درس القرآن و تفسير الوجه السادس من الحج .
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
أسماء إبراهيم :
شرح لنا سيدي و حبيبي يوسف بن المسيح ﷺ أثناء جلسة التلاوة المباركة من أحكام التلاوة ؛ من أحكام النون الساكنة و التنوين , ثم قام بقراءة الوجه السادس من أوجه سورة الحج ، و أجاب على أسئلتنا بهذا الوجه ، و أنهى نبي الله الحبيب الجلسة بأن صحح لنا تلاوتنا .
بدأ نبي الله جلسة التلاوة المباركة بقوله :
الحمد لله ، الحمد لله وحده ، الحمد لله وحده و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد ، لدينا اليوم الوجه السادس من أوجه سورة الحج ، و نبدأ بأحكام التلاوة و أرسلان :
- من أحكام النون الساكنة و التنوين :
الإدغام و حروفه مجموعة في كلمة (يرملون) أي أنه إذا أتى بعد النون الساكنة أو التنوين حرف من حروفها , و هو نوعان : إدغام بغنة و حروفه مجموعة في كلمة (ينمو) . و إدغام بغيير غنة و حروفه (ل ، ر) .
و الإخفاء الحقيقي حروفه في أوائل الكلمات من الجملة الآتية (صف ذا ثنا كم جاد شخص قد سما دُمْ طيباً زد في تقى ضع ظالماً) .
__
و ثم تابع نبي الله يوسف الثاني ﷺ الجلسة بشرح الوجه لنا فقال :
بدايةً هنُنَوه لِما ذكرناه في الوجه الخامس ، في نهاية الوجه الخامس عندما فصلنا في أحكام الحج و العمرة ، و نقول أن بعد إقامة ركن الإحرام و التلفظ به من الميقات ، يُلبي الحاج ، و يجلس فيُلبي إلى نهاية الحج و يقول : (لبيك اللَّهم لبيك ، لبيك لا شريك لك لبيك ، إن الحمد و النعمة لك و الملك ، لا شريك لك) و يكون التلبية دي في لسانه كده إيه؟ بإستمرار زي النَفَس كده ، تمام؟ على قدر ما يستطيع يُلبي ، و في أيام العيد يُكبر و يقول إيه؟ إيه هي تكبيرات العيد؟ (الله أكبر ، الله أكبر ، الله أكبر ، لا إله إلا الله ، الله أكبر ، الله أكبر ، و لله الحمد) و لا بأس أن يُلبي أيضاً أيام العيد ، لا بأس في ذلك ، طيب ، قلنا أن أركان الحج أربعة و لو تفقد منها ركن ، لا يصح الحج بأي حال من الأحوال ، و ليست هناك إيه؟ فدية ، ليست هناك فدية لأي ركن من أركان الحج ، لازم الأركان الأربعة تتم ، تكون تامة ، سواء أكان على الرجال أو النساء ، سواء أكان على النساء ، غير حائضات أو غير نفساء ، و أيضاً على النساء الحائضات و إيه؟ النفساء ، قلنا طواف الإفاضة أيضاً اللي هو الركن ، يجب على النساء الحائضات و النفساء بعد أن تطهر ، حتى لو طهرت أخر الشهر أو الشهر اللي بعده ، ترجع و تعمل طواف الإفاضة ، تمام؟ ، طبعاً و إيه؟ من باب أولى طبعاً الصلاة ليست عليها صلاة ، إنما الصلاة هي الدعاء ، تدعو الله عز و جل إن كانت حائض أو نفساء في الحج ، تمام؟ عرفنا إيه هي أركان الأربعة ، أركان الحج؟ الإحرام ده ركن ، الإحرام من الميقات ده واجب ، يعني الميقات نفسه ده واجب ، و إيه تاني؟ الوقوف في عرفة ، طواف الإفاضة ، السعي بين الصفا و المروة يوم النحر أو في اليوم بعد طواف الإفاضة ، دي أركان الحج الأربعة ، في واجبات ، من ضمن الواجبات دي ، مثلاً إيه؟ إنك تحرم من الميقات بتاعك ، من الميقات المكاني بتاعك ، تمام؟ و بالتالي أيضاً الميقات الزماني إنك تُحرم إيه؟ في أشهر الحج ، اللي هي شوال و ذي القعدة و ذي الحجة ، تمام؟ ، طبعاً إيه؟ ده ميقات زماني و ميقات مكاني عرفناه ، تمام ، من ضمن الواجبات التانية ، ممكن إيه؟ طواف الوداع ، طواف الوداع من الواجبات ، طيب لو الحاج تركه سهواً أو متعمداً ، يفدي ، إيه؟ يذبح شاه عن نفسه و يطعمها للفقراء و المساكين فقط ، و لايأكل منها و لا يُهدي منها ، طيب ، ده الفداء ، طيب لو الحاج وقع في محظور من محظورات الإحرام ، محظور ، زي مثلاً إيه؟ الصيد أو قطع الشجر ، مثلاً يعني ، أو وضع على رأسه مثلاً إيه ، مثلاً إيه؟ غطاء ملاصق له ، أو تطيب أو قص شاربه أو أزال الشعر الزائد أو وضع إيه؟ عطراً مثلاً ، أي محظور من المحظورات مهما كان ، أنا بقول أهو مهما كان ، يدفع كفارة ، إيه هي الكفارة؟ قلناها بقى المرة اللي فاتت ، قلناها ، حد فاكر؟ الكفارة ممكن تكون شاه تذبح و تُطعم للمساكين و الفقراء فقط ، كذلك ممكن تبقى إيه؟ صيام ثلاثة أيام في الحرم و سبعة إذا رجع ، إن لم يستطع يُطعم ستة مساكين ، طيب إن لم يستطع التلاتة دول/هذه؟؟ يستغفر و يتوب ، خلاص؟ طيب الفدي و الكفارة ، الإتنين ماينفعش ياكل منهم الحاج ، يُطعمهم للفقراء فقط و المساكين و لا ينفع أيضاً إيه؟ يُهدي منهم ، إيه الشيء الوحيد اللي ينفع يهدي منه؟؟ الهَدي اللي هي القربان ، اللي هي الأضحية ، اللي هي النُسك ، كل دي أسماء مختلفة و متنوعة للقربان اللي هو يوم النحر ، اللي بيُقيمه مين؟؟ الحاج المتمتع و الحاج المقرن فقط ، لكن المفرد لا ، ليس عليه هَدي ، تمام كده؟ طيب .
في هذا الوجه المبارك ، يقول تعالى :
{أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ} :
(أُذِنَ للذين يقاتلون بأنهم ظلموا و إن الله على نصرهم لقدير) الآية دي كانت بداية الإذن بالقتال ، القتال المسلح ، دفاعاً عن الإسلام و شعائر الإسلام ، و دفاعاً عن المسلمين و عن بيضة الإسلام ، تمام؟ ، شوفنا إحنا/نحن في الوجه اللي فات ، كان ربنا أمر المسلمين بالكف عن القتال ، لأن هو ده في مصلحتهم دلوقتي ، في المرحلة دي ، في الفترة دي ، بعد كده ربنا رأى و إرتأى إنه يجب عليهم أن يقاتلوا ، تمام؟ ، فقال : (أُذِنَ للذين يقاتلون بأنهم ظلموا و إن الله على نصرهم لقدير) طبعاً القتال أنهم يدافعوا عن أنفسهم و عن شعائرهم و عن عبادتهم و عن دينهم و عن عقيدتهم ، كذلك قتال ليستردوا ما سُلِبَ منهم ، تمام؟ في مكة و غيرها من الأماكن .
___
{الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَن يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ} :
(الذين أخرجوا من ديارهم بغير حق) ربنا هنا بيدي/بيُعطي المبررات ، بيقول إيه؟ (الذين أخرجوا من ديارهم بغير حق) أُجبروا إنهم يهاجروا أو إنهم انطردوا من إيه؟ من مواطنهم ، (الذين أخرجوا من ديارهم بغير حق إلا أن يقولوا ربنا الله) عشان مؤمنين موحدين يُضطهدوا ، فتم إضطهادهم نتيجة إيمانهم ، فالقتال هنا إيه؟ نتيجة إن هم إضطهدوا في دين الله عز و جل ، و ده يُسمى جهاد ، جهاد لكي تدافع عن عقيدتك ، يسُمى جهاد ، طيب ، (و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض) طبعاً ربنا هنا بيُقر قانون التدافع و هو قانون مقدس ، قانون من قوانين عمارة الكون ، قانون التدافع ، من ضمن أركان قانون التدافع : الجهاد و القتال في سبيل الله ، ربنا جعله ليه؟ (و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بيع و صلوات و مساجد يذكر فيها اسم الله كثيراً) لولا القتال في بعض الأماكن و في بعض الأزمان بإذن الله عز و جل لهَدَمَ الكفار الصوامع اللي هي إيه؟ أماكن الإيه؟ الإعتزال و الإعتكاف في الصحراء عند الرهبان ، (و بيع) اللي هي الأديرة و الكنائس ، (و صلوات) أماكن الصلوات ، (و مساجد) أماكن السجود و الخضوع عند المسلمين ، (و مساجد يذكر فيها اسم الله كثيرا و لينصرن الله من ينصره) اللي ينصر الله عز و جل ، ربنا هينصره ، اللي يؤمن بالله عز و جل حق الإيمان ربنا هينصره ، (إن الله لقوي عزيز) صفة القوي و صفة العزيز يُفيض منهما سبحانه و تعالى على عباده المؤمنين المنتصرين بالله القوي العزيز ، فيأخذون من قوة الله القوي و يأخذون من عزة الله العزيز ، حتى تلاقي/تجد إن المؤمنين فيهم كده تحس فيهم عِزة ، نور ، و قوة ، حتى و لو كانوا ضعفاء مادياً يعني ، لكن تحس إن المؤمن كده في وجهه عِزة و قوة إستفاضها من الله القوي العزيز .
___
{الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الأُمُورِ} :
من صفاتهم إيه بقى؟ الأقوياء دول/هؤلاء المؤمنين؟؟ (الذين إن مكناهم في الأرض) شرط التمكين ، و التمكين ده بأمر الله و بيد الله ، (الذين إن مكناهم في الأرض) يعني إن ألقى الله سبحانه و تعالى عليهم أمانة إيه؟ الحُكم و الحاكمية ، إن فعل الله سبحانه و تعالى ذلك في زمان ما أو مكان ما ، متى شاء و كيف شاء ، هيعملوا إيه بقى المؤمنين دول/هؤلاء؟؟ (الذين إن مكناهم في الأرض أقاموا الصلاة و آتوا الزكاة و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنكر) يعني (أقاموا الصلاة) يعني أقاموا المساجد و أظهروا شعائر الإسلام و الأذان و إقامة الصلوات و الأعياد ، أصبحت إيه؟ حاجة رسمية في البلد بقوة الإيه؟ التشريع و بقوة القانون ، كذلك (و آتوا الزكاة) يعني إيه؟ أقاموا بيوت الزكاة ، و أخذوا من إيه؟ المؤمنين الزكاوات لكي يُعطوها للفقراء حسب الأنصبة المعلومة لكل إيه؟ نوع من الأموال و هي معلومة في الفقه ، (و أمروا بالمعروف) هكذا يجهرون بالأمر بالمعروف في وسائل الإعلام و في المنابر و في المساجد و ما إلى ذلك ، (و نهوا عن المنكر) أي ينهون عن الفاحشة و الفسق و الفجور و المنكرات في وسائل الإعلام و في المساجد و في الأماكن العامة بقوة التشريع و بقوة القانون ، طبعاً قاعدة : (و من شاء فليؤمن و من شاء فليكفر) هي قاعدة ماضية و قاعدة عامة ، تمام؟ و لكن على باب الخصوص ، بينك و بين نفسك ، لكن الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر اللي بيقوم به المؤمنين يكون علانيةً ، تمام؟ يكون علانيةً ، (و لله عاقبة الأمور) أي شيء سيرجع إلى الله عز و جل ، و الكلمة دي في حد ذاتها هي تهديد مبطن و دعوة للإيه؟ للإمتثال و الإستقامة على الطريق المستقيم ، لأن ربنا بيقول لكم إيه؟ (و لله عاقبة الأمور) أي شيء عاقبتها و نهايتها ماضية إلى الله عز و جل ، فشوف إنت بقى هتعمل إيه؟ يجب أن تُحسن أعمالك و تُصلح من أحوالك و تزيد إيمانك لأن عاقبة الأمور إيه؟ ترجع إلى من؟؟ لله و لله عاقبة الأمور .
___
{وَإِن يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَعَادٌ وَثَمُودُ} :
و بعد كده ربنا بيسلي النبي و بيسلي كل نبي ، بيقول له إيه؟ (و إن يكذبوك فقد كذبت قبلهم قوم نوح و عاد و ثمود) مش أمر جديد إن هم يكذبوك يا محمد و يا كل نبي ، (و إن يكذبوك فقد كذبت قبلهم قوم نوح و عاد و ثمود) أقوام نوح و قوم عاد و ثمود ، يعني قوم إيه؟ هود و صالح ، تمام؟ طيب .
___
{وَقَوْمُ إِبْرَاهِيمَ وَقَوْمُ لُوطٍ} :
(و قوم إبراهيم) كذبوه ، (و قوم لوط) أيضاً كذبوه .
___
{وَأَصْحَابُ مَدْيَنَ وَكُذِّبَ مُوسَى فَأَمْلَيْتُ لِلْكَافِرِينَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ} :
(و أصحاب مدين) كذبوا شعيب ، (و كُذب موسى) و موسى كمان/أيضاً كُذِبَ ، (فأمليت للكافرين) هاا؟؟ و مهل الكافرين إيه؟ أمهلهم رويداً ، تمام؟ ، (فأمليت للكافرين ثم أخذتهم) بعد الإمهال ده ، حتى ينتهي العد ، و حتى يكتمل العد الذي يُسِرُه الله سبحانه و تعالى ، حتى إذا انتهى ذلك العد ، قامت ساعة الصفر و فار التنور و أتت الساعة ، أي ساعة إيه؟ ساعة تلك القرية أو ساعة تلك إيه؟ الأمة ، (فكيف كان نكير) ، (فأمليت للكافرين ثم أخذتهم) يعني إيه؟ أخذتهم أخذ عزيز مقتدر ، أخذتهم ، قطعت دابرهم في الدنيا ، (فكيف كان نكير) كيف كان الإندهاش أيها كفار من عذابي في الدنيا قبل الآخرة ، (فكيف كان نكير) كيف إيه؟ أتاكم العذاب و أصبح عندكم شيء من الإنكار و الدهشة و الإضطراب ، هذا هو معنى (فكيف كان نكير) ، أخبار الإيه؟ الإنكار و الإندهاش اللي حصل لكم وقت العذاب و الساعة لما أخذتكم بعد الإمهال و بعد ما أمليتُ لكم ، حتى ينتهي العد و حتى فار التنور ، فكيف كان نكير؟؟! ، هذا أيضاً إيه؟ كلمات تبعث على الخشية ، تبعث على الرهبة ، تبعث على الخوف ، تمام؟ .
___
{فَكَأَيِّن مِّن قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا وَهِيَ ظَالِمَةٌ فَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَبِئْرٍ مُّعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَّشِيدٍ} :
(فكأين من قرية أهلكناها و هي ظالمة فهي خاوية على عروشها) كم من القرى أهلكناها فخوت بعد أن كانت عامرة مسيطرة على الأرض ، مُزينة فاجرة متكبرة عاصية ، (فكأين من قرية أهلكناها و هي ظالمة فهي خاوية على عروشها) لأنها عُذبت و أُخذت ، و أُخذت أخذ مكان و أُخذت أخد زمان ، و كانت حالتها إيه بقى؟ كان من أسباب عذاب الأمم دي إيه؟ (و بئر معطلة و قصر مشيد) ، يعني إيه (و بئر معطلة و قصر مشيد)؟؟ يعني الطبقة العاملة فيها تعبانة ، الآبار معطلة و الأعمال معطلة و منهوبة ، (و قصر مشيد) و في نفس الوقت أصحاب المُلك يبنون القصور و يتمتعون بالأموال و بالزينة و بالدنيا ، و الفقراء لا يجدون ما يأكلون و لا يجدون ما يعملون ، فهذا هو حال الأمم الظالمة ، حالها إيه؟ (و بئر معطلة و قصر مشيد) اللي هو إيه؟ مفيش إيه؟ عدالة إجتماعية ، هي دي من ضمن أسباب الظلم ، الظلم الإجتماعي هو من ضمن أسباب هلاك الأمم ، و ربنا بيقرر الأمر ده هنا أهو (فكأين من قرية أهلكناها و هي ظالمة فهي خاوية على عروشها و بئر معطلة و قصر مشيد) .
___
{أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لا تَعْمَى الأَبْصَارُ وَلَكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ} :
بعد كده ربنا بينصحنا و بينصح الأمم (أفلم يسيروا في الأرض) سيروا في الأرض و اسعوا فيها و اعملوا بس/لكن بحالة إيه بقى؟؟ تكون حالكم إيه؟؟ (فتكون لهم قلوب يعقلون بها) يعني لما تعقل حَكّم قلبك برضو ، إعمل توازن ما بين العقل و القلب ، ماتبقاش إيه؟ متصرف بعقلك فقط و لا بقلبك فقط ، إجمع ما بين العقل و القلب ، فقال تعالى : (فتكون لهم قلوب يعقلون بها) يعني إجمع ما بين العاطفة و العقل ، إجمع ما بين الإيمان و العقل ، إجمع ما بين الخشووع و الرأفة ، و الرحمة و العقل ، إجمع ما بين الإيمان بالغيبات و العقل ، و هكذا ، تؤمن بالأمور الفيزيائية و كذلك تؤمن بالأمور الميتافيزيقية ، يعني تؤمن بالأمور الغيبية التي لا نعلمها و لا نعلم كنهها و لا طبيعتها و كذلك نؤمن بالقوانين الفيزيائية اللي إحنا/نحن نعرفها ، قوانين نيوتن و أينشتاين و ما إلى ذلك ، نفهم ده و لا ننكر ده ، و نؤمن ب ده و لا نُهمل ده ، تمام؟ يبقى في توازن إيه؟ ما بين القلب و العقل ، فلذلك قال تعالى : (فتكون لهم قلوب يعقلون بها) هو ده المعنى يعني ، مش إن العقل في القلب ، لأ ، مش هو ده المعنى ، المعنى إنك توازن ما بين العاطفة و العقل ، تمام؟ زي كده لما توازن ما بين الإيه؟ الخوف و الرجاء أثناء الدعاء ، هما الجناحين اللي إنت إيه؟ بتطير بهم أو تطير بهما في عالم السماء و في مدارج السلوك و في مدارج الروح ، (أفلم يسيروا في الأرض فتكون لهم قلوب يعقلون بها أو آذان يسمعون بها) آذان يسمعون بها يعني يستمعون للنصحية و للشورى و للخبرات و كذلك يفتحون آذانهم لوحي الله عز و جل ، لأن السمع هو إيه؟ رمز الوحي في الرؤيا ، من ضمن رموز الوحي في الرؤيا : السمع ، فقال : (أو آذان يسمعون بها) تمام؟ و من ضمن أوصاف النبي ﷺ أنه أُذن ، و قال تعالى إيه؟ (بل أذن خير) ، تمام؟ ، (فإنها لا تعمى الأبصار و لكن تعمى القلوب التي في الصدور) العيون مبصرة و لكنها إيه؟ لا ترى الحق ، لأن إيه؟ رؤية الحق يكون إيه؟ بالإيمان و بالبصيرة التي في القلب ، تمام؟ ، (فإنها لا تعمى الأبصار و لكن تعمى القلوب التي في الصدور) هنا برضو دعوة للتوازن بين البصر المادي ، تمام؟ الواقعي ، و ما بين البصر الروحي الحقيقي ، دعوة للإتزان هكذا ، هي دعوة الأنبياء ، بدون إفراط أو تفريط ، حد عنده سؤال تاني؟ يالله/هيا((ليقرأ مروان الوجه المبارك)) .
○ و أثناء تصحيح نبي الله الحبيب يوسف الثاني ﷺ لتلاوتنا ، قال لنا :
- و بئر معطلة يعني حركة الإنتاج واقفة نتيجة الجشع ، نتيجة الجشع ، جشع التجار أو جشع الرأسماليين ، تمام؟ و الغلاء الفاحش ، يؤدي إلى أن حركة الأعمال تقف ، الناس معهاش أموال تشتغل و لا تبيع و لا تشتري ، نتيجة إيه؟ الجشع ، و أصل الجشع إيه؟ الربا ، لأن الربا حربٌ على الله ، لماذا هي حربٌ على الله؟؟ لأنها حرب على الفقراء ، فأقام الله سبحانه و تعالى مقامه مقام الفقراء دفاعاً عنهم ، فقال : إن من يأكل الربا و يعمل بالربا ، إنما هو يحارب الله لأنه يُحارب الفقراء ، تمام؟ و فصلنا قبل كده في مقالة في المدونة ، الفرق ما بين الربا و التضخم ، الفرق ما بين الربا و التضخم ، تمام؟ ، إذاً (و بئر معطلة و قصر مشيد) الجملة دي في حد ذاتها هي نصيحة و نبراس إيه؟ نصحية و نبراس لإيه؟ للمجتمعات التي تريد أن تستمر و لا تريد أن تشيخ و تموت ، إنه يجب أن يكون هناك عدالة إجتماعية ، تمام؟ و أن الحاكم يُحاسب ، الحاكم يُحاسب ، تمام؟ أمام مجلس الأمة أو مجلس الشعب ، يكون في آلية لمحاسبة الحاكم ، يكون في آلية إيه؟ لحماية الفقراء و الطبقة العاملة ، تمام؟ يالله/هيا((ليُكمل مروان قراءة الوجه المبارك)) .
- خلي بالك هنا ربنا بيقول إيه؟ (أُذِنَ للذين يقاتلون) هم اللي وقع عليهم إيه؟ الإضطهاد و القتال ، لأن أصل الجهاد في الإسلام جهاد دفع ، حتى اللي إحنا/نحن بنسميه جهاد طلب ، هو أصلاً في حد ذاته جهاد دفع لأن الثغور بيبقى تم الإعتداء عليها أو تم نقض بعض العهود ، فنذهب و نقاتل تلك الأمم الإيه؟ التي اعتدت علينا ، و هو في حقيقة الأمر إيه؟ جهاد دفع أيضاً ، لكن سُمي خطأً جهاد طلب في الفقه ، كل جهاد المسلمين هو جهاد دفع ، تمام؟ سواء أكان دفع الصائل في البلد المحتل أو حماية الثغور و إيه؟ و غزو البلاد التي اعتدت علينا أو إيه؟ نقضت معاهداتها معنا ، نقضت معاهداتها معنا ، تمام؟ طيب ، يالله/هيا((لتُكمل رفيدة قراءة الوجه المبارك)) .
- خلي بالكو ، عاوزين نشوف بعض أصوات الكلمات أو ما نفهمه من إيه؟ من إشتقاقات الأصوات أو قراءة أصوات الكلمات ، تمام؟ في صوامع و بيع ، تمام؟ صلوات ، مساجد ، حد يقدر يقول لي؟؟ صوامع جمع إيه؟ صومعة ، إيه الصومعة دي ، يعني إيه؟ من أصوات الكلمات ، يعني هنا مثلاً في مطاحن ، يقولك : صومعة إيه؟ القمح ، صومعة مثلاً الحبوب ، كلمة صومعة يعني إيه؟ صومٌ معه و هو الإنعزال ، مش الصومعة دي ، الرهبان أو النُّساك بيتعبدوا فيها لله عز و جل في الصحراء أو في الكهوف ، بنسميها صومعة فهو صائم أي صائم عن الحياة ، صائم عن ملذات الدنيا ، و في نفس الوقت صايم الصيام العادي ، تمام؟ فهي إيه؟ صومٌ معه ، في حال صوم مستمر ، فهذا هو حال إيه؟ النُّساك ، تمام؟ فسُميت صومعة ، في ناس بتسميها ألّاية أو قلاية ، بتقلي نفسك يعني زي إيه؟ بتطهر نفسك ، بتزكي نفسك ، بتسميها قلاية أو صومعة ، هاا إيه رأيكم؟؟ ، طيب ، بيع : بيع أي باع نفسه لله و كذلك بيع جمع بيعة ، من بيعات ، أي إيه؟ بايع إمام الزمان ، تمام؟ بايع نبي الزمان ، آمن بنبي الزمان ، تمام؟ البيعة لله و لرسوله ، تمام؟؟؟ البيعة لله و لرسوله ، لذلك سُميت إيه؟ بيع لأماكن التعبد عند بني إسرائيل . صلوات : أماكن بنسميها صلوات و مساجد ، صلوات إيه؟ من الصلة و الصلات بين الله و عبده ، و بين العبيد بعضهم بعضاً ، تمام؟ صلاة إيه؟ متنوعة ، أقرها الله سبحانه و تعالى بالتشريع ، تمام؟ . مساجد : آآه/نعم مكان السجود ، مسجد من سجد ، حد يعرف يقول أصوات كلمة سجد أو مسجد؟؟ أنا كنت ذاكرها قبل كده في أصوات الكلمات في المدونة ، حد يعرف يستنتجها؟؟ طيب ، نُكمل القراءة و بعد كده إيه؟ نقول .
- طبعاً صلة ، صلوات ، صلة ، صلاة : الصاد عرفنا إن صوتها معناه إيه؟ الإتصال ، و اللام علة ، صلة أي علة الإتصال ، إيه هي؟ الدعاء و الصلاة اللي إحنا/نحن بنصليها ، هي سبب الإتصال ، صلة ، طيب ، سجد أو مسجد : مس أي مَسَّ ، جد وجد ، وجد الإتصال ، تمام؟ طيب ، سجد : سين تسرب خفيّ لطيف ، جد أي وجد ، أي وجد الإيمان نتيجة إيه؟ إتصال خفي مستمر دائم و هي الصلاة ، هي دي إيه؟ حقيقة الصلاة ، إنها إتصال خفي بينك و بين الله ، بينك و بين الله ، بينك و بين الله المُصَلِّي ، لأن من صفات الله عز و جل أنه مُصَلِّي ، من صفات الله أنه المصلِّي ، (إن الله و ملائكته يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليماً) فهو المصلي ، أي يتصل ، كثير الإتصال ، بل يُحب الإتصال بعبيده ، يُحب الإتصال بهم ، و يُحبهم أن يعرفوه و أن يتعارفوا عليه ، و أن يُجيبوا إتصاله بوصاله ، تمام؟ طيب ، حد يعرف يقول معنى إيه؟؟ (فإنها لا تعمى الأبصار و لكن تعمى القلوب التي في الصدور) إيه يعني القلوب التي في الصدور؟؟ هو في قلوب تانية مش في الصدور؟؟ حد يعرف يقول؟؟ ، إقرأ الآية كلها : (أفلم يسيروا في الأرض فتكون لهم قلوب يعقلون بها أو آذان يسمعون بها فإنها لا تعمى الأبصار و لكن تعمى القلوب التي في الصدور) حد يعرف يقول؟؟ نفكر فيها ، نفكر فيها؟؟ ماشي ، يالله/هيا يا أسماء((لقراءة الوجه المبارك)) .
- ممكن ، قلوب يعقلون بها يعني إيه؟ بتظهر إيه؟ الإتزان ما بين الإيه؟ العاطفة و العقل ، فإنت أظهرت كده ، طيب ، (و لكن تعمى القلوب التي في الصدور) يعني نية الإنسان عمياء ، صح؟ كذلك من معانيها ، من معانيها إيه؟ إن هلاك الأمم أساسه إنهم بيتبعوا كبراءهم العميان ، و كبراءهم الكفار ، (و لكن تعمى القلوب) الناس اللي إيه؟ الكبيرة ، (القلوب التي في الصدور) يعني في المقدمة ، المتصدرة ، أي المتصدرين للمشهد ، يبقوا كفار و متكبرين و محاربين للنبي و للمؤمنين ، فبيخدعوا العوام ، هل ده هينفع العوام يوم القيامة؟؟ لأ مش هينفعهم ، لأن كل إنسان هيتحاسب لوحده ، و عن نفسه ، (و لا تزر وازرة وزر أخرى) تمام؟ حد عنده أي سؤال تاني؟ ، طيب ، كمان/أيضاً من معاني (أفلم يسيروا في الأرض فتكون لهم قلوب يعقلون بها) يعني إيه؟ دعوة للإتزان ما بين العقل و القلب ، كذلك (أو آذان يسمعون بها) هي دعوة للوصال بالله عز و جل ، و دعوة لولوج سماوات الروح و مدارج العرفان الإلهي ، و تأكيد من الله عز و جل أن الوصال مستمر إلى قيام الساعة ، و مقام النبوة متاح إلى قيام الساعة .
● و قرأ أحمد آيات من سورة المرسلات ، و صحح نبي الله الحبيب يوسف الثاني ﷺ تلاوته ، و قال له نبي الله ﷺ : أحسنت ، بارك الله فيك .
__
و اختتم نبي الله الجلسة المباركة بقوله المبارك :
هذا و صلِّ اللَّهم و سلم على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم ، سبحانك اللهم و بحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك و أتوب إليك .
__
و الحمد لله رب العالمين . و صلِّ يا ربي و سلم على أنبياءك الكرام محمد و أحمد و يوسف بن المسيح صلوات تلو صلوات طيبات مباركات ، و على أنبياء عهد محمد الآتين في مستقبل قرون السنين أجمعين . آمين .🌿💙
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق