راية المسيح الموعود

راية المسيح الموعود

الجمعة، 25 يونيو 2021

درس القرآن و تفسير الوجه الخامس من يوسف .

 

درس القرآن و تفسير الوجه الخامس من يوسف .

 :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

أسماء إبراهيم :

 

 شرح لنا سيدي و حبيبي يوسف بن المسيح ﷺ أثناء جلسة التلاوة المباركة من أحكام التلاوة ؛ صفات الحروف , ثم قام بقراءة الوجه الخامس من أوجه سورة يوسف ، و أجاب على أسئلتنا بهذا الوجه ، و أنهى نبي الله الحبيب الجلسة بأن صحح لنا تلاوتنا .

بدأ نبي الله جلسة التلاوة المباركة بقوله :

الحمد لله ، الحمد لله وحده ، الحمد لله وحده  و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد ، لدينا اليوم الوجه الخامس من أوجه سورة يوسف ، و نبدأ بأحكام التلاوة و أحمد :

صفات الحروف :

القلقلة : حروفها مجموعة في (قطب جد) .
الهمس : حروفه مجموعة في (حثه شخص فسكت) .
التفخيم : حروفه مجموعة في (خص ضغط قظ) .
اللام : تفخم و ترقق : إذا كان ما قبلها مفتوح و مضموم تفخم , و إذا كان ما قبلها مكسور ترقق , و كذلك الراء تفخم و ترقرق و ممنوع التكرار .
التفشي : حرفه الشين .
الصفير : حروفه (الصاد , الزين , السين) .
النون و الميم المشدتين تمد بمقدار حركتين .
أنواع الهمزة : همزة وصل , همزة قطع , همزة المد .
الغنة : صوت يخرج من الأنف .

و بعد أحمد قال الأحكام مروان ثم رفيدة ثم أرسلان .
__

○ و ثم طلب سيدي يوسف بن المسيح ﷺ من أحمد أن يقرأ سورة قصيرة من القرآن فقرأ سورة قريش ، و صحح له قراءته .

__

و ثم تابع نبي الله يوسف الثاني ﷺ الجلسة بشرح الوجه لنا فقال :

الوجه ده بدايته إيه بقى ، ربنا بيكشف نفسية زُليخا و إزاي إنها عايزة ترضي غرورها و ترضي نفسيتها ، لما سمعت في شوية نسوان فاضيين ، ماوراهومش إلا اللغو و النميمة و الغيبة في المدينة ، بيجيبوا في سيرتها ، بعد ما خبر تحرشها بيوسف إنتشر في المدينة ، تمام كده ، جميل أوي ، حلو أوي ، فحبت ترضي غرورها و تقول لهم إنتو مش أحسن مني .

{فَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَكْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَيْهِنَّ وَأَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّكَأً وَآتَتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِّنْهُنَّ سِكِّينًا وَقَالَتِ اخْرُجْ عَلَيْهِنَّ فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَقَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَقُلْنَ حَاشَ لِلَّهِ مَا هَذَا بَشَرًا إِنْ هَذَا إِلاَّ مَلَكٌ كَرِيمٌ} :

(فلما سمعت بمكرهن) المكر اللي هو إيه ، الغيبة و النميمة و اللغو ، هو ده ، (أرسلت إليهن) بعتت لهم دعوة ، (و أعتدت لهن متكئاً) دعوة إيه ، تستضيفهم عندها ، مجموعة من النساء دول ، تستضيفهم على الغدا مثلاً ، (و أعتدت لهن متكأً) يعني جلاسات مريحة ، بحيث يكونوا مستريحين و هم قاعدين معها ، (و آتت كل واحدة منهن سكيناً) يعني مثلاً إيه ، بعد الغدا كده جابتلهم فواكهة محتاجة إيه سكينة ، تتقطع بالسكينة ، مثلاً يعني ، (و قالت اخرج عليهن) خلي بالك القرآن ساعات بيديلنا/يُعطينا ألفاظ و جُمل اللي بتخليك إيه ، وجوباً ، يجب أن تتخيل المشهد عشان تشغل دماغك ، يجب أن تفكر و تُعمل عقلك ، عشان تتخيل المشهد و تشغل دماغك ، و في آخر إن شاء الله الوجه هنفهم الكلام ده كويس ، (و قالت أخرج عليهن) يعني إيه ، يلا يا يوسف هات مثلاً الفاكهة مثلاً ، لأنه هو كان إيه؟ عبد ، بيسمع و بيُطيع لسيده أو سيدته ، صح؟ بيخدم في البيت و كده ، زي النبي دانيال -عليه السلام- في العراق ، أيضاً كان عبداً عند ملك بابل ، المهم ، (و آتت كل واحدة منهن سكيناً و قالت اخرج عليهن) آآه  .. (فلما رأينه أكبرنه و قطعن أيديهن) أول ما شافوه إيه ، تلخبطوا كده و ركزوا معه ، هو بقى اللي إحنا كنا بنتكلم عنه؟؟ قاموا جارحين إيديهم أو واحدة منهم أو اتنين ، تلاتة جرحوا إيديهم ، غصباً عنهم يعني ، السكينة كانت حادة ، ماكنوش مركزين أوي مع السكينة و هم بيقطعوا الفاكهة مثلاً ، بس هو ده معنى (و قطعن أيديهن) مش إن هم قطعوها خالص يعني ، جرحوها بس ، (و قلن حاش لله ما هذا بشرا إن هذا إلا ملك كريم) يعني إيه ، ده مش بشر زينا ، ده من وسامته كده ، إحنا نقدر نقول عليه مَلَك ، يعني إيه ، (ملك كريم) يعني إنسان طاهر ، و طبعاً هم عارفين إنه هو تمنع عن زُليخا و مارضاش يمشي معها في السكة الوحشة ، السكة العِوجة دي ، و هم هنا إيه؟ عندهم خَلفية ، و لما تأكدوا و شافوه ، شافوه إن هو فعلاً إنسان بريء ، باين عليه إنه طاهر و نقي و إنسان كويس يعني و مؤدب ، فهم كانت نفسياتهم كده ، فربنا عبر عن نفسية الكلام ده ، بالكلام ده ، يعني ربنا عبر عن نفسيتهم ساعتها في الموقف ده بالكلام اللي ربنا قاله ده ، بس ده مش معناه إنهم قالوا الألفاظ دي بالتحديد يعني باللغة الهيروغليفية القديمة ، فاهمين؟ هو ده أسلوب القرآن بيعربلك المشهد ، بحيث إنت تفهمه بالنفسية اللي كانت ساعتها موجودة ، فهمتوا إزاي؟ يعني كأنه واحد مثلاً بيكتب رواية مثلاً بتصرف ، يكتب مشهد بتصرف ، بحيث يُناسب الزمان اللي يُلقى فيه هذا المشهد و يُناسب المكان اللي يُلقى فيه هذا المشهد ، فهو ده بقى التصرف القرآني ، فهمتوا؟ ، (فلما رأينه أكبرنه و قطعن أيديهن) أكبرنه يعني شافوه إنه حاجة كبيرة يعني ، أحسن مما تخيلوها يعني ، (و قطعن أيديهن) جرحن إيديهن و إنهم كانوا متلخبطين و مش مركزين من الإندهاش يعني ، (و قلنا حاش لله ما هذا بشرا إن هذا إلا ملك كريم) حاش لله يعني إستحالة يكون ده أخطأ مع زليخا أو أنه كان بيتحرش بها ، إستحالة ، حاش لله ، حاش لله يعني ده متحوّش لربنا أو لإله ، يعني ده طاهر ، حاش لله يعني يتبع إله ، (ما هذا بشرا إن هذا إلا ملك كريم) كأنه هو في طهارته ، كأنه ملاك وحي ، أو ملاك بيرسل للبشر ، مش بشر بس .
___

{قَالَتْ فَذَلِكُنَّ الَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيهِ وَلَقَدْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ وَلَئِن لَّمْ يَفْعَلْ مَا آمُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُونًا مِّنَ الصَّاغِرِينَ} :

(قالت فذلكن الذي لمتنني فيه) بترد عليهم و تقول لهم بقى هو ده بقى اللي إنتوا قعدتوا تتكلموا عني فيه ، و تقولوا إيه اللي زليخا عملته ده؟؟ تبص لواحد عبد من عبيدها ، إخص عليها ، إيه الدناءة اللي هي فيها دي ، هو ده الكلام اللي كانوا بيقولوه عنها ، (قالت فذلكن الذي لمتنني فيه) هو ده اللي كنتوا بتتكلموا عني فيه و بتلوموني يعني إني عملت حاجة زي كده ، (و لقد راودته عن نفسه فاستعصم) لفِّت عليه لكنه استعصم ، بذل جهده في الإعتصام ، (و لئن لم يفعل ما آمره ليسجنن و ليكونا من الصاغرين) ده دليل إنها كانت إيه ، بتحاول تاني و كانت قبل كده بتحاول برضو تاني ، تاني إنها تلفت إنتباهه عشان توقعه في العلاقة المحرمة و الآثمة ، (و لئن لم يفعل) شفت هنا إيه ، جرأة ، جريئة و إنسانة وقحة ، (و لئن لم يفعل ليسجنن) هسجنه ، (أو ليكونا من الصاغرين) يعني هذله بالسجن ، هضغط عليه أكثر يعني .
___

{قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَإِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ} :

فهو طبعاً إيه ، شوف يوسف سامع الكلام ، يعني شايف البجاحة و الوقاحة بتاعت زليخا و كلامها مع النسوان ، هو سامع و فاهم هم بيقولوا إيه ، (قال رب السجن أحب إلي مما يدعونني إليه) يعني حتى و لو هي هتسجني ، ده أحب إليَّ من أنا أقع في الخطيئة معها أو معهن ، (و إلا تصرف عني كيدهن أصب إليهن وأكن من الجاهلين) يا ربي لو ما صرفتش كيد النسوان دي عني ، ممكن أضعف و أكن من الجاهلين يعني الغافلين بقى ساعتها ، لأن الإنسان لما بيذنب يكون في غفلة ، تمام كده ، ماشي .
___

{فَاسْتَجَابَ لَهُ رَبُّهُ فَصَرَفَ عَنْهُ كَيْدَهُنَّ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ} :

ربنا قال إيه بقى (فاستجاب له ربه فصرف عنه كيدهن إنه هو السميع العليم) يعني في القدر المُبرم ، ربنا صرف كيد النسوان دي عنه ، (إنه هو السميع العليم) يعني ربنا قال هصرف كيدهن عنك لأنني أنا سميع عليم ، يعني إيه؟ أدري بما يحدث ، و عليم أي أنا مصدر الوحي و العلم .
____

{ثُمَّ بَدَا لَهُم مِّن بَعْدِ مَا رَأَوُاْ الآيَاتِ لَيَسْجُنُنَّهُ حَتَّى حِينٍ} :

فربنا إستجاب إزاي أو دبر القصة دي إزاي؟ (ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الآيات ليسجننه حتى حين) قضاء مصر ساعتها كان إيه ، كان ظالم أهو ، لأنه لو قضاء مصر عادل ساعتها ، مكنش حكم على يوسف بالسجن لأن الحَكَم ساعتها قال إنه هو صادق و المرأة هي الكاذبة ، لكن عشان الفضيحة بدأت تبان/تظهر قالوا لا , إحنا نسجنه بحيث الناس تفتكر إنه هو غلطان أو متحرش فعلاً ، فنسجنه لغاية ما الموضوع ينام ، طبعاً يوسف هنا غلط ، أخطأ ، أخطأ يعني إيه؟ لم يُحسن الدعاء كما قال الرسول ﷺ ، المفروض إيه ، كان يوسف يقول إيه : يا رب اصرف عني كيدهن ، مش يقول إيه : السجن أحب إلي ، و حد يتمنى الشر أو الضرر ، لا ، كان قال يا رب اصرف عني كيدهن بس ، مكنش دعى بكمان إيه موضوع السجن ده ، لكن هو إيه ، نتيجة الدعاء و نتيجة إن ربنا كتب ده في القدر المُبرم فدخل السجن بعدها ، (ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الآيات ليسجننه حتى حين) يعني إيه ، نسجنه بشكل مؤقت بحيث ما الموضوع ينام و الفضيحة تنام ، لأن هي إيه ، زليخا و زوجها كانوا من الناس المتنفذين في الدولة ، عندهم سلطان ، من باشوات مصر وقت الفراعنة يعني ، طبعاً مكنش إسمهم الباشوات ، كانوا طبقة النبلاء يعني ، و القرآن عبر عنه بلفظ العزيز ، ماشي؟ ، طيب ، (ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الآيات ليسجننه حتى حين) الآيات اللي هي دلائل صدق يوسف طبعاً ، هي دي معناها الآيات .
____

{وَدَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيَانَ قَالَ أَحَدُهُمَا إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْرًا وَقَالَ الآخَرُ إِنِّي أَرَانِي أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِي خُبْزًا تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ نَبِّئْنَا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ} :

(و دخل معه السجن فتيان) دخل السجن مع يوسف -عليه السلام- فتيان ، إتنين ، (قال أحدهما إني آراني أعصر خمراً و قال الآخر إني أراني أحمل فوق رأسي خبزاً تأكل الطير منه نبئنا بتأويله إنا نراك من المحسنين) يعني واحد قال : أنا شايف إن أنا بعصر كده إيه عنب و بجهزه خمر ، و بعدين قال الآخر لا أنا شايل فوق راسي قفص عيش/خبز و في طيور بتاكل منه ، و بعد كده راحوا ، لجأوا ليوسف لأنهم كانوا عارفين يوسف (إنا نراك من المحسنين) يعني نبئنا بتأويله ، خلي بالك بقى ، عشان تعرف بين دعوة النبي و إزاي بيتكلم و بيدعو الله عز و جل و بيكون جماعة المؤمنين ، و بين أي واحد تاني من المشايخ أو الأحبار اللي هم بيفسدوا في دين الله عز و جل ، النبي دايماً بيدعو إلى إيه ، التَفكر و إعمال العقل و إيه تاني؟ و يدعو إلى الإستخارة ، لأن الإستخارة دي منهج حياة ، الإستخارة دي فلسفة حياة ، قلما ينتبه إليها البشر ، الإستخارة ، يستخير ، فهنا لما قابلوا يوسف في السجن و كان يدعوهم للإيمان فهمهم/قام بتفهِيمهم يعني إيه إلاستخارة ، و يعني إيه إنهم يسألوا الإله الحق ، الإستخارة دي بتخلي الإنسان هادئ النفس ، مطمئن بعد أن يكون متشكك ، فيصل إلى اليقين بالسؤال ، بسؤال الله عز و جل ، و لأن الوحي و الرؤا أصلاً هي عبارة عن إيه؟ هي عبارة عن رموز و تأويلات ، الرمز و التأويل هو عبارة عن إيه؟ تفكير عميق ، يعني عبارة عن إيه؟ فلسفة ، تفكير عميق ، ماشي ، تشكك و بعد كده إيه؟ بعد كده يقين نتيجة الإجابة ، اللي جت/أتت بالإستخارة ، و الإستخارة قلنا هي فلسفة حياة ، جميل أوي ، فهو هنا إيه ، يوسف طلب منهم ، بأنهم يستخيروا ربنا في أمر سجنهم ده ، هم طبعاً اتسجنوا ليه؟ أكيد في حادثة حصلت و اتمسكوا بسببها ، يعني مثلاً كانت في محاولة إغتيال ملك مصر ، مثلاً يعني ، لأن ده ساقي الملك و التاني الخباز ، المسؤول عن الطعام و الخبز ، فاتاخدوا بالشُبهة مثلاً ، فاتمسكوا بالشُبهة ، إنهم كانوا ضمن مؤامرة مثلاً ، كانوا ضمن مؤامرة على ملك مصر ساعتها ، فكان دول الإتنين اتمسكوا ، كان يمكن يكونوا الحلقة الأضعف ، فاتمسكوا عشان يتم التحقيق معهم ، واحد كان ساقي الملك و التاني كان الخباز ، خباز القصر ، فهم لما دخلوا السجن كانوا في كرب ، و الكرب خلاهم يفكروا و يلجأوا للإله الحق بمساعدة يوسف -عليه السلام- ، فيعني إيه ، استخاروا الله الحق في شأنهم ، في الحكاية بتاعتهم يعني ، هم دلوقتي في السجن ، إيه اللي هيحصل في المستقبل؟؟ أو إحنا موقفنا إيه من الإعراب في السجن ده؟؟ كل دي عملية إيه ، عملية الإستخارة ، سؤال يعني ، بيسألوا الإله الحق ، طبعاً بوصية من يوسف ، فلما سألوا الإله الحق ، ربنا إدالهم/أعطاهم رؤيا ، كل واحد شاف رؤيا ، الرؤيا دي عبارة عن رموز ، مين هيأولها و يفسرها؟ يوسف ، فالتأويل ده فهم عميق ، و الفهم العميق عبارة عن إيه؟ فلسفة (philosophy ...) التفكير العميق ، التفكير العميق اللي بيتبعه يقين ، يتبعه اليقين .
____

{قَالَ لاَ يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلاَّ نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَن يَأْتِيَكُمَا ذَلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي إِنِّي تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لاَّ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَهُم بِالآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ} :

(قال لا يأتيكما طعام ترزقانه إلا نبأتكما بتأويله قبل أن يأتيكما) في ناس دايماً بتغلط في تفسير الآية دي ، يقولك يوسف كان دايماً في السجن ، قبل ما الأكل ييجي للسجناء بكم ساعة ، يقولهم ده هيجيلكوا كزا ، يجيلكوا سمك مثلاً ، و يوم تاني يقول لا , هيجيلكوا خبز مثلاً و خضار ، و ده مش صحيح ، الكلام واضح ، التفسير ده مش صحيح ، التفسير الصحيح إيه؟ (قال لا يأتيكما طعام ترزقانه إلا نبأتكما بتأويله قبل أن يأتيكما) يعني إنتو مثلاً قلتولي الرؤيا دي بالليل قبل ما ننام مثلاً أو بعد ما صحينا مثلاً من النوم بعد الفجر مثلاً ، فهو بيقولهم إيه قبل ما الأكل ييجي أو قبل ما التعيين ييجي في السجن يعني ، الأكل ، أكل السجناء ييجي ، أكون أنا إن شاء الله عرفت التأويل ، هيكون إستخار ربنا أو تَفَكر في الرؤا , يِكَوِّن رأي ، حاول يفهمها فهم عميق يعني ، عشان يقول لهم التأويل ، هو ده المعنى ، يعني أعطوني مهلة كم ساعة كده أفكر و أسأل ربنا ، فربنا هيُلهمه بالتأويل ، هو ده المعنى ، (ذلكما مما علمني ربي) التأويل ده مما علمني ربي ، و عشان أقول لكم برضو لازم أنا أستخير كمان ، أسأل الإله الحق فهيقولي ، بس هي دي , أسلوب الأنبياء ، أسلوب التفكير العميق ، الأدلة ، الإستخارة ، محدش يخاف من المتشككين ، بالعكس التشكك ده شيء صحي عشان ينبني عليه اليقين بعد كده ، و هو ده منهج الفلاسفة ، و عشان كده دايماً المذهب الوهابي و السعودية كانوا بيحرموا الفلسفة ، يحرموا منهج الفلسفة أو دراسة الفلسفة ، ليه؟ لأن الفلسفة بتشغل الدماغ ، بتخليك عندك تفكير عميق ، هادئ كده ، واثق من نفسك ، مش واثق يعني ، أقصد بتبحث عن الحقيقة ، مش إن إنت مولود في دين كده و متأكد إن ده اليقين ١٠٠% زي ما أبوك و أمك قالوا لك ، خلاص , بتبقى شرس في المعاداة مع الناس ، لا , ماينفعش ، لذلك السعودية أصحاب المذهب الوهابي المجرم ده حرموا الفلسفة ، عشان الفلسفة بتحض على التفكير و بتحض على التشكك و بالتالي يبدأ يسأل و يجاوب , فالوهابيين مش هيقدروا عليهم ، طبعاً الفلاسفة عندهم إيه ، نقطة ضعف إن هم آآه بيسألوا و بيحولوا المسائل لأمور عقلية ، أخذ و رد ، لكن مابيخشوش/ما بيدخلوا لأعظم فلسفة في الحياة اللي هي الإستخارة و دي فلسفة الأنبياء ، تفكير الأنبياء ، أسلوب الأنبياء في التربية ، إيه؟ الإستخارة ، تسأل الإله الحق ، فينساب وحي الله عز و جل عليك بالإجابة ، فينبني بينك و بين الإله ده خط و طريق من النور ، تمام كده ، بس ، لو كل الناس أخذت منهج الأنبياء ده في الإستخارة منهج حياة ، مبقاش في الدنيا كلها أي حروب ، مبقاش في الدنيا كلها أي ضغائن ، لكن للأسف الناس تنسلخ عن مبدأ الأنبياء بالتدريج ، رويداً رويداً ، حتى يبعث الله سبحانه و تعالى النبي التالي ، بس هي دي ، (قال لا يأتيكما طعام ترزقانه إلا نبأتكما بتأويله قبل أن يأتيكما ذلكما مما علمني ربي إني تركت ملة قوم لا يؤمنون بالله و هم بالآخرة هم كافرون) أنا كنت وسط ناس وثنيين لا يؤمنون بإيه؟ بالله الحق ، (و هم بالآخرة هم كافرون) يعني إيه؟ ناس ماديين ، ناس مابيعملوش لليوم الآخر ، يبقى هو هنا إيه؟ كَفَر بالطاغوت ، الذي هو طاغوت الأوثان التي تكون من دون الله عز و جل ، كُفر بالطاغوت ، أول حاجة الإنسان يكفر بالطاغوت ، الشيء الذي يطغى على نور الله عز و جل ، و بعد كده يأمر بالتوحيد اللي هو إيه؟؟ .
____

{وَاتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبَائِي إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ مَا كَانَ لَنَا أَن نُّشْرِكَ بِاللَّهِ مِن شَيْءٍ ذَلِكَ مِن فَضْلِ اللَّهِ عَلَيْنَا وَعَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَشْكُرُونَ} :

و بعد كده يأمر بالتوحيد اللي هو إيه؟؟ (و اتبعت ملة آبائي إبراهيم و إسحاق و يعقوب ما كان لنا أن نشرك بالله من شيء) يعني إحنا هنا مابنشركش بالله عز و جل آلهة أخرى ، إنما هو إله واحد حق ، (ذلك من فضل الله علينا) اللي هو التوحيد ، و هي أعظم الأفضال و أعظم النِعم : التوحيد ، (و على الناس) الناس اللي تؤمن بإلهنا ، (و لكن أكثر الناس لا يشكرون) أكثر الناس في العالم إيه ، فيهم البطر و فيهم الجحود و فيهم النكران ، نكران المعروف عياذاً بالله ، تمام؟ ، ففهمتوا هنا أسلوب يوسف في الدعوة؟؟ و إزاي كان بيتكلم مع المتشككين أو المستخيرين ، تمام ، صح كده؟ إن هم نتيجة الأزمة اللي دخلوا بها السجن ، بدأوا يسألوا و يتشككوا و يبحثوا ، صح كده؟ كان خير لهم ، يعني هو في ظاهره شر أي السجن و لكن في باطن الأمر كان خير ، حطهم/وضعهم على الطريق السليم ، إنهم قابلوا يوسف و فَهمهم ، و فهمهم المعادلة و المسألة تبقى ماشية إزاي ، و يا ريت العالم كله يفهم الكلام ده ، يفهموا يعني إيه إستخارة ، يعني إيه فلسفة الإستخارة أن تكون منهج حياة ، بس ، الناس هتتعلم و هتسعد ، تتعلم و تسعد ، تمام؟ ، ماشي .

○ و أثناء تصحيح نبي الله الحبيب يوسف الثاني ﷺ لتلاوتنا ، قال لنا :
- كلمة (أصب) حد يعرف يقولها من أصوات الكلمات ، (و إلا تصرف عني كيدهن أصب إليهن) ، المعنى باين بس أنا عاوز أعرفه من صوت الكلمة ، أصب ، أصب : الباء إحتياج يعني أنا جواية/داخلي إحتياج نفسي ، الراجل محتاج إحتياج نفسي للإتصال بالأنثى و كذلك الأنثى لها إحتياج نفسي للإتصال بالرجل أو الذكر ، تمام كده؟ فهو قال (أصب إليهن) أُظهر إحتياجي ده و الصاد (صوت حرف الصاد) اتصل بيهن أو بها من الأعماق ، يعني إيه؟ أغلط بالحرام ، يعني المفروض إنه إيه؟ الإحتياج بتاعي يظهر في الحلال ، في الزواج الحلال ، فهي كلمة (أصب) معناها كده : أتصل برغبتي دي من الأعماق أو بالأعماق أو من الأعماق ، كلمة (أصب) فهمتوا بقى معنى الكلمة؟؟ شفتوا القرآن؟ أصوات الكلمات دي سر عظيم و خصوصاً في اللغة العربية ، هي مفيش تقريباً إلا اللغة العربية اللي فيها السر ده ، لأنها لغة إلهامية عظيمة جداً .

  - طيب حد يعرف يقول ليه يوسف قال (ذلكما) و لم يقول (ذلك) ؟ و حد يعرف يقول ليه ربنا عبر عن كلام زليخا (و أعتدت لهن متكئاً) و ماقلش (و أعدت) ، ليه يعني (أعتدت لهن متكئاً) ماقلش ليه (و أعدت) ، حد يعرف الفرق؟؟؟؟ تفكير سريع كده :
(اعتدت) يعني أعتدت بنفسها بالتصرف ده ، إن هي إيه؟ جمعتهم عندها ، و كذلك أعتدت أي من الإعتداء لأنها إعتدت على يوسف ، عاملاه فُرجَة قدام النسوان ، بتهين كرامته ، ف ده إعتداء ، كذلك إعتداد بنفسها باللي عملته ، أنا مغرورة كده ، مُعتدة بنفسي و أنا هوريكوا إزاي بقى إن إنتوا تلوموني في حاجة زي كده ، هتوصلوا لدرجة تجرحوا إيديكوا من الإندهاش ، ف ده معنى (أعتدت) ، شفت لفظ القرآن عظيم إزاي ، كان ممكن تتقال كده (و أعدت لهن متكئاً) من الإعداد يعني ، التهييء و التجهيز ، لا , ربنا عبر و قال إيه (و أعتدت) من الإعتداد بنفسها و إيه تاني؟ و الإعتداء .
- يوسف قال (ذلكما مما علمني ربي) ليه ماقلش (ذلك مما علمني ربي)؟؟ إيه (ذلكما) يعني إيه؟ ، حد يعرف يقول؟ ، معناها إيه ، هو كان بيتكلم إتنين ، مُثنى صح؟ معناها إيه : ذلك يا أنتما مما علمني ربي ، فربنا عبر عنها (ذلكما) ، إختصار و بلاغة ، (ذلكما) فهمتوا منها إيه؟ ذلك يا أنتما أو يا من أُحدثكما مما علمني ربي ، فربنا قالها إيه؟ ذلكما ، ذلك يا أنتما .
  - سمعتوا في في اللغة العربية أو في الأشعار كده ، الأشعار التي يتم التغني بها ، يقولك إيه؟ صبابة أو شاعر الصبابة ، صبابة : الباء إحتياج ، و الصاد وصال ، الصبابة اللي هو إيه؟ الإحتياج النفسي للحُب ، صبابة ، صب ، أصب ، شفتوا القرآن ، خلي بالكوا .
  - (لَيَسْجُنُنَّهُ حتى حين) (لَيَسْجُنَنَّهُ حتى حين) هنتأكد إن القراءة دي صحيحة ، (لَيَسْجُنَنَّهُ) (لَيَسْجُنُنَّهُ) نتأكد إن شاء الله و نُخبركم .
  - (المحسنين) عارفين إيه هم طبعاً ، هو الدرجة اللي بيدعو إليها كل الأنبياء أتباعهم ، الإحسان ، عشان هو ده السبيل للتعاقب في الجِنان المتتالية أبد الآبدين ، الإحسان ، المحسنين ، اللي هو أن تعمل كأن الله يراك ، أن تعبد الله كأن الله يراك ، أن تعبد الله كأنك تراه ، كأنك ترى الله ، فإن لم تكن موقن أو تشعر بوجود الله ، إنتَ أُشعر ان هو يراك ، أن تعبد الله كأنه يراك ، فإن لم تكن تراه  فإنه يراك ، أن تعبد الله كأنك تراه ، فإن لم تكن تراه ، فإنه يراك ، و هو ده درجة الإحسان ، كذلك الإحسان إنك تحسن إلى الناس ، تُتبع السيئة بالحسنة ، هو ده إيه؟ الإحسان .
  - كنت حابب أقول إن الفقه ، الفقه الصحيح هو الذي يتكيف و يختلف ، يعني إيه؟ يكون مختلف حسب الزمان و حسب المكان ، يعني الفقه في زمان و الفهم في زمان يكون مختلف عن فقه زمان آخر ، لأن كل زمن يكون فيه المتغيرات بتاعته ، كذلك المكان ، لو إحنا في زمن واحد و لكن المكان مختلف ، ممكن الفقه و فهم الدين في مكان يختلف عن فهمه خالص و تطبيقه في مكان تاني ، لأن كل مكان بيبقى فيه متغيرات اللي بتأثر في الفقه ده ، زي إيه مثلاً؟ المسلمين لما دخلوا مكة ، عملوا إيه بالأصنام اللي حولين الكعبة ، اللي هو بيت الموحدين؟ كسروها ، ليه؟ لأن الأصنام دي كان المشركين بيعبدوها و كانوا عاملينها وسيلة لتربح ، طب لما المسلمين برضو في نفس الزمان دخلوا مصر ، هل كسروا الأصنام اللي كانت موجودة؟؟؟ سواء كانت الفرعونية أو اليونانية و الرومانية؟؟ مكسروهاش ، ليه؟ لأن المصريين ماكنوش بيعبدوها ، فهو ده فقه الواقع ، بيختلف على حسب المكان ، صح؟ كذلك الزمان ، زمان/قديماً الموحدين كانوا بيضادوا ما تُسمى بالألعاب الأولمبية ، إيه الألعاب الأولمبية؟ ألعاب وحشية رومانية همجية ، مش كلها طبعاً ، بعضها ، و كان يتم فيها التصارع ما بين المتصارعين حتى يقتل أحدهما الآخر ، و كانت المصارعات دي و الألعاب دي تتعمل على شرف آلهة أولمبية الوثنية الشيطانية ، شياطين يعني ، للآلهة الوثنية دي كانت الألعاب تتعمل على شرفهم ، هو كده دايماً الشيطان بيحب الدماء عياذاً بالله و القتل ، فتم إلغاءها مع إنها كان في بعضها ، كثير منها ألعاب عادية و ترفيه و رياضة ، عادي ، طيب دلوقتي في العصر الحديث ، الألعاب الأولمبية اللي أخذت الإسم بس ، تؤلف ما بين شعوب العالم ، فيها رياضة و حاجة جميلة و مفرحة ، هل حلال أم حرام؟ حلال ، يبقى هنا الزمن إختلف فاختلف الفقه و الأمر فيه ، أيام الرومان كانت مُحرمة بالنسبة للموحدين طبعاً ، لأنها إيه؟ بتدعو إلى القتل و الشرك بالله عز و جل ، صح؟ ، طيب دلوقتي؟ إختفت العقائد دي أصلاً ، و أصبح ما بقي اللعبة بس فأصبحت حلال ، الزمن هنا اختلف فاختلف الفقه إتجاه هذا الأمر ، فهمتوا الحتة دي؟ .
  - (أكبرنه) يعني نَّزَهَنَّهُ ، نَّزَهَنَّهُ عن إيه؟ عن رجس زليخا ، كذلك نزهنه عن أي خاطر سيء يجول بخاطرهن ساعة ما كانوا بيتكلموا في الموضوع ده في المدينة ، كانوا بيغتابوا و ينموا/نميمة و يكثروا من اللغو في الأمر ده ، أكبرنه يعني نزهوه ، إن هو ممكن يكون إيه ، عمل حاجة أو قال زي ما زليخا قالت لزوجها بأن هو(يوسف) تحرش بها ، هنا (أكبرنه) يعني نَزَّهنَهُ ، أصبح راقي عندهم ، يعني كِبر في نظرهم .
  - طبعاً إن شاء الله في الوجه اللي جاي هنعرف تأويل الرؤا إزاي ، و إزاي التفكير العميق العظيم لرموز الرؤيا و تأويلها ، اللي هي أعظم الفلسفات ، هي إيه؟ تأويل الرؤا ، و كذلك سنعرض إلى رؤيا تانية عظيمة جداً لشخص آخر ذكره القرآن ، و هنشوف التفاصيل في الوجه القادم .
___

و اختتم نبي الله الجلسة المباركة بقوله المبارك :

هذا و صلِّ اللَّهم و سلم على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم ، سبحانك اللهم و بحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك و أتوب إليك .

___

و الحمد لله رب العالمين . و صلِّ يا ربي و سلم على أنبياءك الكرام محمد و أحمد و يوسف بن المسيح صلوات تلو صلوات طيبات مباركات ، و على أنبياء عهد محمد الآتين في مستقبل قرون السنين أجمعين . آمين .🌿💙

 

=====================

 









 ========================
آسيا :
كيف حالكم يا سيدي طمني عليكم ، بالي مشغول عليكم
25 يونيو الساعة 2:28 ص
جمعة 2:28 ص
لقد أرسلت 25 يونيو الساعة 2:28 ص
اللهم ارحمنا في الدارين , اللهم اشفني و أذهب عني الآلام ظاهرها و باطنها , و تولني فيمن توليت و أحسن ختامي و ختام كل من أحبه . آمين
😢
1
25 يونيو الساعة 6:20 ص
جمعة 6:20 ص
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال 25 يونيو الساعة 6:20 ص
اللهم آمين يا رب العالمين ، ما الذي يؤلمك يا سيدي ؟ والله شغلت بالي .

Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال 25 يونيو الساعة 6:26 ص
يا رب أنه يؤلمني ألمه ويتعبني تعبه اللهم أشفه شفاء لا يغادر سقما آمين 🙏
25 يونيو الساعة 7:02 ص
جمعة 7:02 ص
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال 25 يونيو الساعة 7:02 ص
وهذه الآلام ستكون نتيجتها ترقية روحية باذن الله .
25 يونيو الساعة 4:58 م
جمعة 4:58 م
لقد أرسلت 25 يونيو الساعة 4:58 م
آمين اللهم استجب , جزاك الله خيرا يا آسيا

Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال أمس، الساعة 6:20 م
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته يا سيدي يا نبي الله . كيف حالكم اليوم ؟يا رب تكونوا بخير
سيدي عندي أسئلة تراودني كثيرا هذه الأيام ، أتمنى اجد إجابة شافية وافية كما اعتدت من حضرتكم 🙏
س1: سيدي ما الغاية التي من أجلها خلق الله هذا الوجود بقانون القطبية الثنائية ( موجب وسالب ، ظلمة ونور ، جهل و علم ) ؟ لماذا هذا الصراع بين قطب مضاد لقطب آخر ؟ إلى أين سنصل بهذا الصراع ؟.
س2: إذا كانت هذه الأضداد وجدت بقدر إلهي فلماذا لا نقبله ونسلم به ونسموا بأنفسنا إلى قمة قمة هرم التوحيد والذي أراه لن يتحقق إلا بالمحبة ( لله وللخلق باختلاف دياناتهم ومذاهبهم ومعتقداتهم ... ) بدل من أن ندخل في دائرة صراع الضد وما يترتب عليها من التطرف والتعصب والكراهية والحقد .. ؟
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال أمس، الساعة 6:21 م
سيدي موش بالضرورة تجاوبني اليوم حتى ترتاح جاوبني
اليوم، الساعة 11:40 ص
11:40 ص
لقد أرسلت اليوم، الساعة 11:40 ص
لكل حدث درامي لا بد أن تكون هناك عقدة . تلك العقدة تنعقد و تتكون و تتشكل نتيجة التفاف كلا الخيطين . خيط النور و خيط الظلمة . لولا وجود تلك المشكلة ( العقدة ) التي تحتاج لحل لما أصبح للعمل السينمائي أو الدرامي طعم و جاذبية . و هو ما يسميه القرآن الكريم بقانون التدافع . المحبة التامة الخالصة لا تكون الا في الجنة فقط , لذلك هي الجنة , لن تجدي مجتمعات المحبة الخالصة أبد في الدنيا و من ادعى ذلك فهو اما كاذب او مدلّس . المحبة بين جماعة التوحيد جماعة النبي و آل النبي هي المحبة الوحيدة في الدنيا , و خلاف ذلك فهو تمثيل أو مداراة أو تعايش أو خوف من قانون باطش . العالم يعيش على الهوامش و في الهوامش التي يخلقها قانون التدافع . لذلك مسيرة الحياة واجبها هو حل تلك العقدة و تلك العقد التي بين خيط النور و خيط الظلمة . هي حرب مستمرة و جهاد لا ينتهي , فلا هدنة و لا راحة حتى تعبر الروح للبرزخ . أصحاب الأديان المتصارعة صراعهم هو بما كسبت أيديهم لأن صراعهم يكون على المحدثات التي أحدثوها في دين التوحيد  , و كلٌّ معتدٌّ برأيه , حتى الملاحدة صراعهم على ثروات الدنيا و مراكز النفوذ , إذن فالصراع لن ينتهي أبدا حتى يتحول البشر فجأة إلى طلاب في الروضة أو في المدرسة الابتدائية , هل تستطيعين تحويل البشر الآن إلى أطفال روضة ؟ إن استطعتِ فعل ذلك فلن يكون هناك عمل درامي من الاساس و ستنتهي احداثه قبل ان يبدأ . ذلك العمل الذي تتغير سيناريوهاته باستمرار لكن هناك شمعات فيصلة على طريق الزمن معنونة . الإكثار من الاستغفار يقلل ألم الرحلة . يوسف بن المسيح , مصر
لقد أرسلت اليوم، الساعة 11:41 ص
عليك سلام الله و رحمته و بركاته
اليوم، الساعة 12:47 م
12:47 م
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 12:47 م
جميل جدا ❤️
طيب سيدي فهل هذا يعني أن العوالم الأخرى هي أقرب للبساطة وبالتالى هي أقرب للتوحيد نتيجة إنعدام تلك العقدة (التفاف كلا الخيطين خيط النور وخيط الظلمة ) ؟
كيف نحل تلك العقدة ؟
ممكن سيدي توضح لي معنى شمعات فيصلة على طريق الزمن معنونة ؟
وجزاكم الله يا سيدي يا نبي الله أحسن الجزاء 🌹🌹

لقد قمت بالرد على ‏‎Youssef‎‏
اليوم، الساعة 2:05 م. الرسالة الأصلية:
جميل جدا ❤️ طيب سيدي فهل هذا يعني أن العوالم الأخرى هي أقرب للبساطة وبال...
ردك:
في عوالم التكليف تبدو تلك العقد التي تطرأ بين خيط النور و خيط الظلمة , و حل العقدة هو بتبسيط الاشتباك و إرجاع كل خيط لمساره , التبسيط و البساطة هي أصل حل العقدة , كل العقد , الرجوع للفطرة الأولى , التحقق من منهج الأنبياء الصافي , نفي الشوائب و الشبهات , التسامح , التغافل عن السفهاء , كل ذلك يدعوا حياتك للبساطة و القرب من حالة الولادة الأولى في كون التكليف , أما أكوان التشريف فهي البرازخ لعوالم التكليف , البرازخ هي عوالم كشف الغطاء و الانتظار , و لا توجد فيه عقد لانه لا يوجد فيها اشتباك بين الخيطين خيط النور و خيط الظلمة . انما يكون هناك فصل للاشتباك بين الفريقين بواسطة الملائكة , و في عوالم التعريف و هي يوم الدينونة و ما يليها من صراط و نار و جنة , فلا توجد تلك العقد ايضا لان سلاح التخيير يكون قد تم نزعه من الفريقين , و صاروا تحت التسيير المطلق , اما الى نار و اما الى جنة . حتى في فناء النار و خروج اهلها بالتدريج منها يكون قدرا محضا هم مسيرون فيه , و كذلك عبور المحسنين في الجنات الى ما لا نهاية يكون قدرا محضا مسيرين فيه . فالعقدة دائما تنحل بالتبسيط , و شمعات فيصلة على طريق الزمن معنونة مبدأ قدري شرحته في مقالة سابقة قومي بقرائتها .
عالم التشريف اي استشراف الغيب و المصير و كذلك تشريف للصالحين , عالم التعريف أي القضاء التام بالثواب او الإدانة , فتكون المعرفة بأصل الحياة و مصدر الاختبارات تامة
 
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 2:15 م
سيدي ماشاء الله والله أكبر
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 2:15 م
كلامك كبير كبير
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 2:15 م
ماقدرتش نعبر
لقد أرسلت اليوم، الساعة 2:15 م
و بالطبع عوالم التشريف و التعريف هي أكثر بساطة بمعنى أنه ليس فيها كذب و لا خداع فلا تتكون فيها العقدة
1

آسيا :

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته يا سيدي
فهمت يا سيدي أن هناك ثلاث عوالم وهي عوالم التكليف ، عوالم التشريف وعوالم التعريف
س1 : لماذا قلت يا سيدي عوالم ولم تقل عالم ، هل هناك عوالم أخرى مكلفة غير عالمنا ثم تليها عوالم اخرى من التشريف والتعريف ؟
س2: قلت يا سيدي في عالم التشريف هي عوالم كشف الغطاء والانتظار . هل تقصد الانتظار للعبور الى عوالم التعريف للقضاء التام بالثواب والإدانة إما إلى الجنة أو إلى النار ؟
س3:
ما معنى استشراف الغيب والمصير في عوالم التشريف ؟
سيدي يبدو أن كلامك سابق زماننا ممكن تبسط لي أكثر 🐣
اليوم، الساعة 6:45 م
 
6:45 م
لقد أرسلت اليوم، الساعة 6:45 م
عوالم لأنها جموع من الأكوان المتوازية و الأكوان المتتالية من التكليف و التشريف و التعريف , و الرب واحد . و نعم فإنّ من صفات عالم التشريف هو الانتظار للعبور إلى عوالم التعريف , و الاستشراف هو فتح طاقة من الجنة للمتنعم و فتح حفرة من النار للمتعذب في البرزخ . عليك سلام الله و رحمته و بركاته










    نبوءات تحققت عن الصَّيحَة المُدَمَّمَة ، الاسكندرية ، مشاهير مصر والهند 👈
    يقول سيدنا يوسف بن المسيح عليه الصلاة والسلام : لقد أنبأني الله منذ سنوات عن هذه الصَّيحَة المُدَمَّمَة بأنها ستكون جائحة عظيمة بمرض في الجهاز التنفسي يصيب العالم ، فهو الطاعون فيروس كورونا إن ما يحدث الآن من العذاب بالصيحة المدممة أي الإلتهاب الرئوي هو نبوءة أخبرتكم عنها في مقالة تفسير سورة الشمس ، إن ما يحدث الآن من صيحة مدممة هو ( بخر الحضارة بخر التاريخ ) كانت تلك مكالمة تلقيتها منذ شهور .
    ونقرأ مقالة تفسير سورة الشمس بتاريخ يوم الأحد 22يونيو2014
    تفسير سورة الشمس
    سورة الشمس
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا (1) وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا (2) وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا (3) وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا (4) وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا (5) وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا (6) وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا (7) فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (😎 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (9) وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا (10) كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا (11) إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا (12) فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْيَاهَا (13) فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا (14) وَلَا يَخَافُ عُقْبَاهَا (15)
    يقسم الإله الوحيد المجيد بشمس الدعوة المحمدية و توابعها و كذا يقسم بقمر آل البيت مهدينا يتلوها , و أقسم بكل مؤمن يذود عن حياض النورين فيصير كالنهار و أقسم بأشقى الأقوام يشكون و يدسون على رسل الله و أقسم بالسبب الذي أدى إلى بناء السماء المادية و أقسم بالسبب الذي أدى لتهيئة الأرض المادية و القسم هنا بالسبب لأن ( ما ) لغير العاقل فصار القسم بالسبب لا برب السبب . و أقسم بالسبب الذي هيئه الله لتسوية الأجسام النفسانية ليجعلها مخيرة لتكون فيما يليه من اختيارها مسيرة و الفلاح حينها يكون كالنهار يتجلى و يزكي من حوله و الخيبة وقتها تكون كالليل يدسي و يطمس على الحواس . و هذا ما حدث بالضبط في ثمود في العصور القديمة , إذ اتخذ قوم صالح الكبر طاغوتا لهم فآذوا رسول الله إليهم و قتلوا الدابة التي كان يتنقل عليها ليبلغ دعوة الله فبادوا بالصيحة المدممة عذابا من الله و عبرة لغيرهم من الأمم . و قد يتكرر العذاب في أمم تالية فلا راد لقضاء الله إن هو قضاه . فلا شيء يخيف الرب الوحيد الأوحد .
    و من هنا تأملت في رؤيا 8\4\2011 ( راجع مقالة الغاز والطلاء الأحمر )و علمت أن العرب إن لم يؤمنوا بالمهدي أحمد عليه السلام فلا مناص لهم من الصيحة المدممة تأتي على مكذبيهم و تخطيء مؤمنيهم . ذلك لما سألني الملاك عن العرب البائدة فأجبته و عن العرب الباقية فأجبته , فالحذر الحذر يا عرب عليكم بنور الشمس و ضياء القمر ليتحقق الأرب .
    تحليل أصوات == بعض الكلمات
    الشمس : الشين تفشي , مس ( لِمَسّ نور الإيمان ) من خلال محمد
    القمر : القاف تنشيط و تجديد ( لِمَسّ نور الإيمان ) من خلال ( مَرِّ ) أي مرور أحمد
    دمدم : من الدم و هو رمز للعذاب و الإثم المتكرر شطر الكلمة دَمْ دَمْ .
    - تحقق نبوءة الاسكندرية ستكون بها الجائحة مثل إيطاليا في سحر 29/03/2020:
    رأيت في الرؤيا كأنني في مطعم وأتى شابان يافعان كان أحدهما يبحث عن شريحة هاتفه المحمول فقلت لهما أن يتتبعا أثر الشريحة من خلال جهاز خاص ففعلا فوجدا أن الشاب قد ضيع الشريحة في الاسكندرية ، ثم علمت أنهما قدما من إيطاليا مرورا بالإسكندرية وفور معرفتي بذلك ابتعدت عنهما إلى ركن آخر بالمطعم وكان محمد ناصر يراقبني والتحق بي وانضم إليّ فور جلوسي وكان يتقرب مني ويتودد إليّ؟ فأخبرته أن هذان الشابان قدما من إيطاليا وأنه علينا مغادرة المطعم فورا فقمت وقام معي وكانت هناك قطع ملابس لأبنائي على كرسيي أخذتها معي وفور خروجنا التف حولنا جمع من الملائكة كانوا فرحين مرحبين بنا ومشتاقين لطفلي القادم من الغيب وكأنهم يسألوني عنه منتظرين قدومه ثم تحول المشهد إلى جمع عظيم من الناس بينهم محمد ناصر يدعون الله ويستغفرونه وكان معي ثلاث قطع ضمنة على شكل سرير ، ثلاثة أسرة قائمة بزاوية 45درجة كأنها قطع ضمنة
    ثم في مشهد من رؤيا سبقتها مباشرة رأيت أن أمي وخالتي فاطمة وبنت خالي مصطفى نيفين أتين للإطمئنان عليّ ثم أمرتهن بالإنصراف ثم تحول المشهد أنني أحتضن إيهود أولمرت وأدعوه للأحمدية وأقول له أنها ملخص تجارب الحياة وكان زوجا لخالتي هناء
    من التأويل :
    - إسكندرية تصيبها جائحة مثل جائحة إيطاليا
    - كل تلك الأحداث بسبب طفلي القادم من الغيب
    - محمد ناصر صفة ملازمة لي ألقاها الله عليّ فأنا منصور
    - ضمان السلامة والنصر والأمان
    - نيفين يعني الجديد وذو المقام الغالي والرفيع الأول بالفارسية والثاني بالإيرلندية
    - إيهود ( Ehud): يعني يقيّم شيء ما كذلك يعني إعطاء الشكر لله وبالفعل تقييمي لتجارب الحياة ملخصها هو صدق المسيح الموعود عليه السلام
    - أولمرت ( Olmert): خطة توافقية ( convengence plan )
    يوسف بن المسيح ٢٩/٣/٢٠٢
    - تحقق نبوءة إصابة مشاهير مصر في رؤيا22/05/2020:
    يافخر الجرّاحين ومخيف الجبارين
    قد جئتَ باليقين قد جِئتَ باليقين
    هذه الأبيات في الكشف المقدس سمعتُ الملائكة ترددها بلحن جميل لذيذ ليس من هذا العالم .
    سمعتُها كأنها كورال جماعي يخاطبونني به وكانت أم المؤمنين أسماء تقود الكورال وهي تدور حول نفسها مرددة كلماته وكنت في طريق عودتي للمنزل والذي بشرني بتلك الصفات صفة بدوي أبو المكارم .
    يوسف بن المسيح , مصر . ٢٠٢٠/٥/٢٢
    وكان المشهد الجميل هذا في صالة كبيرة بإحدى المستشفيات بجوار سكن الأطباء الذي كنت أجلسُ فيه ورأيتُ مشاهد قبل هذا المشهد عن أن كثيرا من المشاهير قد أصابهم الله بالكورونا وأن النظام في وزارة الصحة المصرية لا يستطيع التعامل الجيد مع تلك الحالات وكنتُ آخذ حذري كي لا تصيبني العدوى والحمد لله رب العالمين .
    يوسف بن المسيح , مصر . ٢٠٢٠/٥/٢٢
    ==========================
    القرآن أغنية خرجت من الوعر في جبال السروات و كل نبي يأتي بأغنية إلهية ملائكية يرددها جموع المؤمنين
    بدوي اي الباديء البسيط
    أبو المكارم أي ابو الصفات الحسنة و مكارم الاخلاق
    الصالة الكبيرة : اي الوحي الإلهي و الوصال به
    و كانت أم المؤمنين أسماء تلبس بلوزة بيضاء أو حمراء و جيبة سوداء و كانت رفيعة و شعرها مكشوف و كانت تقود الكورال و تغني تلك الأبيات مع الملائكة و هي تدور كالمولويين الصوفيين
    .
    لقد شعرت بعد سماعي تلك الأغنية الإلهية الملائكية أنّ عقلي تم عمل ( restart ) ريستارت له أي أشعر بصفاء التفكير و كنت في حالة لذة و نشوة عظيمة جدا جدا .
    و انا اعرف تلك اللذة الروحية بعد الوحي فقد جربتها كثيرا بفضل الله تعالى .
    يوسف بن المسيح , مصر 22\5\2020.
    - تحقق نبوءة أن الهند سيصيبها نصيبا كبيرا من العذاب في رؤيا 19/06/2020:
    وفي كشف الضحى المقدس رأيت أنني وجماعة اليوسفيين تجتمع لأصلي بهم صلاة الجمعة في الغرفة التي رأيت فيها رؤيا ٢٥ يناير قبل حدوثها , وهي غرفتي في بيت أبي , رأيت اليوم أن أبي يأتم بي من على يميني وبقية اليوسفيين من ورائي وكنت أراقبهم من خلال مرآة أمامي , وجدت أحمد الخطيب وهو أحمدي قد أنضم لجماعة اليوسفيين لكنه غير منضبط تمام الإنضباط وغير مؤتم بي تمام الإتمام وكذا عدد من صغار اليوسفيين .
    ثم قبل إقامة الصلاة كنت جالسا وهم جلوس ورائي بإتجاه القبلة وكانت معي أوراق كوتشينة أقوم بحكها في الأرض مجتمعة فيصدر منها صوت الأذان .
    ثم كبرت وصليت بهم الجمعة ثلاثة ركعات , الركعة الأولى كان فيها سهو , ثم قرأت في الركعة الثانية سورة النصر ( إِذَا جَاۤءَ نَصۡرُ ٱللَّهِ وَٱلۡفَتۡحُ * وَرَأَیۡتَ ٱلنَّاسَ یَدۡخُلُونَ فِی دِینِ ٱللَّهِ أَفۡوَاجࣰا * فَسَبِّحۡ بِحَمۡدِ رَبِّكَ وَٱسۡتَغۡفِرۡهُۚ إِنَّهُۥ كَانَ تَوَّابَۢا ) ثم قرأت في الركعة الثالثة سورة الكافرون ( قُلۡ یَـٰۤأَیُّهَا ٱلۡكَـٰفِرُونَ * لَاۤ أَعۡبُدُ مَا تَعۡبُدُونَ * وَلَاۤ أَنتُمۡ عَـٰبِدُونَ مَاۤ أَعۡبُدُ * وَلَاۤ أَنَا۠ عَابِدࣱ مَّا عَبَدتُّمۡ * وَلَاۤ أَنتُمۡ عَـٰبِدُونَ مَاۤ أَعۡبُدُ * لَكُمۡ دِینُكُمۡ وَلِیَ دِینِ ) وبدأتُها بالبسملة .
    وأثناء صلاة الجمعة إماما بهم رأيت مشهداً من الهند , كان هناك بعد الظهر ماراثون بالدراجات يحملون فيه الأعلام أعلام الهند .
    كان أبي فور إئتمامه بي من يميني قد قبلني في خدي الأيمن .
    ٢٠٢٠/٦/١٩
    يوسف بن المسيح , مصر .
    أحداث عظيمة و عذاب مقيم و هلاك سيصيب الكافرين و سيصيب الهند منها نصيبا كبيرا بسبب اضطهادها للمسلمين
    , و هي دعوة لكل يوسفي لأن يحسن الاقتداء و أن يلتزم الصراط المستقيم . يوسف بن المسيح, مصر
     



     

    تعليقان


    التلفزيون العربي on Twitter
    TWITTER.COM
    التلفزيون العربي on Twitter
    التلفزيون العربي on Twitter

    • رد
    • إزالة المعاينة
    • ١ د

  • د.محمدربيع طنطاوي-
    المتحوّر الهندي "دلتا" ينتشر حول العالم ويجبر عدّة دول على إعادة فرض قيود الإغلاق و هو الأكثر انتشارا و الاشد عدوى على مستوى العالم

  • ========================================
  • ===============================================


  • محمد حميد :

  • حين قرأت المدونة الخاصة بك شعرت بقوة روحية
    Hamid قام بالإرسال اليوم، الساعة 6:34 م
    الله يرزقني اليقين
     
    لقد أرسلت اليوم، الساعة 6:35 م
    نعم من قرأ كلماتي بحسن الظن شعر بقوة روحية و لذلك ربي خلقني
     
     
     
     
    ================================================
     
     
    Bassam Tataouine
    Facebook
    You're friends on Facebook
    Lives in Tataouine
    21 مارس 2019
    21‏/3‏/2019 10:41 م
    Bassam Tataouine
    Bassam قام بالإرسال 21 مارس 2019
    اهلا
    22 مارس 2019
    22‏/3‏/2019 6:59 م
    Bassam Tataouine
    Bassam قام بالإرسال 22 مارس 2019
    ممكن مساعدة
    18 أبريل 2019
    18‏/4‏/2019 11:09 م
    Bassam Tataouine
    Bassam قام بالإرسال 18 أبريل 2019
    هل انت
    Bassam قام بالإرسال 18 أبريل 2019
    نبي
    لقد أرسلت 18 أبريل 2019
    نعم أنا هو ذا يوسف بن المسيح
    19 أبريل 2019
    19‏/4‏/2019 9:44 ص
    Bassam Tataouine
    Bassam قام بالإرسال 19 أبريل 2019
    هل يوحي اليك
    19 أبريل 2019
    19‏/4‏/2019 5:56 م
    لقد أرسلت 19 أبريل 2019
    نعم يوحي الله إلي و إلى كل من آمن بي
    لقد أرسلت 19 أبريل 2019
    و اسأل من آمن بي
    لقد أرسلت 19 أبريل 2019
    أؤكد لك
    20 أبريل 2019
    20‏/4‏/2019 8:06 ص
    Bassam Tataouine
    Bassam قام بالإرسال 20 أبريل 2019
    اذا كان يوحي اليك فعلا
    Bassam قام بالإرسال 20 أبريل 2019
    انا لدي شي مسروق
    Bassam قام بالإرسال 20 أبريل 2019
    هل تخبرني من سرقه
    25 أبريل 2019
    25‏/4‏/2019 11:21 م
    Bassam Tataouine
    Bassam قام بالإرسال 25 أبريل 2019
    ؟
    9 أبريل 2020
    9‏/4‏/2020 9:44 م
    Bassam Tataouine
    Bassam قام بالإرسال 9 أبريل 2020
    اهلا
    Bassam قام بالإرسال 9 أبريل 2020
    ماذا
    Bassam قام بالإرسال 9 أبريل 2020
    عن الوباء
    اليوم، الساعة 1:58 م
    1:58 م
    Bassam Tataouine
    Bassam قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:58 م
    اهلا
    اليوم، الساعة 7:16 م
    7:16 م
    Bassam Tataouine
    Bassam قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:17 م
    يا مدعي النبوة
    Bassam قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:17 م
    اما آن لك
    Bassam قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:17 م
    ان تتوب
    Bassam قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:17 م
    الرسول عليه الصلاة والسلام قال لانبي بعدي
    اليوم، الساعة 7:38 م
    7:38 م
    لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:38 م
    الحقيقة أنني من أدعوك للتوبة و الاستغفار و تجديد إسلامك و الإيمان بالمسيح الموعود غلام أحمد إماما مهديا حكما عدلا قبل أن يتخطفك ملك الموت فتسوء خاتمتك و تتلقفك ملائكة العذاب تنزع روحك كما ينزع الحديد الساخن من السّفّود
    لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:49 م
    أريد أن أسألك سؤال : أريد أن أشاهد صورتك , كم عمرك ؟ ما عملك ؟ ثم اريد ان اسالك سؤال آخر و هو : هل أنت غبي لهذه الدرجة لكي تقيم ادعاء النبوة بمعرفتي بشيء مسروق منك ؟ هل تعتقد ان النبي هو منجم او دجال او ساحر من اؤلئك السحرة المنتشرين عندكم في المغرب العربي ؟ لذلك اريد معرفة سنك ؟ لكي اقيم مستواك العقلي . التقييم يكون بسؤال الله
     
     
     
    =================================================
     
     
    غياث الخير :
     
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:16 م
    و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته يا غياث الخير
    Giath Kyal
    Giath قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:23 م
    كيف هي احوالكم سيدي وحبيي نبي الله يوسف الثاني
     
    لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:28 م
    نحمد الله تعالى جزاكم الله خيرا
    Giath Kyal
    Giath قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:31 م
    اعلم اني مقصر جدا بالتواصل معكم والتمس من حضرتكم الدعاء لي ولاسرتي
     
    لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:32 م
    يسر الله حالك و يبارك ما لك
    Giath Kyal
    Giath قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:36 م
    الحمد لله اقلعت عن التدخين بكافة اشكاله مباشرة بعد جواب حضرتك لي بانه محرم
     
    لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:39 م
    الحمد لله تعالى و بارك الله لكم يا غياث الخير



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق