درس القرآن و تفسير الوجه الثاني من البقرة
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
أسماء أمة البر الحسيب :
افتتح سيدي و حبيبي يوسف بن المسيح ﷺ هذه الجلسة المباركة ، و ثم قرأ أحد أبناءه الكرام من أحكام التلاوة ، و ثم قام نبي الله الحبيب بقراءة الوجه الثاني من أوجه سورة البقرة ، و استمع لأسئلتنا بهذا الوجه ، و ثم شرح لنا يوسف الثاني ﷺ هذا الوجه المبارك .
بدأ نبي الله جلسة التلاوة المباركة بقوله :
الحمد لله ، الحمد لله وحده ، الحمد لله وحده و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد ، لدينا اليوم الوجه الثاني سورة البقرة ، و نبدأ بأحكام التلاوة و مروان :
الإدغام و حروفه مجموعة في كلمة (يرملون) أي أنه إذا أتى بعد النون الساكنة أو التنوين حرف من حروفها , و هو نوعان : إدغام بغنة و حروفه مجموعة في كلمة (ينمو) . و إدغام بغير غنة و حروفه (ل ، ر) .
الإقلاب : إذا أتى بعد النون الساكنة أو التنوين حرف الباء يُقلب التنوين أو النون ميماً . ثم يكون إخفائا شفويا . مثال : من بعد .
__
و ثم تابع نبي الله يوسف الثاني ﷺ الجلسة بشرح الوجه لنا فقال :
في هذا الوجه العظيم المبارك من أوجه سورة البقرة و التي قلنا أنّ من أسماءها سنام القرآن .
{إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ} :
يقول تعالى : (إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ) تأكيد يعني ربنا بيدّينا/يُعطينا هنا تأكيد على المعلومة ، بيأكد لنا على معلومة عشان/لكي تبقى عندنا ، عشان تبقى/حتى تكون عندنا من القواعد و العقائد و الرواسخ في قلوبنا عشان/حتى نبقى/نكون على نور و نبقى فاهمين الدنيا ماشية إزاي/كيف تتضح الأمور ، (إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ) يعني اللي/الذي إتخذ قرار كفر و لم يتحرر عن الحق و لم يُظهر رغبته في تحري الحق و السؤال عن الحق ، يبقى هنا أخذ قرار إيه؟؟ الكفر ، يعني الإمتناع عن الإيمان ، يعني غطى عقله بعيداً عن نور الله ، هو ده/هذا معنى الكفر ، يعني غَطَّى ، غَطَّى عقله و قلبه بعيداً عن نور الله ، يعني أخذ قرار بعدم البحث عن الحقيقة فهذا هو الكافر ، ربنا بيقول عنهم إيه بقى؟؟ بيقول عنهم معلومة مهمة علشان/حتى يبقى/يكون عندنا سلام نفسي ، نبقى/نكون مطمئنين ، (إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ) يعني يستوي حالهم ، (أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ) يعني سواء أنذرتهم بقى يا أيها النبي أو لم تنذرهم لا يؤمنون ، لن يؤمنوا لأنهم أخذوا قرار الكفر ، طبعاً وظيفة النبي إن هو/أنّه يُبَلِّغ ، صح؟ يُبَلِّغ سواء اللي/الذي قدامه/أمامه آمن أم كفر ، يبقى/إذاً هو كده/هكذا أقام الحُجة عليهم .
__
{خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ} :
حالهم إيه بقى؟؟ ربنا بيصفه في هذه الآية : (خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ) يعني طبع عليهم ، طبع على قلوبهم بعدم الإيمان ، و عدم الإيمان أو سلب الإيمان هو عذاب و عقوبة من الله تعالى ، نسأل الله السلامة و العافية ، نسأل الله السلامة و العافية ، لذلك تنفيذاً لوصية النبي ﷺ عندما قال إن الإيمان كالإيه؟؟ كالخِرقة تبلى فيجب أن تُتَعاهد من وقت لآخر أو كما قال النبي ﷺ ، (خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ) قلوبهم يعني أفهامهم و مشاعرهم و وجدانهم ، ده/هذا معنى (قلوبهم) ، (وَعَلَى سَمْعِهِمْ) يعني إيه (و على سمعهم)؟؟ يعني و على إتصالهم بالوحي لأن السمع في القرآن و العلم يأتي بمعنى الوحي ، الوحي الإلهي ، ختم على سمعهم يعني جعل في إيه؟ آذانهم وقرا أو هو جُعِلَ في آذانهم وقر أي وقاية من الرؤيا مش إحنا/نحن قلنا كده وقر يعني إيه؟ وقاية من الرؤيا ، وقاية من الوحي ، يعني لا يتصلون إتصال وحي بالله تعالى ، فهذا معنى ختم على سمعهم ، خلاص؟ مش/ليس معنى إن هو إيه؟ بيبقوا/يكونوا حاطين/يضعوا قطن مثلاً في ودانهم/آذانهم أو ربنا حاطلهم/وضع لهم قطن في ودانهم فمايسمعوش/فلا يسمعوا كلام النبي ، لأ/لا ، على سمعهم ، ختم على سمعهم يعني لا يتصلون بالوحي ، نتيجة إيه؟ الدعاء أو الإستخارة ، لأن هو أصلاً هُم لا يُقدموا على الإستخارة ، لأنهم لو أقدموا على الإستخارة ، ربنا هيفتح/سيفتح سمعهم ، هيفتح سمعهم إيه؟ للرؤيا ، فيشوفوا/فيروا مشاهد في الرؤيا ، هو ده/هذا معنى فتح السمع ، يعني فتح السمع هنا مش/ليس إن هو يسمع بس/فقط ، لأ/لا ، يسمع و يرى في الرؤيا ، طيب ، و ختم على إيه تاني؟؟ (وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ) يعني هنا بقى يعني إيه (و على أبصارهم)؟؟ في الحياة اليومية بقى ، يرى الحق باطل و يرى الباطل حق ، هو ده/هذا المعنى ، يبقى/يكون زي/مثل البهمية كده أو أقل من البهيمة هذا الكافر ، ختم عليهم بقى إيه/ماذا؟ (غِشَاوَةٌ) و عرفنا بقى (غشاوة) دي من أصوات الكلمات ، طبعاً عارفين الغشاوة بشكل عام هو الإيه؟ الغشاء أو الغطاء أو الحجاب ، صح كده؟ طيب ، من أصوات الكلمات : الغين/غ في أصوات الكلمات العربية معناه إيه؟ الغبش و الضباب و عدم إتضاح الرؤيا ، صح؟ الغين/غ و منه صوت الغرغرة غغغغغ غرغرة الإيه؟ الإنسان وقت الموت ، يبقى هنا إيه؟ إرتفع الحجاب و أصبح فيه إيه؟ بينه و بين الدنيا حجاب ، صح؟؟ غغغ غرغرة ضباب ، غشاوة ، الشين/ش تفشي يعني تفشي الغشاوة ، تفشي الضباب على قلبه و سمعه و بصره ، تمام؟؟ .
(خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ) العذاب العظيم في الدنيا قبل الآخرة ، خلي بالك ، و العذاب اللي/الذي في الدنيا ده/هذا قبل الآخرة بنسميه إيه/ماذا؟؟ الجزاء من جنس العمل و بنسميه الكارما ، بنسميه الكَارما ، اللي/الذي قرأ كتاب السر يفهم الكلام ده/هذا ، الكارما دي/هذه اللي/الذي هو تحصد ما تزرع ، و إن الإنسان ده/هذا عبارة عن جهاز بث يبث للكون و للعالم مشاعر ترجع إليه كما هي ، يعني اللي/الذي يبث مشاعر حُب و رحمة و شفقة ترجعله/ترجع له تاني المشاعر دي/هذه حُب و رحمة و شفقة ، يعني اللي/الذي يبث مشاعر إيجابية ترجع له مشاعر إيجابية ، و لكن و العياذ بالله اللي/الذي يبث مشاعر بقى سلبية زي/مثل الكراهية ترجع له تاني للأسف الشديد ، يبقى هو ده السر ، و هو ده/هذا سر أحد أسرار الدعاء و قلنا الكلام ده/هذا المرة اللي فاتت/المرة السابقة لما النبي الحبيب لما قال لنا إن من مواطن إجابة الدعاء أن تدعو لأخيك بظاهر الغيب ، يعني تدعو لأخيك من دون ما هو يعلم ، فده/فهذا مناط و مظنة الإخلاص من الداعي ، فهو هنا أخلص في دعاءه لأخيه ، فهنا الإنسان ده/هذا بث مشاعر إيه/ماذا في الكون؟؟ مشاعر حُب مُخلصة ، صح؟؟ ، و عرفنا إن المشاعر أو العمليات الفعالة في الوجود أو في إستجابة الدعاء أعلاها المشاعر ، و أعلى المشاعر الحُب ، فإنت لما بتدعي لأخيك و هو مابيعرفش/لا يعرف , تدعو له بالخير ، ده/هذا معناه إنك بتحبه لله مُخلصاً مُحسناً لا تبتغي شيئاً إلا الخير لأخيك ، فده/فهذا هنا قمة الحُب و قمة الإيجابية و قمة الصفاء و الإحسان ، و الإحسان ده/هذا زي ما/مثلما قلنا هو إيه/ماذا؟؟ شرط الخلود في الجنات المتتاليات ، لأن احنا/لأننا سميناه في القرآن الكريم (الذِبح العظيم) و اللي/الذي يُقدم الذِبح العظيم يعني الإحسان يبقى/يكون كده/هكذا هو خالد مُخلد في الجنات أبد الآبدين ، و لا يسري عليه قانون الفناء نتيجة الغَيرِيَّة ، الغيرية اللي/التي هي حال الفناء و التغيّر و كذلك تسري عليه غَيرَة الله ، خلي بالكو ، و هو ده/هذا العذاب العظيم بقى اللي/الذي هيبقى/سيكون في الدنيا قبل الآخرة ، و العياذ بالله .
__
{وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ} :
(وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ) يبقى/إذاً اللي فات ده/الذي سبق ربنا بيتكلم عن الكفار ، الآيات اللي/التي جاية/ستأتي ربنا هيتكلم عن المنافقين ، اللي/الذين هم بيُظهروا خِلاف ما بيبطنوا ، اللي/الذين هم مذبذبين بين ذلك لا إلى هؤلاء و لا إلى هؤلاء ، اللي/الذين هم في الدَرك الأسفل من النار ، المنافق في الدرك الأسفل من النار ، و ربنا بيحتقر المنافق أكثر ما يحتقر الكافر ، (وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ) يبقى هنا دي/هذه فيه ركنين من أركان الإيمان ربنا ذكرهم في الآية دي/هذه : الإيمان بالله و اليوم الآخر ، و عرفنا إن أركان الإيمان هم إيه؟ ستة : تؤمن بالله و ملائكته و كتبه و رسله و اليوم الآخر و بالقدر خيره و شره ، يبقى إنت كده فهمت أركان الإيمان و علمت قبل ذلك أركان الإسلام الخمسة ، تمام؟ ، (وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ) تمام؟ (وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ) يبقى هو هنا ربنا حطّ/وضع أُس و أعظم أركان الإيمان : الله اللي/الذي هو المُسبب الأول ، و اليوم الآخر ، دايماً/دائماً كده اليوم الآخر و الخوف من البعث و اليوم الآخر و الحساب بيخلي/يجعل الإنسان يبحث عن الحقيقة ، بس/لكن ده/هذه سلاح ذو حدين ، إزاي/كيف بقى؟؟ لأن المشايخ المجرمين الخبثاء دابة الأرض بيستغلوا الحتة دي إن الناس خايفة مما يحدث بعد الموت فبيتسلطوا عليهم و بيقودوهم كالبهائم و الأغنام ، و إحنا/نحن بنقول للناس ماتخافوش/لا تخافوا ، ابحثوا عن الحق ، ابحثوا عن الحق و ابتعدوا عن دابة الأرض التي أهلكتكم ، التي أهلكتكم و أفسدت تعاليم الإسلام فحق على الله عز و جل أن يبعث المسيح الموعود لكي يُحيي الإسلام مرةً أخرى و قد أحياه ، (وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ) تأكيد من الله أنهم ليسوا بمؤمنين لأنهم يقولون بألسنتهم ما ليس في قلوبهم فيجب على الإنسان أن يكون كلامه موافق لإعتقاده لكي يقبل الله منه ، لماذا؟؟ لأن الله يُحاسب على النية قبل القول ، هو قال كده/هكذا : (لله ما في السماوات و ما في الأرض و إن تبدوا ما في أنفسكم أو تخفوه يُحاسبكم به الله) يبقى/إذاً ربنا هنا بيحاسب على النية ، خلي بالك ، و ده/هذا من الأخطاء اللي/الذي وقع فيها دواب الأرض من المشايخ الخبثاء ، إن هم/إنهم إيه؟؟ أفسدوا تعاليم الإسلام و قالوا للناس : لأ/لا ، النيات , الإنسان لا يُحاسب عليها ، ربنا ما بيحاسبش/لا يُحاسب على النيات ، و ده/هذا غير صحيح ، ده/هذا مُخالف للقواعد القرآنية اللي/التي إحنا/نحن هنتكلم عليها إن شاء الله في نهاية التفسير ، من القواعد القرآنية لأحكام مباشرة زي/مثل إيه/ماذا؟؟ (و إن تبدوا ما في أنفسكم أو تخفوه يُحاسبكم به الله) ده/هذا حُكم مباشر ، فإزاي/فكيف أنت تقول خِلاف حُكم الله عز و جل ، كده/هكذا انت خالفت قاعدة من القواعد القرآنية ، أهو ، صح؟؟ ، خلي بالك بقى و اللي/الذي بيترتب على الأمر ده/هذا إيه/ماذا؟؟ أمر عظيم جداً ، الناس بيبقوا منافقين ، الناس بيوغلوا في النفاق ، لما هو يعرف إن نيته مش هيتحاسب عليها فيُبطن خِلاف ما يُظهر ، فده/فهذا هنا أُس النفاق ، إنت كده/هكذا بتربي منافقين ، صح؟؟ صح و لا لأ؟؟؟ إنت كده ربيت منافقين و العياذ بالله لما تقول لهم إيه؟؟ إن ربنا مابيحاسبش/لا يُحاسب على النيات ، لأ/لا ، ربنا بيحاسب على النية ، و لما الإنسان يعلم ذلك يتقي النفاق ، كذلك من تعاليم دابة الأرض الخبيثة التي هدمت تعاليم الإسلام في قلوب المسلمين إن هم بيقولوا إيه؟؟ إن المرتد عن الإسلام يُقتل ، يُستتاب و إلا يُقتل ، و هذا مُخالف لنص القرآن الكريم و نصوص و قواعد القرآن الكريم عندما قال تعالى : (لا إكراه في الدين) و قال : (من شاء فليؤمن و من شاء فليكفر) كل دي/هذه آيات تؤكد على إيه؟؟ على حرية الإعتقاد سواء أكان قبل الإسلام أم بعد الإسلام ، - علق مروان : (إن الذين آمنوا ثم كفروا) ، - يوسف بن المسيح : نعم ، (إن الذين آمنوا ثم كفروا ثم آمنوا ثم كفروا ثم ازدادوا كفرا) فهنا ده/هذا دليل إن إيه؟؟ إن حرية العقيدة موجودة ، الإسلام فيه إيه؟ فيه حرية العقيدة ، طب لما إنت تقول للمسلمين لأ/لا ده/هذا في حد الردة ، كده إنت بتربي إيه؟؟ منافقين ، يبقى إنت كده بتفسد في الإسلام أصلاً ما بتصلحهوش/لا تصلحه ، بتربي منافقين و العياذ بالله ، صح كده؟ طيب ، و هكذا بقى دواليك ، كل الروايات التي تتعارض مع القواعد القرآنية هي روايات مردودة مباشرةً ، مش محتاجة/لا تحتاج بقى علم حديث و لا علم مصطلح و لا pseudoscience و لا العلم الزائف ده و لا علم النسوان ده ، ده إسمه علم النسوان مش علم الرجال ، علم القال و القيل و الغيبة و النميمة ، كلام فاضي/فارغ كله ، الصح تنظر للمتن و تعرضه عل القواعد القرآنية ، هنا بقى تنجو و ينجو المسلمين أو ينجو المسلمون ، خلاص؟ .
__
{يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ} :
(وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ) بيعملوا إيه بقى؟؟ (يُخَادِعُونَ اللَّهَ) مش/ليس يخدعون ، لأ/لا يُخادعون ، يُفاعلون ، لأن هم/لأنهم في عملية ، عملية خداع مستمرة و فيها إيه؟ تفصيل و فيها إيه؟ مبالغة في الخداع ، فهو ربنا وصفهم و قال : (يُخادعون) يُفاعلون من المفاعلة أي شدة الخداع ، (يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا) يعني يحاولون خداع الله و المؤمنين ، لكن الحقيقة إيه؟؟ : (وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم) الحقيقة إن هم اللي/الذين بيخدعوا أنفسهم ، بيضحكوا على أنفسهم ، لأن هم لما يبثوا مشاعر الخداع في الكون ، ربنا هيرجعلهم/سيُرجع لهم تاني مشاعر خداع ، يرجع لهم تاني إيه؟؟ خداع و إستهزاء ، يبقى كده ربنا هو اللي/الذي هيخدعهم و هو اللي/الذي هيستهزأ بهم ، صح كده؟ ، (وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ) لا يشعروا بإيه؟ بجُرم مشاعرهم تلك ، لا يشعروا بجُرم مشاعرهم تلك و بئس خاتمة تلك المشاعر أنها ترجع إليهم بالتبابِ و البوار و الثبور .
__
{فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ} :
بعد كده ربنا بيصف حالهم بقى كي نتفطن لهم و لا ننخدع بهم فيقول : (فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ) هم مرضى ، قلوبهم مليئة بسوء الظن و ده/هذا مرض ، مرض خبيث و العياذ بالله ، يُميت النفس و يُميت الإيمان و يمنع من السلوك في معارج القبول اللي/التي هي سبع معارج اللي/التي وضحهم مين/من؟؟ الإمام الحبيب شمس التبريزي ، المعارج السبعة التي وضحها المُحدث و الولي شمس التبريزي النبي و لمن أراد أن يستزيد فليرجع إلى تلك المقالة و إلى القواعد الأربعين التي وضعها ذلك الإمام العظيم ، (فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً) حد يعرف يقول لي كلمة مرض من أصوات الكلمات في اللغة العربية؟؟ الميم/م هنا مفاعلة ، صح؟ و كذلك هو الشعور باللذة و الألم ، صح كده؟؟ طيب ، و الراء/ر رؤية ، و الضاد/ض هو صوت التشتت الفظ الأليم ، مش إحنا قلنا كده؟؟ طب و هو الحالة دي لما تجمعها مع بعض ، حالة الأصوات دي/هذه لما تجمعها مع بعض هي حالة المرض ، صح كده؟؟ رؤية مفاعلة التشتت الفظ الأليم و هو ده/هذا المرض و العياذ بالله الذي يُهلك النفوس و لا يجعلها تترقى في معارج القبول السبعة ، (فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً) يبقى هو لما بث المرض دوّت/هذه بمشاعره الخبيثة في الكون ربنا رجعله/أرجع له المشاعر دي تاني إليه لأن الجزاء من جنس العمل ، مش إحنا تعلمنا كده؟؟ تعلمنا كده في فلسفة الدعاء ، صح؟ طيب ، (فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً) و إيه تاني؟؟ (وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ) هنا في الدنيا قبل الآخرة ، خلي بالك ، في الدنيا قبل الآخرة ، (وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ) وفق قانون الكارما ، صح؟؟ خلي بالك ، "كل سلف و دين حتى المشي على الرجلين" مش المصريين بيقولوا كده؟؟ تحصد ما تزرع ، (وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ) نتيجة الكذب ، فالكذب ده/هذا مشاعر ، مشاعر الكذب دي/هذه ، هاا ، مشاعر إيه؟ تُبث أيضاً في الكون فربنا بيرجعها تاني لقلوبهم خداع ، بيرجعهلهم/يُرجعها لهم إيه؟ خداع ، ربنا بيخدعهم و يجعلهم إيه؟؟ يزدادوا ضلالاً عشان/حتى يعذبهم في الدنيا قبل الآخرة و ده/هذا من كمال عذابه لهم و العياذ بالله .
__
{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ} :
(وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ) هنا ربنا بيشرح لنا طبيعة المخادعين دول/هؤلاء و المنافقين دول/هؤلاء ، (وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ) إنتو/أنتم كده/هكذا بتفسدوا في الأرض يا دابة الأرض ، خلي بالك ، دابة الأرض تُفسد في الأرض و تبني هاا؟ النفاق ، و تغرس النفاق في قلوب المسلمين ، (وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ) لا إحنا/نحن كده بنُصلح ، هم فاكرين كده إن هم بيصلحوا أو على الأقل بيكذبوا في إدعاءهم و يعلمون أنهم يكذبون في هذا الإدعاء .
__
{أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِن لاَّ يَشْعُرُونَ} :
(قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ) ربنا رد عليهم و قال لهم إيه؟؟ : (أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ) (ألا) تأكيد ، (ألا إنهم) تأكيد ، (هم المفسدون) أؤلئك المنافقون ، (وَلَكِن لاَّ يَشْعُرُونَ) لا يشعرون بالإفساد اللي/الذي هيحل/سيحل عليهم نتيجة مشاعرهم الكاذبة المخادعة التي يبثونها في الكون .
__
{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاء أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَلَكِن لاَّ يَعْلَمُونَ} :
(وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ) لما الأنبياء يِيجولهم/يأتوا لهم و المؤمنين ييجولهم/يأتوا لهم و يقولوا لهم إيه؟؟ آمنوا ، آمنوا برسالة الله عز و جل على لسان الأنبياء ، (وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ) الناس اللي/التي آمنت ، (قَالُواْ أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاء) هنا كده إيه؟ بيستضعفوا و بيستحقروا المؤمنين و يصفوهم أنهم سفهاء ، يصفوهم أنهم إيه؟؟ سفهاء ، و الحقيقة أنهم هُم السفهاء ، (أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء) المنافقين هم السفهاء الحقيقيين ، (أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَلَكِن لاَّ يَعْلَمُونَ) لا يعلمون الحقيقة لأن الإيمان لم يمس شغاف قلوبهم ، (أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَلَكِن لاَّ يَعْلَمُونَ) ، حد يقدر يقول لي تفسير كلمة سفه من أصوات حروف اللغة العربية الإلهامية؟؟ سين/س تسرب لطيف خفي ، صح؟؟ و الفاء/ف صوت التأفف ، و الهاء/هـ صوت التنبيه ، حد يعرف بقى يشكل لي المعنى من أصوات الكلمات دي لفعل السفه؟ - علق ارسلان : تسرب التفكير ، - يوسف بن المسيح : لأ/لا ، الهاء/هـ تنبيه ، الهاء صوت التنبيه و الفاء صوت التأفف و السين تسرب خفي لطيف ، دايماً السفهاء كده إيه؟؟ بيتأففوا من المؤمنين و بيتأففوا من تنبيه الله و من تنبيه المؤمنين لهم ، التأفف ده/هذا بيكون إيه؟؟ لطيف خفي يتسرب إلى قلوبهم بالتدريج ، فهو ده/هذا فعل السفه الذي يورث النفاق أو أن النفاق يورثه ، خلاص؟؟ ، طيب .
__
{وَإِذَا لَقُواْ الَّذِينَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُونَ} :
(وَإِذَا لَقُواْ الَّذِينَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا) هنا بقى ربنا بيصف حال المنافقين ، (وَإِذَا لَقُواْ الَّذِينَ آمَنُواْ) يعني اجتمعوا مع المؤمنين ، (قَالُواْ آمَنَّا) قالوا لهم احنا/نحن مؤمنين و احنا/نحن معاكو/معكم و الدنيا تمام ، طيب ، (وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ) يعني اختلوا بشياطينهم اللي/الذين هم الكفار يعني اللي/الذين ربنا إتكلم عنهم في بداية الوجه ، (وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ) يعني إختلوا و انفردوا و اعتزلوا مع الكفار اللي/الذين هم شياطينهم ، اللي/الذين هم إيه؟ شطنوا أي ابتعدوا عن الحق ، (قَالُواْ إِنَّا مَعَكُمْ) قالوا للشياطين دول/هؤلاء : (إنَّا معكم إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُونَ) إحنا/نحن بنستهزأ بالمؤمنين و بالنبي ، هذا هو حال المنافقين السفهاء .
__
{اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ} :
ربنا هنا رد عليهم من خلال قانون الإيه؟؟ الكون اللي/الذي هو قانون الجذب العام ، القانون الذي إيه؟ يسير على كل المخلوقات ، قانون الجذب العام ، هو زي/مثل قانون الجاذبية كده : (اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ) ربنا يرجع لهم الإستهزاء ده/هذا عليهم ، (اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ) يَمُدُّهُم في الطغيان اللي/الذي هم فيه و الضلال و الطغوة ، الطغيان و الطغوة يعني إيه؟؟ من إيه؟؟ من الإبتعاد عن الحق ، تمام؟ و الطغيان هو التعدي على حدود الله و على الحق ، فهذا معنى الطغيان و الطغوى ، حد يقدر يقول لي أصوات كلمة طغى و أصوات كلمة يعمهون ، يالله/هيا ، طغى : طاء/ط قطع غليظ ، مش/ليس قطع مؤقت ، القطع المؤقت هو صوت التاء ، الطاء/ط قطع غليظ ، و الغين/غ : حُجب و غبش و عدم إتضاح للرؤية ، تمام كده؟ و صوت الألف هو إيه؟ هو إمتداد لصوت إيه؟ الطغوى أو إيه؟ صوت الغبش ، إمتداد ، إذاً طغى ، خلي بالك ، حالة من الإيه؟ الإنقطاع الغليظ نتيجة عدم إتضاح الرؤية نتيجة الكفر و الإستهزاء و المخادعة ، هو ده الطغوى ، صح؟ ، طيب ، يعمهون ، قلناها قبل كده ، يعمهون عاملة زي/مثل داخرون كده ، داخرون قلنا داخلون خارون ، خلاص؟ ، يعمهون من العمى و الإيه؟ و الهوان ، يعمهون أي أنهم في حالة عمى و ذِلة هوان ، يبقى هنا ربنا بيصف إيه؟ المنافقين بأنهم إيه بقى؟؟ أصحاب طغوى و يعمهون أي أصحاب عمى و هوان و ذِلة و العياذ بالله ، تلاقي/تجد المنافق كده ذليل ، ذليل في نفسه كده و العياذ بالله .
__
{أُوْلَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرُوُاْ الضَّلالَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُواْ مُهْتَدِينَ} :
(أُوْلَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرُوُاْ الضَّلالَةَ بِالْهُدَى) دول/هؤلاء بقى اللي/الذين باعوا الهدى اللي/الذي النبي جابهولهم/أتى به لهم و تبرأوا منه و اخدوا/أخذوا مكانه الضلال و العياذ بالله ، ضلال : الضاد/ض إيه؟ صوته صوت التشتت الفظ الأليم ، و اللام/ل إيه؟؟ صوت العلة ، الضلال يبقى هنا إيه؟ معنى الضلال إيه؟؟ علة التشتت الفظ الأليم ، اخذوا العلة و أسباب التشتت الفظ الأليم اللي/الذي هو الضلال ، الإبتعاد عم منهج الحق يعني ، و إبتعدوا عن إيه؟ عن الهدى ، الهدى ، الهدى من أصوات الكلمات إيه؟ : الهاء/هـ تنبيه ، صح؟ صوت التنبيه ، هدى ، و الدال/د هنا و الألف ، الألف المقصورة بتتدي/تعطي صوت إيه؟ الدوي المستمر ، الهدى هو صوت دوي التنبيه المستمر ، و هو دعوى الأنبياء و هي الهدى ، شفتوا/رأيتم بقى أصوات كلمات اللغة العربية الإلهامية و أصوات حروف اللغة العربية تعطي كائنات حية تصف لك الحالة التي تُعبر عنها الكلمة العربية ، و الكلمات الأعجمية التي تُعَرَّب في القرآن تأخذ من هذه الصفات تشريفاً و تكريماً لها بحروف أصواتِ أو بأصوات حروف اللغة العربية ، (أُوْلَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرُوُاْ الضَّلالَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ) تأكيد فما ربحت و لن تربح ، لن تكسب و لن تفوز و لن تتصل تلك التجارة الخبيثة ، (وَمَا كَانُواْ مُهْتَدِينَ) أبداً لم يكونوا و لن يكونوا أبداً من المهتدين الذين هم على سبيل الله ، لن يكونوا من أؤلئك الذين هم مستقيمين على الصراط المستقيم .
* طيب ، إمبارح/الأمس بقى و أنا بفطر مع أخويا حمدي و تيتة ، والدتي يعني ، قعدنا بقى إيه؟ نتجاذب أطراف الحديث و كلمني عن بعض الروايات في الأحاديث اللي/التي هي روايات مستهجنة و بتخالف القرآن الكريم و دابة الأرض من المشايخ بيتبنوا هذه الروايات حتى أنهم أفسدوا دين الله عز و جل و أفسدوا نفوس المسلمين ، فكلمته بقى و قلتله/قلتُ له يا دكتور حمدي هناك قواعد قرآنية يجب أن نعرض عليها الروايات ، و قلتُ له أن هناك فرق بين الحديث و السُنة ، الحديث ليس السُنة ، الحديث هو كل ما ورد من روايات ، تمام؟ قال و قيل و عنعن و ثنا ثنا و الكلام ده ، لكن السُنة هي أفعال متواترة من النبي ﷺ ، و الأحاديث المتواترة تقريباً خمسين/٥٠ حديث متواتر ، هي دي/هذه السُنة ؛ زي/مثل الصلاة ، كيفية الصلاة سُنة متواترة ، كيفية الوضوء سُنة متواترة و هكذا ، فدي/فهذه مفهياش/لا يوجد فيها خِلاف ، الخِلاف بقى على الإيه؟ على الأحاديث اللي/التي كان كثير منها بل معظمها هو عبارة عن طبلة إعلامية لملوك تلك الفترة ، ملوك الدولة الأموية و العباسية ، تمام؟ ، فالطبلة الإعلامية دي/هذه هي كانت تعتبر عمرو أديب بتاعت الفترة دي ، من ١٤٠٠ سنة مثلاً كان عمرو أديب يعني إيه؟ الإعلامي المنافق المدلّس بتاع الفترة دي/هذه هي الأحاديث المكذوبة ، كان أي حاكم جاي/أتى عاوز/يريد يعمل حاجة/أمر فيقوم إيه؟؟ يخلي/يجعل شوية/مجموعة حَوَش/ناس حقيرة حواليه/حوله كده يؤلّفوا شوية/مجموعة أحاديث ، بس/فقط ، حدثنا كذا عن كذا و هو نصّاب ابن جزمة/حذاء (و هو وصف للتحقير )، و يبث الأحاديث دي/هذه و الروايات دي في الجمهور و بعد كده بفترة جاه/أتى واحد إسمه إيه؟؟ أي حد/أحد بقى مش/ليس شرط ، من غير ذِكر أسماء جَمَع إيه؟؟ الأحاديث دي/هذه في كتب ، كل واحد جمعله/جمع له شوية/مجموعة أحاديث و سماها صحيح كزا/كذا ، صحيح كزا ، صحيح ، صحيح ، طيب مش/ليس كل الأحاديث و الروايات الموجودة في الكتب دي/هذه صحيحة ، تمام كده؟ بدليل إن كل جامعي الأحاديث دول/هؤلاء جمعوا أحاديثهم من آلاف الأحاديث ، يعني هو الواحد مثلاً كان عنده ٦٠٠ ألف حديث ، خد/أخذ منهم ٦ آلاف بس/فقط ، يبقى/إذاً هو كده رمى كم رواية؟؟؟ رمى كم رواية؟؟؟ ٥٩٤ ألف رواية و قال إن دي/هذه مش/ليس الرسول قالها/لم يقلها الرسول ، خلاص؟ ، طيب ، هو هنا بيفرض علينا الـ ٦ آلاف رواية دول/هذه نتيجة شرطه هو اللي/الذي حطه/وضعه ، طيب ، إحنا/نحن إيش اللي عرفنا/ما الذي يُعرفنا إن الشروط دي/هذه كانت صحيحة أو انطبقت بشكل صحيح ، مانعرفش/لا نعرف ، طيب نعرف إزاي/كيف؟؟ ناخد/نأخذ الرواية دي/هذه و نحطها/نضعها على القرآن ، يعني نعرضها على القواعد القرآنية ، إيه هي القواعد القرآنية بقى؟؟؟ نقول كده بالترتيب :
١ - أول حاجة/أمر : الرحمة ، أول قاعدة ، الدليل؟ الدليل هو (الرحمن الرحيم) اللي/التي وردت في سورة الفاتحة ، وردت في أول سورة في القرآن و أول آية من آيات القرآن ، اللي/التي هي إيه أول آية؟؟ (بسم الله الرحمن الرحيم) طبعاً أول آية في ترتيب القرآن ، و لكن أول آية نزلت على النبي كانت إيه؟ (إقرأ) صح كده؟ احنا/نحن بنتكلم عن ترتيب القرآن ، و الترتيب ده كان بوحي من الله عز و جل ، خلاص؟؟ طيب ، (بسم الله الرحمن الرحيم) هنا ربنا قال (الرحمن الرحيم) و عرفنا إن الرحمن هي الرحمة العامة للكافر و المؤمن ، و الرحيم هي الرحمة الخاصة للمؤمن ، صح كده؟؟ زي ما/مثلما قال الإمام المهدي في تفسير سورة الفاتحة ، طيب ، إيه/ما القرينة التانية؟؟؟ إن (الرحمن الرحيم) تكررت في سورة الفاتحة ، ربنا قال : (الحمد لله رب العالمين) إيه؟؟ (الرحمن الرحيم) كررها تاني ، كمان/أيضاً قرينة تانية ؛ ربنا قال إيه؟؟ (الرحمن على العرش استوى) يعني صفة الرحمن اللي/التي هي الرحمة العامة الغير مشروطة لكل المخلوقات كافرهم ، إيه؟؟ و مؤمنهم ، بارهم و فاجرهم ، الرحمن دي/هذه هي الصفة المسيطرة على العرش ، يعني المسيطرة على صفات الله ، يعني (الرحمن على العرش استوى) (استوى) يعني استولى ، و استولى هنا مش/ليس معناه إنه سرقه يعني ، لأ/لا ، استولى يعني أفاض بولايته على صفاته الأخرى ، صفة الرحمن هي الصفة التي يرجع إليها كل صفات الله عز و جل في النهاية ، و كذلك الحديث القُدسي الذي قال الله فيه : "و رحمتي وسعت غضبي" كل ده/هذا قاعدة قرآنية أولى نعرض عليها كافة الروايات ، تمام؟ ، صح كده؟ طيب ، يبقى دي/هذه هي القاعدة القرآنية الأولى .
٢ - القاعدة القرآنية التانية : العقل و المنطق ، إستخدام إيه؟؟ العقل و المنطق ، الدليل ؛ قال تعالى : (أفلا يعقلون) ، (لعلهم يتفكرون) ، يبقى/إذاً هنا دعوة مباشرة لإعمال العقل و التفكر و التدبر ، دي/هذه القاعدة القرآنية التانية ، صح؟؟ اللي/التي بنعرض عليها إيه؟؟ الروايات ، يبقى إحنا هنا عرضنا الروايات على إيه؟ على العقل و المنطق ، ماينفعش/لا ينفع نجيب/نأتي برواية و نصدقها و هي مُخالفة للعقل و المنطق بنص القرآن الكريم و بإلزام أوامر القرآن الكريم ، طيب .
٣ - القاعدة التالتة : التجربة و المشاهدة و المنهج العلمي ، إيه ده معقوله/معقول؟؟!! هو ربنا قال لنا نتبع المنهج العلمي في القرآن ، المنهج العلمي بتاعنا في العصر الحديث بتاع التجربة و المشاهدة؟؟؟؟ آآه/نعم ، طيب إيديني/أعطيني دليل أو قرينة من القرآن الكريم؟؟؟ يقول تعالى : (قل سيروا في الارض فانظروا كيف بدا الخلق ) هنا ربنا بيدعوهم إن هم/لكي يبحثوا عن بداية الحياة و بداية الخلق كيف حدثت في هذه الأرض أو في هذا العالم ، و ده/هذا لم يحدث إلا بإيه/بماذا؟؟؟ بالتجربة و المشاهدة ، صح كده؟؟ يبقى/إذاً هنا ربنا بيدعو إيه؟؟ للمنهج العلمي بتاعنا ، بتاع/في العصر الحديث ، التجربة و المشاهدة ، إذاً التجربة و المشاهدة قاعدة من القواعد القرآنية نعرض عليها إيه؟؟ الأحاديث و الروايات .
٤ - القاعدة القرآنية الرابعة : أحكام مباشرة تتعارض مع الروايات زي ما/مثلما قلنا كده ، أحكام قرآنية مباشرة و صريحة تتعارض مع الروايات ، دي/هذه قاعدة قرآنية ، صح؟؟ زي/مثل إيه/ماذا؟؟ ربنا بيقول : (و الله يعصمك من الناس) و تيجي/تأتي رواية خبيثة تقولك/تقول لك الرسول إتسحر/سُحِر ٦ شهور !!! و الناس مصدقة !!! فيجب إنك ترد الرواية دي/هذه حتى و لو ظهرت في البخاري ، - علق مروان : (انظر كيف ضربوا لك الامثال فضلوا فلا يستطيعون سبيلا
) ، - يوسف بن المسيح : نعم ، (نظر كيف ضربوا لك الامثال فضلوا فلا يستطيعون سبيلا) ، كذلك ، إحنا/نحن قلنا إيه؟؟ أحكام مباشرة صح؟ و من ضمن الأحكام المباشرة اللي/التي ربنا قالها : (و إن تبدوا ما في أنفسكم أو تخفوه يُحاسبكم به الله) و ده/هذا حُكم مباشر بيتعارض مع أي رواية بتقول إن احنا/أننا لا نُحاسب على النيات ، صح كده؟؟ ، الرسول ﷺ بيقول إيه؟؟ "إنما الأعمال بالنيات" "و إنما لكل إمريء ما نوى" و ده/هذا من الأحاديث المتواترة على فكرة ، حديث النيات ده/هذا رواه عُمر ، صح كده؟ طيب .
٥ - القاعدة القرآنية الخامسة : القرآن يُفسر بعضه بعضاً ، دايما/دائماً كده أفضل تفسير للقرآن يُفسر آياته بآياته ، تُفسر آيات القرآن بآياته و ننزل العام على الخاص و ننزل المطلق على المقيد و نجمع بين آيات القرآن ، هو ده/هذا أعظم تفسير ، دي/هذه قاعدة قرآنية أهو ، خمسة ، صح كده؟ طيب .
٦ - القاعدة القرآنية السادسة : تحقق النبوءات ، ربنا بيدعونا في القرآن إن احنا/اننا ننظر للنبوءات إنها إيه؟؟ كيف تحققت أو كيف ستتحقق في المستقبل ، عندما قال : (قُل انتظروا إنَّا منتظرون) ، فلما تيجي/تأتي رواية في حديث تتكلم عن نبوءة حصلت و تحققت فعلاً يبقى/إذاً إحنا/نحن نأخذ بالرواية دي/هذه ، يبقى/إذاً الحديث ده/هذا صحيح ، زي/مثل رواية إيه؟؟ الدار القطني عن الخسوف و الكسوف "إن لمهدينا آيتين لم تكونا منذ خلق الله السماوات و الأرض ، ينخسف القمر بأول ليلة من رمضان ، ثم تنكسف الشمس في النصف منه ، و لما تكونا منذ خلق الله السماوات و الأرض" ، دابة الأرض/المشايخ ، ممكن دابة الأرض تقولك/تقول لك لأ/لا حديث ضعيف ، نقول له لأ/لا ده/هذا حديث صحيح لأنه إيه؟ وافق حدث كوني وقت الإمام المهدي ، صح كده؟؟ ، طيب ، و لمن أراد أن يستزيد عن هذه الآية فليُراجع كتاب الإمام المهدي الحبيب اللي/الذي كان إسمه إيه؟؟؟ نور الحق ، صح؟؟ اللي/الذي كان بيتكلم عن آية الخسوف و الكسوف ، طيب .
٧ - القاعدة القرآنية السابعة : القرآن قاضٍ على الحديث و ليس العكس ، القرآن قاض إيه؟؟ على الحديث ، و اللي/الذي يقول إن الحديث قاضٍ على القرآن فقد قال كلمة كفرية و أسس لبدعة كفرية ، تمام؟ ، و هذا قول كُفري يجب أن يتوب الإنسان من هذا القول ، لأنه بقوله ذلك قد سَوَّى بين كلام الله عز و جل في القرآن و كلام الروايات و قيل و قال ، أو أنه جعل كلام قيل و قال هو أفضل في القرآن و هو قاضٍ و متحكم في القرآن و هذا كفرٌ بواح يجب أن يتوب الإنسان منه و يُقلع عن هذا الذنب العظيم ، و من أسس لهذا البدعة الكفرية مين/من؟؟؟؟ الفرقة النجدية الخبيثة ، تمام؟ .
٨ - القاعدة القرآنية الثامنة : لا نسخ في القرآن ، لا نسخ في القرآن أي بمعنى الإلغاء ، مفيش/لا يوجد آية تلغي آية نهائي ، ممنوع ، بدليل إيه؟؟ ربنا قال : (ذلك الكتاب لا ريب فيه) و قال : (لا يأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه) و بالتالي إنت لما بتيجي/تأتي تقول في آيات لغت/ألغت آيات ، كده القرآن أتاه الباطل و أتاه الريب ، بدليل إن دابة الأرض ماتعرفش/لا تعرف عدد الآيات الناسخة و عدد الآيات المنسوخة ، مختلفين على هذا الأمر ، و إزاي/كيف بقى يبقوا مختلفين و النبي قال : "تركتكم على المحجة البيضاء ، ليلها كنهارها لا يزيد عنها إلا هذا" ، فإزاي/فكيف بقى هو تركنا على المحجة البيضاء و إحنا/نحن مانعرفش/لا نعرف الآيات الناسخة و المنسوخة ، و بسبب المصيبة دي/هذه هااا أُلغيت كثير من أحكام القرآن ، صح كده؟؟ و تحول المسلمين إلى إيه؟؟ إلى أقل من البهائم و العياذ بالله ، صح كده ؟؟ . و الآيات التي تتحدث عن النسخ هي تتحدث عن أنّ القرآن هو ناسخ للشرائع السابقة , أي أنّ شريعة القرآن هي المهيمنة و تلغي ما سبقها من شرائع .
خلي بالك ، إحنا/نحن كده قلنا تمانية ، و القواعد القرآنية كثيرة ، إذاً و غيرها من القواعد تِباعاً ، كل مرة نزود قاعدة حسب الإيه؟؟ سياق القرآن الكريم ، إحنا/نحن كده قلنا بس/فقط ٨ قواعد عامة و هي دي/هذه أمثلة عن القواعد القرآنية اللي/التي إحنا/نحن يجب إن احنا/أننا نعرض الروايات عليها ، تمام كده؟ لازم نبقى/نكون فاهمين إن احنا/أننا يجب يكون عندنا ثقة في النفس و قوة نفسية عشان/حتى نقدر نتقدم و نتطور كأُمة إسلامية ، و نعلم إن اللي/الذي جمع الأحاديث زي/مثل بخاري مثلاً ، علمه على أده/قدره ، مسكين ، البخاري ده مسكين علمه على أده/قدره و على أد/قدر زمنه ، فاحنا/فنحن بالعلم التراكمي اللي/الذي عندنا ده/هذا دلوقتي/الآن في العصر الحديث نحن أعلم منه ، إحنا/نحن أعلم من البخاري و النسائي و ابن ماجة و أبو داوود و الدار قطني و الناس دي/هذه كلها ، احنا/نحن أعلم منهم ، مش/ليس احنا/نحن بنتكبر عليهم ، لأ/لا إحنا/نحن نقر واقع ، احنا/نحن دلوقتي/الآن في عصر العولمة و السماوات المفتوحة و الإنترنت و العلوم و الذكاء الإصطناعي و الشات جي بي تي و الديب سيك و الجروك ، كل ده/هذا علوم عظيمة جداً و أدوات قوية جداً بتساعدنا ان احنا/أننا نكون أعلم من أولئك السلف ، تمام؟؟ فيجب يكون عندنا إيه؟ القوة النفسية دي/هذه و نثق بالله عز و جل عشان/حتى نتقدم ، طيب .
طيب ، أمثلة بقى على الروايات الباطلة اللي/التي احنا/نحن نردها بنص قواعد القرآن الكريم :
١ - أول حاجة/أمر حديث سحر الرسول ، حديث سحر الرسول ده/هذا رواية باطلة إكس عليها عالطول حتى لو كانت في إيه؟؟ في بخاري أو مسلم ، عادي يعني .
٢ - طيب ، أحاديث بقى الإغتيالات اللي/التي بينسبوها للنبي ، بيقولك/يقولوا لك الرسول بعث معرفش مين/لا أعرف يقتل مين/من في بيته ، زي مثلاً يقولك/يقول لك بعث مع مين/أحد يقتل كعب بن الأشرف عشان/لأنه كان بيسبه في غير حرب ، بعث مين/من واحد مجموعة أو واحد يقتل واحدة إسمها عصماء بنت مروان عشان/لأنها كانت بتسب النبي ، قتلها كده و هي بترضع إبنها !! هو في/يوجد نبي بيعمل كده/ذلك؟؟؟؟!!!! يا مجرمين يا خبثاء ، يا اللي/الذين أهنتوا النبي ، حديث معرفش إيه إنه بعث اتنين/٢ من الصحابة يقتلوا أم قرفة ، واحدة إسمها أم قرفة ، واحدة عجوزة كانت بتشتم النبي فقاموا إيه؟ ربطوها بين جملين و شقوها نصفين ، في/يوجد نبي بيعمل كده؟؟؟!!!! مفيش/لا يوجد !!!! لأنه يختلف مع القواعد القرآنية اللي/التي فيها نص مباشر زي/مثل إيه/ماذا؟؟؟ ربنا قال : (و إنك لعلى خُلقٍ عظيم) ، - علق مروان : (ادعُ إلى سبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة) ، - يوسف بن المسيح : (ادعُ إلى سبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة) دي/هذه قاعدة قرآنية أهي/هنا و هي نص مباشر من القواعد القرآنية ، فهل ده/هذا يتناسب مع القواعد القرآنية و لا ده/هذا إسمه شغل العصابات؟؟؟؟؟؟ شغل عصابات و مافيا ، يبقى/إذاً هم هنا نسبوا الباطل و الزور و البهتان و شغل المافيا و العصابات للنبي ، يبقى/إذاً كده/ذلك أساؤا للنبي و لا ما أساؤوش/لم يُسيؤا؟؟؟؟؟!! أساؤا و نتيجة الإساءة دي/هذه مات الإسلام في قلوب الناس و صدوا الناس عن الإسلام ، بنص الرؤيا التي رآها المسيح الموعود -عليه الصلاة و السلام- التي تلوناها في خطبة الجمعة ، صح كده؟ و مين/من أحيا الإسلام تاني؟؟؟؟؟ الإمام المهدي الحبيب لأنه أتى بالإيمان من الثريا ، " لو كان الإيمان بالثريا" يعني عندما يرتفع الإيمان من الأرض ، "لناله رجلٌ أو رجالُ من هؤلاء" من قوم سلمان الفارسي و هو الإمام المهدي غلام أحمد القادياني -عليه الصلاة و السلام- .
- من الأحاديث التانية اللي/التي تُرد بنص القرآن الكريم :
٣ - أحاديث الرجل الزاني المُحصن ، لو واحد متجوز/متزوج و راح/ذهب زنا كده يُرجم حتى الموت ، هذا حديث باطل و أحاديث باطلة ، أحاديث رجم ماعز و الغامدية ، كل ده/هذا مردود بنص القرآن الكريم ، لأن ربنا قال في القرآن إن حد الزاني إيه؟؟ ١٠٠ جلدة بالإعتراف أو بالشهود الأربعة ، صح؟؟ ، إيه/ما الدليل عندك إن الحد دوت/هذا للمُحصن أو الغير مُحصن ، يعني المتزوج أو الغير متزوج؟؟؟ كلام ربنا عن إيه؟؟؟ زنا الأَمَة التي إيه؟؟؟ ورد في القرآن الكريم ، الذي ورد في القرآن الكريم عندما قال عن الأَمَة : (و عليهن نصف ما على المحصنات من العذاب) اللي/التي هي إيه/ماذا؟؟ ٥٠ جلدة نص/نصف المية/المئة صح؟؟ طيب ، لو كان المحصنات حدهن الرجم حتى الموت يبقى/إذاً نص/نصف الموت إيه؟؟؟ ماحدش/لا أحد يعرف يجيب/يأتي نص/نصف الموت ، يبقى هنا الآية بتتكلم عن إيه؟؟؟ عن ٥٠ جلدة ، يبقى ده/هذا تأكيد على إنه فعلاً حد الزنا إيه؟؟ ١٠٠ جلدة و لا يُطبق إلا بالإعتراف أو بالشهود الأربعة ، طيب .
- من الأحاديث التانية التي ترد بنص قواعد القرآن الكريم :
٤ - حديث قتل المرتد ، من بَدَّلَ دينه فاقتلوه ، كل ده/هذا كلام فاضي/فارغ ، مش/ليس صحيح ، بدليل إن النبي ﷺ وافق على رجوع المرتدين عنه في المدينة إلى مكة في صلح الحديبية ، لو كان ده/هذا حد من حدود ربنا إستحالة النبي يوافق عليه ، إستحالة إن النبي يوافق أنه يُخالفه يعني ، يُخالف هذا الحد ، لكن إن هو مش/ليس حد أصلاً ، ربنا ما حدش ده/لم يجعله حَد ، و ماقلش/لم يقل إن هو المرتد يُقتل فالرسول وافق إن ده/هذا يحصل ، إستحالة إن النبي يوافق على حاجة تخالف حدود الله ، ربنا قال : (من شاء فليؤمن و من شاء فليكفر) ، ربنا قال إيه : (إن الذين آمنوا ثم كفروا ثم آمنوا ثم كفروا ثم ازدادوا كفرا) يبقى/إذاً إيه؟ ده/هذا دليل إن إيه؟ حرية العقيدة موجودة في الإسلام لكن دابة الأرض الخبيثة بتقول إن الإسلام ليست فيه حرية إعتقاد و هذا بهتان عظيم و سَبٌّ لله و للرسول .
- من الأحاديث التانية اللي/التي احنا/نحن نردها و ننكرها و تتخالف مع القواعد القرآنية :
٥ - أحاديث التردي البخاري ، جاب/أتى رواية يقول إيه؟ إن الرسول حاول يرمي نفسه من فوق الجبل ، الرسول حاول يرمي نفسه من فوق الجبل لأنه كان زهقان لأن الوحي ماجلهوش/لم يأتيه لمدة كام/كم ١٤ شهر تقريباً و لا ١٨ شهر ، سنة و نص/نصف ، فهو من ضيقة نفسه كان هيروح/سيذهب يرمي نفسيه من فوق الجبل و ينتحر ، حاجة ، حاجة/أمر إجرامي يعني ، روايات إجرامية كلها ، صح كده؟؟؟ هذا حديث مردود ، تمام؟ لمخالفته للقواعد القرآنية .
كل الروايات الخبيثة دي/هذه هو عبارة عن الدين الأموي الدموي ، خلاص؟ ، المُحَرِف و المُحَرَف و هو عبارة عن إيه؟ طبلة إعلامية للسياسيين وقتها ، كانوا بيبثوها في الآفاق كي يخدعوا جمهرة إيه؟ الناس ، كي يتبعوهم أو يَسُوسُوهم ، كي يتبعهم القطيع و يَسُوسُوهم ، تمام كده؟ ، طيب .
طيب ، خلي بالك ، هديك/سأعطيك مثال كده على التلاعب , الخبيث معاوية ، هذا الخبيث الضال المُضل ، تلاعب هذا الخبيث بالروايات و الأحاديث لمصلحته ، يحاول إيه يُحَرِّف الروايات أو يضع روايات مكذوبة لمصلحته السياسية ، هديك/سأعطيك إيه؟ مثال و إنت بقى إفهم بقى و على ذلك فَقِسها كل الروايات المكذوبة في ذلك الزمان ، مثال على التلاعب الخبيث لمعاوية و خلفاؤه بالحديث ، طبعاً خلفاؤه الذين على نهجه و لكننا نُنَزه عمر بن عبد العزيز عن هذا النهج -رضي الله عنه- ، الرسول ﷺ قال إيه؟؟ : "ويحُ عمّار تقتله الفئة الباغية" خلي بالك ، في معركة صفين بين سيدنا علي -رضي الله عنه- و هذا الخبيث معاوية قُتل عمار -رضي الله عنه- ، قتله أتباع معاوية ، فلما قُتل عمار على إيد/يد أتباع معاوية ، تقريباً كده نص/نصف جيش بتاع معاوية إنضم لجيش علي ، فهنا بقى إيه؟؟؟ الصحابة رجعوا لربنا و تذاكروا تلك الرواية إن إيه؟؟ "ويحُ عمار تقتله الفئة الباغية" فعرفوا إن كده معاوية و أتباعه هم الفئة الباغية ، فإيه؟ فتقريباً نص/نصف جيش معاوية إنضم لإيه؟ لجيش سيدنا علي ، فجييه/فأتى عمرو بن العاص اللي/الذي هو كان على شاكلة معاوية فقال له خلي بالك الصحابة تذاكروا رواية النبي "ويحُ عمار تقتله الفئة الباغية" نعمل إيه يا معاوية؟؟؟ ده إحنا كده خلاص إيه هننهزم؟؟! ، فمعاوية الخبيث قال له إيه؟؟ خلي بالك ، إحنا/نحن ممكن إيه؟ نأول الرواية دي/هذه تبقى لمصلحتنا ، قال له : إزاي/كيف يا بِرِنْس ، قال له : قتله من أخرجه ، آآآه يبقى كده إيه؟؟؟ عمرو بن العاص كان بيستفيد من الخبيث معاوية فاخد منه إيه؟ شغل الإيه؟ الإجرامي ده ، فبث التأويل دوّت/هذا بين أتباع معاوية ، فالتأويل ده/هذا وصل لسيدنا علي ، قال ده عمرو بن العاص بيقول على لسان معاوية إن اللي/الذي قتل عمار هو اللي/الذي أخرجه ، قتله من إيه؟؟ أخرجه ، خلي بالك في رد سيدنا علي الحبيب ، سيدنا علي ده/هذا عظيم جداً ، خلي بالك ، لازم تقدسه ، قَدَّسَ الله روحه ، بص/انظر بقى الرد العظيم الرباني ، قال له قول لهم : إذاً من قتل حمزة بن عبد المطلب في غزوة أُحد ، قتله الكفار و لّا/أم قتله النبي لما أخرجه معه في الجهاد في الغزوة ، شوفت/رأيت الرد؟؟؟ ، مين/من اللي/الذي قتل حمزة؟؟ النبي اللي/الذي قتل حمزة و لا إيه؟؟ و لا العبد اللي/الذي بعثته هند أُم معاوية؟؟ كان إسمه إيه؟؟ حبشي و لا كان إسمه إيه؟؟ عبد حبشي ، وحشي ، كان إسمه وحشي ، هو اللي/الذي قتل حمزة ، يبقى مين/من اللي/الذي قتل حمزة؟؟؟ النبي؟؟؟؟ لأنه أخرجه معاه/معه في الغزوة و لّا/أم وحشي اللي/الذي قتله و كفار قريش و هند بنت عُتبة لما إتفقت مع وحشي إنه يقتل حمزة؟؟؟ ده/هذا كان رد سيدنا علي ، شوفتوا/رأيتم بقى ، رد مين/من؟؟ سيدنا علي ، طبعاً الإقتباس ده/هذا أنا اقتبسته من كلام الشيخ الشعرواي -رحمه الله تعالى- ، رأيتُ له مقطع يرد فيه على الخبيث معاوية في هذه الرواية ، تمام؟ ، - علق مروان : فيه/يوجد رد تاني ( الثقلان ).... ، - يوسف بن المسيح : نعم ، قول ، - مروان : تركت فيكم ما أن تمسكتم به لن تضلوا بعدي أبداً ، كتاب الله و عترتي أهل بيتي ، - يوسف بن المسيح : نعم أحسنت ، يبقى قول علي هو المُصَدَّق ، صح كده؟ ، فعلي قال لهم إيه؟ إذاً من قتل حمزة بن عبد المطلب : النبي اللي/الذي أخرجه و لا اللي/الذي قتلوه فعلياً كفار قريش؟؟؟ و هذا تفسير حديث النبي : "ويحُ عمار تقتله الفئة الباغية" ، إذاً مين/من الفئة الباغية؟؟ الخبيث معاوية ، خلاص كده؟ .
طيب ، كان ذلك للرد على المنحرفين الضآلين المغضوب عليهم من المسلمين من دابة الأرض و أتباعها ، طيب ، لما تيجي/تأتي ترد على الملاحدة بقى ينفع تقول لهم القرآن؟؟؟ - علق مروان : مش مؤمنين به أصلاً ، - يوسف بن المسيح : هم مش/ليسوا مؤمنين به ، طيب لو جبتلهم/أتيت لهم بآية من القرآن يبقى ده إيه؟؟ إسمه إستدلال دائري و دي/هذه بتبقى مغالطة منطقية إنت وقعت فيها ، و يجب إنك ماتقعش/لا تقع فيها و خصوصاً و إنت بتتكلم مع الملاحدة ، عاوز/تريد تتعلم المغالطات المنطقية علشان/حتى ماتقعش/لا تقع فيها تراجع بقى المقالات اللي/التي أنا كتبتها عن المغالطات المنطقية في المدونة ، يجب على كل إنسان أن يقرأ منطق و فلسفة ، لازم ، عشان/حتى تتعلم ، تتفقه ، كان ده/هذا للرد إيه؟ على المنحرفين الضآلين المغضوب عليهم من المسلمين من أتباع دابة الأرض الخبيثين .
أما للرد على الملاحدة فلا نستطيع الرد بالقواعد القرآنية لأنه سوف يكون إستدلال دائري و هي مغالطة منطقية ، فنرد عليهم بالأدلة الأربعة ، إيه هي الأدلة الأربعة للرد على الملاحدة؟؟؟ :
١ - أول حاجة/أمر : حتمية بدء الخلق من العدم ، دي/هذه قاعدة ، مُسلمة علمية إن أي حاجة/شيء بدأت من العدم و إن مسببها هو المسبب الأول هو الإيه؟ الله .
٢ - إتنين/٢ : تحقق النبوءات و بعث الأنبياء ، تحقق النبوءات بحد ذاته دليل على وجود قوة عليا تُعطي هذا الوحي و هو الله ، و كذلك بعث الرسل و الأنبياء ، ده/هذا دليل التاني نرد به على الملاحدة .
٣ - الدليل التالت/٣ : إستجابة الدعاء ، تدعو الله عز و جل فيُستجاب لك ، ده/هذا دليل إنه فيه/يوجد قوة عليا إلهية .
٤ - الدليل الرابع : الكارما أو الجزاء من جنس العمل أو الثواب و العقاب في الدنيا قبل الآخرة ، اللي/الذي احنا/نحن بنقول عليه بالمصري : كل سلف و دين حتى المشي على الرجلين ، اللي/الذي هو الإنسان يحصد ما يزرع ، حد عنده سؤال تاني؟؟ .
___
و اختتم نبي الله الجلسة المباركة بقوله المبارك :
هذا و صلِّ اللَّهم و سلم على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم ، سبحانك اللهم و بحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك و أتوب إليك ، (بسم الله الرحمن الرحيم ¤ وَالْعَصْرِ ¤ إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ ¤ إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ) .
___
و الحمد لله رب العالمين . و صلِّ يا ربي و سلم و بارك على أنبياءك الكرام محمد و غلام أحمد و يوسف بن المسيح صلوات تلو صلوات طيبات مباركات ، و على آلهم و صحبهم و ذرياتهم الأخيار أجمعين و على أنبياء عهد محمد الآتين في مستقبل قرون السنين أجمعين . آمين .🌿💙
===============================
في ليلة 21=3=2025 و كان يوم جمعة رأيت في الرؤيا أنني في صالة رحيبة اجتمع اليّ اناس من الأقارب و غيرهم , كنت قد جمعتهم للدفاع عن سيدي رسول الله محمد بن عبد الله عليه الصلاة و السلام , و قد أراني الله أنه بعث لي بالتهاني على ذلك , ثم بعد الجولة الأولى من دفاعي عن الرسول استشعرت وجود الرسول في شرفة الصالة , فدخلت الشرفة فإذا برسول الله جالس على كرسي متحرك يبكي و متأثر جدا من دفاعي عنه و كانه آذاه بهتان و كذب الكاذبين على سيرته و أقواله و افعاله و تحريفها و وضع ما ليس فيها , كان الرسول صلى الله عليه و سلم يلتحف بعباءة سوداء جميلة سميكة من رأسه حتى أخمص قدميه فاحتضنته من ظهره و جانبه الأيسر و هو جالس و قبلت خده الأيسر و أحسست بدموعه على وجهه ثم بعد أن أخذت بخاطر رسول الله و هدأت من حزنه و حرجه أخذته معي في الصالة و أجلسته بجواري و كنت و رسول الله نجلس في الصالة بجوار باب الشرفة و بدأت الجولة الثانية من دفاعي عنه , كنت أعرض شاشات عرض عن حياة الرسول في مراحل عمره و أنا أتجول في الصالة , مراحل عمره منذ كان طفلا و كنت بعد كل خطوة في دفاعي عنه اسأله و أستشيره و كان مما قال لي أنّ لي أي أنا يوسف بن المسيح , لي حق الاجتهاد في أمور الفقه بما يناسب الزمان . كان رسول الله أبيض البشرة مشرباً بحمرة في ِسنِّه وهو كبير في العمر , و كان يحتمي بي لأنصره . و كأنني أنتقم له عليه الصلاة و السلام من الكاذبين عليه , جعل الله صفة حامل دعوة المسيح الموعود في حافة المزرعة تنطبع عليّ في الرؤيا
, و كنت كلما استشرته قبلت يده اليمنى . و رأيتُ أنّ بيتي حدوده اتسعت و لا تزال تتسع . يوسف بن المسيح , مصر .
==============================
خادم يوسف
Hazeem Ahmade
وانا اقول هلق يؤلها نبي الله في الخطبة ان الصحابي هو يوسف بن المسيح
لقد أرسلت
نعم أشرت لهم في الخطبة انني هو ذا ذلك الصحابي و قد قلتها من قبل في صلاة جمعة سابقة عندما تلوت هذه الرؤيا و لاحظ انني اقول تلوت كلام المهدي لاننا في الحقيقة نتلوا إنجيل المسلمين في صلاة الجمعة قبل تلاوة القرآن
لقد أرسلت
يذأطه اي يخنقه حتى يتدلى لسانه
و هذه الحالة تحصل لي دائما بعد كتابة كل جلسة تلاوة و تفسير للقرآن الكريم و أشعر بأنوار تتجول في الغرفة
هذه الرؤيا هي إجابة من الله تعالى على لقاء يوسف بن المسيح برسول الله في الرؤيا قبلها بساعات , و لم تكن أسماء تعلم عن تلك الرؤيا , إذ يقول الله أن المهدي شعر بالعزة بعد هذا اللقاء . فكأنه إخبار إلهي عن حال السماء . يوسف بن المسيح , مصر
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق