الثلاثاء، 4 يناير 2022

درس القرآن و تفسير الوجه الرابع من الكهف .

 


 

درس القرآن و تفسير الوجه الرابع من الكهف .

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

أسماء إبراهيم :

 

 شرح لنا سيدي و حبيبي يوسف بن المسيح ﷺ أثناء جلسة التلاوة المباركة من أحكام التلاوة ؛ أحكام الميم الساكنة , ثم قام بقراءة الوجه الرابع من أوجه سورة الكهف ، و أجاب على أسئلتنا بهذا الوجه ، و أنهى نبي الله  الجلسة بأن صحح لنا تلاوتنا .

بدأ نبي الله جلسة التلاوة المباركة بقوله :

الحمد لله ، الحمد لله وحده ، الحمد لله وحده و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد ، لدينا اليوم الوجه الرابع من أوجه سورة الكهف ، و نبدأ بأحكام التلاوة و أحمد :

أحكام الميم الساكنة :

إدغام متماثلين صغير و هو إذا أتى بعد الميم الساكنة ميم أخرى فتدغم الميم الأولى في الثانية و تنطق ميماً واحدة .
و الإخفاء الشفوي و هو إذا أتى بعد الميم الساكنة حرف الباء و الحُكم يقع على الميم أي الاخفاء يكون على الميم .
و الإظهار الشفوي و هو إذا أتى بعد الميم الساكنة جميع الحروف إلا الميم و الباء ، و الإظهار طبعاً سكون على الميم نفسها يعني الحُكم يقع على الميم .
__

و ثم تابع نبي الله يوسف الثاني ﷺ الجلسة بشرح الوجه لنا فقال :

هنا وصية من الله عز و جل للنبي ﷺ محمد ، و لكل نبي .

{وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا} :

(و اصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغداة و العشي يريدون وجهه و لا تعد عيناك عنهم تريد زينة الحياة الدنيا و لا تطع من أغفلنا قلبه عن ذكرنا و اتبع هواه و كان أمره فرطاً) كفار قريش كانوا بيشترطوا على النبي ، يقولوا له عاوزنا نيجي نقعد معك نسمع المواعظ بتاعتك و رسالتك و حكمتك اللي إنت بتدعيها ، خلاص ، الفقراء اللي حولك دول/هؤلاء ، العبيد و الفقراء دول/هؤلاء ، زي سلمان الفارسي و صهيب الرومي و بلال الحبشي و الناس دي ، لا ، ماتقعدهمش/لا تجلسهم و إحنا قاعدين معك ، لأن إحنا إيه؟ مانستحملش نقعد مع العبيد دول/هؤلاء ، ريحتهم وحشة ، كفار مجرمين خبثاء ، هذا كلام الكفار المجرمين المتكبرين الخبثاء ، قال يعني إيه؟ عاملينها حجة ، إحنا ماينفعش إيه؟ سادة القوم في ظنهم يعني ، أن يجلسوا مع إيه؟ أراذل القوم ، قالوا له إيه؟ عندك حل ، إحنا مانعترضش إنك تقعد معهم ، اقعد براحتك ، بس تقعد معهم في إجتماع فترة ، و تيجي إنت تعمل لنا إجتماع ، مخصوص لنا إحنا ، فالنبي هَم إنه هو يوافق ، إن هو يعمل فعلاً جلسة مع الفقراء اللي هم أمنوا به فيه الأول ، و جلسة تانية يخصصها إيه؟ لكفار قريش ، اللي هم إيه؟ سادة قريش يعني ، فربنا إعترض على نية النبي ، على هذه النية ، ربنا إعترض ، لأن ربنا يُربي الأنبياء ، يوجههم و بيعصمهم ، هنا كده عصمه بالوحي ، إداله/أعطاه آية تعصمه من الإيه؟ من العمل اللي كان ممكن اللي يعمله ده ، ف دي العصمة ، شوفتوا ، ده نوع من أنواع العصمة ، خلي بالكو ، و قلنا تاني ، في نوع تاني من أنواع العصمة ، اللي هو الأقدار المبرمة في حياة الأنبياء ، دي بتبقى إيه؟ عاصمة لهم ، عصمة ، و هنعرف على فكرة فلسفة الأقدار و العصمة في السورة دي ، سورة جميلة جداً ، سورة الكهف هنعرف ، هنعرف إرادة ربنا الكونية ، إن هي إيه؟ بتعصم الأنبياء ، إزاي ، و بتعصم الناس ، عموم الناس يعني مش شرط الأنبياء بس ، (و اصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم) ماتسمعش كلام الكفار و تعمل لهم مجلس خاص فيهم ، عاوزين يجيو يقعدوا ، يقعدوا مع المؤمنين اللي هم خير منهم ، المؤمنين دول/هؤلاء خير من الكفار ، و يجب إن هم يبقوا عندك خير من الكفار ، و منزلتهم عالية و شريفة ، و لازم تعرّف الكفار ده ، (و اصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغداة و العشي) يدعون ربهم يعني يذكرون الله و يتقربون إليه و يطيعون النبي ، بالغداة ، يعني إيه؟ الصبح و بالعشي و بالليل ، يعني إيه؟ ده مجاز أو كناية عن إيه؟ سائر اليوم يعني ، الأربعة و العشرين ساعة في اليوم هم في حالة إيه؟ تقرب من الله عز و جل ، لمجرد إيمانهم و حسن ظنهم بالنبي ، هم متقربين من الله ، ف دول/هؤلاء اللي يستهاهلوا/يستحقوا إنك تصبر معهم ، تصبر عليهم ، تصبر على أسئلتهم ، تمام؟ ، و الصبر كله خير ، الصبر كله خير ، (و اصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغداة و العشي يريدون وجهه) يريدون وجه الله عز و جل ، يريدون وجه الله عز و جل ، لا يريدون إيه؟ الدنيا ، يريدون وجه الله خالصاً مُخلصاً ، يعني نيتهم خالصة ، و الفقراء دول/هؤلاء اللي حولك دول/هؤلاء نيتهم خالصة ، فهنا ربنا أعطى حكمه و أطلع النبي على نية هؤلاء الفقراء ، اللي هو تم إحتقارهم من الكفار ، تمام؟ ، (يريدون وجهه) إذاً دي شهادة عظيمة جداً لأصحاب النبي الأوائل ، (و لا تعد عيناك عنهم تريد زينة الحياة الدنيا) يعني ماتعملش إجتماع خاص للكفار ، عشان إيه؟ تُرضي الكفار دول/هؤلاء ، اللي هم سادة قريش ، (و لا تعد عيناك عنهم تريد زينة الحياة الدنيا) يعني تريد إن كفار قريش دول/هؤلاء يدخلوا في الإسلام ، لأن كفار قريش كان عندهم إيه؟ متاع كثير و أموال كثيرة ، تمام؟ فربما إيه؟ ظن النبي ﷺ أو إعتقد أن بدخول هؤلاء في البداية ، سيزيد ذلك من قوة المسلمين يعني بأموالهم ، بأموال الكفار ، فربنا هنا بيرد عليه ، بيرد على النية بتاعته ، مُطلع على قلبه ، (و لا تعد عيناك عنهم تريد زينة الحياة الدنيا) عن المؤمنين يعني ، (تريد زينة الحياة الدنيا و لا تطع من أغفلنا قلبه عن ذكرنا) ماتطعش الكفار ، ماتسمعش كلامهم ، ماتكرمهومش ، لا,  هم عاوزين ، ييجيوا/يأتوا يذلوا نفسهم/أنفسهم للإيمان ، يذلوا نفسهم للنبي ، يتقربوا للنبي ، يَثنوا الركب عند النبي و يُجالسوا المؤمنين ، تمام؟ الفقراء ، إن فعلوا ذلك ، فقد ذبحوا أنفسهم يعني كسروا نفسهم الأمارة ، تمام؟ و بدأوا بداية جديدة ، هنا بقى نقدر نتقبل منهم ، من الكفار ، لكن كده جايين كده برعونتهم و قلة أدبهم و كبرهم ، و جايين عاوزين يسمعوك ، لا ، هم مش أهل أصلاً إن هم يسمعوك و هم في الحالة دي ، كونهم يوافقوا يجلسوا مع المؤمنين الفقراء ، و يذلوا نفسهم ، دي بداية ، دي تعتبر إيه؟ قربان بيقدموه علشان يبدأوا إيه؟ يتلقوا إيه؟ السماع من النبي ﷺ و يتلقوا البركات ، ماعملوش كده ، خلاص , يبقى مايستهلوش ، لا تأسى عليهم يعني ، (و لا تطع من أغفلنا قلبه عن ذكرنا و اتبع هواه و كان أمره فرطاً) الكفار دول/هؤلاء أمرهم فُرط ، يعني إيه فرط؟ ماعندهمش عقيدة تعقد إيه؟ أفكارهم و تثبتهم على حقيقة ، لأن اللي عنده عقيدة ده بيبقى قوي ، و عنده قوة نفسية ، و لكن الكفار دول/هؤلاء ماعندهمش عقيدة ، يتبعوا كل هوى و كل شهوة ، زي كده الرومان و اليونان ، الوثنية الرومانية و الوثنية اليونانية ، و وثنية كفار قريش ، تمام؟ يتبعوا كل ناعق و عندهم يتبعوا الأهواء و الملذات و إيه؟ متاع الدنيا ، و الإيه؟ و الغنائم الدنيوية بس ، ده الميزان عندهم ، فبالتالي ماعندهمش عقيدة تجمع عليهم جماع قلوبهم ، عقيدة من العقد ، عُقدة قوية ، عقدة قوية تجمع عليهم أفكارهم و قلوبهم ، لا ، أمرهم فُرط يعني خواء ، يعني ضعفاء نفسياً ، ضعفاء من الداخل ، تمام؟ فربنا هنا بيكشف للنبي ﷺ حالة إيه؟ كفار قريش وقتها ، تمام؟ .
__

{وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِن يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاء كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءَتْ مُرْتَفَقًا} :

(و قل الحق من ربكم) قل يا أيها النبي الحق من ربكم ، أي كل حق هو من الله عز و جل ، تمام؟ ، و كذلك (و قل الحقَ من ربكم) يعني قل الحق الذي يأتي من الله عز و جل ، و لا تخشى شيئاً ، لأن النبي عبارة عن إيه؟ كلمة حق ، و خير الجهاد
هو كلمة الحق ، تمام؟ ، كلمة الحق دي لها شأن عظيم جداً في الدنيا و الآخرة ، لمجرد إنك تتمسك بكلمة الحق ، مش سهلة ، مش أي حد يقدر يعملها ، (و قل الحق من ربكم فمن شاء فليؤمن و من شاء فليكفر) هنا إيه؟ حرية الإعتقاد ، ربنا مابيكرِهش حد ، لا إكراه في الدين ، (فمن شاء فليؤمن و من شاء فليكفر) تمام؟ ، (إنَّا أعتدنا للظالمين ناراً أحاط بهم سرادقها) المشركين الكفار دول/هؤلاء ظالمين ، لأن أظلم الظلم هو إيه؟ الشرك ، ربنا بيهددهم هنا و بيتوعدهم ، (إنَّا أعتدنا للظالمين ناراً أحاط بهم سرادقها) هم في النار و محيط بهم إيه؟ سرادق النار ، السرادق اللي هو سور ، كلمة سرادق أي السور المحيط ، حائط محيط ، أي كل ما أحاط إيه؟ بشيء يُسمى سرادق ، تمام؟ ، (و إن يستغيثوا يغاثوا بماء كالمهل يشوي الوجوه) لو هيستغيثوا نتيجة العذاب و عطشانين ، نجيب لهم/نحضر لهم مية/ماء مغلية أو زيت مغلي أو عصارة أهل النار ، كل ده يطلق على المهل يعني ، (يشوي الوجوه) إذا اقترب من الوجه ينشوي الوجه من شدة حرارته ، هو ده الغيث بتاعهم ، تخيلوا ، يعني تخيلوا شدة العذاب في جهنم و العياذ بالله ، (بئس الشراب و ساءت مرتفقاً) بئس الشراب يعني شراب سيء جداً ، بائس جداً ، عذاب في حد ذاته ، (و ساءت مرتفقاً) أي ساءت الرفقة ، مرتفق أي من الرفاق ، ساءت مرتفقا يعني رفقة سيئة ، كل الموجودين في جهنم إيه؟ هم عبارة عن رفقة سيئة و العياذ بالله ، و هذه الرفقة في حد ذاتها هي نوع من أنواع العذاب ، (و ساءت مرتفقاً) عرفتوا يعني إيه مرتفق؟ من الرفقة يعني ، من الصحبة .
___

{إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلا} :

(إن الذين آمنوا و عملوا الصالحات إنَّا لا نضيع أجر من أحسن عملاً) المؤمنين الذين يُتبعون إيمانهم بالأعمال الصالحة ، لا نضيع أجرهم ، أبداً ، و خصوصاً إن كانوا من المحسنين ، (إنَّا لا نضيع أجر من أحسن عملاً) أي من الإحسان ، الذي وصل لدرجة الإحسان ، هم دول/هؤلاء بقى إيه؟؟
___

{أُوْلَئِكَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَيَلْبَسُونَ ثِيَابًا خُضْرًا مِّن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأَرَائِكِ نِعْمَ الثَّوَابُ وَحَسُنَتْ مُرْتَفَقًا} :

هم دول/هؤلاء بقى إيه؟ (أولئك لهم جنات عدن تجري من تحتهم الأنهار) جنات متتاليات موعودات لهم ، (تجري من تحتهم الأنهار) الأنهار في كل إيه؟ مكان فيها ، (يحلون فيها) أي يُجَمَلون ، من الحِلية ، الحلية للتجميل ، يحلون يجملون فيها بإيه بقى؟ يجملون فيها أي يحلون فيها (من أساور من ذهب) لهم أسوار ذهبية ، تمام؟ ، (و يلبسون ثياباً خضراً من سندس) ثيابهم إيه؟ خضراء جميلة ، (من سندس و إستبرق) سندس اللي هو الحرير الرقيق الشفاف ، و إستبرق هو الحرير الغليظ ، تمام؟ ، (و يلبسون ثياباً خضراً من سندس و إستبرق متكئين فيها على الآرائك) يعني مستريحين و جالسين على إيه؟ على سرائر ناعمة و جميلة ، (نعم الثواب و حسنت مرتفقاً) أنعم به من ثواب ، ثواب عظيم ، (و حسنت مرتفقاً) يعني الرفقة اللي معك في الجنة ، هي في حد ذاتها نعيم ، (و حسنت مرتفقاً)  أي حسنت صحبةً ، تمام؟ حسنت صحبة و حسنت خُلَة ، لأن أصحاب الجنة هم أخلاء و أحباب ، ليه؟ و نزعنا ما في قلوبهم من غل إخواناً على سرر متقابلين) فالصحبة في الجنة ، في حد ذاتها هي نعيم ، و ده عكس النار ، لأن الصحبة في جهنم في حد ذاتها هي إيه؟ هي عذاب و العياذ بالله ، تمام كده؟ طيب .
___

{وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلا رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعًا} :

(و اضرب لهم مثلاً رجلين جعلنا لأحدهما جنتين من أعناب و حففناهما بنخل و جعلنا بينهما زرعاً) ربنا هنا بيضرب مثل لِلِّي /للذي بيحصل في الوجه ده ، مثل للمؤمن الفقير و للكافر الغني ، هم دول/هما الرجلين ، (و اضرب لهم مثلاً رجلين جعلنا لأحدهما) للكافر يعني ، جعل للكافر في الدنيا (جنتين) يعني بستانين من فاكهة ، (جنتين من أعناب) فاكهة جميلة ، أعناب يعني أنواع الأعناب ، العنب بأنواعه يعني لأن العنب ألوان و أنواع ، (و حففناهما بنخل) يعني أحطنا البستانين بسور من النخل و التمر ، (و جعلنا بينهما زرعاً) بين الجنتين دول/هذه أرض برضو زراعية ، فيها مزروعات أخرى زي الذرة و القمح مثلاً ، تمام ، الكافر ده عنده نعيم الدنيا ، أقصى نعيم الدنيا في مخيلة طبعاً إيه؟ ذلك الزمان و في مخيلة كفار قريش في ذلك الوقت ، و ربنا أعطى الكافر النعمة الدنيوية دي إبتلاءً ، عشان هيشوفه  هيُحسن و لّا لأ ، و منع النعمة دي من المؤمن إبتلاءً برضو عشان هيشوفه هيصبر و لّا لأ ، تمام؟ .
__

{كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ آتَتْ أُكُلَهَا وَلَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَيْئًا وَفَجَّرْنَا خِلالَهُمَا نَهَرًا} :

(كلتا الجنتين آتت أكلها) البستانين أعطت كل الثمار المفروض إن هي تُعطيها ، (و لم تظلم منه شيئاً) يعني لم تُخفي من الثمار دي شيء ، يعني لم يبلى أي ثمر منها و لم إيه؟ يمتنع عن الظهور ، لم تظلم منه شيئاً ، لم يمتنع أي ثمر عن الظهور في مكانه على تلك الأشجار ، إنما كل الأثمار خرجت و ظهرت و نبتت و أينعت و نضجت ، (و فجرنا خلالهما نهراً) خلال الجنتين دول/هاتين , فيه/هناك  نهر جميل ، (و فجرنا خلالهما نهراً) ، تمام .
__

{وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنكَ مَالا وَأَعَزُّ نَفَرًا} :

(و كان له ثمر فقال لصاحبه) الكافر بيقول لإيه؟ للفقير ، (و هو يحاوره) بيتكلموا مع بعض ، (أنا أكثر منك مالاً و أعز نفراً) أنا عندي مال كثير و بالتالي عندي نفر كثير سواء كان بقى من الأولاد أو من الأصحاب أو من العمال أو من العبيد ، يعني أنا عندي قوة ، قوة إيه؟ ناس كثير بيتبعوني أو بينسبوا إليَّ نتيجة المال و العزة الدنيوية اللي أنا فيها ، تمام؟ ، يبقى أنا إيه؟ أقوى منك ، هو هنا بيتكبر على الفقير ، هنعرف إن شاء الله بقية القصة دي في الوجه القادم ، و هي قصة معبرة جداً ، و القصة دي اللي ربنا عبر عن مصيرها في سورة الصافات ، في سورة إيه؟ الصافات ، تمام؟ عندما قال سبحانه و تعالى : (قال قائل منهم إني كان لي قرين) ده المؤمن بقى اللي في الجنة ، قرين يعني صاحب في الدنيا ، (يقول أإنك لمن المصدقين أإذا متنا و كنا تراباً و عظاماً أإنَّا لمدينون .. قال هل أنتم مطلعون) بيقول لأصحابه في الجنة يعني ، تعالوا كده بصوا/انظروا معي ، (فاطلع فرأه في سواء الجحيم) رأى صاحب الجنة بتاعت الدنيا في جهنم في الآخرة ، (قال تالله إن كدت لتردين) كنت هتوديني في داهية ، و تفتني بإيه؟ بالفتنة بتاعتك ، بتاعت الدنيا و تضحك عليَّ ، كنت هصدق إن إنت إيه؟ أحسن مني ، (و لولا نعمة ربي) يعني وحي ربي و وصاله (لكنت من المحضرين) يعني المحضرين في جهنم و العياذ بالله ، تمام؟ ، (أفما نحن بميتين إلا موتتنا الأولى و ما نحن بمعذبين) ده كان تساؤل إيه؟ الكافر ، يقول هي موتة واحدة ، محدش هيبعث و لا هيتعذب في جهنم اللي بيقولوا عليها دي ، (إن هذا لهو الفوز العظيم) الفوز العظيم اللي أنا فوزته في الجنة ، اللي أنا شفته ده ، تمام؟ و ربنا بلغنا به في الدنيا قبل الآخرة ، (لمثل هذا فليعمل العاملون) (لمثل هذا) الجنة دي ، (فليعمل العاملون في الدنيا ، (أذلك خير؟) الجنة دي خير بتاعت الآخرة ؟، (أذلك خير نزلاً أم شجرة الزقوم) شجرة الزقوم دي مثال على عذاب جهنم ، تمام؟ ، و كذلك ورد في الروايات ، طبعاً إيه؟ هنا المثل يضرب للفقير المؤمن ده ، اللي تم السخرية منه من قِبل الكفار ، و للغني الكافر في الدنيا ، ده مثال للدنيا ، ماتغترش و ماتظنش إن اللي عنده أموال كثيرة جدا في الدنيا دي ، إنّ ربنا راضي عليه ، أبداً ، ده إبتلاء ، إبتلاء للكافر ده أو للظالم ده ، و إبتلاء للفقير ، عشان لما ينظر له ، ربنا يشوف و ينظر كيف إيه؟ يفعل ذلك الفقير ، تمام؟ هل يصبر أم يكفر ، تمام؟ نفس القصة دي ، وردت إن إتنين أصحاب ، واحد كان مؤمن و واحد كان كافر بيعبد الأصنام ، الإتنين ذهبوا إيه؟ للبحر ، فالمؤمن كان بيعظ الكافر ، يقول له آمن بالله عز و جل و اترك الشرك ، فالكافر قال له إيه؟ قال له لا ، أنا هروح دلوقتي ، نروح نصطاد و نشوف مين اللي إيه؟ هيصطاد أكثر سمك ، اللي يصطاد سمك أكثر هو ده اللي على الحق ، راحوا في السفينة ، و كل واحد رمى الشبكة بتاعه ، فكان المؤمن يقول بسم الله و يحط الشبكة و مفيش سمك ييجي في الشبكة ، و الكافر يقول بسم الصنم بتاعه ، يسمي بإسم الصنم أو الإله اللي المزيف بتاعه ، و يطلع أسماك ، ف دي أصبحت فتنة ، يعتبر إبتلاء ، تمام؟ فإيه؟ المؤمن إضطرب ، و الكافر إيه؟ حس بالإفتخار ، ف دي أصبحت إيه؟ أصبحت فتنة عظيمة ، فربنا هنا إيه؟ عصم المؤمن ، لحقه بالعصمة أهو ، لحقه إزاي؟ بعصمة الوحي ، نوع من أنواع العصمة هي الوحي يعني ، و في نوع تاني من أنواع العصمة اللي هي إيه؟ الأقدار المبرمة ، إن ربنا يسيرك في أقدار مبرمة ، إنت ماتعرفش عنها حاجة ، لكن نهايتها و مصيرها خير ، زي ما هنعرف في سورة الكهف إن شاء الله ، في قصة الخضر -عليه السلام- عندما عَلَّمَ موسى ، تمام؟ طيب ، فربنا بعث جبريل ملاك الوحي صديقون ، آئل ، كل دي أسماء جبريل -عليه السلام- ، ملاك الوحي ، لا يزال يعمل إلى حد الآن ، ملاك الوحي ، مش متعطل يعني ، خلوا بالكو ، فبعثه للمؤمن و طاف به في الجنة ، و قال له متاعك أهو و جزاءك أهو في الجنة ، في الكشف و الوحي ، فشاف/فرأى جزاءه في الجنة عامل إيه ، و شاف مصير الكافر ده عامل إيه ، فنفسه هدأت و اطمئن ، و ربنا ثبته و عصمه ، ف ده مثال تاني لإيه؟ للرجلين ، تمام؟ إذاً ده مثال ربنا ضربه لكي إيه؟ نأخذ العبرة و العظة و لا نأسى على هذه الدنيا ، و نعمل للآخرة ، فنكون من المحسنين . حد عنده أي سؤال تاني؟؟ .

○ و أثناء تصحيح نبي الله الحبيب يوسف الثاني ﷺ لتلاوتنا ، قال لنا :

  - خلي بالكو ، ماما سألت على معنى نهر ، و كلمة نهر وردت برضو ، أيضاً في القرآن الكريم ، في قصة إيه؟ طالوت ، لما كان أخذ النفر معه عشان يروحوا إيه؟ يجابهوا جالوت ، فقال إن الله سبحانه و تعالى مبتليكم بنهر ، فمن شرب منه فليس مني ، تمام؟ و من لم يشربه ، آآه ، و من ...لم يطعمه فإنه مني إلا من إغترف غرفة بيده ، يعني يشرب كده بمليء الإيد بس ، كفة الإيد ، نهر هنا من الإبتلاء أي من النهر ، نَهَرَه أي إيه؟ زجره ، (و فجرنا خلالهما نهراً) أي إيه؟ من الإبتلاء ، المفروض إن الزجر بينهى النفس عن الخطيئة و الإثم و بواعث المعصية ، صح؟ و ده فايدة المربي إنه بيُزجر ، فربنا هنا إيه؟ فجر له خلالهما إيه؟ خلال الجنتين نهراً ، تمام؟ كل دي صفات أو صور بيانية بديعة مجازية لتقريب الصورة ، تمام؟ و إيه؟ و تحسين الفهم للمؤمنين ، و لدى المخبتين المبتغين لنور الله عز و جل ، و للحكمة ، تمام؟ فنهر هنا أي من النَهر أي من إيه؟ من الزجر ، لعله يزدجر ، لعله يزدجر و يرجع عن كبره ، تمام؟ و كفره و العياذ بالله ، فنهر يعني إيه؟ نهر آآه ، لكنه من باب الزجر ، من باب الإبتلاء ، خلاص؟ نهر من النهر ، شوفوا كلمات القرآن إزاي ، أصواتها في حد ذاتها درس من الدروس ، أو دروس تُتعلم ، إن إحنا قلنا قبل كده ، كلمات القرآن الكريم عبارة عن كائنات حية بتتكلم ، أصواتها بتعبر عن مكنوناتها و ما ورائها من معاني و فلسفة و فهم عميق ، (و فجرنا خلالهما نهراً) أي من النهر ، أي إيه؟ الزجر ، لعله يزدجر ، أي إبتلاء ، زي ما كان إيه؟ النهر اللي مر عليه طالوت اللي هو شاول الجبعي يعني ، طالوت مع إيه؟ الجنود من بني إسرائيل لما كانوا رايحين يجابهوا جالوت ، اللي هو الفلسطيني الكافر ، تمام؟ ، القصة دي إيه؟ عارفينها ، و كان النبي بتاعهم كان إسمه إيه؟ صاموئيل -عليه السلام- ، اللي عاوز يستزيد يقرأ إيه مقالة ((صاموئيل و عالي)) و مقالة ((تعزيزً لمقالة صاموئيل و عالي)) في المدونة ، تمام؟ فإيه؟ هيفهم إن شاء الله جوانب هذه القصة ، قصة عظيمة جداً و جميلة جداً ، هي دي أمتنا العظيمة و إحنا إمتداد لها ، هذه هي أمتنا العظيمة ، نحن إمتداد لها ، و الأنبياء كلهم ، نحن أولى بهم من أي أحد آخر ، لأن هم دول/هؤلاء آباءنا و أجدادنا اللي إحنا بنتعلم من سيرتهم و من صحفهم المطهرة ، تمام؟ عرفتوا يعني إيه نَهَر؟ .
  - طبعاً عارفين عدن يعني إيه؟ قلناها قبل كده ، عدن أي موعودة ، عدن أي مُعَدة ، تمام؟ ، عدن أي مُعَدة و موعودة ، و من إسمها نفسه ، عدن : عد من الإعداد ، نون نعمة ، عدن أي مُعدة النعمة ، تمام؟ أو موعودة النعمة ، أو موعودة بالنعمة ، معدة النعمة ، موعودة النعمة ، مُعَد لها النعمة ، تمام؟ . يالله .
  - طبعاً أساور جمع إيه؟ سوار ، صح؟ ده جمع تكسير ، صح؟ ، سوار من أصوات الكلمات إيه؟ سين تسرب خفي ، وار أي نور ، الأور أو الوار ، سوار أي النور يخرج من الحِليَة دي ، زينة للتحلي ، ده من معاني أساور ، تمام؟ . طيب ، يالله يا أسماء ، و لّا/ أَمْ  أرسلان؟ يالله/هيّا يا أرسلان .
  - (و لا تعد عيناك عنهم) لا تعد يعني لا تتجاوز ، (و لا تعد عيناك عنهم) أي لا تتجاوز عينك عن هؤلاء المؤمنين المخلصين الفقراء الصالحين ، تمام؟ الذين يريدون وجه الله ، ف هم مُخلصين بشهادة الله سبحانه و تعالى ، ف هم بالتالي محسنين ، أي يستحقون جنات عدن المتتاليات المتعاقبات التي لا تفنى أبداً ، تمام؟ و بالتالي هم لن يفنوا أبداً .
  - عرفنا طبعاً إن سندس يعني إيه؟ الحرير الرقيق ، اللي هو إيه؟ رقيق ، و إستبرق اللي هو الحرير الغليظ ، تخين يعني ، تمام؟ دي من نِعَم و متع أهل الجنة و هي خُضر أي من السلام ، تمام؟ . يالله يا أسماء .
__


و اختتم نبي الله الجلسة المباركة بقوله المبارك :

هذا و صلِّ اللَّهم و سلم على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم ، سبحانك اللهم و بحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك و أتوب إليك .

___

و الحمد لله رب العالمين . و صلِّ يا ربي و سلم على أنبياءك الكرام محمد و أحمد و يوسف بن المسيح صلوات تلو صلوات طيبات مباركات ، و على أنبياء عهد محمد الآتين في مستقبل قرون السنين أجمعين . آمين .🌿💙


=========================

لقد أرسلت :

كتب أحد أصدقائي وجهة نظر قال  فيها أنّ الغاء الكتاتيب اللتي كانت تجبر الطفل على حفظ القرآن هو سبب تأخر ذكاء الطفل العربي عن الطفل الأجنبي فقلت له :

وجهة نظر فيها الصواب و فيها الخطأ : يعني تعليم القرآن بالفعل مهم جدا لتراكيب اللغة العربية , لكن مش شرط يكون اجبار الطفل على حفظه كاملا هو سبب توسع مداركه بدليل عندك افغانستان و باكستان , دول متخلفة و شعوب ضحلة الثقافة مع انهم عندهم اكثر كتاتيب في العالم بشكل اجباري , صدقني : اجبار الطفل على حفظ كلمات بالعافية هو مش فاهمها ده بيسيب اثر مش كويس في شخصيته , بيخليه آلة متلقية و بيقتل عنده الابداع , القرآن يقرأ و يحفظ لكن مش بالضرب و الاجبار , و الدليل ان حركة الالحاد في مصر بدأت من الثلاثينات للقرن العشرين و اعتقد دي كانت اكبر فترة فيها كتاتيب و الفية ابن مالك , حاجة تانية : اللهجة العامية هي لغة اصلا و لها كل الاحترام عند علماء اللغة و اللسانيات , ليه ؟ لان اللغات كلها ما هي الا لهجات اتطورت من لغات قبلها , اللغة العربية نفسها هي لهجة متطورة من لغة يمنية , و سميت فصحى لانها كانت لغة القرآن لغة كفار قريش , اللغة اسلوب تواصل زي الرسم و الفن و الآداب كلها , ممكن تقدر تعبر عن مشاعرك بكل تفاصيلها الدقيقة و بسهولة و بكلمات قليلة مع اللغة الدارجة اللي بنسميها تجاوزا اللغة العامية , تطور اللغة مظهر من مظاهر اصوات الطبيعة و لغة الاطفال قبل تعلم الكتابة . اللغة علم عظيم جدا و القرآن حافظ على المسلمين من خلال اللغة العربية . لا باس من تقديسنا للعربية و لكن يجب ان تكون اللغة حية مليئة بالمفردات العصرية التي تزداد كل يوم و كل عقد و كل قرن علشان هي دي سنة الحياة و سنة التاريخ . كمان النحو ده احنا اللي عملناه بناء على الدارج من لهجة العرب وقتها و دي قوانين متوافقة في اغلبها و ليس في مجملها مع قواعد لهجة القرآن , خلي بالك يعني احنا ممكن نعمل نحو جديد للعربية الجديدة , عادي جدا . 
و على فكرة : أنا باعمل لاولادي جلسة لتلاوة القرآن الكريم مرتين في الاسبوع , يومي الاثنين و الخميس حيث فيهما ترفع الأعمال لله تعالى , و دايما بأكد عليهم التلاوة بأحكام التجويد و بفهّمهم إنّ  التجويد و المدود و الأحكام أحكام التلاوة مهمة جدا للنفس  و النَّفَس و للصحة النفسية و العقلية و قوة الشخصية , لأني اختبرت ده شخصيا , و السورة اللي الطفل بيحفظها و يسمعها بيكتبها املاء عدة مرات , عاوز اقولك اني بافهم اصوات كلمات القرآن و ممتليء بحكمة كتاب الله الذي هو الفرقان , القرآن فرقان , و الشيطان يخاف جدا من تلاوة القرآن , و الرقية بالقرآن لها أثر عظيم , أيضا أحدثك من واقع تجربة شخصية . المهم ان كل ده يكون بالاختيار مش بالاجبار , و استطيع ان اقول بعد اطلاع واسع أنني بالفعل أفهم القرآن و اصوات كلمات القرآن و اللغة العربية ليس كأي شخص موجود الآن . و فهمت أهمية اللهجة الدارجة و أثرها الكبير .
 
====================================================
 
 
Hazeem Ahmade
هذه من قديسة اليوسفيين رضي الله عنها وارضاها .
اليوم، الساعة 6:17 ص
6:17 ص
خادم يوسف
Hazeem Ahmade
 
لطيفة الخطابي :
 
الله أكبر الله أكبر ولله الحمد نور على نور وأكثر من نور (ص)
‏أمس‏ الساعة ‏١:١٨ ص‏ · أرسلت من Messenger
هو ذا يوسف هو ذا إمام العالمين هو ذا خليفة الله السادس الذي بشر به ابي الحبيب المسيح المحمدي عليهم الف الصلاة والسلام جميعا فاستخيروا في أمره ياأهل نا في مصر أرض الميعاد وأياامة العرب والمسلمين في أنحاء لأرض ليرحمكم الرب برحمته
ربي أصلح حالة أمة سيدي عندك هين عندنا متعسر
بريق الخلق والأخلاق يبدي جلال الله إذ نقاك لبا فمن قبلك وتبعك نال السعد حقا عليكم الف الصلاة والسلام يانور الله وضياءه في هذا الزمن
ان هو إلا ذكر للعالمين لمن شاء منكم ان يستقيم
انتظروا يوسف ص انه قادم قادم قريب جدا جدا
ان وعد الله حق أن وعد الحق
ولما بلغ أشده آتيناه حكما وعلما وكذالك نجزي المحسنين
‏أمس‏ الساعة ‏١:٢١ ص‏ · أرسلت من Messenger
وكذالك مكنا ليوسف في الأرض يتبوأ منها حيث يشاء نصيب برحمتنا من نشاء ولا نضيع أجر المحسنين
سلام يوم نزلتم في أرض مصر العروبة يايوسف ابن المسيح (ص)
احبكم رسول الله ص مادمت حيا
نطلب رضاكم ودعاء كم لنا بالصحة ياخير خلق الله يانور الله في أرضه الدنيا ونور لبيت أمه عليكم الف الصلاة والسلام
اللهم كما صليت على محمد وأحمد فصل على يوسف ابن المسيح وعلى جميع أنبياء عهد محمد
فتح القلوب وانتشار دعوة يوسف ابن المسيح ص
سلام من الله ورحمته وبركاته إلى أهل رسول الله ص وإلى جميع ابناءي اليوسفيين في كل أنحاء الأرض حبكم من حب رسول الله نطلب دعائكم لنا بالصحة رضي الله عنكم وارضاكم أرسلي جميع رسائلي يأبنتي الطيبة بارككم الرب على الدوام ورضي عنكم

سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لاإله الاأنت أستغفرك وأتوب إليك
ربنا لاتزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا وهب لنا من لذنك رحمة انك انت الوهاب
ربا ظلمنا أنفسنا وان لم تغفر لنا وترحمنا لنكونن من الخاسرين
وقع في قلبي إحساس كرهت نفسي قلت لازم اكتب لازم ياحبيب الله أرضا عنا فرضاكم هو رضا الله الواحد الأحد
لاتتركني ياإلاهي الحبيب البديع ربنا اغفر لنا ماقدمنا وما آخرنا وما اسررنا وما أعلنا وما انت أعلم به منا ربا لاتزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا وهب لنا من لذنك رحمة انك انت الوهاب
ربنا أمنا بما أنزلت واتبعنا الرسول فاكتبنا مع الشاهدين
أرض عني ياسيد الخلق يارسول الله يرحمة ونور للعالمين نطلب رضاكم ودعاء كم انتم ياحبيب الله من أخرجتنا من الظلمات إلى النور يانور الله ويد الله الخفية
احبكم أنبياء الله صلوات ربي وسلامه عليكم
اليوم، الساعة 8:28 ص
8:28 ص
لقد أرسلت
رضي الله عنك و أرضاك يا لطيفة الحبيبة المخلصة الصبورة أمدك الله بالصحة و العافية و أفاض عليك من تجلياته و رحماته الساكنات الباقيات معك إلى الأبد , عليك السلام في الأولين و عليك السلام في الآخرين يا قديسة اليوسفيين

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق