درس القرآن و تفسير الوجه الخامس من الحج .
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
أسماء إبراهيم :
شرح لنا سيدي و حبيبي يوسف بن المسيح ﷺ أثناء جلسة التلاوة المباركة من أحكام التلاوة ؛ من أحكام النون الساكنة و التنوين , ثم قام بقراءة الوجه الخامس من أوجه سورة الحج ، و أجاب على أسئلتنا بهذا الوجه ، و أنهى نبي الله الجلسة بأن صحح لنا تلاوتنا .
بدأ نبي الله جلسة التلاوة المباركة بقوله :
الحمد لله ، الحمد لله وحده ، الحمد لله وحده و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد ، لدينا اليوم الوجه الخامس من أوجه سورة الحج ، و نبدأ بأحكام التلاوة و رفيدة :
- من أحكام النون الساكنة و التنوين :
الإظهار : أي أنه إذا أتى بعد النون الساكنة أو التنوين الحروف من أوائل الكلمات (إن غاب عني حبيبي همّني خبره) , و حروف الإظهار تجعل النون الساكنة أو التنوين تُظهر كما هي .
الإقلاب : إذا أتى بعد النون الساكنة أو التنوين حرف الباء يُقلب التنوين أو النون ميماً . ثم يكون إخفائا شفويا . مثال : من بعد .
__
و ثم تابع نبي الله يوسف الثاني ﷺ الجلسة بشرح الوجه لنا فقال :
طيب ، في هذا الوجه المبارك العظيم من سورة الحج ، يُظهر الله سبحانه و تعالى أهمية تعظيم و تقديس شعائر الله عز و جل ، شعائر الله هي العبادات و المناسك و الشرائع التي فرضها على المسلمين ، هذا بشكل عام ، و بشكل خاص هي المشاعر و المناسك و الأماكن التي يكون فيها الحج في مكة المكرمة ، سماها الله عز و جل شعائر أي أنك تستشعر عظمة الله عز و جل في تلك الأماكن , و أنّ الله سبحانه و تعالى جعل تلك الأماكن تمثلات مادية لحقائق روحية ، تمام؟ و نعلم أن الله سبحانه و تعالى أرى إبراهيم من خلال روح القدس و من خلال جبرائيل -عليه السلام- تلك الأماكن و بالخصوص جبل عرفة ، و عَرَّفَهُ ذلك المكان و أراه ، تمام؟ و كذلك سمي يوم التروية أي أنه أُرِي فيه أو أُرِي فيه إبراهيم تلك إيه؟ المشاعر و تلك الأماكن المقدسة التي كانت إيه؟ في الغيب ، كُتب لها أنها ستكون من مناسك الإسلام ، و من شعائر الإسلام ، و من شعائر دين الإسلام ، تمام؟ عند بعث نبينا محمد ﷺ ، فكانت هذه نبوءة أراها الله سبحانه و تعالى لإبراهيم في الرؤيا ليُبشره بنسله ، ليُبشره بنسله من إسماعيل -عليه السلام- ، أنها ستكون أمة عظيمة ، ستكون لهم مناسك عظيمة جداً في تلك الأماكن ، تمام؟ إن شاء الله هنشرح الحج و العمرة مع نهاية الوجه .
{ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ} :
(ذلك و من يعظم شعائر الله فإنها من تقوى القلوب) ربنا بيحث على إننا نعظم تلك الأماكن المقدسة و تلك الرموز التي وضعها الله سبحانه و تعالى على لسان نبينا محمد ﷺ من شرائع الإسلام ، وضعها في شرائع الإسلام و من شرائع الإسلام ، تمام؟ و هنتعرف عليها دلوقتي .
___
{لَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ مَحِلُّهَا إِلَى الْبَيْتِ الْعَتِيقِ} :
(لكم فيها منافع إلى أجل مسمى) يعني إنتم تنتفعوا في الأماكن دي و تستفيدوا من الأماكن دي في مكة ، تمام؟ (إلى أجل مسمى) لوقت محدد ، يعني لغاية إنتهاء الحج أو العمرة ، (ثم محلها إلى البيت العتيق) يعني الأماكن دي كلها موقوفة إلى إيه؟ إلى الكعبة أو موقوفة إلى المسجد الحرام ، يعني موقوفة لتلك إيه؟ الشرائع التي شرعها الله سبحانه و تعالى في دين الإسلام ، تمام؟ و ده دليل إن كل الأماكن و المنافع الموجودة في مكة ، يعني موجودة في المسجد الحرام و حولها ، تمام؟ تقريباً إيه؟ بقطر ٣٠ كيلو متر أو كده ، كلها إيه؟ موقوفة لخدمة البيت إيه؟ الحرام اللي هو المسجد المقدس أو البيت الذي بني ، الذي بناه أتباع إبراهيم -عليه السلام- و قبلته إلى الشام ، و هو الذي نسميه الكعبة ، تمام؟ البيت ده ، الشعائر اللي حولها و الأماكن المقدسة اللي حولها هي في خدمته ، تمام؟ و هي موقوفة على إيه؟ على هذا البيت ، فلا يجوز لأحد أن يبني بناءً تاماً أو أن يتملك في تلك إيه؟ المشاعر أو الأماكن المقدسة ، ده دليل أهو ، تمام؟ ، و ذكرتُ لكم في الإيه؟ في الجلسة الماضية ، حديث النبي ﷺ أنه إيه؟ أنه لا يجوز أن يُبنى أو يقتطع أو يتملك أحد في تلك الأماكن ، لأنها أماكن موقوفة للكعبة ، بل يجوز أن نقيم خيم بس/فقط مؤقتة حتى تنتهي إيه؟ مشاعر إيه؟ الحج أو العمرة ، (ثم محلها إلى البيت العتيق) يعني رجوعها ، مرجعها إلى إيه؟ إلى البيت إيه؟ العتيق ، يعني موقوفة على إيه؟ على مكة ، على الكعبة ، كعبة مكة يعني ، تمام؟ طيب .
___
{وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الأَنْعَامِ فَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ} :
(و لكل أمة جعلنا منسكاً ليذكروا اسم الله على ما رزقهم من بهيمة الأنعام) كل أمة ربنا جعل لها شرائع ، و كل أمة ربنا سبحانه و تعالى جعل لها سلوك في الطاعات و أساليب في الطاعات ، تمام؟ و كذلك كل أمة ربنا سبحانه و تعالى جعل لها أسلوب في تقديم القربات من الإيه؟ من الأضاحي ، كل أمة ربنا جعل لها أسلوب و طريقة في تقديم الهدي ، تمام؟ و القربان ، من إيه؟ من البهائم ، زي إيه؟ الشاه ، الأغنام يعني ، أو الأبقار أو الجمال ، تمام؟ طيب ، (و لكل أمة جعلنا منسكاً ليذكروا اسم الله على ما رزقهم من بهيمة الأنعام) لما الإنسان يقدم القربان ده لله عز و جل ، يفضل إيه؟أنه يُنيم القربان ده على جانبه الأيسر ، و ثم يجعل البهيمة إيه؟ تتوجه ناحية القِبلة ، ثم يُسمي و يقول بسم الله و الله أكبر و يذبح إيه؟ القربان لله عز و جل ، يبقى نايمة على جنبها الأيسر ، متوجهة للقِبلة ، إيه هي القِبلة؟ الكعبة ، تمام؟ و هي دي معنى إيه؟ (وجبت جنوبها) يعني وجب التضحية بها و إهداءها في الحج ، و هنعرف التفاصيل إيه؟ إن شاء الله ، (و لكل أمة جعلنا منسكاً ليذكروا اسم الله على ما رزقهم من بهيمة الأنعام فإلهكم إله واحد فله أسلموا) إلهنا و إله آباءنا هو إله واحد ، هو إله اليهود ، إله المسيحيين ، و هو إله المسلمين ، الذين هم إمتداد طبيعي لتلك الأمم ، فنحن أمة واحدة ، كذلك كل الأنبياء في كافة أصقاع العالم إلههم إله واحد و هو إلهنا ، و لكن الشرائع تختلف بين أمة و أخرى ، و كذلك النُسك يختلف بين أمة و أخرى ، النُسك اللي هو تقديم إيه؟ القربان من البهيمة ، تمام؟ طيب ، تقديم القربان من البهيمة و كذلك إيه بقى؟ مين اللي يطعم منها و إيه الأجزاء في البهيمة التي تحل و التي لا تحل ، دي بتختلف من شريعة إلى أخرى ، فلذلك قال تعالى : (و لكل أمة جعلنا منسكاً ليذكروا اسم الله على ما رزقهم من بهيمة الأنعام) كل أمة لها المنسك الخاص بها ، إحنا/نحن كأمة الإسلام هنقول المنسك بتاعنا ، شكله عامل إزاي ، تمام؟ و البهيمة كلها حلال ، أكلها حلال ، لكن في قربات إيه؟ المسلم ممكن يأكل منها و ممكن لأ مايأكلش ، الفقراء بس/فقط ياكلوا منها ، كل دي تفصيلات و دي اللي إحنا بنسميها إيه؟ (و لكل أمة جعلنا منسكاً) يعني لهم أسلوب خاص في الهدي أو تقديم القربان ، ماشي؟ طيب ، (فإلهكم إله واحد فله أسلموا) يعني سلموا لله عز و جل ، استسلموا لله عز و جل ، اخضعوا لله عز و جل ، (و بَشِّرِ المخبتين) بَشِّر المتواضعين الخاشعين الصابرين ، تمام؟ المخبت من إيه؟ من الأرض إذا خبت ، يعني إيه؟ الأرض التي خبت ، أي التي إيه؟ تنزل إلى الأسفل من الخضوع و الخشوع ، المخبت اللي هو إيه؟ المتواضع ، تمام؟ كذلك إيه؟ الناسك هو الطائع ، و النسك هو الطاعة ، كذلك النسك هو الذبح لله عز و جل ، تمام؟ ذبح البهيمة لله عز و جل ، قربان يعني .
___
{الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَى مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ} :
(الذين إذا ذكر الله وجلت قلوبهم) دي إيه؟ من صفات إيه؟ المخبتين المسلمين حق الإسلام ، الذين إذا ذُكِرَ الله ، ذُكِرَ إسم الله عز و جل أو ذُكِّروا بالله عز و جل : (وجلت قلوبهم) وجلت يعني خافت ، من الوجل , الخوف ، الخشية ، الخشية مع إيه؟ مع الحب ، الخشية مع الحب هو الوجل ، يعني إيه؟ الشعور بجلال إسم الله ، وجل من أصوات الكلمات : واو : دوي دائري منتظم ، جل أي جليل ، أمر جلل ، جليل عظيم ، و جلل يعني إيه؟ أمر عظيم و كبير ، تمام؟ هذا هو معنى (الذين إذا ذكر الله وجلت قلوبهم) ، و من صفاتهم أيضاً إيه؟ (و الصابرين على ما أصابهم) أي أمر يصيبهم يصبروا عليه ، تمام؟ ، من صفاتهم إيه؟ الصبر و هو قانون إيه؟ سورة العصر (بسم الله الرحمن الرحيم ¤ و العصر ¤ إن الإنسان لفي خسر إلا الذين آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر) ، تمام؟ إذاً أصل إيه؟الدين فيه الصبر و الإخبات ، التواضع و الخشوع ، كلها إيه؟ مترادفات و معاني تؤدي إلى طريق واحد ، تمام؟ ، (الذين إذا ذكر الله وجلت قلوبهم و الصابرين على ما أصابهم و المقيمي الصلاة) المحافظين على صلاتهم المادية الظاهرية دي ، و كذلك الصلاة الروحية بينهم و بين الله و الوصال بينهم و بين الله ، و الدعاء و الذكر بينهم و بين إيه؟ و بين الله ، (و المقيمي الصلاة و مما رزقناهم ينفقون) دايماً يتصدقون على الفقراء و المساكين ، سواء أكان بالطعام أو بالمال ، و الأفضل هو التصدق بالطعام في أمة الإسلام ، لأن النبي ﷺ حث على ذلك فقال إيه؟ : أفشوا السلام و أطعموا الطعام و صلوا بالليل و الناس نيام ، تدخلوا الجنة بسلام .
___
{وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُم مِّن شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ} :
(و البدن جلعناها لكم من شعائر الله لكم فيها خير) البدن اللي هم إيه؟ الأبقار أو الأجمال ، دي تسمى البدن ، اللي هي إيه؟ بهيمة كبيرة ، سمينة ، دي بتجزيء عن سبعة أشخاص في التقديم لله عز و جل ، في القربان في الحج أو في غيرها ، سواء أكان في أضاحي العيد أو الصدقات و ما إلى ذلك ، فالبدنة اللي هي البقرة أو الجمل ، بعير يعني ، و الناقة ، تجزيء عن سبعة أشخاص ، لكن الشاه أو المعزة تُجزيء عن شخص واحد ، تمام؟ طيب ، (و البدن جلعناها لكم من شعائر الله لكم فيها خير) من شعائر الله يعني من الأمور التي تقدسون الله عز و جل من خلالها ، أي بذبحها لله عز و جل و إطعام الفقراء و المساكين ، تمام؟ إطعام الفقراء و المساكين فقط إن كانت إيه؟ كفارة أو فداء ، كفارة أو فداء ، واجب من واجبات الحج مثلاً إيه؟ المسلم لم يستطع أن يؤديها أو نسيها , و الكفارة هي تدفع بسبب محظور من محظورات الحج تم فعله ، لكن القربان اللي هو الأضحية أو الهدي في الحج يجوز للإنسان يأكل منها و يُهدي منها و أيضاً يتصدق منه و يُعطي للفقراء و المساكين ،يبقى شوفتوا التفصيلات دي ، هي دي إسمها تفصيلات المنسك ، (لكل أمة جعلنا منسكاً) يعني التفاصيل دي مش موجودة عند إيه؟ عند بني إسرائيل ، عند المسيحيين و اليهود ، عندهم تفاصيل تانية أكثر شدة ، تمام؟ لكن الإسلام أتى و يسّر ، الإسلام أتى و يسّر ، (و البدن جلعناها لكم من شعائر الله لكم فيها خير) خير كثير لأن الإطعام منها بيكون كثير، كذلك الإشتراك فيها ، لمّا سبع أشخاص ، تمام؟ يشتركوا في إيه؟ في بدنة واحدة ، هذا أدعى إلى أن يتآلفوا فيما بينهم ، يكون ما بينهم إيه؟ الألفة و الرحمة و المودة و الخير ، أحسن من لما كل واحد إيه؟ يُقدم إيه؟ شاه مثلاً لوحده ، لأ ، فهنا إجتماع ، إجتماع في النسك ، حتى ربنا سبحانه و تعالى إيه؟ زَكَّى و فَضَّلَ إيه؟ و عَظَّمَ أمر الإجتماع في النسك ، إن إحنا/نحن نجتمع في بدنة ، أفضل من إحنا/نحن كل واحد إيه؟ يضحي عن نفسه بإيه؟ بهدي واحد ، بشاه مثلاً أو بإيه؟ أو إيه؟ بمعزة ، تمام؟ طيب ، (و البدن جلعناها لكم من شعائر الله لكم فيها خير) لذلك هذا هو سبب تخصيص كلمة البدن إيه؟ من شعائر الله و أن فيها خير ، هو ده ، إجتماع المسلمين فيها ، فربنا بيحب المسلمين يبقوا مجتمعين حتى في النسك ، (فاذكروا اسم الله عليها صواف) لما تيجوا/تأتوا تذبحوها ، تُنِيموها على جانبها الأيسر و تقدموها بإستقبال القِبلة ، ثم تنحروا رقبتها ، إيه؟ تقولوا : بسم الله و الله أكبر ، هذا هو ذكر إسم الله ، بسم الله و الله أكبر ، (صواف) أي إيه؟ لها كذا معنى : صواف يعني مجتمعين على قلب رجل واحد ، بينكم ألفة و مودة و محبة ، كذلك صواف أي صافي النية ، أي موحدين تمام التوحيد و كمال التوحيد ، أي صافيين نقيين خاليين من الشرك و الأدران و الرجاسات ، هذا معنى صواف ، تمام؟ ، (فإذا وجبت جنوبها) وجبت جنوبها يعني وجب إن إنتو إيه؟ تقدموها في الحج يعني ، أو في الأضحى ، عيد الأضحى ، للمسلمين عامة يعني مش للحجاج بس/فقط ، تمام؟ ، (فكلوا منها) تاكل أهو من الهدي بتاعك عادي ، (و أطعموا القانع و المعتر) أطعموا القانع اللي هو الإنسان الفقير بس/لكن اللي مابيسألش ، متعفف ، قانع ، قنوع ، (و المعتر) الذي اعتراه إيه؟ بأس و إيه؟ و مصيبة مثلاً و فقر و ظهر عليه ذلك ، تمام؟ أو الذي إيه؟ وصل لدرجة من الفقر أنه أصبح إيه؟ عاري أو لا يجد ما يكسوه فسُمي بالمعتر ، من العُري ، إذاً المعتر من العُري أي كسوته إيه؟ ليست بمناسبة أو ليست بجيدة أو لا يجد ما يكتسي به ، كذلك المعتر الذي إعتراه ضرر و بأس و فقر ، لكن القانع اللي هو إيه؟ لديه الكفاف أو أقل من الكفاف فقانع ، و يسمى أيضاً في الإسلام المحروم ، تمام؟ اللي هو مش قادر إيه؟ يجد المصاريف أو قوت يومه و لكنه لا يسأل و يتعفف عن السؤال ، ف ده يسمى القانع ، فإحنا/نحن يجب إن إحنا/نحن ندور/نبحث عليه و نعرف مين هو ده ، فنعطيه من الهدي ، و نعطيه من الأضحية ، الهدي تسمى في الحج , هدي أو قربان ، لكن للمسلمين عامة في أيامهم ، في يوم عيد الأضحى ، يسمى إيه؟ الأضحية ، و هو ده ، و كلهم بيسموا إيه؟ النسك ، خلاص؟ ف دي كلها تسميات شرعية ، طيب ، (فإذا وجبت جنوبها فكلوا منها و أطعموا القانع و المعتر كذلك سخرناها لكم لعلكم تشكرون) ربنا سخر لكم البهايم دي عشان تتقربوا بها إلى الله عز و جل ، تمام؟و تَطعَموا منها و تُطعِموا الفقراء بأنواعهم ، (كذلك سخرناها لكم لعلكم تشكرون) و من ضمن تسخيرها لنا إيه؟ إن البدنة ممكن الإنسان يركبها ، الجمل يُركب ، و البقرة تركب في وقت الضرورة بس/فقط ، لما يكون الإنسان مجهد و مش لاقي إيه؟ مراكب ، طبعاً ده الكلام ده أيام زمان يعني ، فتركب إيه؟ للضرورة ، لأن ذلك إيه؟ كما أمر النبي ﷺ أحد الصحابة أن يفعل ذلك ، لما وجده مجهد و يسير بجوار بدنة ، فقال له اركبها ، للضرورة يعني إن كانت بقرة ، لكن الجمل كده كده يُركب عادي ، طيب ، (كذلك سخرناها لكم لعلكم تشكرون) (لعلكم) هنا تحفيز و تحبيب إيه؟ للمسلم أن يشكر الله عز و جل على نِعمه تامةً كاملةً عامةً ، تمام؟ .
___
{لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ} :
بعد كده بيأكد ربنا سبحانه و تعالى على الحقيقة التالية : (لن ينال الله لحومها) لأن اللحوم دي لن تذهب إيه؟ يعني ربنا مش محتاج لها ، مش محتاج للحوم و لا الدماء دي ، (لن ينال الله لحومها و لا دماؤها) يعني لن تصيب الدماء دي و اللحوم دي الله عز و جل إصابة مادية يعني ، هو مش هيستفيد منها إستفادة مادية ، لأ ، هو مش عاوز كده ، (و لكن يناله التقوى منكم) هو يريد تقواكم ، يريد ظاهركم زي باطنكم ، يعني يريدكم محسنين ، يريدكم محسنين يعني في الدرجة الخامسة من الترقي الروحاني (يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله و قولوا قولاً سديداً) ، (كذلك سخرها لكم لتكبروا الله على ما هداكم و بشر المحسنين) إذاً المحسنين هم إيه؟ أهل التقوى ، و هي دي إيه؟ الدرجة ، أقل درجة يأمر بها الله عز و جل المؤمنين حتى يخلدوا في الجنات خلود متتالي متعاقب لا ينتهي ، و دي دايماً الدرجة اللي بيحث ربنا سبحانه و تعالى إن المسلمين يصلوا إليها ، في درجات أعلى من ذلك في الترقي الروحاني ، و تكلمنا عنها قبل كده ، اللي هي الدرجة السادسة و ما يليها في السماوات السبع ، تمام؟ ، (كذلك سخرها لكم لتكبروا الله على ما هداكم) تكبروا الله أي تعظموا الله عز و جل و كذلك إيه؟ تقولوا بسم الله و الله أكبر عند التضحية بها ، سواء أكان في الحج تسمى نسك أو هدي أو قربان ، أو سواء في عيد الأضحى يسمى أضحية ، و هي قربات و قربان يتقرب به إلى الله عز و جل ،كذلك (لن ينال الله لحومها و لا دماؤها و لكن يناله التقوى منكم) الآية دي ربنا سبحانه و تعالى أوردها لينهى كفار قريش أو المشركين إن هم يضعوا دماؤهم ، يضعوا أيديهم في دماء إيه؟ الأضاحي دي و يضعوها على إيه؟ الكعبة أو يمسحوا بها الكعبة ، كانت عندهم عادة ذميمة ، فربنا نهاهم عن العادة دي فربنا بيقول لهم (لن ينال الله لحومها و لا دماؤها) يعني إنتو بتعملوا كده ليه؟ أنا مش عاوز الدماء دي و لا اللحوم دي ، و لا أنا إيه؟ أُريدها منكم إرادة مادية ، إنما أريد التقوى ، أريد التقوى منكم و الإحسان ، تمام؟ طيب .
__
{إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ} :
هنقول آخر آية في هذا الوجه و هي مرتبطة بأول آية في الوجه التالي ، الوجه السادس من سورة الحج ، تتكلم عن إيه؟ عن القتال أو الجهاد بالسيف ، في آخر هذا الوجه ربنا سبحانه و تعالى بيكف أيدي المؤمنين في مكة عن قتال الكفار حتى يأذن لهم ، متى أذن لهم؟؟ أذن لهم بعد الهجرة إلى المدينة في غزوة بدر ، طيب ، الآية دي بتنهى المسلمين إن هم يقاتلوا قتال مادي في مكة لهدف إيه؟ يعلمه الله سبحانه و تعالى و لمصلحة المسلمين و الإسلام ، (إن الله يدافع عن الذين آمنوا إن الله لا يحب كل خوان كفور) يعني محدش يرفع سيف في مكة ، هكذا أمر الله لمصلحة الإسلام و لمصلحة الدين ، تمام؟ لأن الله أعلم ببواطن الأمور و بالغيبيات ، (إن الله يدافع عن الذين آمنوا) ماتخافوش , الله يدافع عنكم ، من أراد أن يهاجر فليهاجر ، و الصبر إيه؟ أفضل ، تمام؟ (إن الله لا يحب كل خوان كفور) كذلك الله سبحانه و تعالى لا يُحب صفات الخيانة و نقض البيعات ، تمام؟ فهذه خيانة ، فنفّر الله سبحانه و تعالى من هذه الصفات الذميمة ، فقال : (إن الله لا يحب كل خوان كفور) أي جحود ، الكفور هو الجحود الذي جحد بنعمة الله عز و جل على أيدِ الأنبياء و المحدَّثين فأصبح كفور جحود ، نسي عهد البيعة ، فهذا هو معنى (إن الله لا يحب كل خوان كفور) يعني ماتخونوش بيعة النبي ، بيحث الصحابة على الإجتماع حول النبي حتى و لو تعرضوا للإضطهاد من الكفار في مكة ، محدش إيه؟ يفك البيعة و لا إيه؟ يذهب بفعل بعيد عن أوامر النبي ﷺ ، لأن ذلك سيكون إيه؟ خيانة و جحود و كفران بالبيعة ، تمام؟ لأنه لم يؤذن بعد في القتال ، في الوجه التالي يقول تعالى : (أذن للذين يقاتلون بأنهم ظلموا و إن الله على نصرهم لقدير) الآن الآن سمح الله بالقتال لأنه إيه؟ عنده علم العد ، يعد سبحانه و تعالى عدّاً ، فإذا اكتمل ذلك العد أذن و جعل ساعة الصفر ، و جعل إيه؟ فوران التّنّور ، تمام؟ هي أوامر غيبية و أوامر باطنية ، أمور باطنية و أمور غيبية لا يعلم كنهها إلا الله عز و جل و ما عُلِّمَ منه للأنبياء ، يعني مش كل الأشياء دي تُعَلم لإيه؟ للأنبياء ، بعضها ، تمام؟ (أذن للذين يقاتلون بأنهم ظلموا و إن الله على نصرهم لقدير الذين أخرجوا من ديارهم بغير حق) ربنا هنا بقى بيدي/بيعطي الأسباب و المبررات بقى للإيه؟ للإذن بالقتال ، اللي هو بعد إيه؟ بعد الهجرة ، (الذين أخرجوا من ديارهم بغير حق إلا أن يقولوا ربنا الله) تمام؟ (و لولا دفع الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بيع و صلوات و مساجد يذكر فيها اسم الله كثيراً و لينصرن الله من ينصره إن الله لقوي عزيز) هنا بقى ربنا بيحث على القتال بعد أن إيه؟ كف أيدي المؤمنين في بطن مكة ، شوف الأمرين مختلفين إختلاف ١٨٠ درجة ، و لكن على المسلمين إيه؟ الطاعة ، في بطن مكة كُف يدك حتى لو اضطهدت ، حتى و لو كذا ، طيب ، بعد الهجرة خلاص ربنا أذن بعد نزول الآية دي ، و حث على إيه؟ تنفيذ الإذن ده ، و إدى/أعطى المبررات ، تمام؟ و كله لإيه؟ لحكمة إلهية ، تمام؟ ، نتبع إتباع طاعة و إقتداء ، تمام؟ حتى تصيبنا بركات الطاعة و الإتباع ، مجرد الإتباع له بركات ، نية الإتباع لها بركات ، بالإضافة إلى الإتباع نفسه و الفعل نفسه له بركات أيضاً عظيمة ، تمام؟ .
- طيب ، نتكلم بقى شوية عن إيه؟ مناسك الحج و العمرة ، هنقول مناسك الحج و من ضمنها هتكون إيه؟ العمرة ، لأن إيه؟ الحج تلات/٣ أنواع ، نوعين منه يبقى فيه عمرة ، تمام؟ و النوع التالت لأ ، بيكون من غير عمرة ، أنواع الحج إيه؟ تلات أنواع : إسمها إيه؟ حج التمتع ، حج إيه؟ القِران ، و حج إيه؟ المُفرد ، الكلام هيتضح مع السرد اللي أنا هأقوله ، كل ما أتكلم هنفهم إيه؟ المصطلحات دي ، تمام؟ طيب ، أول حاجة أشهر الحج إيه؟ شوال ، و ذي القعدة ، و أول عشرة أيام ، تمام؟ من ذي الحجة ، تمام؟ أو ١٣ يوم أو ١٤ يوم ، ١٣ يوم ، ١٠-١١-١٢-١٣ ، ١٣ يوم ، تمام؟ علشان لو حسبنا أيام التشريق معه ، يعني الأوقات دي تسمى إيه؟ أشهر الحج ، تمام؟ جميل أوى ، نبدأ بأول نوع من أنواع إيه؟ الحج ، إسمعه التمتع : يعني إيه؟ يعني الإنسان يذهب ينوي الحج ، يعمل العمرة و ثم يتحلل من العمرة و يفضل قاعد ، عادي جداً في المشاعر المقدسة ، يحل له كل شيء حتى يُحرم بالحج في اليوم التامن من ذي الحجة ، اللي إحنا/نحن بنسميه يوم التروية ، النوع ده من الحج إسمه إيه؟ التمتع و النوع دوت/هذا الحاج بيُقدم فيه إيه؟ القربان ، الهدي يعني ، يذبح فيه ، طيب ، الحاج المتمتع إمتى/متى يطلع؟ في ناس بتقول إيه؟ : من أول يوم إيه؟ يوم عشرة/ذو الحجة ، لكن الصحيح في أشهر الحج كلها ، يقدر يطلع/يخرج من أول يوم في شوال ، أول يوم في شوال طبعاً إيه؟ ده عيد ، عيد الفطر ، صح؟ بعدها يقدر يسافر لمكة و يُحرم و يعمل عمرة و يتحلل و يفضل قاعد لغااية يوم التروية ، يتمتع ، عادي ، طيب ، أول ما يوصل إيه؟ لحدود مكة ، لازم يقف عند إيه؟ مكان إسمه الميقات ، كل بلد لها الميقات بتاعها ، يعني مكان يُفضل إنك تُحرم به ، يُفضل إنك تُحرم من المكان دوت/هذا ، ماشي؟ يعني مثلاً : أهل مصر بيحرموا من مكان إسمه رابغ ، أهل اليمن يُحرموا من مكان إسمه يلملم ، مثلاً يعني ، أهل مكة يُحرموا من مكان إسمه التنعيم ، تمام؟ أو من بيوتهم ،في الحج من بيوتهم أو من التنعيم ، و في العمرة من التنعيم ، تمام؟ أهل نجد من مكان إسمه السيل ، تمام؟ يعني ، لما ييجي/يأتي الإنسان عند هذا الميقات ، هو دلوقتي متمتع، هيقول إيه؟ لبيك عمرةً متمتعاً بها إلى الحج ، لبيك اللَّهم عمرة متمتعاً بها إلى الحج ، يبقى كده إيه؟ أحرم ، نوى بنيته و تلفّظ بالنية ، يصلي ركعتين و يلبس الإحرام للرجال ، لكن النساء عادي ، تلبس ملابسها العادية و ماتغطيش الوجه و الكفين ، تمام؟ الراجل/الرجل يلبس إيه؟ ملابس الإحرام ، اللي هي إزار و رداء ، إزار يعني إيه؟ قماش أبيض يغطي إيه؟ الجزء السفلي منه ، تحت السرة ، و رداء ، جزء إيه؟ يُغطي أو ملابس بيضاء تغطي إيه؟ الجزء العلوي من إيه؟ من جسم الإنسان ، فوق السرة ، فيُسمى إيه؟ الإزار و الرداء ، و يكون إيه؟ من اللون الأبيض الطاهر غير المعطر ، لأن المُحرم أول ما يُحرم ، لا يجوز له أن إيه؟ يقص أظافره ، أو يحلق الشعر الزائد أو شعر رأسه ، تمام؟ و لا يجوز له أن يغطي رأسه بطاقية أو كده أو غترة ، لأ ممكن يستظل بمظلة ، لكن ماينفعش حاجة تلامس إيه؟ شعر رأسه ، و لا يجوز له إن هو إيه؟ يتطيّب ، و لا يجوز له أن ينظر لزوجته بشهوة أو أن يلمس زوجته بشهوة و لا يجوز له أن يُجامع زوجته ، مُحرم في وقت الإحرام ، خلاص؟ ، أول إيه؟ ما يُحرم ، قبل ما يُحرم إيه؟ يغتسل بقى و يقص أظافره و كده و يشيل الشعر الزائد ، تمام؟ و ممكن إيه؟ يضع بعض الطيب على جسده مباشرة بعد ما يغتسل ، تمام؟ و بعد كده يلبس ملابس الإحرام و يقول النية دي : لبيك اللَّهم عمرة متمتعاً بها إلى الحج ، خلاص ، كده بقى حُرمت عليه إيه؟ الحاجات اللي أنا قولتها و يصلي ركعتين و يتوجه إلي إيه؟ إلى المسجد الحرام ، ده في العمرة ، أول ما يوصل للمسجد الحرام إيه؟ يستلم الحجر الأسود اللي هو إيه؟ مفتاح الطواف ، الحجر الأسود ده عبارة عن نيزك إيه؟ المؤمنين و الموحدين إيه؟ وضعوه في المكان ده ، علشان يبقى علامة لبدء الطواف ، هو ليس إيه؟ حجر مقدس و لا شيء ، لأ ، هو مبارك ببركة الإسلام و مبارك بالنبي ﷺ ، هو فقط وضع ليكون إيه؟ مفتاح و علامة لبداية الطواف ، أول ما إيه؟ توصل للكعبة ، تُشير للحجر الأسود ، تمام؟ و تقول إيه؟ (بسم الله و الله أكبر) و تطوف سبع إيه؟ طوافات ، سبع إيه؟ طوافات ، عكس إيه؟ إتجاه عقارب الساعة حول الكعبة ، و تشير إلى الحجر الأسود مع كل طواف و كذلك تشير إلى الركن اليماني مع كل طواف بيدك و تقول بسم الله و الله أكبر ، و تدعو الله عز و جل ، و تعلم أنك في الطواف كأنك في الصلاة ، لا يجوز أن إيه؟ يخرج منك ما ينقض الوضوء وقت الطواف ، و هي سبع تطويفات حول إيه؟ الكعبة ، تدعو الله عز و جل ما شئت ، هي صلاة تدعو الله عز و جل فيها و تنتهي عن اللغو ، ماشي؟ ، أول ما تخلص الطواف ، خلاص ، كده إيه؟ كأنك خرجت ، سلمت من الصلاة, فعادي ، ممكن ماتبقاش على وضوء ، عادي ، ماشي؟ صلي ركعتين ، و بعد كده إيه؟ تذهب إلى إيه؟ إلى السعي ، تسعى بين جبلين الصفا و المروة ، تبدأ بالصفا و تنتهي إلى المروة ، جبلين صغيرين شرق الكعبة كده ، المسافة ما بينهما تقريباً ٤٠٠ متر بين الصفا و المروة ، تسعى ٧ مرات ، يعني إيه؟ صفا مروة ، بعد كده من المروة للصفا ، كده اتنين/٢ ، بعد كده من الصفا للمروة كده تلاتة ، من المروة للصفا كده أربعة ، بعد كده صفا مروة كده خمسة ، بعد كده مروة صفا كده ستة ، بعد كده صفا مروة كده سبعة ، فهمتوا؟ مش رايح جاي هو واحدة , لأ ، الشوط نفسه يعتبر إيه؟ سعي واحد من السبع إيه؟ سعيات ، حلو أوي ، إبتديت عند الصفا و إنتهيت عند المروة ، تقص شعرك ، تحلقه خالص أو تقصر منه عند المروة ، يبقى إنت كده تحللت من العمرة ، و النساء إيه؟ آخر ، آخر ضفيرة شعرها تأخذ جزء بسيط منها كده ، خلاص ، يبقى كده إيه؟ تحللت إيه؟ من العمرة ، يجوز اللي تحلل من العمرة ده كل شيء : إنه يلبس المخيط ، الملابس العادية ، يغطي راسه ، يتطيب ، يقص أظافره ، يساوي الشوارب بتاعته ، يشيل الشعر الزائد ، ينظر إلى زوجته بشهوة ، يلمس زوجته بشهوة و يجامع زوجته ، يجوز ، حتى لو كان في الحج للمتمتع بس/فقط ، قبل يوم تمانية/٨ ، قبل يوم التروية اللي هو يوم إيه؟ اللي هيرجع إيه؟ يُحرم فيه تاني المتمتع ، كل ده إحنا/نحن بنتكلم عن المتمتع ، و بعد كده هنقول المُقرن و المُفرد ، إيه؟ الفروق بس/فقط ، لكن هي كلها إيه؟ مناسك واحدة ، طبعاً أفضل إيه الحج؟ المُقرن لأن النبي عمل مُقرن ، فأنا إيه نفضل إن إحنا/نحن نعمل مُقرن زي النبي محمد ﷺ ، بس/لكن إحنا بنقول إيه؟ الأوسع الأول من المتمتع ، خلاص كده إيه؟ عمل العمرة المتمتع و فضل قاعد في مكة بقى ، ما بين المشاعر و المسجد الحرام ، يصلي و يعتكف براحته ، و يعيش حياته عادي جداً كأنه في بيته ، كل حاجة ، حتى ييجي/يأتي يوم تمانية/٨ اللي هو إحنا/نحن بنسميه يوم التروية ، و سُمي يوم التروية لحاجتين : زمان الحجاج كانوا بِيملوا/يملاؤا المية/الماء يرتووا من مكة ، من المسجد الحرام و ما حولها ، و ثم يذهبوا بتلك المياه إلى مِنى ، لأن مِنى مكنش فيها إيه؟ ماية/ماء ، و هنعرف سميت مِنى إزاي ، ليه؟ و هنشوف مزدلفة ، سميت مزدلفة ليه؟ و هنعرف عرفة ليه سميت بعرفة؟ ، بالتفصيل ، طيب ، أتى يوم تمانية/٨ ، المتمتع اللي هو قاعد في مكة ، عادي يُحرم من مكانه ، ممكن من المسجد الحرام أو من البيت اللي قاعد فيه ، يجوز لأنه مُحرم ، لأنه حج ، عادي ، لكن وقت العمرة ، أهل ، أهل مكة يُحرموا من منطقة إسمها التنعيم ، اللي هي حدود إيه؟ المسجد الحرام أو حدود الحرم يعني ، في المكان المُحرم ، تمام؟ الذي لا يجوز فيه قتل الصيد أو الصيد ، لا يجوز فيه قتل حمام الحرم أو صيده , و لا يجوز قطع الأشجار و النباتات فيه ، المعصية فيه مضاعفة ، و كذلك الحسنة فيه مضاعفة ، مكان مخصوص لأنه شعيرة من شعائر الله عز و جل ، مكان مقدس ، تمام؟ ورد في النبوءات عند الأنبياء السابقين و من ضمنهم إبراهيم -عليه السلام- ، خلاص ، المتمتع بقى أهو إيه؟ أحرم تاني و قال إيه؟ لبيك اللَّهم حجّاً ، خلاص ، لأن هو إعتمر خلاص ، مش إعتمر؟؟ هنا بقى هيقول إيه؟ لبيك اللَّهم حجاً ، و يقوم إيه؟ لابس الإحرام تاني ، طبعاً إيه؟ يغتسل و يضع الطِيب و يشيل/يزيل الشعر الزائد و يقص شواربه و يقص ظوافره قبل ما يقول نطق إيه؟ النطق بنية الإيه؟ الإحرام ، و يغتسل و يلبس الإيه؟ الإزار و الرداء ، اللي هي ملابس الإحرام للرجال طبعاً ، و للنساء ملابس عادية جداً بس/لكن متغطيش الوجه و لا الكفين ، و بعد كده إيه؟ يقول النية دي ، يتلفظ بها ، و بعد كده يُصلي ركعتين و خلاص ، كده دخل إيه؟ في الإحرام ، يعني حَرَّمَ على نفسه حاجات ، لا يجوز إن هو يعملها ، و إحنا/نحن عرفنا إيه هي ، خلاص ، طيب ، أول ما يُحرم كده في المسجد الحرام أو في مكة ، في البيت الحرام يلبي و يقول لبيك اللهم لبيك لبيك لا شريك لك لبيك ان الحمد و النعمة لك و الملك لا شريك لك لبيك ، يقوم إيه ، رايح/ذاهب لإيه؟ لمِنى ، يقعد في مِنى في خيمة مثلاً ، خلاص؟ طيب ، بعد ما يقعد في منى و يستمر في التلبية ، يبيت فيها ، بعد كده ، بعد صلاة الفجر ، بعد شروق شمس اليوم التاسع من ذي الحجة ، يذهب إلى مكان إسمه عرفة ، عرفة ده فيه جبل كبير جداً إسمه جبل عرفة ، فسُمي عرفة لأن جبرائيل عَرَّفَهُ لإبراهيم في الرؤيا ، و كذلك سُمي عرفة لأن فيه الناس إيه؟ يتعارفون فيما بينهم لأنه إيه؟ يكون مجمع للحجاج ، و الوقوف بعرفة من بعد شروق الشمس إلى مغيب الشمس يوم التاسع ، هو ركن الحج الأعظم ، لأن النبي ﷺ قال إيه؟ : "الحج عرفة" ، و أركان الحج إيه هي؟ الإحرام ، الوقوف بعرفة ، طواف الإفاضة اللي بيكون بعد صلاة العيد ، و السعي بين الصفا و المروة يوم العيد ، هو ده إسمها أركان الحج الأربعة ، اللي ماعملش واحدة منهم ، يبقى كده حجه باطل ، خلاص؟ حجه إيه؟ باطل ، فيجب الأربعة دول/هذه يتمه تمام التمام ، خلاص؟ طيب ، الوقوف بعرفة لكل الناس ، لكل إيه؟ الرجال و النساء ، سواء أكانت النساء على طاهرة أو على حيض أو نِفاس ، توقف في عرفة و تدعو الله عز و جل و تصلي أي تدعوا الله فقط و لا تصلي المفروضات لانه ليس عليها صلاة ، تمام؟ و الرجال و النساء غير الحيّض او النفساء يصلون الظهر و العصر إيه؟ جمع تقصير يعني نجمع الظهر و العصر و نَقصِرهم ، يعني نصلي الظهر ركعتين و العصر ركعتين ، تقديماً أو تأخيراً ، و يفضل تقديماً ، عشان يكون عندنا متسع من الوقت إيه؟ للدعاء و إيه؟ و التجهز لإيه؟ للنفرة إلى إيه؟ إلى مزدلفة ، أفضل الدعاء في عرفة إيه؟ اللَّهم إنك عفو تحب العفو فاعف عنا ، و كذلك لا إله إلا أنت سبحانك .. بسم الله و الله أكبر و لا حول و لا قوة إلا بالله ، لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، له المُلك و له الحمد و هو على كل شيء قدير ، تمام؟ الدعاء كثير و من أفضل الأدعية اللي أنا قولتها : (اللَّهم إنت عفو تحب العفو فاعف عنا ، أو , لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، له المُلك و له الحمد و هو على كل شيء قدير) تمام؟ خلاص ، وقفنا في عرفة ، إيه؟ ، و المُحرم طبعاً إيه؟؟ في إحرامه ، كل الحاجات المحظورة مايعملهاش ، يعني ماينفعش إيه؟ يصيد و لا يقتل طيور أو بهائم أو كده ، ماينفعش يصيد ما ينفعش يقطع شجر و نباتات ، ماينفعش يعمل إيه؟ المحظورات اللي أنا قلت عليها ، إنه يغطي راسه بشكل ملتصق يعني أو يضع طيب أو يقص أظافر أو يحف الشارب أو يزيل شعر منه بالحلاقة أو بالحك ، لا يجوز له أن ينظر إلى زوجته نظر شهوة أو يلمسها لمس شهوة أو يجامعها ، لا يجوز ، حرام ، مُحرم ، يبطل الحج إن فعل ذلك ، و كذلك لا يجوز إيه؟ اللغو و الجدال ، تمام؟ و الفسوق و العصيان ، هذا لا يجوز ، يكون الإنسان في إيه؟ في خشوع تام ، و إلا بَطَلَ حجه و العياذ بالله ، طبعاً و الحج هو الركن الخامس من أركان الإسلام و هو لمن إستطاع إليه سبيلاً ، فيه إيه؟ شرط الإستطاعة ، زي الصيام كده ، فيه شرط الإستطاعة ، خلاص؟ و لكنه إيه؟ على التراخي ، و الصيام فيه شرط الإستطاعة و فيه أيضاً فداء لمن استطاع لأنه ركن ، و كذلك من واجبات الحج التي إذا فقدت أو لم يتم أداءها يكون فيها فداء ، و هنعرف الكلام ده إيه؟ تباعاً و بالتفصيل ، تكلمنا كده عن يوم إيه؟ عرفة ، و عرفنا ليه سميت عرفة ، بعد مغيب الشمس من عرفة ، يبدأ الناس يتحركوا إلى منطقة إسمها مزدلفة ، مكان مقدس برضو في مكة ، سُمي مزدلفة ، سُمي مزدلفة ليه؟ لأن الناس شهدت يوم عرفة و هو إيه؟ يوم الحج الأكبر أو الحج عرفة ، و هو اليوم الذي تتنزل فيه رحمات الله عز و جل على المسلمين الواقفين ، و في يُعتق إيه؟ الواقفين إيه؟ من النار ، الله سبحانه و تعالى يعتقهم من النار ، تمام؟ ، ثم يذهبوا إلى منطقة إسمها مزدلفة لأنه من الإزدلاف ، لأنه إيه؟ تزلف إلى الله و تقرب إليه؟ زلفى ، و اقترب من الله و سجد على عتبات الله و خشع لله عز و جل ، فسميت تلك المنطقة بمزدلفة ، لأن الناس لسى خارجة من إيه؟ من يوم عرفة ، من الوقوف في ذلك الموقف العظيم ، فخارجة طاهرة منقاة ، رجعت كيوم ولدتها أمهاتها على إيه؟ على الفطرة ، من قُبِلَ حجه يرجع كيوم ولدته أمه على الفطرة ، ناقي منقى.... نقي منقى.... فلذلك إيه؟ سميت مزدلفة المشعر الحرام أو إيه؟ المزدلفة لأنه من التزلف و الزلفى إلى الله عز و جل ، أي التقرب , و كذلك منى سميت المشعر الحرام لانها ارض تقديم القربان و كذلك ارض رجم الشيطان ، تمام؟ طيب ، الناس بتبيت ، الحجاج يبيتوا في مزدلفى لغاية صلاة الفجر و الشروق ، في الليلة دي بيجمعوا الحصيات اللي هيرموها على رموز إيه؟ الشيطان في منى ، في منى : في تلات أماكن ، فيهم تلات شواهد على شكل مسلات كده ، رمز من رموز إيه؟ الشيطان
ترمى الشواهد دي كرمز و تعبير عن تحطيم قوى الشيطان , كرمز على كسر ارادة الشيطان و رمز الى عصيان الشيطان , اي اننا نعصي الشيطان و نخزيه .
__، تُرمى الإيه؟ الشواهد دي ، كرمز و تعبير عن إيه؟ تحطيم إيه؟ قوة الشيطان ، كرمز على إيه؟ كسر إرادة الشيطان ، تمام؟ رمز إلى إيه؟ إلى عصيان الشيطان ، إن إحنا/نحن نعصي الشيطان و نخزيه ، تمام؟ ، الحاج بيجمع إيه؟ كم حصاية؟ ، ممكن يجمع ٧ حصيات بس/فقط ، لأنه في يوم العيد ، يوم عشرة هيرمي العقبة الكبرى ، يعني رمز الشيطان الأكبر في مِنى ، بس/فقط ، بعد كده في أيام التشريق : يوم ١١ و ١٢ و ١٣ هيرمي التلاتة ورا بعض : الصغرى و الوسطى و الكبرى ، كل واحدة سبع/٧ حصيات ، ممكن يجمع الحصيات كلها من مزدلفة ، و ممكن يجمع بس/فقط بتوع العقبة إيه؟ الكبرى من مزدلفة و باقي الحصاة يجمعهم من مِنى ، كل يوم بيومه مثلاً ، طيب لو هو هيرمي العقبة الكبرى يوم العيد اللي هو يوم عشرة ، اللي هو يوم النحر ، بنسميه كده ، و هيرمي أول يوم التشريق و تاني يوم التشريق و تالت يوم التشريق ، يبقى هيجمع كم حصى؟ عدد الحصيات كم؟ يوم النحر سبعة ، أيام التشريق التلاتة إضرب تلاتة بسبعة في تلاتة ، يعني ٢١ + ٢١ + ٢١ = ٦٣ ، زائد السبعة بتوع يوم النحر يبقى كده ٧٠ حصاة ، لكل واحد ، سبعين ، و رقم سبعين ده إيه؟ دلالة إيه؟ الكثرة ، يعني كثرة رجم الشيطان ، تمام؟ كذلك سبعة دلالة الكثرة ، صح؟ و الواحد و العشرين إيه؟ من مضاعفات السبعة ، خلي بالك من الأرقام ، تمام؟ ، يبقى كده إيه؟ بات/نام في مزدلفة و طلع/خرج إيه؟ على مِنى بعد شروق الشمس ، لأ , ماطلعش على مِنى ، بعد ما إيه؟ بات/نام في مزدلفة و صلى الفجر ، يروح/يذهب بقى إيه؟ يعمل طواف الإفاضة ، طبعاً يصلي العيد و ينحر الهَدي ، يُقدم الهَدي ، تمام كده؟ و بعد كده إيه؟ يحلق شعره أو يقصر شعره ، يبقى كده تَحَلَل تَحلُل أصغر ، يحل له كل شيء : التعطر و قص الأظافر و حف الشوارب و حلق الشعر الزائد ، كل حاجة ، ما عدا أن ينظر لزوجته بشهوة أو يلمسها بشهوة أو يجامعها ، هذا لا يجوز حتى ينتهي من الحج ، بعد إيه؟ نهاية أيام التشريق ، ده بنسميه التحلل الأصغر ، بيكون فين؟ في يوم إيه؟ يوم العيد ، بعد الفجر ، بعد صلاة العيد ، تمام؟ عارفين طبعاً إيه؟ مناسك صلاة العيد طبعاً ، ينحر الهدي بتاعه في مِنى ، يُفضل في مِنى ، ممكن يأكل منه ، و يهدي منه و يُعطي إيه؟ للفقراء ، يتصدق إيه؟ على الفقراء ،و من ضمنهم القانع و المعتر ، تمام؟ جميل أوي ، بعد كده يقوم نازل إيه؟ يعمل طواف الإفاضة ، طواف الإفاضة ده إيه؟ ركن ، طبعاً و يشترط الطهارة في الطواف ، و الطواف سبعة أشواط برضو يبتدي من حجر الأسود و يطوف عكس عقارب الساعة و يدعو الله عز و جل ، و كل ما يستلم إيه؟ الحجر الأسود يقول : بسم الله و الله أكبر ، و يكون في دعاء عادي يعني ، مفيش دعاء معين يعني ، و يشترط إيه؟ الطهارة ، طيب , إفرض واحدة أحرمت عادي و دخلت عرفة و هي حائض أو نفساء ، و دخلت مزدلفة برضو حائض أو نفساء و جات/أتت في طواف الإفاضة ، و شهدت طبعاً صلاة العيد و ذبحت الهَدي أو ذُبِح عنها يعني ، و جات/أتت بقى عشان تطوف طواف الإفاضة و مش عارفة لأنها حائض أو نفساء ، و الصلاة محرمة على الحائض و النفساء ، و بالتالي الطواف هيكون مُحرم ، تعمل إيه؟ تؤجل طواف الإفاضة ده لغاية ما تنتهي من حيضها أو نفاسها ، عادي ، حتى لو كان آخر شهر ذي الحجة ، حتى لو عدت شهر ذي الحجة ، ترجع و تطوف الطواف ده ، تتم الحجة بتاعتها ، أخذتوا بالكم من الحتة دي؟؟ تفاصيل كتير بس/لكن إحنا/نحن مع الوقت كده هنفهمها ، طيب ، طبعاً في طواف سُنة ، اللي هي إيه؟ في الأول خالص طواف إحنا بنسميه طواف القدوم ، هو ده بتاع العمرة ، بتاع المتمتع هو هو بتاع الحج عادي ، يُجزيء عن العمرة بتاع المتمتع ، يُجزيء عن الحج ، تمام؟ بنسميه طواف القدوم ، إستقبال البيت بالطواف ، و كل ما استطعت إنك تستقبل الكعبة بالطواف ، إستقبله ، عادي سُنة ، بس يشترط إنك تكون على طهارة ، لكن السعي لا يشترط أن تكون إيه؟ متوضئاً يعني ، لا يشترط ، السعي لا يشترط أن يكون هناك إيه؟ وضوء ، تمام؟ طيب ، طيب ، إحنا قلنا طواف الإفاضة ده ركن لازم يتعمل ، و الحائض و النفساء ماينفعش تعمله إلا بعد لما تطهر ، فتؤجله عادي حتى بعد موسم الحج ما يخلص ، ترجع و تأديه ، طيب السعي أخباره إيه؟ اللي هو ركن يوم العيد ، تعمله؟ آآه/نعم تعمله عادي ، لأن السعي لا يشترط فيه الوضوء أو الطهارة إيه؟ المادية ، خلاص ، و عرفنا السعي إيه؟ مسافته أد/كم إيه ، ما بين الصفا و المروة ٤٠٠ متر ، بنكررها سبع مرات ، صفا مروة ، مروة صفا ، صفا مروة ، مروة صفا ، صفا مروة ، مروة صفا ، صفا مروة ، يبقى كده سبعة ، صح؟ ، خلاص ، طيب ، إحنا/نحن كده إيه؟ اليوم العاشر ، خلصنا إيه؟ طواف إيه؟ الإفاضة ، صح؟ و نرجع بقى لمِنى ، يبات/ينام بقى في مِنى تلات أيام : أول يوم التشريق ، تاني يوم التشريق ، تالت يوم التشريق ، هيعمل إيه بقى؟ طبعاً يوم العيد ، هيرمي إيه؟ رمية العقبة الكبرى في مِنى ، بعد إيه؟ بعد الفجر أو بعد صلاة العيد ، عادي يجوز ، لغاااية مغيب الشمس ، يرمي سبع مرات ، سبع إيه حصيات على رمز إيه؟ على رمز الشيطان أو على رمز الأكبر للشيطان ، تسمى جمرة العقبة الكبرى ، حلو ، ده أول يوم ، مرة واحدة ، في أول أيام التشريق هيبات/هينام في مِنى و الذبح كان فين؟ في مِنى ، لذلك سُميت مِنى من كثرة المنايا التي إيه؟ تراق فيها من البهائم و القربان و القربات ، القربات فيها كثيرة ، فالمنايا التي تنالها كثيرة ، فسُميت مِنى ، من منايا ، نوع من أنواع جموع إيه؟ منايا ، تمام؟ ، و المنية هي إيه؟ هي الموت أو مفارقة الحياة ، فتلك القربات أو تلك إيه؟ البهائم تفارق الحياة بالذبح على يد المسلمين بنسك معين و بصفة معينة و بشكل معين ، تقديماً و قرباناً لله عز و جل ، بنسميه القربان أو الهَدي ، فلذلك سُميت مِنى بمِنى ، و عرفنا عرفة سميت إيه؟ عرفنا إيه؟ علة هذا السبب ، أو علة هذه التسمية ، كذلك إيه؟ مزدلفة ، سميت مزدلفة ليه؟ ، تمام؟ ، طيب ، أول أيام التشريق هيرمي التلات عقبات أو التلات جمرات ، الجمرة الصغرى و الجمرة الوسطى ، و الجمرة إيه؟ الكبرى ، دي تلات رموز ، يعني تلات إيه؟ عمدان كده في أماكن بعيدة عن بعضها البعض ، هيرمي كل واحدة : ٢١ إيه؟ هيرمي كل واحدة سبع حصيات ، كل واحدة سبع حصيات ، تمام؟ في أول يوم و تاني يوم و تالت يوم فهكذا 21 رمية لكل منها ، سميت ليه أيام التشريق؟ لأن اللحوم فيها زمان كانت بتُشَرق ، يعني تُعرض للشمس ، بتشرط كده و تتفرد و تتعرض للشمس و تتعلق إيه؟ في الهوا كده إيه؟ بحبال أو بدُبارة عشان إيه؟ تنشف و ما تبوظش/لا تفسد .... و تبدأ الناس تخزنه طول إيه؟ أيام إيه؟ السنة ، كان من ضمن إيه؟ الأكل عند البدو زمان و الفقراء ، اللحم ده المقدد ، اللي هو المُشَرَق ، لحم الإيه؟ البارد أو المقدد ، اللي هو متنشف/مجفف في الشمس ، اللي إحنا ممكن بنسميه دلوقتي إيه؟ البسطرمة ، و كذلك الأقت اللي هو اللبن إيه؟ المجمد أو الناشف ، لبن كده عامل زي إيه؟ الحجارة بس هو لبن يعني ، لبن رايب ناشف ، بنسيمه أقت ، دي كان إيه؟ أكل الفقراء زمان أو البدو ، ده كان أسلوب من أساليب حفظ ذلك الإيه؟ الطعام ، خلاص ، يبقى اللحمة بتُشَرَق يعني إيه؟ بتنشف/تجفف و تسمى القديد ، و كذلك اللبن بإيه؟ بيُجمد و يُحفظ إيه؟ بالأسلوب ده ، اللبن الرايب إيه؟ يجفف و يصبح إيه؟ زي الحجارة كده ، و يؤكل على مدار إيه؟ السنة ، طيب ، عرفنا دلوقتي إيه؟ أول أيام التشريق هنعمل إيه ، و تاني أيام التشريق هنعمل إيه ، تالت أيام التشريق هنعمل إيه ، آخر حاجة بقى بنسميه إيه؟ طواف الوداع ، بعد ما نخلص يومين أو تلاتة ، ممكن يومين لمن تعجل الحج ، و ممكن تلات أيام التشريق لمن تأخر في الحج ، عادي ، كده صح و كده صح ، نرجع مكة و نطوف طواف إسمه؟ طواف الوداع ، سبع إيه؟ تطويفات بالبيت ، بنفس الكيفية اللي أنا قلت عليها ، بعد كده خلاص ، الإنسان يبقى كده تَحَلَل التَحَلُل أكبر أو الكامل من الحج ، يجوز له كل المتع الدنيوية ، تمام؟ ، كل ده إحنا/نحن تكلمنا عن إيه؟ الحج المتمتع ، طيب ، الحج المقرن إيه بقى فرقه عن المتمتع؟ يروح لمكان الإحرام و يقول صيغة الإحرام إيه؟ : لبيك اللَّهم حجاً و عمرة ، طيب المتمتع كان بيقول إيه؟ كان عنده إحرامين : أول حاجة لما هو رايح/ذاهب للعمرة يقول : لبيك اللَّهم عمرةً متمتعاً بها إلى الحج ، و بعد كده ، طبعاً لما خلص العمرة إيه؟ يتحلل تحلل كامل ، و بعد كده يوم تمانية : يرجع يُحرم و يقول لبيك اللَّهم حجاً و إيه؟ بيُقدم الهَدي طبعاً و إيه؟ يوم عشرة ، طيب المقرن بقى؟ لأ مابيتحللش ، أول ما يروح/يذهب يُحرم يوم تمانية أو قبل يوم تمانية يفضل مُحرم ، مايتحللش خالص ، يفضل كده قاعد ، إن شاء الله لو كان قاعد أول يوم من إيه؟ من ذي الحجة أو من قبلها ، يفضل كده مُحرم ، و يقدم الهَدي أيضاً ، يُقدم ذبيحة ، الهَدي يوم الحج ، يوم النحر يوم عشرة اللي هو يوم العيد ، بالكيفية اللي أنا قولت عليها ، لو واحد تجزيء عليه شاه ، لو بدنة تجزيء عن سبعة ، هو ده الإيه؟ إسمه إيه؟ الحج المقرن ، فرق بسيط خالص ، طيب إيه المفرد بقى؟ عادي ، هيقول : لبيك اللَّهم حجاً بس/فقط ، في أي وقت ، يوم تمانية أو قبل يوم تمانية ، يفضل مُحرم لغاية آخر يوم في الحج ، ليوم ١٣ أو ١٢ ، تمام؟ من ذي الحجة ، و لكن ليس عليه إيه؟ هَدي ، ليس عليه تقديم ذبيحة ، و ده من حكمة الإسلام ، لأن في ناس فقراء ممكن مايبقاش معها هَدي يُقدمه ، صح كده؟ و الذبح يكون في مِنى و لذلك سميت بمِنى من كثرة المنايا فيها ، خلاص؟ و إيه؟ و يأكل منه و يهدي منه ، المقرن و المتمتع طبعاً ، و إيه؟ يتصدق به على الفقراء ، لكن المفرد ليس عليه هَدي ، تمام؟ طيب ، لو واحد ترك واجب من واجبات إيه؟ الحج ، عليه إيه؟ فداء ، بيسموه دم أو فداء ، إيه هو الفداء؟ شاه ، يذبح شاه و يقدمها للفقراء فقط ، لا يجوز له أن يُهدي منها و لا يجوز له أن يأكل منها ، زي إيه مثلاً ، ترك شيء من واجبات الحج ، مثلاً زي إيه؟ اللي ماأحرمش من المكان أو الميقات اللي واجب يحرم فيه ، واحد مثلاً إيه من أهل مصر ، ما أحرمش/لم يُحرم إلا جوا/داخل مكة ، لأ ، هو أحرم آه/نعم أقام الركن كده ، يعني قال إيه؟ نية الإحرام ، سواء كانت بتمتع أو بمقرن أو بمفرد ، تمام؟ ، و لكنه إيه؟ إنتهى عن واجب الميقات ، فهنا بقى إيه؟ بيفدي ، بيفدي الواجب ده ب شاه ، يوزعها على الفقراء و المساكين ، تمام؟ تمام ، إيه تاني؟ إيه تاني؟ ترك طواف الوداع , آآه و كذلك ، لو مثلاً إيه؟ نسي و قص شاربه أو قص أظافره ، تمام؟ أو تعمد ، بيجزيء بذلك أو يفدي ذلك إيه؟ ب شاه ، طيب ، إيه الحاجات التي لا تُجزيء فيها الفدي ، يعني لا يجزيء فيها الفدي ، الفدية يعني ، إنك تترك ركن من أركان الحج ، يعني عدم الوقوف في عرفة لا يُجزءه الفداء ، عدم تلفظك بنية الإحرام لا يُجزءه الفداء ، عدم طوافك طواف الإفاضة لا يُجزءه الفداء ، عدم إيه؟ سعيك بين الصفا و المروة يوم عشرة ، يوم النحر اللي هو ده يعتبر ركن من أركان الحج ، لا يُجزءه الفداء ، أي شيء آخر يُجزءه الفداء ، تمام؟ طيب ، في حاجات إسمها كفارات ، لو واحد إيه؟ صاد أثناء الحج ، بيكفر عن ذلك بدم برضو ، طيب معهوش/ليس معه دم ، معهوش يدفع هَدي ، يعمل إيه؟ يصوم ٣ أيام في الحج ، و يكملهم إيه؟ عشرة لما إيه؟ يخلص الحج و يروح/يرجع لأهله ، طيب مش قادر يصوم؟ يُطعم ستة مساكين ، مش قادر يعمل التلاتة دول؟؟ خلاص يستغفر و يتوب ، تمام كده؟ طيب ، أرجو إن أنا أكون إيه؟ فصلت أو قلت إيه؟ أكثر أو معظم تفاصيل الحج ، لو تذكرت شيء إن شاء الله أقوله أثناء التلاوة أو في الجلسات القادمة بأمر الله تعالى ، حد عنده سؤال تاني؟؟ يالله/هيا يا رفيدة((لتقرأ الوجه المبارك)) .
○ و أثناء تصحيح نبي الله الحبيب يوسف الثاني ﷺ لتلاوتنا ، قال لنا :
- طيب ، تذكرت شيء ، إحنا/نحن قلنا طبعاً المتمتع بيتمتع بالعمرة و بعد كده إيه؟ يتحلل منها و بعد كده إيه؟ يبدأ يُحرم للحج ، في أشهر الحج طبعاً ، و يُحرم الحج يوم تمانية ، طيب المقرن؟ العمرة بتاعته فين؟ عملها إمتى/متى؟ هو طواف القدوم اللي هيعمله و السعي هو هو يُجزيء عن العمرة ، أو طواف الإفاضة ، لو هيعمل طواف الإفاضة و السعي ما بين الصفا و المروة يوم النحر اللي هو الركن ، الركنين دول/هذان يُعتبروا عمرة ، يُجزيء عن العمرة ، كأنها عمرة يعني ، يعني جمع نيتين في نية واحدة ، خلاص ، طبعاً المفرد إيه؟ بيقول حج بس/فقط علشان هو مش هيقدم هَدي ، فبالتالي لا يجوز له إلا إيه؟ أن ينوي نية الحج بس/فقط ، لأنه مش هيُقدم نحر ، هَدي يعني ، معهوش/ليس معه فلوس ، فخلاص ، تمام؟ فأصبحت نيته حج فقط ، عشان يكون مفرد و يجوز له عدم الهَدي ، تمام؟ أو عدم تقديم القربان ، يكون له هذه الرخصة فتكون نيته للحج بس/فقط ، مش هيجمع ما بين نيتي الحج و العمرة ، ممكن يعمل عمرة بعد إيه؟ ما يتحلل من الحج خالص ، يوم ١٢ أو ١٣ من ذي الحجة ، ممكن يعمل عمرة عادي ، يروح/يذهب للتنعيم ، يعمل إحرام و يرجع يعمل عمرة براحته ، خلاص؟ بعد الحج بقى ، لكن ماينفعش يقرنها بالحج أو يجمعها مع الحج ، خلاص كده؟ يالله/هيا((ليُكمل أرسلان تلاوة الوجه المبارك)) .
و اختتم نبي الله الجلسة المباركة بقوله المبارك :
هذا و صلِّ اللَّهم و سلم على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم ، سبحانك اللهم و بحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك و أتوب إليك .
___
و الحمد لله رب العالمين . و صلِّ يا ربي و سلم على أنبياءك الكرام محمد و أحمد و يوسف بن المسيح صلوات تلو صلوات طيبات مباركات ، و على أنبياء عهد محمد الآتين في مستقبل قرون السنين أجمعين . آمين .🌿💙
============================


اليوم، الساعة 7:00 ص
لقد أرسلت
رد خادم يوسف على نفسه


اليوم، الساعة 7:06 ص
لقد أرسلت
خادم يوسف

لقد أرسلت
خادم يوسف
اليوم، الساعة 7:07 ص
لقد أرسلت
خادم يوسف
اليوم، الساعة 3:34 م
لقد أرسلت
لقد قمت بالرد على خادم يوسف
خادم يوسف
لقد أرسلت
خادم يوسف
لقد أرسلت
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق