الاثنين، 14 يونيو 2021

درس القرآن و تفسير الوجه الثاني من يوسف .

 

 

 درس القرآن و تفسير الوجه الثاني من يوسف .

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


أسماء إبراهيم :

 

 شرح لنا سيدي و حبيبي يوسف بن المسيح ﷺ أثناء جلسة التلاوة المباركة من أحكام التلاوة ؛ الوقف و السكت , ثم قام بقراءة الوجه الثاني من أوجه سورة يوسف ، و أجاب على أسئلتنا بهذا الوجه ، و أنهى الجلسة بأن صحح لنا تلاوتنا .

بدأ نبي الله جلسة التلاوة المباركة بقوله :

الحمد لله ، الحمد لله وحده ، الحمد لله وحده  و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد ، لدينا اليوم الوجه الثاني من أوجه سورة يوسف ، و نبدأ بأحكام التلاوة و أحمد :

الوقف :

ج (وقف جائز) , قلي (الوقف أفضل لكن الوصل جائز) , صلي (الوصل أفضل لكن الوقف جائز) ,
لا (ممنوع الوقف) , مـ (وقف لازم) , وقف التعانق و هو لو وقفتَ عند العلامة الأولى فلا تقف عند العلامة الثانية و لو وقفتَ عند الثانية لا تقف عند الأولى) .

و السكت :

هو حرف السين ، و هو وقف لطيف دون أخذ النفس ، مثل : من راق ، بل ران .

و بعد أحمد قال الأحكام مروان ثم رفيدة ثم أرسلان .
__

○ و ثم طلب سيدي يوسف بن المسيح ﷺ من أحمد قراءة سورة قريش ، و صحح له قراءته .

__

و ثم تابع نبي الله يوسف الثاني ﷺ الجلسة بشرح الوجه لنا فقال :

هذا الوجه ، الوجه الثاني المبارك من السورة المباركة ، سورة يوسف ، أحسن القصص ، بدايتها هو رد على سؤال سُئِل بالأمس من أحد المعترضين على دعوة يوسف بن المسيح ، شخص اعترض على دعوة يوسف بن المسيح و قال إيه؟ : ما هي مُعجزاته؟؟؟ ، هذا الشخص تعرفه آسيا و يعرفه حازم و تعرفه جميلة و يعرفه الشيخ محمد عرفة ، بالأمس يعني ، حدث هذا الحوار ، و كأن الله سبحانه و تعالى بعث هذا المعترض يسأل هذا السؤال ، كي يُجيبه الله سبحانه و تعالى الآن ، مع أول آية من هذا الوجه ، قال تعالى :

{لَّقَدْ كَانَ فِي يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آيَاتٌ لِّلسَّائِلِينَ} آيات ، معجزات ، ذلك المعترض يقول إيه أو يظن أن المعجزات هي فقط المعجزات المادية ، مع إنه يوجد المعجزات المادية بفضل الله عز و جل ، و لكن أصل المعجزة هي الآيات ، هي النبوءات ، هي الحكمة ، هي التدبر و أخذ العِبرة من الزمان و تتالي الزمان ، قصة يوسف و إخوته و ما حدث له في مصر ، هي قصة عظيمة ، هي آية في حد ذاتها بكل تفاصيلها ، (لقد كان في يوسف و إخوته آيات للسائلين) تحقق النبوءة في حد ذاتها آية ، تحقق النبوءة في حد ذاتها آية ، و الحكمة و الإلهام بالحكمة و المعرفة و التزكية ، آية ، آية عظيمة ، و هي أعظم من أي آية مادية و معجزة مادية ، طيب ، كنا ذكرنا في الوجه اللي فات إن ربنا سبحانه و تعالى بيجعل القمر و الشمس ، الشمس و القمر ، يسجدوا أي يُطيعوا نبي الزمان ، و بيجعلها دايماً سبحانه و تعالى آيات و دلائل تكون مرتبطة بمعجزات و أحداث كبرى ، تمام كده؟ تمام ، من ضمن الدلائل اللي كانت موجودة في التاريخ الإسلامي ، إن أول حملة صليبية كانت على بيت المقدس ، تزامن معها خسوف دموي للقمر ، لأن مش كل خسوف للقمر بيكون خسوف دموي ، بيكون له دلالة ، و عرفنا دايماً إن التمثلات المادية تدلل على تمثلات روحية و العكس ، يعني القمر ده لما يكون خسوفه الدم ، بشكل الدم ، هيكون أكيد في أمر جلل ، تمام؟ ، فيه إيه؟ عذاب و دماء مثلاً ، مثلاً يعني ، لأن خسوف القمر ده عبارة عن إيه؟ إن الأرض بتوقف أمام الشمس فتحجب نور الشمس عن القمر ، فمامنشفش القمر ، و أثناء حجب الأرض للشمس ، و لضوء الشمس عن القمر ، ضوء الشمس بيتفرق و بيتبعثر في الغلاف الجوي للأرض ، فتبعثر ده و الإنكسار ده بيخلي النور الأحمر أو اللون الأحمر هو اللي ينعكس على سطح القمر ، فبنرى القمر إيه؟ بلون الدم ، هو عادي تمثل مادي و بيحدث بإستمرار و بتكرر يعني ، و لكن دايماً ربنا ، غالباً كده بيجعله مقرون بأحداث كبرى ، المهم ، أول حملة صليبية على بيت المقدس ، كان يُصاحبها هذا الخسوف الدموي ، كذلك في عام ١٤٩٢ ميلادي ، العام الذي طُرد فيه المسلمون و اليهود من الأندلس ، و أُقيمت محاكم التفتيش ، من ملك إسبانيا فيرنينند و ملكة إسبانيا إيزابيللا ، أقاموا محاكم التفتيش للمسلمين ، و كان هناك عذاب شديد للمسلمين و بلاء عظيم ، أيضاً في هذا العام حدث خسوف دموي للقمر ، خلي بالك ، كذلك ، كذلك دون أن أعلم ، في اليوم اللي أنشئت فيه المدونة ، كان ربنا سبحانه و تعالى أعطاني وحي قبلها , عن إنتهاء مادة التوقف ، و أراني الكتاب و المدونة ، يعني إيه؟ أراني حسابي على الفيسبوك و المدونة ، و كان أمر إنني إيه؟ أُقيم المدونة لأُصلح ما أفسده أتباع الإمام المهدي من تحريف كلامه -عليه السلام- ، بأمر من الله عز و جل ، المهم ، أنا مكنتش أقصد اليوم ده ، أقمت المدونة يوم ٢٠١٤/٤/١٤ ، العجيب إنه اليوم ده ، كان التالي له خسوف دموي للقمر ، و العجيب ، العجيب ، إن الأحداث دي حدثت ، حدثت في خضم المعروف إعلامياً بالربيع العربي و ثورات الربيع العربي ، تمام ، و هلاك الظالمين بالظالمين ، هلاك الظالمين بالظالمين ، و قوة التدافع التي قدرها الله سبحانه و تعالى ، و التي تلتها بعد ذلك إيه ، ثورات شعيب أو جولات ثورة شعيب و ما إلى ذلك ، خلي بالك ، العجيب بقى إن خسوف الدم ده ، اللي هو حصل في اليوم التالي للمدونة ، تكرر تاني في آخر السنة في شهر أكتوبر ، و تكرر في السنة اللي بعديها برضو في شهر إبريل ، أول إبريل ، و حدث في نص/وسط شهر مارس سنة ٢٠١٥ خسوف كلي للشمس ، أحداث عظيمة لها دلالات ، ربنا بيربطها دايماً بالأحداث العظيمة ، الخسوف القمري و الكسوف الشمسي هي إيه؟ أحداث منتظمة ، و لكن دايماً ربنا بيختار حدوثها أو حدوث بعضها ، مرتبط بأحداث مهمة جداً ، روحية و مادية ، تحدث في هذا الكون ، كما شرح المسيح الموعود ﷺ في كتاب ((نور الحق)) الجزء الثاني و كذلك في كتاب ((مواهب الرحمن)) ، تمام كده ، طيب .
يبقى إحنا إبتدينا قلنا الآية ، أو ربنا بيرد على المعترض اللي بيسأل : إيه هي معجزات يوسف بن المسيح؟؟ ، معجزاته كثيرة جداً ، منها المادي و منها الروحي ، هو ربنا بيقول أهو (لقد كان في يسوف و إخوته آيات للسائلين) مجرد القصة نفسها و تحقق النبوءات و أخذ العِبرة و التدقيق و معرفة دقائق الأمور و المعرفة و الحكمة عبر الزمان و إستقاء العِبرة ، دي في حد ذاتها آية ، آية عظيمة ، عظيمة جداً ، تحقق النبوءات آية ، و إستجابة الدعاء ، دعاء النبي آية ، آيات عظيمة للسائلين ، (آيات للسائلين) مين السائلين؟ الذين يستخيرون الله و يسألونه بصدق القلب ، الذين هم أطفال القلوب يسألون رب القلوب ، هؤلاء هم السائلون حقاً ، الذين يصلون إلى ربي و رب آبائي الأولين ، فيَخلُصُون و يُخَلِّصون أنفسهم من الهوة و من غل الشيطان ، (لقد كان في يوسف و إخوته آيات للسائلين) .
___

{إِذْ قَالُواْ لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَى أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلالٍ مُّبِينٍ} :

شفت قلة الأدب ، حتى أبناء الأنبياء ممكن يكون في منهم قلالات أدب/قليلين أدب ، و ممكن يتوبوا بعد كده و ربنا يُعطيهم النعمة ، و لكن شايف ، حتى الأنبياء ممكن أبناءهم يبقوا قلالات أدب ، قال إيه بيعدلوا على نبي الله يعقوب!!!! يعني بيقولوا إنه هو أبونا ده ظالم ، بينفع تقول إن أبوك ظالم لو كان نبي؟؟ ماينفعش ، صح؟؟ و هو حصل أهو في التاريخ ، فلازم إحنا نستجيب و نأخذ العِبرة ، (إذ قالوا ليوسف و أخوه أحب إلى أبينا منا) يوسف و بنيمين أبناء راحيل ، راحيل دي زوجة من زوجات يعقوب -عليه السلام- ، (إذ قالوا ليوسف و أخوه أحب إلى أبينا منا و نحن عصبة) إحنا مجموعة قوية ، بنقوم بالأعمال المنزلية و بنقوم بالرعي و بعلف البهائم و بالزراعة و بنقوم بجلب التجارة و المتاجرة و تعامل الناس ، إحنا عندنا خبرة و أقويا ، إغتروا بقوتهم المادية ، (و نحن عصبة إن أبانا لفي ضلال مبين) أبونا ده إيه ، غلطان ، مش فاهم المصلحة فين ، مصلحته معنا ، قال يعقوب مصلحته معهم؟؟؟ و لا مصلحته و صلاحه مع الله و مع إختيار الله؟؟؟؟ صلاحه مع إختيار الله ، صح كده؟ ، (إذ قالوا ليوسف و أخوه أحب إلى أبينا منا و نحن عصبة إن أبانا لفي ضلال مبين) .
___

{اقْتُلُواْ يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَتَكُونُواْ مِن بَعْدِهِ قَوْمًا صَالِحِينَ} :

و بعدين الرأي العام ، كَوَنُوا الرأي العام بقى ، طبعاً لما يعقوب -عليه السلام- نصح يوسف و قال له محدش يعرف عن الرؤيا بتاعتك حاجة ، عشان إخواتك ميحسدكش ، و ما يكيدوش لك الكيد ، تمام ، طبعاً الخبر تسرب ، أكيد يعني ، لأن يوسف طفل بيتكلم ، أكيد تكلم مع حد مثلاً من إخواته أو حد من زوجات أبيه ، و الخبر تسرب ، غصباً عنه لأنه طفل ، تمام كده ، ف هم كَوَّنُوا رأي عام و قالوا  إيه ده ، هو فاكر إنه أحسن مننا ، هو أحسن مننا في إيه؟؟؟ ، بس ربنا إختار يوسف و جعله هو البِكر ، جعل البكورية على يوسف ، مع إنه هو مش الكبير يعني ، بس جعل البركة على يوسف ، مع إنه هو مش أكبر واحد ، أكبر واحد إسمه إيه؟ راؤبين ، راؤ أي يرى ، بين أي إبن ، أي ترى إبناً باللغة العبرية ، و ده كان أول إبن من أبناء يعقوب ، فكَوَّنوا رأي عام بقى ضد يوسف ، فقتلوه معنوياً في ما بينهم و بين بعض ، قتلوه معنوياً ، يعني حَقَّروا  منه و بالتالي أدى ذلك إلى تفكيرهم إن هم يقتلوه مادياً ، فالرأي العام كان بيقول إيه؟ (اقتلوا يوسف أو اطرحوه أرضاً) ، (اقتلوا يوسف) يعني قتل معنوي ، زائد قتل مادي ، عشان هم متغاظين منه ، حاسدينه ، أو (اطرحوه أرضاً) يعني حاولوا تبووّظوا يوسف/ تفسدوه  و حاولوا تفسدوا أخلاقه بحيث ربنا يرفع عنه البركة و أبونا يعقوب يزهق منه و يزعل منه ، و ربنا يشيل منه النعمة و النبوءة بتاعته دي (أحد عشر كوكباً و الشمس و القمر ...) علشان ماتتحققش ، لأنهم فاهمين و عارفين إن الوحي صادق ، و إن الإله موجود فعلاً ، و إن أبوهم نبي ، عارفين إن أبوهم نبي ، المجرمون !!! و بيظلموه ؟ ، و بيعدلوا على أبوهم؟؟ إيه الإجرام ده ، (اقتلوا يوسف أو اطرحوه أرضاً) اطرحوه أرضاً يعني حولوا تفسدوا أخلاقه ، اجعلوه يخلد إلى الأرض ، حاولوا تفسدوه أو متجعلوهوش كده في البكورية اللي هو فيها أو على الفطرة اللي هو فيها ، تمام كده؟ ، لما تعملوا كده (يخل لكم وجه أبيكم) يعني كأن يوسف ده عقبة و حاجز بينهم و بين أبيهم ، هو الشيطان اللي سَوِل لهم ده ، الشيطان هو إيه؟ اللي وسوس لهم بالأمر ده ، و بعدين بقى؟ التبرير بقى ، تبرير المعصية ، تبرير الذنب ، و تبرير الخيانة ، و تبرير الغدر ، عاوزين يُغدروا بيوسف ، دايماً كده الأقربين بيحاولوا يغدروا بيوسف ، لكن الله يُنجيه ، الله يُنجيه ، (اقتلوا يوسف أو اطرحوه أرضاً يخل لكم وجه أبيكم و تكونوا من بعده قوماً صالحين) التبرير بقى أو المُبرر النفسي أو الحاجة اللي هتحاول تهَدِينا نفسياً ، إن إحنا إيه؟ هنعزم على التوبة و ربنا رحيم ، أهو (و تكونوا من بعده قوماً صالحين) تتوبوا بقى بعدين .
___

{قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ لاَ تَقْتُلُواْ يُوسُفَ وَأَلْقُوهُ فِي غَيَابَةِ الْجُبِّ يَلْتَقِطْهُ بَعْضُ السَّيَّارَةِ إِن كُنتُمْ فَاعِلِينَ} :

(قال قائل منهم) مين؟ راؤبين الكبير ، اللي هو بعد كده هيُذكر في الأحداث في آخر سورة يوسف ، راؤبين الإبن الكبير ، (لا تقتلوا يوسف) كأنه أشفق على أخوه الصُغَير يعني ، (و ألقوه في غيابة الجب) شافوا كده بير/بئر بعيد عن القرية اللي عايشين فيها بالصحرا ، و قال إيه : نزلوه كده ، إربطوه بالحبل و نزلوه في البئر ده ، و تيجي قافلة كده تعدي و تشرب المية/الماء ، يلاقوه فياخذوه معهم ، و نبيعه لهم كأنه عبد آبق ، كأنه عبد إيه؟ هربان فإحنا عاوزبن نخلص منه فنبيعه ، بس ، دي الفكرة اللي إنقدحت في ذهن راؤبين وقتها يعني ، طبعاً و ندم بعد كده ، و هيُظهر ندمه ده في آخر السورة ، و هنعرف إظهاره للندم ده هيتمثل في إيه بالزبط ، هيتمثل في إيه ، هيكون شديد الحرص على أخيه التاني الصُغَيّر بنيمين ، إنه هو مش هيرضى يسيبه في مصر ، لما كان هيتحبس في مصر يعني ، المهم هنعرف التفاصيل إن شاء الله في وقتها ، (قال قائل منهم لا تقتلوا يوسف و ألقوه في غيابة الجب) غيابة يعني الغيب ، الغيبة ، يعني إيه ، في مكان مُغيب ، في قعر البئر ، لأن جوا/داخل البئر إيه؟ مُغَيب ، لا يُرى ، لا يراه الناس ، (ألقوه في غيابة الجب) و لماذا سُمي البئر بالجُب؟؟ لأنه مقطوع ، مش نهر و لا نبع و لا بحيرة و لا غدير ، إنما هو جُب مقطوع في الصحراء ، تحفر كده عمق طويل أوي ، عميق جداً  تجد الماء ، فهو جُب أي مقطوع ، منقطع وسط الفيافي و الصحاري ، لذلك سُمي البئر بالجُب لأنه مقطوع ، لأن كلمة جَبَ أو جُب أي قطع ، و هي أيضاً من كلمة جاب ، جاب أي نحت ، أي قَطَعَ الصخر أو قَطَّعَ الصخر و نحته ، مش ربنا بيقول (و ثمود الذين جابوا الصخر بالواد) الجاب أي قطع و نحت ، طبعاً كل ده كيد ، كيد كادوه ليوسف ، حد يعرف كلمة كيد من أصوات الكلمات إيه؟ كيد : كي أي من المكوة/المكواة ، كوى ، اللسع بالنار هو الكي ، و يد أي يد ، أي تكوي اليد التي تُمد إليك بالخير ، فهذا هو كيد ، كذلك كيد : الكاف إنفكاك ، يد أي يد خير ، أي تنفك يد الخير عن صفاتك ، أي لا تُقدم يد الخير بل تنفك عنك يد الخير ، فهذا هو الكيد ، لذلك وصف الله سبحانه و تعالى هذا الفعل و هذه النفسية بكلمة كيد ، عندما قال يعقوب ليوسف (فيكيدوا لك كيداً) ، قال أهو (قال يا بني لا تقصص رؤياك على إخوتك فيكيدوا لك كيداً إن الشيطان للإنسان عدو مُبين) فاللي كَوَن الرأي العام ده ، بدايةً كان وسوسة الشيطان ، قتلوا يوسف معنوياً و بعد كده حاولوا يقتلوه مادياً ، و بعد كده إنقدح في ذهن راؤبين ، إنه هو لا ما يقتلوه ، يحطوه في البير ، و طبعاً كان ده من تدبير ربنا سبحانه و تعالى ، ربنا بعث ملاك لراؤبين خلاه/جعله يقتنع بالفكرة دي ، عشان ربنا يحقق القصة و تتحقق النبوءة ، فهو ربنا اللي بيدبر ، ربنا مُحيط ، الشياطين فاكرة إنها إيه مسيطرة بقى و توسوس ، و تتحكم في شياطين الإنس ، و لكن مين المُحيط؟ وراهم مين؟ الله و ملائكته ، صح كده؟ فربنا بعث ملاك لراؤبين جعله يقتنع بالفكرة و أقنعهم بها .
(قال قائل منهم لا تقتلوا يوسف و ألقوه في غيابة الجب يلتقطه بعض السيارة) بعض السيارة أي بعض القوافل التي تسير في الصحاري ، (إن كنتم فاعلين) ، طبعاً كل ده تخطيط ، كانوا بيخططوا لسّى ، تخطيط ما بينهم و بين بعض ، طبعاً ربنا سبحانه و تعالى بيوحي ليعقوب باللي بيحصل ، بس مش كل التفاصيل بيقولهاله ، كذلك كل نبي ، ربنا بيوحي له  باللي هو ربنا يُريده أن يعرفه ، عشان تتم كلمة الله عز و جل ، يعني في أمور ربنا بيوحيها للنبي بشكل عام ، بتبقى أمور عامة ، بيفهمها بشكل عام ، و بعد كده يُعطيه تفاصيل في حين ، في وقت معين ، لحكمة معينة ، دي إرادة ربنا سبحانه و تعالى ، لأن الغيب المُطلق هو مِلك الله فقط ، مش مِلك الأنبياء و لا الأولياء ، هم الأنبياء و الأولياء بيطلعوا على جزء ، ربنا هو اللي يُريد يُطلِعهم عليه ، سواء كان عام أو فيه تفاصيل ، طيب ، خلي بالك ، لأن يعقوب أصلاً لو كان متأكد بنسبة ١٠٠% إن هم هيعملوا فيه كده بعد كده ، مكنش بعثه معهم ، صح؟ هينفع؟ لا ، بس هو ربنا معطيه لمسات ، مديله/معطيه فكرة عامة عن نفسية إخواته دول ،   .  فاهمين الدنيا ماشية إزاي؟ أو الوحي بيجي إزاي؟ ، زي ما كان يوسف في مصر ، و يعقوب عارف إنه مامتش , بالوحي ، بس مش عارف هو فين بالزبط ، لأنه لو كان عارف هو فين بالزبط ، كان راح جابه ، هو ربنا لم يُريد أن يعرف ، هو ربنا أعطاه حتة بس كده ، أعطاه حتة من الغيب بس على قده في الوقت ده ، عشان ربنا يُتم الكلمة ، دي إرادة ربنا ، صح كده؟ ، عشان يتم قانون التدافع و تتم كلمة ربنا ، فربنا لا يُعطي الغيب مرة واحدة ، يُعطيه حتة حتة ، حسب إرادته سبحانه و تعالى ، فاهمين؟؟ .
___

{قَالُواْ يَا أَبَانَا مَا لَكَ لاَ تَأْمَنَّا عَلَى يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ} :

كلمة (تأمنا) دي حلوة أوي أوي في أحكام التجويد ، حكم إسمه الإشمام ، الإشمام ده هو عبارة عن إيه؟ الإشارة يعني ، لأن أصل الكلمة إسمها إيه : (قالوا يا أبانا ما لك لا تأمنُنَا على يوسف) لكن هي قُرِئت كده (لا تأمَنَّا) بتدغم النونين مع بعض و لا تنطق الضمة الأولى بتاعت النون الأولى ، لا ، بتضم شفايفك بس للدلالة إن هنا كان في ضمة ، فالمُبصر يرى هذا الحكم في شفتيّ القارئ ، أمّا الأعمى فلا يرى ، هذا هو الإشمام ، الإشمام أي الإشارة ، أو إنك تشمِمُه كده الفكرة ، أو يشم المسك ، المسك بتعرفه منين؟ من الشم ، من الريحة ، صح؟ بتعرف إنه هنا مسك إزاي؟ بتشمه ، إذاً الشم دي إشارة غير مباشرة على وجود شيء معين ، كذلك ضم الشفايف في نطق كلمة (لا تأمنا) إشارة إن هنا كان في نون و عليها ضمة ، لأن أصل الكلمة إيه (ما لك لا تأمنُنَا) ، فهو ده حكم الإشمام ، فهمتوه؟ ، لذلك لما حد ييجي يقرأ بقى دلوقتي إن شاء الله هيقرأها كده (مالك لا تأمنا) ، إقرأها عادي (لا تأمنا) عادي بس يضم شفايفه و ماينطقش الضمة ، لازم تشوفوني و أنا بقرأ ، مينفعش تسمع بس ، لازم تسمعها و تشوفها ، (قالوا يا أبانا ما لك لا تأمنا) أهو ضمة مش مسموعة ، أضم شفايفي بس ، للإشارة إن هنا كان في نون مضمومة ، ده حكم تجويدي ، (قالوا يا أبانا ما لك لا تأمنا على يوسف) إيه ده!! إنت مش مأمنا على أخونا ، جايين بيصيعوا على أبوهم ، بيصيعوا على النبي ، شايف الإجرام ، جايين بيصيعوا على النبي  و بيخبوا عنه ، قال يعني ربنا مش هيقوله أو هو مش عارف ، سُذَّج ، اللي بيخبي عن النبي حاجة و يغشه و يقولوا : لا لا ده ميعرفش ، بيكلم حد تاني كده و يشيرله و يقوله لا ده ميعرفش ، ده ساذج أصلاً ، ميعرفش ربنا بيقول للنبي ، إذا مكنش قال له أصلاً يعني ، فالساذج و الهالك هو اللي بيظن النبي ميعرفش أو إنه ربنا مش هيقوله ، في حقيقة الأمر ده عدم يقين بالله ، في حقيقة الأمر هذا نفاق ، اللي يغش النبي و يعمل حاجة من وراه ، و يفتكر إن النبي مش هيعرف ، لا , هيعرف و ربنا هيعرفه ،  فالطريق السليم إنك تبقى صريح معه و ما تغشهوش ، متعملش حاجة من وراه أو تخبي عليه حاجة حصلت ، لأنه هيعرفها ، خليك صريح معه ، خليك صريح معه ، عشان تنجو ، (قالوا يا أبانا ما لك لا تأمنا على يوسف و إنا له لناصحون) إحنا هنعطيه خبرتنا و هنفيده و هنخليه يستفيد من تجاربنا بالحياة ، و هنزله لأرض الواقع ، يعرف بقى الدنيا فيها إيه ، ده يُعتبر إيه؟ إستهزاء مبطن من إخوة يوسف بيوسف -عليه السلام- ، دايماً كده المتكبر و الكافر و المجرم و المرتد بيرى في المؤمن بأنه ساذج أو إنه معندهوش خبرة ، دايماً بيحتقر المؤمن ، حقيقة الأمر المؤمن ده في كنف الله و في رعاية الله ، و اللي إنت شايفه ساذج ده أو بتظنه ساذج ، هو حقيقة الأمر على الفطرة و هو محمي ، محمي بفطرته ، و محمي ببكوريته لأنه بِكر ، أي إنسان مؤمن هو طفل ، هو بِكر الفكر ، فيه عذرية ، يعني إيه؟ في صفاء و نقاء .
___

{أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا يَرْتَعْ وَيَلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ} :

خليه يجي معنا بكرة/غداً في مضارب الرعي ، في تخوم يعني القرية كده في الصحرا ، خليه يجي معنا بكرة ، غداً يعني ، (يرتع و يلعب و إنا له لحافظون) هنحفظه و هنحميه و هندفاع عنه ، مش هنخليه يحتاج أي حاجة ، يرتع ، يعني إيه يرتع بقى؟؟ أي يذهب إلى مراتع الخِصب و الرعي ، يذهب إلى الأماكن اللي فيها خِصب و رعي و كلأ ، الأماكن اللي إحنا بنودي فيها الأغنام عشان ترعى ، كذلك يرتع ، يرتع يعني إيه بقى؟ خلي بالك ، ير أي يرى ، تع : إنقطاع العي ، أي يرى إنقطاع الآلام و العي ، يعني ينبسط ، يرتع : ير يرى ، التاء : قطع خفيف ، و العين : العي و اللوعة و اللعاعة ، فخليه يجي معنا بكرة يرتع يعني يرى إنقطاع العي ، يعني ينبسط ، و يلعب يعني يلهو و يفرح ، (و إنا له لحافظون) .
___

{قَالَ إِنِّي لَيَحْزُنُنِي أَن تَذْهَبُواْ بِهِ وَأَخَافُ أَن يَأْكُلَهُ الذِّئْبُ وَأَنتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ} :

يعقوب قال لهم إيه (قال إني ليحزنني أن تذهبوا به و أخاف أن يأكله الذئب و أنتم عنه غافلون) الكلمة دي لها معاني عظيمة جداً ، (قال إني ليحزنني أن تذهبوا به) حزين إنه إنتو إيه ، هتُغيبوه عن ناظري و لو حتى بضع سويعات ، كذلك (قال إني ليحزنني أن تذهبوا به و أخاف أن يأكله الذئب) الذئب اللي هو مين؟ إنتو ، أخاف إنتو تاكلوه بغدركم و خيانتكم ، فهنا وصف الخونة بأنهم ذئاب أي غدارين ، يعقوب -عليه السلام- وصف الخيانة بإنها غدر كغدر الذئب ، هو نبي ، نبي فاهم في البواطن ، (و أخاف أن يأكله الذئب) اللي هم أنتم يعني ، نفوسكم الذئبية المريضة ، (و أخاف أن يأكله الذئب و أنتم عنه غافلون) أي في غفلة لأن الإنسان لا يذنب إلا إذا كان في غفلة ، إستحالة واحد مراقب ربنا يعني شايف إن ربنا مراقبه و حاسس بالإحسان و محقق الإحسان في قلبه و يُذنب ، لازم يكون في غفلة ، فصفاتهم الذئبية دي هتطلع على يوسف و هم في غفلة ، في غفلة عن الله و عن الوصال و عن الوحي و نصائح أبيهم النبي ، (قال إني ليحزنني أن تذهبوا به و أخاف أن يأكله الذئب) إنتو يعني أو الذئب اللي هو العادي المعروف ، (و أنتم عنه غافلون) تلتهوا عنه فالذيب ياكله يعني .
___

{قَالُواْ لَئِنْ أَكَلَهُ الذِّئْبُ وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّا إِذًا لَّخَاسِرُونَ} :

(قالوا لئن أكله الذئب و نحن عصبة) بيردوا عليه بقى إحنا كتار ، إحنا جماعة قوية ، إحنا أقويا ، عندنا خِبرة في الدنيا ، عندنا خِبرة في الحياة ، و في الآخر إيه؟ بياخدو صابونة ، الشيطان بيعطيهم الصابونة التمام ، ياخذوا الخازوق الصح من الشيطان المجرم ، دايماً كده الكفار المرتدين كده ، واخدين في نفسهم مقلب يعني ، واخد في نفسه قلم(كف) زي ما المصريين بيقولوا ، صح كده؟ و هو في حقيقة الأمر ميعرفش أي حاجة ، اللي يعرف هو النبي و أتباع النبي ، طبعاً يعرف كل حاجة من اللي ربنا قالها يعني ، مش كل حاجة على الإطلاق يعني ، (قالوا لئن أكله الذئب و نحن عصبة إنا إذاً لخاسرون) بيفردوا عضلاتهم على أبيهم أو بيستعرضوا خبراتهم و قوتهم على أبيهم ، إزاي يعني يحصل ده؟ إزاي الذيب ياكله و إحنا موجودين؟؟؟ ، شايف قلة الأدب بتاعتهم ، ف ده تربية ، و خلي بالك ، يعقوب مش كان الإبن البِكر أو الكبير لإسحاق ، إبنه الكبير كان إسمه عيسو ، بس ربنا بارك يعقوب ، دلالة مش شرط يكون البكورية أو البركة تكون في الأكبر ، إنما هو في الأطهر قلباً . حد عنده سؤال تاني؟ ، يلّا . ((ثم بدأ مروان بقراءة الوجه المبارك و ثم البقية)) .

● و أثناء تصحيح نبي الله الحبيب يوسف الثاني ﷺ لتلاوتنا ، قال لنا :

بمناسبة ذكر الذئب هنا في السورة العظيمة ، أذكر أني كتبت هذه السطور في المدونة و نقلتها عني آسيا أمس ، قلتُ : "و كنتُ قد رأيتُ في الرؤيا أن بيتي هو حماية للناس من الذئاب ، و وجدتُ أن بشراً كثيرون يدخلون بيتي ليجدوا الأمان ، و رأيتُ الهبة تدخل بيتي ، و رأيتُ أنني أمام منزلي أجلس و أُطعم الناس طعاماً يقطع ظُلمة الليل" فربنا ورّاني/أراني إني بحمي الناس من الذئاب ، الذئاب المادية و المعنوية ، لأن الكافر و المرتد و المُبغض و المتكبر , هذا ذئب ، فيه غدر و خيانة ، فأنا بحمي الناس من الذئاب دي ، لأن ربنا هكذا قدر وهكذا تكلم ، فستتم كلمته .
___

و اختتم نبي الله الجلسة المباركة بقوله المبارك :

هذا و صلِّ اللَّهم و سلم على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم ، سبحانك اللهم و بحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك و أتوب إليك .

___

و الحمد لله رب العالمين . و صلِّ يا ربي و سلم على أنبياءك الكرام محمد و أحمد و يوسف بن المسيح صلوات تلو صلوات طيبات مباركات ، و على أنبياء عهد محمد الآتين في مستقبل قرون السنين أجمعين . آمين .🌿💙

 

=================

=========================

 

حازم :

لقد تكلمت عن الخسوف والكسوف في الوجه الاول من يوسف وظهر هذا الكسوف الحلقي صباح نهار الخميس في يوم جلسة الوجه الثاني
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 9:51 م
وقبل الكسوف بيوم كان ايهاب بيعيط بفم عريض اين معجزاتك اين معجزاتك.
خادم يوسف قام بالإرسال أمس، الساعة 9:51 م
آيات للسائلين .
اليوم، الساعة 2:46 ص
 
2:46 ص
لقد أرسلت اليوم، الساعة 2:46 ص
من أنكرني فقد أنكر المسيح الموعود و من أنكر المسيح الموعود فقد أنكر رسول الله
 

 
د محمد ربيع :
أذكر تلك الرؤيا المقدسة التي رايت فيها حبيبي رحمه الله مصطفى ثابت بعد وفاته و كان في سكرة الخشوع من خلف باب البرزخ و سالته عن حال الاحمديين في مصر فقال لي : إبحث عن الدكتور زياد . العجيب انني اولتها انني هو الدكتور الزياد حيث يطلب مني الله من خلال هذه الرؤيا  الاستزادة و الترقي الروحاني . 
و اليوم بقدر محض علمت ان اسم يوسف بالعبري معناه دعه يزيد !!!!!!!!!!!


يوسف ((بالعبرية: יוֹסֵף‏)، الاسم المعتاد يوسف النطق في اللغة العبرية الطبرية Yôsēp̄؛ في العبرية تعني "دعه يزيد" وتنطق يوساف "yo-safe" (بالعربية: يوسف)، Yūsuf) و بالصينية إيسوب , شخصية مهمة في الكتاب المقدس وفي القرآن، إذ يربط قصة إبراهيم وإسحاق ويعقوب في كنعان (فلسطين) بالقصة اللاحقة لتحرير بني إسرائيل من العبودية في مصر. 
 
============================
 
عمر كمال :
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أمس، الساعة 8:41 م
 
إثنين 8:41 م
لقد أرسلت أمس، الساعة 8:41 م
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

اليوم، الساعة 1:19 م
1:19 م
عمر كمال
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:19 م
هل حقا تزعم أنك الخليفة السادس كيف تكون كذلك ولم يمت الخليفة الخامس وهل تظن نفسك نبي وابن غلام أحمد ثم ألا ترى أن الدلائل التي قدمها هاني طاهر على كذب المرزا كافية للتترك هذا الضلال
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:32 م
انت مين ؟
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:32 م
ارسل صورة لك
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:33 م
حدثني عن نفسك اولا كي استطيع ان اجيبك
 
عمر كمال
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:34 م
أنا لست أحمديا كنت سأبايع مسرور لولا رحمة الله وهدايته فقد عرفت الحق وعرفت أن هذه الجماعة ضالة
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:34 م
ضالةأنا عمر كمال من السودان
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:35 م
جيد , لماذا تريد مناقشتي , الم تجد ما تظنه طريق الحق ؟
 
عمر كمال
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:35 م
أنا عمر كمال من السودان
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:35 م
اهلا بابن النيل , ابن انيل مجازا
 
عمر كمال
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:36 م
كيف مجازا هههه
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:36 م
د.محمد ربيع طنطاوي أنت كما أعرف دكتور جراح
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:36 م
يعني امك متجوزتش النيل , المقصود ابن هذه النعمة التي اشرفت على النفاد
 
عمر كمال
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:37 م
أيواا فهمت
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:37 م
شاطر
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:37 م
انا بحب السودانيين
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:37 م
جدا
 
عمر كمال
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:37 م
ونحنا كمان بنحب المصريين
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:37 م
في طفولتي كان احسن صديق للعائلة سوداني
عمر كمال
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:38 م
جزاك الله خيرا
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:38 م
و كذلك اليوم اكثر محب احبه من غير الاحمديين سوداني في السعودية
عمر كمال
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:38 م
من هو
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:38 م
واحد و خلاص يا زول
 
عمر كمال
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:39 م
هههههه
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:39 م
انت زميل ؟
 
عمر كمال
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:39 م
أيوة
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:39 م
هل انت طبيب جراح
 
عمر كمال
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:39 م
لا لسة طالب طب
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:40 م
سنة كام؟
 
عمر كمال
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:41 م
المستوى الثاني يدوب
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:41 م
البلد حالها مضطربة لذلك تأخرنا كان المفروض نكون في السنة الأخيرة هههه
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:41 م
طيب , لما تخلص البكالوريوس , ابقى تعالى ناقر فيّا ههههههههههه
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:41 م
فهمتها دي و لا لا
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:41 م
لو حابب اوضحلك
 
عمر كمال
عمر قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:42 م
ممكن نستفيد منك حاليا ههه
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:42 م
مش فاضيلك بصراحة , لكن لو استخرت الله عن الحق بحسن النية ساعتها يبقى قدمت خطوة جدية ممكن نبني على اساسها حوار
لقد أرسلت اليوم، الساعة 1:43 م
استاذنك

=============================================
د محمد ربيع :
لكل فلحوس متذاكي , تريد نقاش جدّي حكيم بالأدلة يجب تقديم قربان الحوار و هو استخارة الله بحسن النية في المسيح الموعود . لأنّ أوقاتنا ثمينة , و غير ذلك :  فإنّ الوصية الإلهية هي و أعرض عن الجاهلين . و هو الهجر في الله . و الهجرة لله . 

===============================================


حازم :

افضل شي انو هذا عمر عضال عرف الحق ههههههههههههههه قل لي ما يضحكك اقل لك يضحكني واحد غبي وجاهل ويظن نفسه فهمان وعاقل انا انصحه ينام
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 6:15 م
نعم يا حبيب اليوسفيين
 
=====================================
 
جميلة محمد :

ارسلتها لطارق
Jameela قام بالإرسال اليوم، الساعة 5:42 م
سيدي لما قلت له ارسل صورة لك ؟
اليوم، الساعة 6:17 م
 
6:17 م
لقد أرسلت اليوم، الساعة 6:17 م
لانني لا اريد محاورة جبناء , اما ان يكون رجل او ينقلع
 
Jameela Mhammad
Jameela قام بالإرسال اليوم، الساعة 6:18 م
نعم ،توقعت هذا السبب.


================================

آسيا :


كذلك انا قررت ما أضيع وقتي ، كنت الان ادرس قريب سليمة عبر الواتس وطلب مني المزيد من المعرفة اصبحت ارسل اوديو ( الواتس ) لسليمة وأخبرتها ان ترسل لكل من يطلب المعرفة من أقاربها وجيرانها
👍
1
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 6:24 م
يعني ارسل لسليمة وسليمة ترسل لمعارفها من الاهل والاقارب .
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 6:32 م
عجبتني لكل فلحوس متذاكي هههه مع اني مافهمت معنى فلحوس ؟
اليوم، الساعة 7:50 م
 
7:50 م
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:50 م
فلحوس مفرد فلاحيس أو فلاحس , و المؤنث فلحوسة و جمعها فلحوسات . و الصفة فلاحيسو غالبا هو مصدر الفلحسة . يعني يتذاكى و هو أغبى الناس . 😄😄
😆
1
اليوم، الساعة 8:50 م
8:50 م
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:50 م
ههههههههههه
ههههه
اليوم، الساعة 9:15 م
9:15 م
لقد أرسلت اليوم، الساعة 9:15 م
فلحوسون هو جمع المذكر غير السالم


==============================
=========================================
 
 
 


حازم : 
 
رايت اليوم ابو عبيدة مصاب بقدمه ويلعب بالكرة
اليوم، الساعة 8:35 م
8:35 م
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:35 م
من تقصد بابي عبيدة ؟ هل هو محمد الضيف ؟
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:36 م
اي قدم ؟
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:36 م
ما بعرف اسمه هو الناطق العسكري لكتائب القسام
Hazeem Ahmade
تم الرد عليك بواسطة ‏خادم يوسف‏
اليوم، الساعة 8:37 م. الرسالة الأصلية:
اي قدم ؟
الرد بواسطة خادم يوسف:
مش متأكد اي قدم لا اذكر بالضبط
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:37 م
هو قائد اركان جنود حماس
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:37 م
يعيد الكرّة و فيه اصابة حربية
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:37 م
هذا تاويل رؤياك
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:38 م
عندما تلعب بالكرة تستلمها ثم تركلها
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:38 م
تعيدها على قاذفك بها
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:39 م
و ما بين الفريقين لعب فلا احد منهما يحسم المواجهة
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:40 م
اليوم شفت الرؤيا وفي المساء قلت لاطلع على توتر واشوف الترندات ووجدت اسمه ضارب ترند اول
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:40 م
تذكرت الرؤيا وكتبتها
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:40 م
اسم الترند؟
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:40 م
ابو عبيده
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:40 م
هكذا
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:40 م
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:40 م
أهم شيء يحذروا من الخونة
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:41 م
وهذا ما نخشاه عليهم
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:41 م
الخونة من كل بلد
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:43 م
بس الغريب انو ابو عبيدة ما كانش ملثم في الرؤيا
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:43 م
والاصابة كانت خفيفة لانو استطاع ان يلعب بالكرة وهو مصاب ايضا
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:43 م
وكان في حالة كونترول
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:43 م
يعني يهدي الكرة يعني
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:43 م
يستلمها
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:43 م
كاشف عن وجهه , و هو ما يفعلونه الان , يقومون بادخال وكالات الانباء لداخل الخنادق و الانفاق بعمق 60 متر فهم يكشفون عن وجههم
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:44 م
صحيح
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:44 م
انا بحسها خطوة خاطئة
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:44 م
ربما هم اعلم بالصهاينة منا , عندما يفعلون ذلك يريدون ان يفقدوهم الامل في اجتياح غزة
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:45 م
بس كمان بيخلوهم يركزوا على الولوج لها وكشف اسرارها
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:45 م
او لكي يجبرون العدو و من خلفه على احترامهم و اتمام صفقة تبادل الاسرى
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:45 م
ولايكون ذلك الا بالخونة
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:45 م
هم ادرى بشعابهم
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:46 م
اعمالهم صعبة وجبارة
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:46 م
يعني الي شفناه بالفيدوهات كبير
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:46 م
وخاصة صور الانفاق
Hazeem Ahmade
تم الرد عليك بواسطة ‏خادم يوسف‏
اليوم، الساعة 8:46 م. الرسالة الأصلية:
او لكي يجبرون العدو و من خلفه على احترامهم و اتمام صفقة تبادل الاسرى
الرد بواسطة خادم يوسف:
ترهبون به عدو الله
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:47 م
الله يقويهم و يعينهم على العدو الداخلي قبل الخارجي و كلاهما معا
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:49 م
خيرا ان شاء الله


=========================
================================
---------------------------------------------------------------------------

د محمد ربيع :

غزة تحت القصف - هذا تأويل رؤيا تحدثنا عنها البارحة في المدونة
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:19 م
الان ؟
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:19 م
نعم
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:19 م
رؤيا حازم ؟
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:19 م
نعم
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:20 م
شعلت التليفزيون
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:21 م
https://twitter.com/search?q=%23%D8%BA%D8%B2%D9%87_%D8%AA%D8%AD%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B5%D9%81&src=trend_click&pt=1405065088982204417&vertical=trends
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:26 م
الله يحميهم ويرحم شهداءهم والله طابت قلوبنا
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:27 م
نعم آمين
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:30 م
نعم سبحان الله !!!!
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:30 م
تحققت
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:30 م
الان اقرأها
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:30 م
هيعمل كونترول و هيلعب
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:34 م
نعم تحققت سيدي
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:34 م
يعيد الكرّة و فيه اصابة حربية
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:34 م
نعم
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:34 م
هذا تأويلك سيدي
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:34 م
بس هتظل لعبة صد و رد
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:34 م
حتى يقضي الله امرا
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:38 م
الله يحميهم يا رب وينصرهم
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:44 م
آمين يا ربي


=======================================

د محمد ربيع :

غزة تحت القصف . هذا تأويل رؤياك
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:23 م
https://twitter.com/search?q=%23%D8%BA%D8%B2%D9%87_%D8%AA%D8%AD%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B5%D9%81&src=trend_click&pt=1405065088982204417&vertical=trends
XMA Header Image
#غزه_تحت_القصف - Twitter Search
twitter.com
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:29 م
الآن وصلت من العمل وتعطل حسابي توتر مش عم يفتح
Hazeem Ahmade
تم الرد عليك بواسطة ‏خادم يوسف‏
اليوم، الساعة 7:29 م. الرسالة الأصلية:
https://twitter.com/search?q=%23%D8%BA%D8%B2%D9%87_%D8%AA%D8%AD%D8%AA_%D...
الرد بواسطة خادم يوسف:
لاحول ولا قوة الا بالله
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:29 م
بيعمل كونترول و بدو يلعب
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:30 م
يهود كلاب ما بيفهموا غير بالنار
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:30 م
نعم
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:30 م
و مسيرة الاعلام كانت جس نبض
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:31 م
بس ليش الضربة في سبب
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:31 م
مش عاساس هدنة ووقف اطلاق النار
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:31 م
شوصار !
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:31 م
نفتالي العرص عاوز يثبت وجوده
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:32 م
لازم يعملوله فركة اذن خلي يتأدب
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:33 م
نعم
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:33 م
معقول ابو عبيدة يعيدها مثل قبل
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:33 م
بس هتظل لعبة
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:33 م
صد و رد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق