درس القرآن و تفسير الوجه الرابع من طه .
أسماء إبراهيم :
شرح لنا سيدي و حبيبي يوسف بن المسيح ﷺ أثناء جلسة التلاوة المباركة من أحكام التلاوة ؛ صفات الحروف , ثم قام بقراءة الوجه الرابع من أوجه سورة طه ، و أجاب على أسئلتنا بهذا الوجه ، و أنهى نبي الله الجلسة بأن صحح لنا تلاوتنا .
بدأ نبي الله جلسة التلاوة المباركة بقوله :
الحمد لله ، الحمد لله وحده ، الحمد لله وحده و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد ، لدينا اليوم الوجه الرابع من أوجه سورة طه ، و نبدأ بأحكام التلاوة و أرسلان :
صفات الحروف :
القلقلة : حروفها مجموعة في (قطب جد) .
الهمس : حروفه مجموعة في (حثه شخص فسكت) .
التفخيم : حروفه مجموعة في (خص ضغط قظ) .
اللام : تفخم و ترقق : إذا كان ما قبلها مفتوح و مضموم تفخم , و إذا كان ما قبلها مكسور ترقق , و كذلك الراء تفخم و ترقرق و ممنوع التكرار .
التفشي : حرفه الشين .
الصفير : حروفه (الصاد , الزين , السين) .
النون و الميم المشدتين تمد بمقدار حركتين .
أنواع الهمزة : همزة وصل , همزة قطع , همزة المد .
الغنة : صوت يخرج من الأنف .
__
و ثم تابع نبي الله يوسف الثاني ﷺ الجلسة بشرح الوجه لنا فقال :
طيب ، هنا الوجه ده بيبتدي/يبدأ إيه؟ بقول فرعون ، ربنا بينقل قول فرعون في القرآن ، لإيه؟ للتعليم و للتسجيل التاريخي عشان الأجيال بعد كده و القرون تتعلم من الأحداث دي ، لأن دي محادثة ما بين النبي موسى و أتباعه و ما بين فرعون و أتباعه ، محادثة ربنا بيعلمنا منها كنه الحياة و بُغية الحياة و الهدف من الحياة اللي هو الصراع ما بين الخير و الشر ، و أنها دار إبتلاء و إختبار .
{قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الأُولَى} :
(قال فما بال القرون الأولى) فرعون بيقوله : أخبار القرون الأولى إيه؟ أخبار التاريخ إيه؟ أخبار الأمم السابقة إيه؟ هل كان لهم إله زي إلهك؟؟ أو هو إلههم هو إلهك؟؟ ده معنى الكلام ، (قال فما بال القرون الأولى) كذلك إنت تعرف إيه عن التاريخ اللي فات؟ تعرف إيه عن التاريخ اللي فات يا موسى؟؟ اللي فات ، (قال فما بال القرون الأولى) يعني سؤال مبطن : هل معناه إنت فيه ، هل هناك أنبياء آخرين من إلهك أتوا في القرون الأولى؟؟ ده من ضمن معاني السؤال .
__
{قَالَ عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي فِي كِتَابٍ لّا يَضِلُّ رَبِّي وَلا يَنسَى} :
(قال علمها عند ربي في كتاب لا يضل ربي و لا ينسى) التواريخ دي كلها متسجلة ، و الأحداث دي كلها متسجلة ، متسجلة إزاي؟ بدايةً متسجلة في اللوح المحفوظ ، كتاب ربنا كتبه ، أمر القلم فكتبه و إيه؟ و رُفعت الأقلام و جفت الصحف ، اللي هو إيه؟ كتاب القدر ، ربنا كتبه ، ماشي؟ ، (قال علمها عند ربي في كتاب) الكتاب ده : (لا يضل ربي و لا ينسى) يعني لا يتوه عن الله عز و جل و لا ينسى ، لأن ربنا إداله/أعطاه كده ، الصفة دي ، لأن ربنا أقسم بالقلم (ن و القلم و ما يسطرون) صح كده؟ طيب ، كذلك (في كتاب لا يضل ربي و لا ينسى) ربنا كتب التاريخ ده و الأحداث دي في كتاب ، تمام؟ ، و ربنا سبحانه و تعالى لا يُصيبه أو لا تُصيبه صفة إيه؟ الضلال و لا النسيان ، تمام كده؟ طيب ، ده إيه؟ الكتاب ، الكتاب القدري اللي ربنا كتبه في الأزل ، كذلك في كتب مع كل إيه؟ مكلف ، كل مخلوق له كتاب مُسجل فيه أعماله ، صح؟ المَلَكين بيسجلوا له الأعمال ، دي برضو/أيضاً من معاني الكتاب ، لأن كل شيء مُسجل ، بس/لكن المعنى الأشمل هو الكتاب القدري اللي فيه الأقدار اللي ربنا كتبها عبر إيه ، قبل التاريخ ، تمام كده؟ طيب ، هنا موسى برده ده بيبين/بيوضح عظمة الله عز و جل و بيفتخر بالله عز و جل و بيبهر فرعون بصفات ربنا ، تمام كده؟ يعني بيعرف يتكلم عن ربنا موسى أهو ، موسى بيعرف يتكلم عن ربنا لأنه حس/أحس بالعلاقة العظيمة و الوصال العظيم بينه و بين ذلك الإله ، فعرف يعبر ، فعرف يعبر عن هذا الإله و عن صفات هذا الإله ، (قال علمها عند ربي في كتاب لا يضل ربي و لا ينسى) .
__
{الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأَرْضَ مَهْدًا وَسَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلا وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّن نَّبَاتٍ شَتَّى} :
(الذي جعل لكم الأرض مهداً) الأرض مهدكم ، نشأتم فيها أو نشأتم منها ، (الذي جعل لكم الأرض مهداً) و كذلك إيه؟ سَهَّلَ لكم الحياة فيها ، ده من معاني (مهداً) ، (و سلك لكم فيها سبلاً و أنزل من السماء ماء) ، (و سلك لكم فيها سبلاً) يعني إيه؟ أعطاكم غريزة الهجرة و الترحال و البحث عن أسباب العيش و الرزق في هذه الأرض ، و أعطاكم أسباب الرزق في الأرض ، (و أنزل من السماء ماء) أصل الحياة ، (و جعلنا من الماء كل شيء حي) و أعطاكم الماء الذي هو أصل الحياة ، (و أنزل من السماء ماء) يعني ماء عذب ، (فأخرجنا به أزواجاً من نبات شتى) ربنا سبحانه و تعالى أخرج به الثمار و إيه؟ الكائنات الحية ، أزواج أزواج ، ذكر و أنثى ، أزواج أزواج ، هكذا إيه؟ تطورت الحياة إلى إيه؟ أزواج أزواج ، تمام كده؟ ، (الذي جعل لكم الأرض مهداً و سلك لكم فيها سبلاً و أنزل من السماء ماء فأخرجنا به أزواجاً من نبات شتى) هنا في الآية دي ربنا بيتكلم على لسان موسى و بيتكلم على لسانه سبحانه و تعالى ، يعني كأن موسى هو اللي بيقول (الذي جعل لكم الأرض مهداً و سلك لكم فيها سبلاً و أنزل من السماء ماء) بعد كده ربنا هنا بيتكلم عن نفسه بقى : (فأخرجنا به أزواجاً من نبات شتى) ، هنا ربنا جمع بين كلامه و كلام موسى ، ربنا جمع بين كلامه و كلام النبي ، ربنا جمع ما بين كلام الإله و كلام النبي ، علشان يقول إيه؟ إن النبي ده مني ، كلامه كلامي ، فمي على فمه و فمه على فمي ، ده المعنى المستبطن و المستبصر و المستنتج من هذا إيه؟ السياق في هذه الآية ، صح كده؟ لأن طاعة النبي من طاعة الله عز و جل ، فموسى بيقول إيه : (الذي جعل لكم الأرض مهداً و سلك لكم فيها سبلاً و أنزل من السماء ماء) ، ربنا بيكمل بقى بيقول (فأخرجنا به أزواجاً من نبات شتى) ، هو موسى اللي أخرج و لا ربنا؟؟ ربنا سبحانه و تعالى ، بس/لكن ربنا هنا جمع ما بين كلامه و كلام موسى ، كرامة لموسى و كرامة للنبي ، تمام كده؟ تمام .
__
{كُلُوا وَارْعَوْا أَنْعَامَكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّأُولِي النُّهَى} :
(كلوا و ارعوا أنعامكم) ربنا اللي بيقول بقى ، بيكلم البشرية ، بيكلم الإيه؟ الإنسان المكلف على هذه الأرض ، (كلوا و ارعوا أنعامكم) كلوا و ارعوا إيه؟ الأنعام اللي إنتو إيه؟ بترعوها ، تمام؟ ، (إن في ذلك لآيات لأولي النهى) آيات و عِبر لأصحاب العقول المتدبرين المتفكرين ، لأن ربنا بيُعطي الأرزاق و بيُمهد الحياة و بيسلك لكم السبل في هذه الدنيا .
__
{مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى} :
بعدين ربنا بيقول إيه؟ (منها خلقناكم) الأرض دي كانت مهدكم ، نشأتم منها و تطورتم منها ، من الخلية الأولى في ست/٦ مراحل من مراحل التطور ، شرحناها قبل كده ، (منها خلقناكم و فيها نعيدكم) يعني إيه (و فيها نعيدكم)؟ ممكن واحد يقولك إيه؟ يعني نتوفى و ندفن في هذه الأرض ، ممكن ، ده معنى ، (و فيها نعيدكم) يعني إيه؟ يكون هناك أطوار و أكوان متتالية ، تمام؟ في هذه الأرض ، يعني إنتو/إنتم هتنتهوا ، الأجيال دي هتنتهي و هتيجي/ستأتي أجيال تانية ، تمام؟ أو التكليف ده هينتهي و هيجي/سيأتي تكليف تاني ، تمام؟ ده من ضمن معانيها برضو/أيضاً ، و قال : (و منها نخرجكم تارة أخرى) يعني تبعثوا ، هتبعثوا مرة أخرى ، تمام؟ من هذه الأرض إلى يوم الحساب ، طبعاً بأجساد أخرى لكن بنفس الأرواح ، أجساد أخرى إما نورانية أو ظلماتية ، على حسب أعمال النفس البشرية في هذه الدنيا ، (و منها نخرجكم تارة أخرى) تارة أخرى يعني مرة أخرى ، و كذلك (تارة أخرى) يعني طوراً آخر ، تأكيد ، (و منها نخرجكم تارة أخرى) طورا آخر ، يعني الحياة هتجدد و الأكوان هتتالى مش هتوقف ، لأن ربنا سبحانه و تعالى صفاته إيه؟ لا تتعطل ، فبالتالي الأكوان ، ربنا سبحانه و تعالى إيه؟ لا يُعطلها ، يجعلها كوناً تلو كون ، طوراً تلو طور ، تمام؟ تكليفاً تلو تكليف ، قضاءً تلو قضاء ، تمام؟ ، جزاءً تلو جزاء ، ثواباً تلو ثواب و هكذا ، لأن صفات الله لا تتعطل .
__
{وَلَقَدْ أَرَيْنَاهُ آيَاتِنَا كُلَّهَا فَكَذَّبَ وَأَبَى} :
(و لقد أريناه آياتنا كلها فكذب و أبى) ربنا بيتكلم عن فرعون ، بيتكلم بشكل إيه؟ تجميعي ، تلخيصي ، (و لقد أريناه آياتنا كلها فكذب و أبى) (آياتنا كلها) اللي هي الضربات العشر أو التسع ، تمام؟ ، بالإضافة لإيه؟ لكلام موسى و العصا و الآيات النبوية و الكلام و الإيه؟ التزكية النبوية ، كل دي آيات ، و الرؤى و الكشوف كل دي آيات ، فربنا بيقول ، بيلخص بيقول إيه؟ (و لقد أريناه آياتنا كلها فكذب و أبى) مباشرةً كذب و أبى ، كذب و أبى يعني استكبر ، و مافكرش حتى و ماتدبرش ، و بعد كده ربنا بيعمل فلاش باك يعني إيه؟ بيجيب لنا/يأتي لنا القصة من الأول ، فبيقول إيه؟ .
___
{قَالَ أَجِئْتَنَا لِتُخْرِجَنَا مِنْ أَرْضِنَا بِسِحْرِكَ يَا مُوسَى} :
فبيقول إيه؟ (قال أجئتتا لتخرجنا من أرضنا بسحرك يا موسى) يعني بيقول إن فرعون قال لموسى إيه؟ إنت جاي/أتيت تعمل فتنة في البلد؟؟ تمام ، بالكلام بتاعك ده و الكذب بتاعك ده ، سحرك هنا معناه كذبك ، و كذلك سحرك يعني الآيات اللي كانت معه ، تمام؟ ، طبعاً ده إتهام باطل من إيه؟ من فرعون لموسى -عليه السلام- .
___
{فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِّثْلِهِ فَاجْعَلْ بَيْنَنَا وَبَيْنَكَ مَوْعِدًا لّا نُخْلِفُهُ نَحْنُ وَلا أَنتَ مَكَانًا سُوًى} :
(قال أجئتتا لتخرجنا من أرضنا بسحرك يا موسى ¤ فلنأتينك بسحر مثله فاجعل بيننا و بينك موعداً لا نخلفه نحن و لا أنت مكاناً سوى) يعني دلوقتي هو فرعون هنا بيتحدى موسى فقال : (فلنأتينك بسحر مثله فاجعل بيننا و بينك موعداً لا نخلفه نحن و لا أنت مكاناً سوى) مكان إيه؟ يكون فيه مناظرة ، (مكان سوى) يعني مكان للمناظرة ، تمام؟ ، أي نكون على طرفي إيه؟ تناظر و تقابل ، تمام؟ ، علشان نظهر كذبك للناس ، ده كلام فرعون يعني ، طبعاً فرعون كان متكبر ، ماكنش/لم يكن بيعي قوة إلهنا و قوة إيه؟ أنبياء إلهنا ، فعشان كده الغطرسة بتاعته خلته/جعلته إيه؟ يطلب المعاد دَوّت/هذا و يطلب المقابلة دي و يطلب المناظرة دي ، (فلنأتينك بسحر مثله فاجعل بيننا و بينك موعداً لا نخلفه نحن و لا أنت مكاناً سوى) طبعاً و اللي جَرَّؤه((من أعطاه الجرأة على فعل ذلك)) على كده السحرة ، سحرة فرعون ، لأن السحر منتشر في مصر وقتها ، فاللي جَرَّؤه على كده السحرة ، هم اللي فتنوه ، أو هم اللي إيه؟ نفخوه ، و هم اللي جرّوه للمناظرة دي .
___
{قَالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَأَن يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى} :
(فلنأتينك بسحر مثله فاجعل بيننا و بينك موعداً لا نخلفه نحن و لا أنت مكاناً سوى ¤ قال موعدكم يوم الزينة و أن يحشر الناس ضحى) مين اللي بيقول؟ موسى ، قالو الموعد خلاص يوم العيد ، يوم عيد إيه كده عندهم ، اللي جاي/سيأتي ، يوم عيد اللي جاي يعني ، في مصر كان فيها أعياد كثير ، فكان يوم العيد اللي جاي ، الموافق يعني لتلك إيه؟ الحادثة ، سماها يوم الزينة ، يوم اللي بتتزينوا فيه ، (قال موعدكم يوم الزينة و أن يحشر الناس ضحى) و الميعاد يكون إيه؟ الضحى ، بعد إيه؟ بعد شروق الشمس .
___
{فَتَوَلَّى فِرْعَوْنُ فَجَمَعَ كَيْدَهُ ثُمَّ أَتَى} :
(فتولى فرعون فجمع كيده ثم أتى) يعني راح/ذهب جمع السحرة و جيه/أتى في نفس المعاد ،
في المعاد اللي إيه؟ اللي موسى حدده ، اللي هو يوم عيد عند المصريين وقتها ، اللي هم كانوا بياخذوا فيه إجازة يعني و بيتزينوا فيه .
___
{قَالَ لَهُم مُّوسَى وَيْلَكُمْ لا تَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا فَيُسْحِتَكُمْ بِعَذَابٍ وَقَدْ خَابَ مَنِ افْتَرَى} :
(قال لهم موسى ويلكم لا تفتروا على الله كذباً فيسحتكم بعذاب و قد خاب من افترى) بيحذرهم من الأول ، بيحذرهم بيقول لهم : ماتكذبوش ، ماتعملوش أي كذب و لا تخييل للناس ، ماتفتروش على الله عز و جل ، خليكم/كونوا صادقين ، إلا تَصدُقُوا يعني لو ما صدقتوش ، ربنا هيُنزل عليكم عذاب ، يُنزل عليكم عذاب ، (فيسحتكم بعذاب) السحت هو إيه؟ يعني الشيء يضمر ، يكون إيه؟ سحت ، مسحوت كده ، تمام؟ (فيسحتكم بعذاب) يعني ينزل عليكم عذاب و لعنة تجعلكم ضامرين ، مهترئين ، هزيلين ، مريضين ، ف ده معنى إيه؟ (فيسحتكم بعذاب) ، تمام كده؟ ، دلوقتي إحنا إيه؟ في العصر الحديث ، بيقولك اللي بياكل/يأكل حرام ، بيقولك بياكل سُحت ، ليه؟ لأن أكل الحرام بيُضمر الجسد ، بيُفني الجسد ، بيُفني النفس ، بيُعذبها ، ف ده معناها إيه؟ بيأكل سُحت ، يأكل إيه؟ شيء ملعون و العياذ بالله ، تمام؟ ، (قال لهم موسى ويلكم) ويلكم يعني إنتو/إنتم مش خايفين من عذاب الله ، (ويلكم لا تفتروا على الله كذباً) يعني ماتكذبوش و إيه؟ و ماتخدعوش الناس ، (فيسحتكم بعذاب و قد خاب من افترى) اللي يفتري يخيب و يخسر في الدنيا و الآخرة .
___
{فَتَنَازَعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ وَأَسَرُّوا النَّجْوَى} :
(فتنازعوا أمرهم بينهم و أسروا النجوى) قعدوا السحرة بقى بيعملوا إيه؟ مشاورات ما بينهم و ما بين فرعون ، طبعاً و القصة دي مبسوطة في القرآن في غير موضع ، في تفاصيل إيه؟ متنوعة يعني ، من ضمن التفاصيل دي إيه؟ إن هم/إنهم السحرة كانوا إيه؟ يساوموا فرعون و قالوا له لو انتصرنا يبقى إحنا مقربين و هتدينا/ستعطينا إيه؟ يعني مكاسب دنيوية و ما إلى ذلك ، و هو وعدهم بكده ، بس السحرة ، حصل إيه بقى في الآخر؟ لما لاقوا إن موسى صادق فعلاً ، صادق ، و إن الكلام اللي بيقوله أو الآيات اللي جابها دي/أتى بها مش كذب و مش تخييل ، آمنوا لأن هم أدرى بالصنعة و عارفين و يعرفوا يفرقوا ما بين الصدق و الكذب ، تمام؟ لأن هم/لأنهم في المطبخ ، تمام؟ زي المنافقين كده اللي موجودين في برامج الإعلام و برامج ..التوكشو اللي هم بيطبلوا هنا و هنا و مع ... الرايجة/الرائجة ، بيطبلوا لللي/للذي يديهم/يُعطيهم أكثر فلوس ، منافقين ، لأن السحرة دول/هؤلاء موجودين في كل وقت و كل زمان و كل مكان و العياذ بالله ، مين اللي يهد السحرة دول/هؤلاء؟؟ الصادق ، الإنسان البسيط الصادق ، العفوي الفطري ، ده اللي يَهِدُهم و يجيب أجلهم ، بإختصار يعني ، اللي مايعرفش يكذب هو اللي ينتصر على المنافقين و الطبالين و السحرة ، بس/فقط ، فالسلاح بتاعك : الصدق ، تبقى صادق ، تبقى مستقيم ، صادق ، و صادق مع نفسك و مع إلهك و مع نبيك ، الصدق سلاح ، الصدق إيه؟ سلاح ، و النبوة سلاح ، و النبوة سلاح فلا تتخلوا عن أسلحتكم اللي ربنا إدهالكم/أعطاها لكم ، (فتنازعوا أمرهم بينهم و أسروا النجوى) أسروا إيه؟ الكيد و الخداع ، تمام كده؟ .
___
{قَالُوا إِنْ هَذَانِ لَسَاحِرَانِ يُرِيدَانِ أَن يُخْرِجَاكُم مِّنْ أَرْضِكُم بِسِحْرِهِمَا وَيَذْهَبَا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلَى} :
و بعد كده إيه؟ بدأوا ينشروا إشاعات عن موسى إنه هو ده إيه؟ عن موسى و هارون إن دول/هؤلاء مجموعة من الخارجين عن القانون و مجموعة من مثيري الفتن ، تمام؟ و مجموعة من ناشري الإشاعات ...المغرضة و المضللة علشان ينفروا منهم المصريين ، فالسحرة قالوا إيه؟ (قالوا إن هذان لساحران يريدان أن يخرجاكم من أرضكم بسحرهما و يذهبا بطريقتكم المثلى) عملوا عليهم دعاية سوداء ، يعني عملوا عليهم دعاية سوداء و قاموا بشيطنتهم ، يعني بيحاولوا يشيطنوا موسى و هارون ، يعني يسوءوا صورتهم أمام الجمهور و أمام المصريين ، دايماً كده الكفار و المنافقين بيحاولوا دايماً يشوهوا صورة المؤمنين و الصادقين و الأنبياء ، ده على مر التاريخ ، و دي حرب مستعرة ، تمام؟ في هذه الدنيا ، منذ أن أمر الله سبحانه و تعالى القدر أن تكون هناك إيه؟ أن تكون هناك إختبارات و إبتلاءات في هذه الدنيا ، تمام؟ و بالتحديد من وقت إصطفاء آدم -عليه السلام- ، (قالوا إن هذان لساحران يريدان أن يخرجاكم من أرضكم بسحرهما و يذهبا بطريقتكم المثلى) (طريقتكم المثلى) اللي هو آلهتكم اللي إنتم بتعبدوها ، الآلهة المتعددة ، تمام؟ في مصر القديمة ، و عبادتكم لفرعون ، تمام؟ هي دي الطريقة المثلى اللي فاكرينها مثلى أو عارفين إنها كذب ، و لكن هم بيركزوها و ينشروها علشان هم مستفيدين من وراها ، بس/فقط ، أد/قد إيه الإنسان يبقى حقير و يشعر بالحقارة لما يأيد فكرة باطلة و يعلم أنها باطلة ، و لكن لمجرد أنها تدر عليه أموال ، إنسان حقير جداً اللي بيعمل كده ، (قالوا إن هذان لساحران يريدان أن يخرجاكم من أرضكم بسحرهما و يذهبا بطريقتكم المثلى) ، (يخرجاكم من أرضكم) يعني إيه؟ يستولوا على الأراضي بتاعتكم بكلامهم ، إن هم يبقوا مسيطرين عليكم و يتحكموا في أراضيكم و أموالكم و ما لديكم ، ف ده معناه إيه؟ (يريدان أن يخرجاكم من أرضكم بسحرهما و يذهبا بطريقتكم المثلى) يعني يذهبا بدينكم يعني إيه؟ يسلبوا دينكم ، يجيبوا/يأتوا لكم دين جديد يعني ، ده المعنى .
___
{فَأَجْمِعُوا كَيْدَكُمْ ثُمَّ ائْتُوا صَفًّا وَقَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلَى} :
(فأجمعوا كيدكم ثم ائتوا صفاً) ده كلام السحرة يعني، يالله/هيا شدوا حيلكم ، (فأجمعوا كيدكم ثم ائتوا صفاً) يعني كونوا صف واحد في مقابلة مين؟ موسى و هارون ، (و قد أفلح اليوم من استعلى) اللي هينتصر النهاردة/اليوم في المقابلة دي هو اللي أفلح ، يعني هينال إيه؟ رضا الفرعون ، من السحرة يعني ، طبعاً دول/هؤلاء طلاب دنيا مجرمين خبثاء حقراء ، تمام؟ طالب الصدق هو الكريم ابن الكريم ، و المنزه ابن المنزه ، طالب الصدق هو المفلح ، هو المفلح الحقيقي ، حد عنده سؤال تاني؟ .
○ و أثناء تصحيح نبي الله الحبيب يوسف الثاني ﷺ لتلاوتنا ، قال لنا :
- طبعاً (المثلى) هنا ، اللفظ هنا لفظ جميل جداً و مُعبر ، هم السحرة دول/هؤلاء (طريقتكم المثلى) يعني الطريقة المثالية الجميلة الحلوة الرائعة اللي إيه؟ تمام يعني ، و لكن في معنى مبطن هنا ؛ (طريقتكم المثلى) اللي هي سوف يُمَثَّل بها الآن ، سوف تموت و يُمثل بها الآن ، يعني هتموت و هتضربها الخناجر و الرماح و السيوف ، بعدها موتها كمان ، من شدة التمثيل ، عارفين يعني إيه تمثيل في الجثث و الموتى؟؟؟؟ ده المعنى ، شايفين القرآن ، خلي بالك ، خلي بالك ، القرآن ده مش أي كتاب ، مش أي كتاب ، كلامه تنطبق عليه معاني الرؤى و الكشوف ، ف دي آية تتجدد كل يوم ، خلي بالك ، و أصوات كلماته آيات ، أصوات كلماته كائنات حية إنت بتسمعها ، بتفهمك و بتعبر لك عن المعنى الباطن و المعنى الظاهر في كل حين ، تمام؟ فيجب إنك تقف أمام هذا الكتاب بخشوع و باحترام و بتفكر و بتدبر و بجدية ، تمام؟ لأن ربنا بيحب الجد و لا يُحب الهزل ، تمام؟ ، يالله/هيا((لتقرأ رفيدة الوجه)) .
- خلوا بالكم في كمان دليل و قرينة إن آيات موسى و الآيات اللي ربنا ضرب بها مصر ، أد/قد إيه هزت فرعون و خوفته إنه قال إيه؟ (فلنأتينك بسحر مثله) يعني هنجيبلك حاجة زيها ، طيب ليه ماقلش حاجة أعلى منها؟ لأنه ساعتها ماشفش حاجة أعلى من كده في حياته فرعون ، فقال له (فلنأتينك بسحر مثله) ، تمام؟ ده دليل على خوف فرعون و اهتزازه ، كان مهتز ، كان ..بيعوّل على السحرة الأغبياء بتوعه ، تمام؟ ، (فلنأتينك بسحر مثله فاجعل بيننا و بينك موعداً لا نخلفه نحن و لا أنت مكاناً سوى) (سوى) يعني إحنا الإتنين كمان ، من معاني (سوى) ، (سوى) يعني سَوى ، سَوى سَوى ، إحنا الإتنين مع بعض مانخلفش المعاد ده ، تمام؟ و عاوزين نشوف كلمة (سوى) دي أصلها إيه؟ ، تمام ، يالله/هيا((ليقرأ أرسلان الوجه)) .
● و قرأ أحمد آيات من سورة المدثر ، و صحح نبي الله الحبيب يوسف الثاني ﷺ تلاوته .
__
و اختتم نبي الله الجلسة المباركة بقوله المبارك :
هذا و صلِّ اللَّهم و سلم على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم ، سبحانك اللهم و بحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك و أتوب إليك .
___
و الحمد لله رب العالمين . و صلِّ يا ربي و سلم على أنبياءك الكرام محمد و أحمد و يوسف بن المسيح صلوات تلو صلوات طيبات مباركات ، و على أنبياء عهد محمد الآتين في مستقبل قرون السنين أجمعين . آمين .🌿💙
=======================
- رد
- 2 ي
- رد
- 2 ي
- رد
- 1 ي
- رد
- 17 س
- رد
- 14 س
Youssef Hala Mounir مع Jameela Mhammad و٢ آخرين.
٦ تعليقات
===
- رد
- 8 س
- رد
- ١٤ د
حازم
تدبر واجتهاد .
يقول الله تعالى : { وَوَصَّیۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ بِوَ ٰلِدَیۡهِ إِحۡسَـٰنًاۖ حَمَلَتۡهُ أُمُّهُۥ كُرۡهࣰا وَوَضَعَتۡهُ كُرۡهࣰاۖ وَحَمۡلُهُۥ وَفِصَـٰلُهُۥ ثَلَـٰثُونَ شَهۡرًاۚ حَتَّىٰۤ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُۥ وَبَلَغَ أَرۡبَعِینَ سَنَةࣰ قَالَ رَبِّ أَوۡزِعۡنِیۤ أَنۡ أَشۡكُرَ نِعۡمَتَكَ ٱلَّتِیۤ أَنۡعَمۡتَ عَلَیَّ وَعَلَىٰ وَ ٰلِدَیَّ وَأَنۡ أَعۡمَلَ صَـٰلِحࣰا تَرۡضَىٰهُ وَأَصۡلِحۡ لِی فِی ذُرِّیَّتِیۤۖ إِنِّی تُبۡتُ إِلَیۡكَ وَإِنِّی مِنَ ٱلۡمُسۡلِمِینَ }
الحمد لله وحده وبعد : في حالة تدبر هذه الاية وقفت عند قول الله " وبلغ أربعين سنة " ثم ذكر عدة صفات يصل لها الانسان عندما يصل لنقطة التحول لان الاربعين والاربعون نقطة تحول كما تعلمنا من سيدنا يوسف بن المسيح " وبلغ اربعين سنة " يعني وصل لحالة اليقين والايمان العظيمة الحالة الاربعينية يعني حالة الايمان واليقين الكامل بالله مرحلة التوبة والاستسلام الكامل لله مش شرط يصل الانسان لهذا الحالة في سن الاربعين فقط او يدعو بهذا الدعاء في ذلك العمر ممكن ان يبلغ الاربعين وهو غافل وممكن ان يصل لهذه الحالة المقدسة من الحمد ويبلغ سر الدين في الستين مثلا ممكن في الثلاثين لا احد يعلم متى تشتعل الجذوة الايمانية في القلب ومتى يستقر المؤمن في اليقين العظيم فاستنبطتُ من هذه الآية ان الاربعين نقطة تحول من حالة الغفلة والتيه والنسيان والضلال والضياع الى حالة الدعاء وسر الدين الحمد وشكر النعم والايمان واليقين ...وهناك اشارة ايضا لمرحلة ما قبل الاربعينة وهي مرحلة "وبلغ اشده" يعني لابد لمن وصل مرحلة الاربعينية ان يمر بمرحلة "وبلغ اشده" ان يمر بمراحل شديدة ومراحل شدة والم ومخاض في البحث عن الحق والحقيقة والصدق والنور والوصال الحقيقي بالله تعالى بلغ اشده واشتد من خلال هذه المصاعب والآلام التي مر بها. " بلغ اشده " مرحلة تناظر الحالة المريمية مرحلة المعاناة وحالة المخاض والصبر والالم والاجتهاد والصوم ومرحلة " بلغ اربعين سنة " التي تناظر الحالة العيسوية مرحلة الوصال رؤية الايات التي تستلزم دعاء " رب اوزعني ان اشكر نعمتك ....." ممكن ان نستخلص من هذه الآية مسيرة الانسان الروحانية في ثلاثة مراحل ( حمله وفصاله ) و ( بلغ اشده ) و ( بلغ اربعين سنة ) . مرحلة ( حمله وفصاله ) مرحلة يحتاج فيها المرء الي معلم ومرشد كنبي مثلا يحمله لانه عندها يكون صغير جدا يحتاج لرعاية وغذاء فالنبي يحمله ويعتني به ويصبر عليه ويرضعه ثدي العلوم الالهية والعرفانية حتى يتغذى ويكبر ( حمله وفصاله ) مرحلة من مراحل القراءة وتلقي العلوم النبوية حتى مرحلة ( وبلغ اشده ) المرحلة المريمية مرحلة خوض التجارب الشخصية والشدة والام والصبر والعزلة والمخاض والولادة هكذا حتى مرحلة ( وبلغ اربعين سنة ) المرحلة العيسوية رؤية الايات والشعور بفيضان النعم الالهية التي تستلزم الحمد والشكر والدعاء بحسن الحياة والختام . وفي الاية اشارة ووصية الى معاملة النبي بإحسان لان النبي يتعب بتربية المؤمنين كما تتعب الام تماما . { وَوَصَّیۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ بِوَ ٰلِدَیۡهِ إِحۡسَـٰنًاۖ حَمَلَتۡهُ أُمُّهُۥ كُرۡهࣰا وَوَضَعَتۡهُ كُرۡهࣰاۖ وَحَمۡلُهُۥ وَفِصَـٰلُهُۥ ثَلَـٰثُونَ شَهۡرًاۚ حَتَّىٰۤ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُۥ وَبَلَغَ أَرۡبَعِینَ سَنَةࣰ قَالَ رَبِّ أَوۡزِعۡنِیۤ أَنۡ أَشۡكُرَ نِعۡمَتَكَ ٱلَّتِیۤ أَنۡعَمۡتَ عَلَیَّ وَعَلَىٰ وَ ٰلِدَیَّ وَأَنۡ أَعۡمَلَ صَـٰلِحࣰا تَرۡضَىٰهُ وَأَصۡلِحۡ لِی فِی ذُرِّیَّتِیۤۖ إِنِّی تُبۡتُ إِلَیۡكَ وَإِنِّی مِنَ ٱلۡمُسۡلِمِینَ }
وما توفيقي الا بالله , الخادم يوشع بن نون .
لقد أرسلت
سوف اقرا خاطرتك لاحقا بقوة الله تعالى
أمس، الساعة 2:54 م
جمعة 2:54 م
خادم يوسف
Hazeem Ahmade
انها لحظةُ الخشوع الهادئ ودمعةٌ بلطفٍ تسيل على الخد الجميل تملأ الحياة بالنور والبركة .
+++++++++++++++++++
الحمد لله وحده والصلاة والسلام على محمد ومن تبعه من انبياء عهده وبعد : يقولون العمر غفلة يمضي بسرعة , فاقول لهم مشفقا صِلُو الله واذكروه كثيرا وانظروا الى وجهه الكريم , تعلقوا به , ذوقوا حلاوة الإيمان , استقروا بالإيمان , ارسخوا في اليقين تماما , صدقوني من استأنس بالله واصابه الخشوع الهادئ الصامت عندها سيشبع الحياة , سيشبع الايام , سيشبع الليالي , سيشبع النور , سيشبع البركة , لحظة خشوع هادئ ودمعة بلطفٍ تسيل على الخد الجميل تعادل سنين قضيتها في غلفة لم تشعر بها تقول انها مضت بسرعة لانها دنيا وليس لها قيمة . تلك اللحظة التي تحدثتُ عنها لحظة مباركة تجعلك في روضة بركة واطمئنان مبارك , هي لحظات مباركة تبارك عمرك وايامك ولياليك وكل حياتك , حاول ان تدركها انها تُدرك , ولكنها لا تُدرك مادامت الدنيا في القلب . انها لحظة الخشوع الهادئ ودمعةٌ بلطفٍ تسيل على الخد الجميل تملأ الحياة بالنور والبركة . انها لحظات محبوبة عند الله فحاولوا ان تصلوها ولن تصلوها حتى تصلحوا عقائدكم كلها . هذا ما احببت ان اشاركه معكم في هذا الضحى , وما توفيقي الا بالله , يوشع بن نون.
رد خادم يوسف على نفسه
الرسالة الأصلية:
انها لحظةُ الخشوع الهادئ ودمعةٌ بلطفٍ تسيل على الخد الجميل تملأ الحياة ب...
Hazeem Ahmade
وهذه ثانية
اليوم، الساعة 5:13 ص
5:13 ص
لقد قمت بالرد على خادم يوسف
الرسالة الأصلية:
انها لحظةُ الخشوع الهادئ ودمعةٌ بلطفٍ تسيل على الخد الجميل تملأ الحياة ب...
نعم يا حبيب اليوسفيين
لقد قمت بالرد على خادم يوسف
الرسالة الأصلية:
تدبر واجتهاد .
يقول الله تعالى : { وَوَصَّیۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ بِوَ ٰلِد...
أحسنت جدا جدا يا يوشع بن نون
========================================================
جميلة محمد :
اليوم، الساعة 5:22 ص
لقد أرسلت
لقد أرسلت
Jameela

لقد أرسلت
جزاك الله خيرا
Jameela
Jameela Mhammad
آمين ،و جزاك الله خيرا يا رسول الله يا مربينا و مزكينا ،عندما يكون الزارع رسول رب السماء ستنبت كل أرض زهور عطرة يفوح عطرها في الأرض و السماء ،أبعد الله عنك كل أذى و نصرك على من عاداك و أراد بك السوء سرا أو جهرا
اليوم، الساعة 8:40 ص
8:40 ص
لقد أرسلت
آمين يا زكية النفس

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق