فأحبوه .. فيارب سر خاطره، ارح قلبه، اشرح صدره .. أسعده يالله بما هو خيراً له من أمنياته من دعواته.. اللهم إني استودعتك قلبه فلا يمسه ضر فلا يحزن ولا يتألم.. استودعتك عينيه فلا تبكي الا من خشيتك يالله أو فرحاً لقربك وطاعتك .. اللهم بلغه وعائلته واحبابه ليلة القدر وهم بصحة وعافية♥️♥️♥️

لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:28 م

آمين يا وداد الخير جزاكِ الله كل خير

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق