راية المسيح الموعود

راية المسيح الموعود

الأحد، 14 أغسطس 2022

درس القرآن و تفسير الوجه الثالث من الشعراء .

 


 

درس القرآن و تفسير الوجه الثالث من الشعراء .

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

أسماء إبراهيم :

 

شرح لنا سيدي و حبيبي يوسف بن المسيح ﷺ أثناء جلسة التلاوة المباركة من أحكام التلاوة ؛ من أحكام النون الساكنة و التنوين , ثم قام بقراءة الوجه الثالث من أوجه سورة الشعراء ، و أجاب على أسئلتنا بهذا الوجه ، و أنهى نبي الله الحبيب الجلسة بأن صحح لنا تلاوتنا .

بدأ نبي الله جلسة التلاوة المباركة بقوله :

الحمد لله ، الحمد لله وحده ، الحمد لله وحده و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد ، لدينا اليوم الوجه الثالث من أوجه سورة الشعراء ، و نبدأ بأحكام التلاوة و رفيدة :

- من أحكام النون الساكنة و التنوين :

الإدغام و حروفه مجموعة في كلمة (يرملون) أي أنه إذا أتى بعد النون الساكنة أو التنوين حرف من حروفها , و هو نوعان : إدغام بغنة و حروفه مجموعة في كلمة (ينمو) . و إدغام  بغيير غنة و حروفه (ل ، ر) .

و الإخفاء الحقيقي حروفه في أوائل الكلمات من الجملة الآتية (صف ذا ثنا كم جاد شخص قد سما دُمْ طيباً زد في تقى ضع ظالماً) .

__

و ثم تابع نبي الله يوسف الثاني ﷺ الجلسة بشرح الوجه لنا فقال :

طيب ، نفتكر السؤال اللي إحنا/نحن قلناه قبل كده ، ما الفرق بين عُمُرك و عُمرك ، ما الفرق بين فَعلة و فِعلة ، حد عرف؟؟ ، عُمُر : فترة فيها تعمير و نِعَم و إعمار مادي و قد يكون أيضاً روحي ، فيُسمى عُمُر ، أما عُمر فهو العمر الإيه؟ اللي قضاه الإنسان في الدنيا ، العمر الكامل للإنسان في الدنيا ، عُمُر هو الوقت من عُمره الذي تنعم فيه بنعيم مادي أو روحي أو كلاهما ، طيب ، فَعلة و فِعلة : فَعلة تُقال للأمر الشنيع أو للإستنكار ؛ فَعلة ، فِعلة إما أن تكون في الخير أو في الشر ، فِعل عادي إما أن يكون خيراً أو شراً ، فِعل ، فِعل ، لكن فَعلة ، فَعلة تنطق في اللغة العربية للتنبيه على أمرٍ شنيع ، تمام؟ ، حد يعرف يقول لي ليه؟ إشمعنا يعني؟؟ من خلال أصوات الكلمات ، حد يعرف يقول لي ليه من أصوات الكلمات ، ليه نقول ، ليه فَعلة للأمر الشنيع ، و فِعلة ده أمر عادي من فِعل ، فعل عادي ممكن يكون طيب و ممكن يكون سيء ، حد فكر؟؟ سهلة من خلال أصوات الكلمات ، الفرق بين فِعلة و فَعلة إيه؟ الكسرة و الفتحة ، قبل إيه؟ العين : اللوعة و اللعاعة ، يعني فتحت اللوعة و اللعاعة بفعلك هذا و مددته ، ف ده فِعل شنيع ، فِعل : كسر للوعة و اللعاعة ، تمام؟ ، و الإنسان لما يفعل فعل و يريد أن يكسر اللوعة و اللعاعة ، لأن الإنسان لا يريد أن يجلب لنفسه اللوعة و اللعاعة فيفعل فِعل ، تمام؟  أما الفعل الشنيع فيُطلقه الناس على من فَعل و لا يُطلقه الإنسان على فِعله ، فيكون في باب الإتهام ، الفَعلة تكون في باب الإتهام ، طيب ، (طسم) حد يعرف يقول أصوات الكلمات؟؟ ط س م ، حد يعرف؟ إحنا/نحن قلنا دي إيه؟ نموذج من أصوات الكلمات ، ربنا ركب منها كلمات القرآن و أعطى هذا الإعجاز العظيم ، ماشي ، هل في معنى تاني من خلال أصوات الكلمات؟؟ ، طسم : طاء : قطع غليظ سريع لأنه يُمد حركتين ، الطاء : (حي طهر) صح؟ حركتين ، سين ميم أي السُم : قطع غليظ سريع للسُم ، هو ده القرآن يقطع السُم ، يعني يُحيي و هو سبب من أسباب الحياة ، بل هو سبب الحياة ، تمام؟ طيب .
هنا في هذا الوجه الثالث ، ربنا بيتحدث على لسان الملأ عندما قالوا (لعلنا نتبع السحرة) ، مين اللي بيتكلم هنا؟ الملأ ، اللي هم مين؟؟ مقربي فرعون و حاشية فرعون ، (فجمع السحرة لميقات يوم معلوم ¤ و قيل للناس هل أنتم مجتمعون) الحُجاب و الحاشية و الملأ إيه؟ قالوا للناس : اجتمعتم؟؟ ، بدأوا إيه؟ يفحصوا الناس ، اجتمعوا  تمام ، أعددنا إيه؟ الإجتماع ، كَمُلَ الإجتماع ، و بعد كده فِعلهم و حالهم و لسانهم ، يعني لسان حالهم و لسان مقالهم بيقول إيه؟ (لعلنا نتبع السحرة إن كانوا هم الغالبين) يعني إحنا/نحن نرجو إن إحنا/أننا نتبع السحرة إذا غَلبوا ، يعني نتمنى غَلبة السحرة لأن في غَلبة السحرة ، لأن في غَلبة السحرة غَلبة لفرعون ، اللي هو إيه؟ بيُنعم علينا بالنِعَم المادية و بيُعطينا السلطان في هذه الدولة ، و هو إيه؟ يحدث بإستمرار عبر التاريخ ، و التاريخ يُعيد نفسه بإستمرار ، فقال الملأ : (لعلنا نتبع السحرة إن كانوا هم الغالبين) و السحرة هم اللي إيه؟ المُخَيِلِين ، المُخَيِلِين الذين يخلطون الحق بالباطل أي الكذابين ، و السحرة أنواع و أشكال بيختلفوا و بيتنوعوا عبر الزمان و عبر المكان ، لكنهم موجودين في كل زمان و في كل مكان ، المؤمن هو اللي بيعرف يكتشفهم و يَحيد بعيد عنهم و يُحذر منهم .
___

{فَلَمَّا جَاءَ السَّحَرَةُ قَالُوا لِفِرْعَوْنَ أَئِنَّ لَنَا لأَجْرًا إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ} :

(فلما جاء السحرة قالوا لفرعون أئن لنا لأجراً إن كنا نحن الغالبين) هَمهم إيه السحرة؟ المكسب الدنيوي ، المكسب المادي ، دايماً كده بيدوروا/بيبحثوا عن المكسب المادي بغض النظر عن المبدأ و بغض النظر إيه؟ عن الحق و الحقيقة ، (فلما جاء السحرة قالوا لفرعون أئن لنا لأجراً إن كنا نحن الغالبين) لو غَلَبنا و انتصرنا ، لنا أجر؟ لنا مقابل على هذا الأمر؟؟ .
___

{قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ إِذًا لَّمِنَ الْمُقَرَّبِينَ} :

(قال نعم) مباشرةً كده فرعون قال : نعم ، لأن فرعون متعلق بالسحرة ، بالكذابين ، بالمُخَيِلين ، بالمُطَبلين ، (قال نعم و إنكم إذاً لمن المقربين) هديكم/سأعطيكم أجر مادي و هقربكم مني ، تبقوا/تصبحوا من الملأ و الحاشية .
___

{قَالَ لَهُم مُّوسَى أَلْقُوا مَا أَنتُم مُّلْقُونَ} :

(قال لهم موسى) مباشرةً كده موسى قال لهم : إرموا الورق بتاعكم ، موسى اللي افتتح إيه؟ المناظرة ، طبعاً الحكاية دي بتتكرر في كل زمان و مكان ، مع كل نبي ، قصة موسى هي دي قصة كل نبي ، و قصة صالح هي قصة كل نبي ، و قصة كل نبي هي قصة كل نبي ، هنا ده هيبقى عرض إيه؟ مادي ، من خلال إيه؟ فنون عرفتها مَصر أو مِصر في العصور القديمة ، لكن هذا أيضاً رمز و تعبير عن إيه؟ عن الإيه؟ المُحاجة و الحرب إيه؟ بالكلمة و البرهان ، تمام؟ ، عارفين طبعاً اللي هينتصر هو النبي ، سواء إنتصار بالحُجة و البرهان أو بالحُجة و البرهان زائد إنتصار مادي ، تمام؟ ، الغَلبة دايماً للأنبياء و دعوتهم ، (قال لهم موسى ألقوا ما أنتم ملقون) يعني طلعوا/أخرجوا إيه؟ اللي في عِبُّكُم/ ، طلعوا/أخرجوا إيه؟ اللي في إيه؟ في جرابكم ، طلعوا اللي عندكم ، (قال لهم موسى ألقوا ما أنتم ملقون) .
___

{فَأَلْقَوْا حِبَالَهُمْ وَعِصِيَّهُمْ وَقَالُوا بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ الْغَالِبُونَ} :

(فألقوا حبالهم و عصيهم) كان معهم عُصيان و حبال ، و الحبال دي دايماً من الحيلة و الخدعة ، الحبل كده دايماً رمزه كده : حيلة و خدعة في الرؤيا ، (فألقوا حبالهم و عصيهم و قالوا بعزة فرعون إنَّا لنحن الغالبون) هنا مشركين طبعاً ، أقسموا بعزة فرعون أو بفرعون ، هم مشركون كفرة ، أقسموا أنهم إيه؟ غالبون بهذه إيه؟ التخييلات و بتلك الحيل و بتلك الألاعيب ، و بتلك الأكاذيب ، بعدين؟ خلي بالك ، هنا ألقوا حبال و عصي ، حبال كتير و عُصيان كتير ، أشكال و ألوان يعني ، صح؟ حصل إيه؟ .
___

{فَأَلْقَى مُوسَى عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ} :

حصل إيه؟ مباشرةً : (فألقى موسى عصاه) عصاية واحدة بس/فقط ، لأن النبي مش محتاج يعمل جهد كبير أوي أو يلف و يدور ، هو كلامه سيف و حجته برهان ، على بساطة كلامه فهو قوي ، و هو حُجة لا تُدحَض ، (فألقى موسى عصاه) عصاية واحدة قدام/أمام العُصي و الحبال دي كلها ، هنا بقى إيه؟ شايف في ميزان الدنيا و ميزان المادة ، مفيش توازن هنا ، صح؟ لكن في في ميزان الروح عصاية واحدة تغلب عصيهم كلها و حبالهم كلها ، ليه؟ لأن الصدق و الحق اللي منبعه مين؟؟ الله ؛ مُرسل الرسل و باعث النبيين ، (فألقى موسى عصاه فإذا هي تلقف ما يأفكون) تلقف ما يأفكون ، تُدمر الكذب الذي يكذبون ، و يأفك و إفك أي الكذب الشديد ، الكذب الشديد ، و الكذب الشديد يؤدي إلى الإنفكاك و التأفف من الأعماق ، إفك : كاف إنفكاك ، فاء تأفف ، همزة أعماق ، هذا هو أثر الكذب الشديد ، (فألقى موسى عصاه فإذا هي تلقف ما يأفكون) تلقف يعني تأخذ و تأكل و تُدمر .
___

{فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ} :

إيه اللي حصل مباشرةً؟؟ (فألقي السحرة ساجدين) السحرة أصحاب الكذب عارفين لأنهم جوا/داخل المطبخ و خلف الكواليس ، فعارفين الصدق من الكذب ، و لما أن كانت قلوبهم نقية فاستجابوا مباشرةً لموسى ، فسجدوا طاعةً لموسى ، كانت علامة على الخضوع و الطاعة ، (فألقي السحرة ساجدين) مباشرةً ، فاء مباشرةً ، الفاء للمباشرة و السرعة .
___

{قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعَالَمِينَ ¤ رَبِّ مُوسَى وَهَارُونَ} :

(قالوا آمنا برب العالمين) آمنا برب موسى و هارون ، (رب موسى و هارون) ، (قالوا آمنا برب العالمين) الرب اللي بيبشر به موسى و هارون ، رب موسى و هارون ، إلهنا و إله آباءنا .
___

{قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَسَوْفَ تَعْلَمُونَ لأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُم مِّنْ خِلافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ} :

(قال آمنتم له قبل أن آذن لكم) ده فرعون ، بيتكبر ، عاوز يتحكم حتى في إيمانهم و عقيدتهم و سرائرهم ، (قال آمنتم له قبل أن آذن لكم) مش تستنوا الإذن بتاعي ، مش ممكن أؤمن معكم؟؟ ، بعدين؟ رجع تاني فرعون و إتكبر مع إنه تيقن في قلبه أن موسى صادق ، لكنه خاف يخسر دنياه و مُلكه و سلطانه إذا اتبع موسى ، لأن موسى هيُملي عليه شروط و أحكام تُخالف مسيرة فرعون في الدنيا ، صح؟ طيب ، (قال آمنتم له قبل أن آذن لكم إنه لكبيركم الذي علمكم السحر فلسوف تعلمون) مباشرةً كده إيه؟ ألقى الإتهامات على الصادق موسى -عليه السلام- ، مباشرةً كده أخرج تهمة المؤامرة اللي أي طاغوت و أي طاغية و أي دكتاتور دايماً بيلعب عليها ، و من خلالها بيحكم الشعب بالحديد و النار ، من خلال نظرية المؤامرة ، إحنا/نحن في مؤامرة ، الناس بتتآمر علينا ، دول/هؤلاء خونة ، دول/هؤلاء شرذمة ، دول/هؤلاء عاوزين إيه؟ يهدّوا البلد و هكذا ، حجة بتتكرر مع تتالي الأزمان ، (إنه لكبيركم الذي علمكم السحر فلسوف تعلمون) هنا إيه؟ بيتهمه ما هو أهله ، يعني فرعون بيتهم موسى بما هو ، أي فرعون أهلاً له ، فرعون أهل للسحر و الكذب ، و الحاشية بتاعته و السحرة دول/كانوا من الملأ بتاعه ، فهو إتهم موسى بفساده ، يعني شاف الناس بعين طبعه ، تمام؟ ، (إنه لكبيركم الذي علمكم السحر فلسوف تعلمون) (فلسوف تعلمون) هنا تهديد ، هتعرفوا بقى إيه؟ مآل إيمانكم بموسى ، (لأقطعن أيديكم و أرجلكم من خلاف و لأصلبنكم أجمعين) يعني تهديد و فعل فعله ، فعل ذلك ، هيقطع إيديهم و أرجلهم بالعكس ، يعني يقطع الإيد اليمين و الرِجل الشِمال/اليسرى و القدم الشمال مثلاً ، يقطع كف اليمين و الإيه؟ و القدم إيه؟ اليسرى ، ده معنى (من خلاف) يعني ، (و لأصلبنكم أجمعين) يعني إيه؟ تتعلقوا على جذوع النخل أو على بوابات المدن مثلاً ، ليكونوا عِبرة لغيرهم ، و لكي يبث فرعون الخوف في قلوب الشعب فيعرض عن الإيمان بموسى ، هكذا ، هكذا إيه؟ يتم التأثير على دين الناس و عقيدة الناس عبر التاريخ ، من خلال بطش الطواغيت و من خلال تزوير التاريخ ، يجب إن إحنا/أننا نفهم النقطة دي كويس جداَ .
___

{قَالُوا لا ضَيْرَ إِنَّا إِلَى رَبِّنَا مُنقَلِبُونَ} :

السحرة قالوا إيه؟ المؤمنين دلوقتي/الآن : (قالوا لا ضير) لا ضير يعني إيه؟ لا ضرر ، لا ضرر علينا مما تهدد و مما ستفعل ، ليه بقى؟ لأنهم آمنوا بالبعث ، اللي هو علة إيه؟ النجاة ، و علة الإيمان ، سبب الإيمان يعني ، الإيمان بالبعث ، قالوا إيه؟ (قالوا لا ضير) إيه بقى؟ (إنَّا إلى ربنا منقلبون) كده كده هنرجع لربنا و هنقابله ، فمايهمناش/لا يهمنا حاجة/شيء ، و في إيه؟ سياق آخر قالوا له : (إنما تقضي هذه الحياة الدنيا) صح؟ تمام ، طبعاً و في سياق آخر من ذكر هذه المناظرة ، إن إيه؟ موسى إتهز في الأول ، خاف من كيدهم ، فربنا طمنه/طمأنه ، تمام؟ (فألقى موسى عصاه فإذا هي تلقف ما يأفكون) دايماً ، ربنا هنا بيتكلم عن طبائع إيه؟ و سريرة الأنبياء بأنهم بشر عادي .
___

{إِنَّا نَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لَنَا رَبُّنَا خَطَايَانَا أَن كُنَّا أَوَّلَ الْمُؤْمِنِينَ} :

(إنَّا نطمع أن يغفر لنا ربنا خطايانا أن كنا أول المؤمنين) إحنا/نحن أول المؤمنين بموسى من المصريين ، ف دي شفاعة ، إحنا/نحن بنستشفع بالعمل ده ، إن إحنا من السابقين ، إن ربنا يغفر لنا خطايانا السابقة اللي فعلناها ، فربنا هيبدل/سيُبدل سيئاتهم حسنات لأنه هو الكريم .
___

{وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي إِنَّكُم مُّتَّبَعُونَ} :

بعدين ، حصل إيه؟ (و أوحينا إلى موسى أن أسر بعبادي إنكم متبعون) طبعاً كل ده إختصار ، إختصار ، ما بين الآيات هنا في أحداث حصلت كتير ، بس/لكن ربنا هنا إيه؟ ده أسلوب القرآن ، ده أسلوب القرآن ، بيجيب/بيأتي المفيد و بيجيب العِبرة و العظة ، طبعاً الضربات حصلت في مصر ، التسع أو العشر على حسب التفسير ، و في كل مرة إيه؟ فرعون يرجع شوية ، و بعد كده إيه؟ لما الضربة تترفع ، يرجع يتكبر و هكذا ، فربنا هنا جاب/أتى آخر ليلة من ليالي موسى و بني إسرائيل في مصر ، (و أوحينا إلى موسى أن أسر بعبادي) امشوا في الليل ، في يوم محدد ربنا حدده لموسى ، (إنكم متبعون) و لما تمشوا بعد إيه؟ يومين تلاتة ، فرعون و جنوده هيتبعوكم ، فربنا أوحى لموسى بكده عشان يطمئن ، يكون مطمئن يعني ، أوحى له إزاي/كيف؟ في الكشف ، سواء كانت رؤيا أو مكالمة ، (و أوحينا إلى موسى أن أسر بعبادي إنكم متبعون) .
___

{فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ} :

(فأرسل فرعون في المدائن حاشرين) بعد طبعاً الضربة الأخيرة اللي هي إيه؟ قصمت ظهر فرعون ، تمام؟ ، أفرج عن موسى و بني إسرائيل ، و بعد كده ندم ، لما ندم : (فأرسل فرعون في المدائن حاشرين) يجمع جنوده و يُكَوِّن جيشه عشان يجري/يركض وراء موسى و بني إسرائيل ، و كان بيحرض الجنود و الشعب المصري ضدهم ، و بيقول إيه؟ .
___

{إِنَّ هَؤُلاء لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ ¤ وَإِنَّهُمْ لَنَا لَغَائِظُونَ} :

و كان بيحرض الجنود و الشعب المصري ضدهم ، و بيقول إيه؟ (إن هؤلاء لشرذمة قليلون) يعني مين دول/هؤلاء؟ ، عنصري فرعون ، (إن هؤلاء لشرذمة قليلون ¤ و إنهم لنا لغائظون) متغاظ منهم أوي فرعون ، انهم انتصروا عليه و بسببهم حلت لعنات عليه و على مُلكه ، فمتغاظ و في نفس الوقت مش عاوز يؤمن !! ، طيب إيه؟؟ نعمل معك إيه يا فرعون؟؟؟ يا فرعون أفندي نعمل معك إيه؟؟؟ مجرم ، مجرم خبيث ، (إن هؤلاء لشرذمة قليلون) يعني هنا إيه؟ بيتهمهم بأن هم/بأنهم إيه؟ أقل منه في الدرجة ، أقل من فرعون و إيه؟ و ملئه و المصريين في الدرجة ، شرذمة قليلون أي مجموعة حقيرة قليلة ، ليس لهم أثر و لا تأثير ، ده معنى قليلون ، و شرذمة يعني مجموعة حقيرة ، (و إنهم لنا لغائظون) متغاظين منهم ، بسبب إيه؟ اللعنات اللي حصلت بسببهم ، و بسبب إن إحنا/أننا ماعرفناش نرد عليهم و بسبب إلههم ، طيب ما تخضع يا فرعون؟؟ ما تخضع يا فرعون أفندي ، مش عاوز يخضع مع أنه متيقن من صدق موسى ، يبقى الإيمان إيه؟ مش بالقلب بس/فقط ، لأ ، بالقلب و الفعل و اللسان ، تمام؟ .
___

{وَإِنَّا لَجَمِيعٌ حَاذِرُونَ} :

(و إنَّا لجميع حاذرون) كلنا في حذر من الشرذمة دي ، هيغيروا دين المصريين أو يهيجوا الشعب علينا ، فنحن حذرون و نُحذر منهم ، فهذا معنى حاذرون ، حاذر أي في حالة حذر و تحذير ، حاذرون ، حذر ، حاذرون ، آآه/نعم ، إحنا/نحن إيه؟ حذرين ، لكن حاذرون أي حاذرين أو حذرين و محذرين ، حاذرون : حاذرين و محذرين ، لكن حذرون : حذرون بس/فقط ، تمام؟ .
___

{فَأَخْرَجْنَاهُم مِّن جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ ¤ وَكُنُوزٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ ¤ كَذَلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا بَنِي إِسْرَائِيلَ} :

(فأخرجناهم من جنات و عيون ¤ و كنوز و مقام كريم ¤ كذلك و أورثناها بني إسرائيل) حد يعرف مين اللي أُخرج هنا؟؟ (من جنات و عيون و كنوز و مقام كريم كذلك و أورثناها بني إسرائيل)؟؟ حد يعرف ، المصريين : لأ ، لأ طبعاً ، التفاسير بيقولوا إن فرعون و ملأه اللي أُخرجوا ، لأ ، ماحصلش ، مش صحيح ، مين اللي خرجوا من الجنات و العيون اللي في مصر و كنوز و مقام كريم؟؟ بني إسرائيل ، خرجوا ، آآه/نعم ، خرجوا من مصر و من نِعَم مصر و راحوا/ذهبوا في الصحرا ، من أجل الله ، عشان يبدأوا حياة جديدة على نظافة ، صح كده؟ ، بعد كده ربنا وعدهم بفلسطين ، بأرض النعمة ، اللي هي هنا أهي : (كذلك و أورثناها بني إسرائيل) أورثنا إيه بني إسرائيل؟ جنات و عيون و كنوز و مقام كريم اللي هيكون في فلسطين ، و ده اللي حصل ، خلي بالكو ، يجب تكون فطن و إنت تقرأ القرآن ، (فأخرجناهم من جنات و عيون) مصر كانت مليئة جنات و عيون و لا زالت ، (و كنوز و مقام كريم) كنوز ؛ ذهب و فضة و معادن و لؤلؤ و مرجان ، (و مقام كريم) عيشة حلوة رغدة ، عيشة بيحسدوهم عليها إيه؟ الأمم الأخرى في ذلك الوقت يعني ، (كذلك و أورثناها بني إسرائيل) الكنوز و النِعَم و المقام الكريم و الجنات و العيون دي ، ربنا إداهالهم/أعطاهم إياها في مكان تاني ، اللي هي إيه؟ فلسطين .
__

{فَأَتْبَعُوهُم مُّشْرِقِينَ} :

بعد كده ربنا بيكمل القصة : (فأتبعوهم مشرقين) يعني فرعون طلع/خرج بالجنود مع شروق الشمس ، تقريباً بعد ثلاث أيام من خروج إيه؟ موسى و بني إسرائيل ليلاً .
___

{فَلَمَّا تَرَاءى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ} :

(فلما تراءى الجمعان) يعني الكشافة عرفوا إن فرعون و جنوده تقريباً على بُعد نص/نصف يوم من بني إسرائيل و موسى ، ده معنى (فلما تراءى الجمعان) يعني إيه؟ إلتقت أخبار الطرفين ، إلتقت أخبار إيه؟ الطرفين ، ف ده معنى (فلما تراءى الجمعان) يعني كل واحد شاف أثر التاني ، مش معناه إن هم قدام/أمام بعض ، لأ ، على مسير نص/نصف يوم مثلاً ، بيعرفوا بالآثار ، (فلما تراءى الجمعان قال أصحاب موسى إنَّا لمدركون) خافوا ، أصحاب موسى اللي هم بني إسرائيل ، (إنَّا لمدركون) هيُدركنا فرعون و هيبطش بنا .
___

{قَالَ كَلاَّ إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ} :

فموسى عنده يقين لأنه شاف الرؤيا و عنده كشف و وحي من الله : (قال كلا) مش هيُدركنا و لا حاجة و لا هيقدر علينا ، (إن معي ربي سيهدين) ربنا معي و هيهديني الطريق أنا و أنتم .
___

{فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ} :

(فأوحينا إلى موسى أن اضرب بعصاك البحر) ضع العصاية كده على البحر و اضرب بها ، البحر الأحمر ، يعني إيه؟ شمال خليج السويس كده ، المنطقة دي ، يعني قبل بداية حفر قناة السويس من الجنوب ، هو ده كان المكان ، (فأوحينا إلى موسى أن اضرب بعصاك البحر) ربنا كان محدد في الوقت ده ، في المكان ده ، في الزمن ده ، في التوقيت ده إن البحر هنا هيحصل فيه إيه؟ جزر ، هيطلع لسان في المنطقة دي ، يمشي فيها إيه؟ موسى و بني إسرائيل ، و فور إنتهاءهم ,  المد هينتهي ، ربنا كان حاسبها لأنه العادّ ، مش ربنا بيعدّ و بيحسب ، صح؟ ، (فأوحينا إلى موسى أن اضرب بعصاك البحر فانفلق فكان كل فِرْقٍ كالطود العظيم) كل فِرْق يعني إيه؟ انفلق البحر إلى فلقتين ، كل إيه؟ مجموعة من البحر ، لأن البحر ده مليء إيه؟ بمكونات كثيرة ؛ صخور و شعاب مرجانية و أسماك و هكذا ، فكان كل فِرْق كالطود العظيم يعني إيه؟ كأنه جبل ، تمام ، كل جنب كأنه جبل ، و اللسان كان إيه؟ كان نازل في القاع ، تمام؟ طيب .
___

{وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الآخَرِينَ} :

(فكان كل فِرْقٍ كالطود العظيم ¤ و أزلفنا ثَمَّ الآخرين) أزلفنا يعني قربنا فرعون و جنوده بس/لكن إيه؟ ربنا سبحانه و تعالى أخرهم من خلال عوامل طبيعية حتى عبر موسى و إيه؟ بني إسرائيل ، و جعل فرعون و جنوده يشاهدوا ذلك العبور ، تمام؟ و بعد كده لما شاهدوا ذلك العبور ، هذا المشهد أغراهم إن هم يعبروا خلفهم ، (و أزلفنا ثَمَّ الآخرين) يعني قربنا الآخرين اللي هو فرعون و جنوده ، (ثَمَّ) هنا إسم إشارة للبعيد ، ثَمَّ للبعيد المذكر ، و إسم الإشارة للبعيد المؤنث : ثَمَّة ، تمام؟ ، (و أزلفنا ثَمَّ الآخرين) ، في آية في القرآن : (مطاع ثَمَّ أمين) ربنا بيصف جبريل-روح القدس- و بيقول عليه مُطاع من الملائكة يعني ، (ثَمَّ أمين) يعني مهما ابتعد فهو أمين ، تمام؟ ، و كذلك (مطاع ثَمَّ أمين) أي أنه مُطاع و رضع من ثدي إيه؟ الأمانة ، ثَمّ : صوت حركة مص الثدي من الطفل للأم ، ثَمّ ، هذا تفسير آخر ، طيب ، نرجع تاني هنا (و أزلفنا ثَمَّ الآخرين) .
___

{وَأَنجَيْنَا مُوسَى وَمَن مَّعَهُ أَجْمَعِينَ} :

(و أنجينا موسى و من معه أجمعين) موسى و اللي معه كلهم ، ربنا نجاهم .
___

{ثُمَّ أَغْرَقْنَا الآخَرِينَ} :

(ثم أغرقنا الآخرين) لما الجنود نزلوا بأمر فرعون ، و فرعون بيشاهد كده من بعيد ، أول ما اكتمل نزول الجنود في الممر ده ، ربنا أطبق البحر عليهم فغرقوا .
___

{إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ} :

(إن في ذلك لآية) آية على هلاك المفترين دول/هؤلاء ، اللي مش عاوزين يسيبوا/يتركوا حتى بني إسرائيل يمشوا في حالهم ، خلاص مشيوا ، سابوكم/تركوكم في حالكم ، جاريين وراهم/تلحقوهم ليه؟ تفتروا ليه؟؟؟ ، هنا بقى بلغ الظلم مداه ، بلغ الظلم مداه ، إنتم كنتم مستعبدينهم و خلاص ، ريحوكم/أراحوكم منهم ، ريحوكم و مشيوا ، رايحين وراهم تبطشوا بهم ليه؟؟؟ دي ناس عاوزة تروح تبدأ حياة جديدة في مكان جديد ، (إن في ذلك لآية و ما كان أكثرهم مؤمنين) خلي بالك ، ربنا بيقول عن بني إسرائيل اللي كانوا مع موسى وقتها ماكنوش/لم يكونوا كلهم مؤمنين ، بل أكثرهم ماكنوش/لم يكونوا مؤمنين ، لكن خرجوا من باب إيه؟ الرابطة العشائرية و الرابطة إيه؟ القبلية ، و قرابة الدم فقط ، كثير منهم كان ماشي كده ، اللي هو حَمِيّة يعني مع موسى ، و كمان عشان يخلص من العبودية في مصر ، (إن في ذلك لآية و ما كان أكثرهم مؤمنين) .
___

{وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ} :

(و إن ربك لهو العزيز الرحيم) الله سبحانه و تعالى أصل العزة و أصل الرحمة للمؤمنين ، تمام؟ ، طيب ، ربنا قال : (قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلا دُعَاؤُكُمْ)[سورة الفرقان] صح؟ ، يعني إيه (ما يعبأ)؟ يعني لا يبالي ، يعني ممكن ربنا يكون في حالة لا مبالة ، ضد مين؟ المعرضين و الغافلين عنه ، إلا الداعين الذين يدعون الله عز و جل و يتوجهون له بالدعاء ، هنا ربنا بيهتم إيه؟ بهم و يصرف وجهه إتجاههم ، تمام؟ ، حد عنده أي سؤال تاني؟؟ .

○ و أثناء تصحيح نبي الله الحبيب يوسف الثاني ﷺ لتلاوتنا ، قال لنا :

  - خلي بالك ، مروان هنا لما قال : (فأوحينا إلى موسى أن اضرب بعصاك الحجر) تذكرت إيه؟ خروج عيون ماء خارج الأرض الصخرية بوحي من الله عز و جل ، فقال لموسى (أن اضرب بعصاك الحجر) يعني إيه؟ امشي بالعصاية بتاعتك المنطقة الحجرية ، بعيد عن المنطقة الحجرية ، و إنزل في الوادي حيث تتجمع مسارات و مجاري المياه المعدنية ، هنا بقى؟ (فأوحينا إلى موسى أن اضرب بعصاك البحر) يعني موسى أول ما وصل على الشط وجد اللسان ، ف ده معنى آخر ، فربنا قال له إيه؟ (اضرب بعصاك البحر) لأن اللسان جزء من البحر ، يعني امشي بقى في اللسان ده يالله/هيا ، مش معناه ، ممكن المعنى ، مش معناه إن هو خبط/ضرب كده البحر فانفلق مرة واحدة ، لأ ، ممكن ده معنى من المعاني ، (فانفلق فكان كل فِرْقٍ كالطود العظيم) و هو بيمشي في اللسان ده بدأ إيه؟ يوسع اللسان ، فانفلق بالتدريج ، (فكان كل فرق كالطود العظيم) ، و بعد كده إيه؟ ربنا وَقَّت وقت للسان ده و أطبقه على جنود فرعون .
  - ربنا بيقول : (فألقي السحرة ساجدين) أُلقي : فعل مبني للمجهول ، السحرة ساجدين ، يعني حاجة/شيء ألقت السحرة ، جعلتهم إيه؟ يسجدون ، إيه هي؟ حاجة خفية؟ الإيمان و اليقين ، لذلك قال تعالى : (فألقي السحرة ساجدين) ، ماقلش/لم يقل : فألقى السحرة بأنفسهم سجوداً ، فقال : (فألقي السحرة ساجدين) فعل مبني للمجهول : فألقي ، و الفاء للسرعة ، إيه اللي ألقاهم؟ الشيء الخفي المجهول اللي ألقاهم ساجدين؟؟ الإيمان و اليقين ، صح كده؟ ، طيب ، ربنا قال : (فأتبعوهم مشرقين) ، ليه ماقلش/لم يقل : فتَتَبعوهم مشرقين أو فتَبِعُوهم مشرقين؟؟ إيه (فأتبعوهم)؟؟ سهلة ، أي تقصوا أثرهم و بحثوا عنهم حتى وصلوا إليهم ، فأتبعوهم ، أتبعوهم ، أتبعوهم ، مش فتَبِعُوهم ، تَبِعُوهم : هم شايفينهم بيجروا وراهم ، تَبِعَهم ، فتتَبَّعهم ، فأتبعوه يعني تقص أثره قبل أن يصل إليه و هذا ما حصل ، يالله/هيا يا أسماء((لتقرأ الوجه المبارك)) .
  - حد يعرف يقول (شرذمة) من خلال أصوات الكلمات؟ معناها إيه؟ سهلة ، تحليل جزئي ، آآه/نعم ، شر و ذم ، أحسنتِ يا رفيدة ، شرذمة : شر و ذم ، يعني مجموعة فيها شر و ذم ، أي إيه؟ متهمة و مهانة ، تمام؟ ده معنى شرذمة ، تمام كده؟ .
  - من معاني (فأتبعوهم مشرقين) أيضاً أي أنهم ساروا خلفهم شرقاً ، لأن البحر الأحمر ، و صحراء سيناء كانت شرقاً و لا زالت ، صح؟ ، (فأتبعوهم مشرقين) أي إيه؟ تبعوهم شرقاً و كذلك مع شروق الشمس ، تمام؟ ، يالله/هيا يا ماما((لتقرأ أم المؤمنين الأولى الوجه المبارك)) .
__

و اختتم نبي الله الجلسة المباركة بقوله المبارك :

هذا و صلِّ اللَّهم و سلم على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم ، سبحانك اللهم و بحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك و أتوب إليك .

___

و الحمد لله رب العالمين . و صلِّ يا ربي و سلم على أنبياءك الكرام محمد و أحمد و يوسف بن المسيح صلوات تلو صلوات طيبات مباركات ، و على أنبياء عهد محمد الآتين في مستقبل قرون السنين أجمعين . آمين .🌿💙

 

=========================

 




 =========================

 

حازم مصطفى :
 
قواعد الصرف والنحو متغيرة (2017/8/5). ========================= بدأ سيدنا يوسف بن المسيح ﷺ بقوله : الحمد لله وحده والصلاة والسلام على محمد ومن تبعه من أنبياء عهده وبعد : لدينا اليوم الوجه التاسع من اوجه سورة آل عمران ، ونبدأ مع أحكام التلاوة ، سمّعي يا رفيدة . ثم قام أبناء سيدنا يوسف بن المسيح بتسميع أحكام المد وأحكام اللام : المد وأقسامه : المد : وهو إطالة الصوت بأحد حروف المد وهي ( واو وألف وياء) وهي إطالة الصوت عند النطق بحرف ( واو وألف وياء) ، إذا كان متحرك بحركة تناسبه . أقسام المد : مد طبيعي أصلي للحروف وهو (واو وألف وياء) ويمدّ بمقدار حركتين . أحكام اللام : ☆لام الإسم : - اللام الشمسية :تُكتب ولا تُنطق وتدغم مثل " الشمس" . - اللام القمرية : تُكتب وتنطق فلا تدغم مثل " القمر" . - لام لفظ الجلالة " الله " ولها حُكمان : ▪︎التفخيم : إذا جاء بعدها حرف غير مكسور فتفخم مثل " عَلِمَ الله " . ▪︎ترقق: إذا كان ما قبلها حرف مكسور ترقق مثل " سبيل الله " . ☆لام الفعل : وهو إظهار جميع حروف الهجاء ماعدا اللام والراء مثل " قل حسبي الله " ، فإن جاء حرف (اللام والراء) فتدغم مثل " قل ربي " ، " اجعل لي " . ☆لام الأمر : هي لام ساكنة تقصده صفته الأمر فيجب إظهارها مثل " وليستعفف " . ((سيدنا يوسف بن المسيح ﷺ : تمام ، وهي تنصب ايه ؟ الفعل المضارع صح؟ تمام )) ☆لام الحرف : في " هل , وبل " وتدغم لام " هل " إذا أتى بعدها حرف اللام مثل " هل لك " ، فتدغم لام " بل " إذا أتى بعدها حروف (لام و راء )مثل " بل ربكم " ، " بل لاتخافون " . ______ ثم قال سيدنا يوسف بن المسيح ﷺ : طيب دالوقتي انا هقول فائدة سريعة جدا ، فائدة نحوية صرفية قبل ما نبدأ في قراءة إيه ؟ الوجه ، ايه هي بقى ؟ تعريف قواعد النحو أو أصل قواعد النحو والصرف ، قواعد اللغة العربية اللي احنا نعرب بيها إيه ؟ آيات القرآن الكريم ، عاوز أقول لكم معلومة ، أن القرآن الكريم أصلا أصلا مش كل آياته بإيه ؟ بتلتزم بالقواعد النحوية ديت اللي وضعها النحويون ، مثل أبي الأسود الدوئلي وغيره ، تمام ؟ لأن هم النحويين الأوائل ، لأن القواعد دي مش ثابتة ، قواعد النحو والصرف إيه ؟ ليست ثابتة ، والدليل أن القرآن الكريم لم يلتزم في كل الآيات ، أو في كل قراءته بتلك إيه ؟ القواعد ، ومن ذلك ، ومن ذلك لما أنا كنت بقول لكم إيه ؟ الفعل الأمر مثلا ايه ؟ اعلموا آخره إيه ؟ صحيح (إعلم )وكنت بقول لكم إيه ؟ أن آخره مبني على السكون المقدرة لدخول واو الجماعة ، و واو الجماعة ليس لها محل من إيه ؟ ( رفيدة : الإعراب ) ، حلو أوي . في بقى نحويين بيقولوا لاء ، أصل الفعل ده " إعملون " ، بس ده مش سائغ إيه إعملون دي ؟! ، لكن اه "يعملون" ده سائغ "يعملوا" سائغ ، سائغ يعني مستساغ في اللغة ، تمام ؟ هكذا النحو والصرف هي إيه ؟ لغات وصيغ تستساغ ، تمام ؟ والقرآن الكريم بنى هذه القواعد ، قواعد أنه لا يلتزم بقواعد النحو والصرف في كثير من الأحيان ، أو في أحيان كثيرة ، تمام ؟ النحويين بيقولوا ايه ؟ اللي هم أهل اللغة ، اتفقوا على بعض القواعد اللي احنا ممكن ما نبقاش ملزمين بها ، بنص القرآن الكريم ، تمام ؟ قالوا "اعملوا" ده أصلها " اعملون"، لما تجي تبنيها احذف النون ، يبقى "اعملوا" ، ده اللي إيه ؟ اتفق عليه النحويين وممكن يجي لك في الامتحان في المدرسة ، فتكتبه كده ، لكن الصحيح ، تمام ؟ هو اللي انا بقول كده ، اللي انا بقول عليه ده ، أصل الفعل الأمر ده مبني على السكون مادام آخره صحيح ، إذا كان آخره حرف علة ، يُحذف حرف العلة ، بس كده ، والفعل الماضي دايما مبني على الفتح ، مافهوش حذف إيه ؟ نون برضو لأنو هو ساعات بيقولوا كده الكلام ده ، فعل المضارع الحاجة الوحيدة اللي فيها حذف النون في حالة الجزم ، تمام ؟ ماشي ؟ فهمتو الحتة دي ؟ وعلى ذلك فَقِس ، وعلى ذلك إيه ؟ فَقِس ، فقيس يعني ، يعني كلامي ده قيس عليه كلام تاني كتيير . النحو ده والصرف ، دي قواعد البشر حطوها ، ممكن أنها تختلف وممكن يبقى فيها اختلافات ، تمام ؟ القرآن الكريم نفسه لم يلتزم بكثير من هذه القواعد ، التي وضعها النحوييون ، ماشي حبايبي ؟ طيب . ______ ثم قرأ سيدنا يوسف بن المسيح ﷺ الوجه التاسع من آل عمران ثم قال نبي الله الحبيب : حد عندو سؤال في الوجه ؟ أرسلان : يعني إيه أولئك لا خلاق ؟ (( " خلاق " خلاق دي كانت مقالة كتبتها ، أثبتت فيها بأمر الله عزوجل إن كلمة خلاق تعني معان كثيرة ، أي ، أي أن هؤلاء الكافرين ليس لهم في اليوم الآخر تمام ؟ أخلاق ، ليس لهم أخلاق ، وليس لهم ملابس يرتدونها في جهنم ، تمام ؟ وليس لهم أعمال تخلق لهم نعيما في الجنة ، إذن كلمة خلاق اشتُقَتْ منها ثلاثة أشياء ، ليس لهم أخلاق يوم القيامة، أي ليس لهم كرامة ، وليس لهم خلقات أي ملابس يرتدونها في جهنم ، وليس لهم مخلوقات من نعيم خلقوها باعمالهم في الجنة ، طيب ______ { یَـٰۤأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ لِمَ تَلۡبِسُونَ ٱلۡحَقَّ بِٱلۡبَـٰطِلِ وَتَكۡتُمُونَ ٱلۡحَقَّ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ ) يعني أهل الكتاب إيه ؟ بيقلبوا الباطل حق والحق باطل ، اللي هم النصارى ، اللي هم أمة الدجال ، خلاص ؟ طيب . ______ { وَقَالَت طَّاۤىِٕفَةࣱ مِّنۡ أَهۡلِ ٱلۡكِتَـٰبِ ءَامِنُوا۟ بِٱلَّذِیۤ أُنزِلَ عَلَى ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ } اللي هم المسلمين يعني { وَجۡهَ ٱلنَّهَارِ وَٱكۡفُرُوۤا۟ ءَاخِرَهُۥ لَعَلَّهُمۡ یَرۡجِعُونَ } يعني نخش/ندخل في الاسلام كده وكده ، عشان ايه ؟ نرد المؤمنين دول/هؤلاء عن دينهم ، نشككهم في الإسلام، فيرجعوا ، دي من خطط الدجال المجرم ، تمام ؟ اللي بيشكك المسلمين في دينهم ، شوفت بقى القرآن بيتكلم ازاي ؟ طيب. ______ { وَلَا تُؤۡمِنُوۤا۟ إِلَّا لِمَن تَبِعَ دِینَكُمۡ } طبعا ، عقيدة الولاء والبراء ، بس ده مش معناه ان احنا إيه ؟ نعامل أصحاب الأديان الثانية بسوء أو بغلظة ، لاء ، ادفع بالتي هي احسن ، تمام ؟ فذكر إنما أنت مذكر لست عليهم بمسيطر ، تمام ؟ ولكن نكره عقيدتهم ، ولا نكرههم كأشخاص ، دي عقيدة الولاء والبراء الصحيحة { وَلَا تُؤۡمِنُوۤا۟ إِلَّا لِمَن تَبِعَ دِینَكُمۡ قُلۡ إِنَّ ٱلۡهُدَىٰ هُدَى ٱللَّهِ أَن یُؤۡتَىٰۤ أَحَدࣱ مِّثۡلَ مَاۤ أُوتِیتُمۡ أَوۡ یُحَاۤجُّوكُمۡ عِندَ رَبِّكُمۡۗ } يعني الهدى هو ده الاسلام ، مافيش غيره { قُلۡ إِنَّ ٱلۡفَضۡلَ بِیَدِ ٱللَّهِ یُؤۡتِیهِ مَن یَشَاۤءُۗ وَٱللَّهُ وَ ٰ⁠سِعٌ عَلِیمࣱ * یَخۡتَصُّ بِرَحۡمَتِهِۦ مَن یَشَاۤءُۗ وَٱللَّهُ ذُو ٱلۡفَضۡلِ ٱلۡعَظِیمِ } . ______ { ۞ وَمِنۡ أَهۡلِ ٱلۡكِتَـٰبِ مَنۡ إِن تَأۡمَنۡهُ بِقِنطَارࣲ یُؤَدِّهِۦۤ إِلَیۡكَ } ارسلان : يعني ايه قنطار ؟ (( قنطار اللي هو إيه ؟ حاجة كبيرة ، يعني إيه ؟ شوال كبير أوي أوي أوي أوي من بضاعة مثلا ، لو أنت اديتو / أعطيته البضاعة دي هيردها لك عشان رجل أمين ، من أهل الكتاب فيهم ناس أمناء ، وفي ناس برضو على العكس ، ناس مش أمناء ، لو اخذوا من المسلمين أو من العرب أموال ما يردهاش ليهم ، ما يردوهاش/لايردوها للناس دي ، ليه بقى ؟ عشان هم بيقولوا ، بيدعوا كذبا على الله ، أن ربنا قال لهم أموال الأميين دول حلال ليكم ، أهو بصّوا ؟ بيقول إيه ؟ { وَمِنۡ أَهۡلِ ٱلۡكِتَـٰبِ مَنۡ إِن تَأۡمَنۡهُ بِقِنطَارࣲ یُؤَدِّهِۦۤ إِلَیۡكَ وَمِنۡهُم مَّنۡ إِن تَأۡمَنۡهُ بِدِینَارࣲ } أهو دينار بس . { لَّا یُؤَدِّهِۦۤ إِلَیۡكَ إِلَّا مَا دُمۡتَ عَلَیۡهِ قَاۤىِٕمࣰاۗ } يعني لازم تفضل تلحّ عليه عشان يرجعلك الأمانة بتاعتك، عبال ما يردهالك ، نتيجة أنو خائن ، بيستحّل إيه ؟ أموالك ، النصارى في دينهم كمان بيستحّلوا إيه ؟ أموالنا بنص الكتاب الكريم . { ذَ ٰ⁠لِكَ بِأَنَّهُمۡ قَالُوا۟ لَیۡسَ عَلَیۡنَا فِی ٱلۡأُمِّیِّـۧنَ سَبِیلࣱ } يعني ما علناش إثم لو أخذنا أموال الأميين ، الأميين اللي هم مين ؟ العرب إيه ؟ الذين أسلموا ، تمام ؟ لأن ما كانش/لم يكن عندهم كتاب { وَیَقُولُونَ عَلَى ٱللَّهِ ٱلۡكَذِبَ } يكذبوا على ربنا في قولهم ده { وَهُمۡ یَعۡلَمُونَ }. ______ { بَلَىٰۚ مَنۡ أَوۡفَىٰ بِعَهۡدِهِۦ وَٱتَّقَىٰ فَإِنَّ ٱللَّهَ یُحِبُّ ٱلۡمُتَّقِینَ } طبعا هنا ربنا إيه ؟ بيمدح الايه ؟ الوفاء بالعهد ، والتقوى ، تمام . ______ { إِنَّ ٱلَّذِینَ یَشۡتَرُونَ بِعَهۡدِ ٱللَّهِ وَأَیۡمَـٰنِهِمۡ ثَمَنࣰا قَلِیلًا أُو۟لَـٰۤىِٕكَ لَا خَلَـٰقَ لَهُمۡ فِی ٱلۡـَٔاخِرَةِ } يعني اللي هم بيكذبوا على ربنا وبيحرفوا الكتاب ، وبيحرفوا تعاليم الله عزوجل ، وبيحلوا الحرام ، ويحرموا الحلال ، كما فعل المشايخ والرهبان والاحبار ، تمام ؟ اللي يعمل كدا ويتبعهم ، بعد ما هم عملوا كدا يبقى دي عبادة ليهم ، كدا اتخذهم أرباب من دون الله عزوجل ، وتلك عبادتهم ، تمام ؟ كما ورد في حديث النبي صلى الله عليه وسلم { وَلَا یُكَلِّمُهُمُ ٱللَّهُ وَلَا یَنظُرُ إِلَیۡهِمۡ یَوۡمَ ٱلۡقِیَـٰمَةِ وَلَا یُزَكِّیهِمۡ وَلَهُمۡ عَذَابٌ أَلِیمࣱ } . والحمد لله رب العالمين ، اغلق الفيديو يا ارسلان . رابط الفيديو: https://youtu.be/K6JdiA5Lp9g


============================================

 

  • د.محمدربيع طنطاوي-
    قال رسول الله صلى الله عليه و سلّم ( لا تقومُ السَّاعةُ حتَّى يكثُرَ الهَرجُ وحتَّى تعودَ أرضُ العرَبِ مُروجًا وأنهارًا. ) انظروا لجفاف اوروبا و انظروا لسيول الجزيرة العربية , صدق رسول الله


    Youssef Hala Mounir
    د.محمدربيع طنطاوي- نعم سيدي لقد تسبب انخفاض هطول الأمطار وارتفاع درجه الحرارة هنا في أوروبا انخفاض مستوى عدد من الأنهار، ووجدوا العلماء عدد من الأحجار في عدد من الأنهار تحديدا في مناطق التشيك والمناطق القريبه من ألمانيا وهي أحجار تسمى " بحجارة الجوع " وهذه الأحجار لا يمكن رؤيتها إلا عندما تكون مستويات المياه منخفضه للغايه، وهي عبارة عن صخور نقشت عليها رسائل للأجيال القادمه، بحيث نقشت على أحد الصخور كتابة تقول " الشخص الذي رآني ذات مرة بكى ومن يراني الآن سيبكي " ، ونقش آخر " إذا رأيت هذا الحجر مرة أخرى فسوف تبكي ، هكذا كانت المياه ضحله في عام 1417 " ، وفي نقش آخر يقول " ستزدهر الحياه مرة أخرى بمجرد اختفاء هذا الحجر " وهذه الرسائل تركها الناس في العصور السابقه كتذكار بالصعوبات التي واجهوها خلال فترات الجفاف السابقه عليها تواريخ الجفاف الشديد، يعني العالم اليوم يستفيق على ظهور حجر الجوع والتي تنذر بأن هناك أزمة غير مسبوقة ستشهدها أوروبا في السنوات المقبلة
     
    ======================================================
     
     
    آسيا أحمد :
    آية الميثاق الأولى
    ~~~~~~~~~~~~
    بدأ سيدنا يوسف بن المسيح ﷺ بقوله : الحمد لله وحده والصلاة والسلام على محمد ومن تبعه من أنبياء عهده وبعد :
    لدينا اليوم الوجه العاشر من أوجه سورة آل عمران، ونبدأ بأحكام التلاوة ، إقرئي يا رفيده .
    رفيدة :
    ☆مد فرعي بسبب الهمزة:
    ▪︎ المتصل: إذا أتى بعد حرف المد همزة وجب المد بمقدار أربع لخمس حركات مثل أولئك(( أربع إلى خمس )) أربع إلى خمس حركات مثل "أُوْلَٰٓئِكَ" ، "يشآء"
    ▪︎المنفصل : إذا كان آخر الكلمة حرف مد و أول كلمة الثانية همز جاز أن يمد حرف المد بمقدار أربع إلى خمس حركات مثل "اعلموا أن".
    مروان :
    ☆مد فرعي بسبب الهمزة
    ▪︎المتصل : إذا جاء بعد حرف المد همز ويكون في كلمة واحدة ويمدّ بمقدار أربع إلى خمس حركات ومن امثلته: "أُوْلَٰٓئِكَ" ، "يشآء"
    ▪︎المنفصل : إذا كان آخر الكلمة حرف مد وأول الكلمة الثانية همز جاز أن يمد حرف بمقدار أربع إلى خمس حركات ومن امثلته "واعلموا أن"
    ارسلان :
    ☆مد فرعي بسبب الهمزة
    ▪︎ المتصل إذا جاء بعدها حرف المد همز فوجب المد بمقدار أربع إلى خمس حركات مثل "أُوْلَٰٓئِكَ" ، "يشآء"
    ▪︎المنفصل : إذا جاء آخر الكلمة حرف مد وأول الكلمة الثانية همزة جاز أن يمد بأربع إلى خمس حركات مثل "و اعلموا أن"
    ثم قرأ سيدنا يوسف ابن المسيح الموعود ﷺ الوجه العاشر من سورة آل عمران ثم قال عليه الصلاة والسلام : فيه أي حد عنده سؤال في الوجه ؟
    مروان : : { وَإِذْ أَخَذَ ٱللَّهُ مِيثَٰقَ ٱلنَّبِيِّۦنَ}
    سيدنا يوسف ابن المسيح الموعود ﷺ: أحسنت ، الآية دي ، الآية ديت اسمها آية الميثاق، فقد تكررت إيه؟ مرتان في القرآن الكريم ، تمام ؟ أو تكررت مرتين في القرآن الكريم ، إحدى هاتين المرتين إيه؟ من سورة آل عمران ، وهو آية أخد الميثاق من النبيين ، يعني أي نبي يرسله الله سبحانه وتعالى يأخذ منه ميثاق أي عهد ، الميثاق هو العهد ، على أن يصدق بالأنبياء الذين أتوا من قبله ، وأن يصدق بالأنبياء الذين سياتون من بعده ، وهي آية الميثاق ، تمام ؟ وقد أخذ الله الميثاق من جميع الأنبياء ومن سيدنا محمد أن يصدق ويؤمن بالأنبياء الذين أتوا من قبله ، وكذلك يصدق بالأنبياء الذي سيأتون من بعده ، تابعين له غير مستقلين عنه إلى يوم القيامة ، تمام ؟ ودي أحد أدلة صدق كلام المهدي عليه السلام ، آية ميثاق النبيين ، تمام ؟ السؤال الثاني يا أرسلان.
    أرسلان : طوعا وكرها؟ سيدنا يوسفﷺ: طوعا وكرها يعني إيه ؟ بختياروا أو غصبا عنو أو إيه؟ بعدم اختيارو ، طوعا وكرها يعني إيه ؟ برغبتو وكرها بغير رغبتو.
    رفيدة : طيب {وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا يَلْوُۥنَ أَلْسِنَتَهُم } .
    سيدنا يوسف ابن المسيح الموعود ﷺ : يلوون ألسنتهم بالكتاب ، يعني يلووا أعناق النصوص يعني إيه يلووا أعناق النصوص؟ يعني ربنا بيكون قايل/ قائل الآية دي أو منزلها على النبي ، في القرآن طبعا أو في التوراة أو كذا ، ويأتي الأحبار والرهبان والمشايخ و يغيّروا معنى الآية ، ليوافق اهواءهم المريضة تمام ؟ هو ده ليّ أعناق الآيات أو الأحاديث أو أقوال الأنبياء، تمام ؟ وإن منهم اللي دي طبعا من صفات بنو اسرائيل، القرآن دايما أهو على طول الخط بيحذرنا من صفات مين ؟ من صفات بني اسرائيل اللي هم اليهود والنصارى، تمام ؟ فمن ضمن صفاتهم الذميمة دي التي استجلبت غضب الله عز وجل ، أنهم يلّوون أعناق النصوص ، أي أنهم يقولون بغير المعنى الذي أراده الله سبحانه وتعالى ، تمام ؟ { وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا يَلْوُۥنَ أَلْسِنَتَهُم بِٱلْكِتَٰبِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ ٱلْكِتَٰبِ } أي من شريعة الله يعني { وَمَا هُوَ مِنَ ٱلْكِتَٰبِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِندِ ٱللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِندِ ٱللَّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى ٱللَّهِ ٱلْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ} تمام ، الآية الثانية {مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ ٱللَّهُ ٱلْكِتَٰبَ وَٱلْحُكْمَ وَٱلنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَادًا لِّى مِن دُونِ ٱللَّهِ} الآية دي هنا بتتكلم عن مين ؟ عن النصارى ، الذين عبدوا النبي عيسى تمام ؟ ربنا بيقول هنا مافيش بشر ربنا يبعثو نبي ويروح يقول لقومه إيه؟ أن اعبدوني من دون الله ، لا يمكن يحدث ذلك، تمام ؟ ولكن كونوا إيه بقى ؟ ربانيين، يعني إيه ربانيين ؟ يعني متصلين بالله عز وجل، عبادا ربانيين يتخلقون بأخلاق الله عز وجل ، تمام ؟ فالعبد الرباني إذا قال ودعا الله عز وجل يستجيب له الله سبحانه وتعالى ، تمام ؟ فيكون يد الله الذي يبطش بها ، ويكون عين الله التي ينظر بها ، ويكون سمع الله الذي يسمع به ، العبد الرباني كده ، يكون إيه؟ الله سبحانه وتعالى يكون يده ، يد العبد ده ويكون عينه ويكون سمعه ويكون جوارحه تمام ؟ لأنه تخلق بأخلاق الله عز وجل ها هو العبد الرباني هذه هي صفاته، تمام . قلنا آية الميثاق ، طيب حد عنده سؤال ثاني ؟ أغلق الفيديو يا مروان

     
     
    ==============================================
     
    حازم :
    ورايت اليوم ان معي دفتر اشبه بدفاتر الاحصاء وكنت مشرف على ارض مزروعة قمح وكانت تتهيأ للحصاد كان الجو لطيفا وقت العصر قبل المغيب وكنت انتظر إنعام ان تأتي من ناحية القبلة .
    خادم يوسف
    لم تكن هناك مباني في تلك المنطقة كانت ارض تنتهي اخرها الشمس
    خادم يوسف
    حلوة

    لقد أرسلت

    أنعم الله علينا بحصاد خير

     حازم :
    اليوم سمعت بين النوم واليقظة كلماتان ( واخوان لوط )
     
    لقد أرسلت :
    قسم من الله بانبيائه و العارفين الذين يرسلهم في ازمنة الشذوذ
    لقد أرسلت
    هذا الزمان اجتمعت فيه طوام الامم السابقة


    ================================================

     

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق