راية المسيح الموعود

راية المسيح الموعود

الاثنين، 21 يونيو 2021

درس القرآن و تفسير الوجه الرابع من يوسف .

 

درس القرآن و تفسير الوجه الرابع من يوسف .

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

أسماء إبراهيم :

 

 شرح لنا سيدي و حبيبي يوسف بن المسيح ﷺ أثناء جلسة التلاوة المباركة من أحكام التلاوة ؛ من أحكام النون الساكنة و التنوين , ثم قام بقراءة الوجه الرابع من أوجه سورة يوسف ، و أجاب على أسئلتنا بهذا الوجه ، و أنهى نبي الله الحبيب الجلسة بأن صحح لنا تلاوتنا .

بدأ نبي الله جلسة التلاوة المباركة بقوله :

الحمد لله ، الحمد لله وحده ، الحمد لله وحده  و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد ، لدينا اليوم الوجه الرابع من أوجه سورة يوسف ، و نبدأ بأحكام التلاوة و أحمد :

من أحكام النون الساكنة و التنوين :

الإدغام و حروفه مجموعة في كلمة (يرملون) أي أنه إذا أتى بعد النون الساكنة أو التنوين حرف من حروفها , و هو نوعان : إدغام بغنة و حروفه مجموعة في كلمة (ينمو) . و إدغام  بغيير غنة و حروفه (ل ، ر) .

و الإخفاء الحقيقي حروفه في أوائل الكلمات من الجملة الآتية (صف ذا ثنا كم جاد شخص قد سما دُمْ طيباً زد في تقى ضع ظالماً) .

و بعد أحمد قال الأحكام مروان ثم رفيدة ثم أرسلان .
__

○ و ثم طلب سيدي يوسف بن المسيح ﷺ من أحمد قراءة سورة الكوثر ، و صحح له قراءته .
__

و ثم تابع نبي الله يوسف الثاني ﷺ الجلسة بشرح الوجه لنا فقال :

عارفين إن يوسف النبي -عليه السلام- و هو غلام إشتراه واحد باشا من باشوات مصر أيام الفراعنة ، أيام القدماء المصريين يعني ، و القرآن عبر عن طبقة النبلاء ، إنه يطلق على النبيل لفظ العزيز ، واحد كان متجوز واحدة مابيخلفوش ، قام إشترى يوسف و قال إيه ، ينفعنا أو إحنا نتبناه ، نديله إسمنا و يبقى إبننا ، قعد بتاع تقريباً ، تقريباً ٧ سنين من ساعة ما إشتروه ، يعني مثلاً قول إشتره و عنده ١٤ سنة مثلاً ، قعد ٧ سنين ، على سن ٢١ ، ٢٠ كده ، حصلت إيه ، القصة دي ، طبعاً القصة دي كان لها إيه ، مقدمات .

{وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَن نَّفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ} :

فربنا سبحانه و تعالى بيقول عن مرات/زوجة العزيز ده اللي هي زُليخا (و راودته التي هو في بيتها عن نفسه) ليه بقى؟ لأنها هي مستضعفاه ، لأنه هو تحت أمرها ، تمام كده ، جميل أوي ، و كلمة (راودته) يعني حاولت تلف عليه ، تلف عليه زي الأفعى كده ، تعمل عليه دايرة زي الأفعى ، عرفنا إزاي الكلام ده؟ من الكلمة نفسها ، من أصوات الكلمة (و راودته) : را : رأت و أرت ، الواو تموج دائري منتظم ، كذلك راودته أي أراته الود ، را ود أي أرته الود الدائم ، لكن ليس الود الطاهر ، إنما الود المبطن بالشهوة المُحرمة ، (و راودته) أي وَدَّته ، أرادته ، ودته أي أرادته ، (و راودته) أي حاولت تلف عليه ، يعني حاولت تِغرِيه ، (و راودته التي هو في بيتها عن نفسه و غلقت الأبواب) غلقت : صيغة مبالغة ، فَعَّلت ، يعني أكدت على إغلاق الأبواب ، يعني مثلاً باب البيت و باب الغرفة مثلاً ، مش أغلقت ، لا غَلَّقَت من باب إيه ، الزيادة و المبالغة ، (و غلقت الأبواب و قال هيت لك) و في قراءة ثانية (و قالت هئتُ لك) هئتُ لك يعني تهيئتُ لك ، بقيت إيه ، لبست لبس حلو و حطيت عطر مثلاً و تزينت و عاوزاك إيه ، تجامعني أو تنام معي بالحَرام ، هو ده المعنى ، إمرأة فاجرة ، تمام ، و هنعرف إيه سلوكها في وسط القصة ، كان شكله عامل إزاي ، إذاً عرفنا كلمة (و راودته) معناه إيه ، لفت عليه زي الأفعى ، راودته : را أرته الود ، و رأت منه طبعاً ما تريده من جمال مثلاً و رجولة ، (و راودته) و الواو تموج دائري منتظم ، ماشي؟ ، طيب ، و ودته يعني إيه؟ أرادته أو رغبته ، في كلمة كان في السعودية زمان ، كان بيقولها البدو : ودي أشرب مثلاً حاجة ، ودي يعني أريد أو أبغي ، (و راودته) أرته الرغبة ، رغبتها فيه ، فهنا صوت الكلمة مُعبر جداً ، القرآن ده عظيم جداً ، اللغة العربية عظيمة جداً و خصوصاً إذا كانت في القرآن الكريم .
(و قالت هيت لك) من أصوات الكلمات هيت لك ، إيه بقى؟ الهاء تنبيه ، و الياء تموج ، و التاء قطع خفيف ، يعني بتقوله إيه؟ (هيت لك) يعني إيه؟ أنا بنبهك ، بعطيك إشارة أو تنبيه ، الهاء أهو ، و الياء تموج بيني و بينك ، تموج يعني إيه؟ مش مرة واحدة ، لا حاولت كذا مرة تلفت إنتباهه و هو إيه؟ كان بيتعفف ، بيستعصم ، و يستغفر لأنه هو إنسان نبيل شريف طاهر القلب ، مش خسيس و لا دنيء ، مابيخونش ، هيخون سيده؟؟ هيخون زوجها؟؟؟ مينفعش ، لأنه ده نبي ، قلبه طاهر ، عفيف شريف نظيف فيستعصم ، الأنبياء عندهم رغبات زيهم زي البشر ، و عندهم غرائز زي ما ربنا حطها في البشر ، و لكن يُحسنوا إستخدامها و لا يُصرفونها إلا في الحلال و في مواطن الشرف و الفخر و النبل ، (هيت لك) بقى من أصوات الكلمات ، يعني إيه : الهاء تنبيه ، يعني أنا بنبهك بإيه؟ بتزيني و ترققي بالكلام معك ، بتترقق معه في الكلام ساعات ، مش هي المرة دي بس ، ده كذا مرة ، المرة دي كانت الحاسمة اللي هي بقى ، أفقلت الباب و يلا مش هسيبك ، فحصلت إيه القصة ، المشكلة يعني ، لكن هي أصلاً إيه ، كانت بتحاول تلفت إنتباهه يعني ، فالهاء تنبيه ، بتحاول تنبهه ، الياء تموج يعني إيه؟ الموجة بتطلع و تنزل ، بتطلع و تنزل ، يعني هي على وقت ، شد و ارخي ، شد و ارخي ، زي الحبل كده ، شد و ارخي ، تموج ، تطلع الموجة لفوق و تنزل لتحت ، يعني ببطء على أيام ، خطوات الشيطان ، الموجة هنا موجة خطوات الشيطان ، اللي هي تحاول تُنبهه من خلالها ، التاء قطع خفيف ، يعني بتقوله إقطع العصمة أو الإستعصام اللي بترسمه عليَّ ده ، لأن هي مش عاجبها إنه شريف ، برضو إزاي هي واحدة مش شريفة و اللي قدامها ده شريف ، عاوزة توقعه في الدنس عشان تبقى مبسوطة ، عاوزة توقعه في الغلط و الحرام عشان هي تبقى إيه؟ مبسوطة ، في مثل عربي بيقول إيه : ودت الزانية لو أن كل النساء زواني ، الواحد الدنيء الوسخ يبقى عاوز الناس كلها أوساخ زيه ، للأسف الشديد العصر بتاعنا ده ، عصر ظبية الدجال ، عصر إيه ، عياذاً بالله ، عصر إيه ، عصر دنيء جداً ، طبعا مش العصر بحد ذاته ، إحنا بنتكلم عن سلوك البشر يعني ، ماشي ، فسلوك البشر ، عياذاً بالله ، المنتشر و اللي الشيطان رسخه في قلوب الناس في العصر ده ، حاجة من الإتنين ، يا سلوك  ظبية الدجال اللي هو التعري و تأود النساء و النساء يبقو غير عفيفات ، و الطريق التاني إيه؟؟ النفاق و الكذب و كتمان كلمة الحق ، عياذاً بالله ، فدول أوسخ صفتين ، أوسخ صفتين ، الصفة الأولى : عدم الشرف المادي ، و الصفة التانية : عدم الشرف المعنوي ، لأن كلمة الحق شرف ، و التعفف عن الزنا أيضاً شرف ، يبقى الشرف مش هو التعفف بس عن العلاقة الحرام ، لا ، كذلك الشرف إنك تقول كلمة الحق ، بل هو أعظم الجهاد و أعظم الشرف ، صح كده؟ حلو أوي أوي ، فالعصر ده عصر إيه ، عياذاً بالله ، سلوك الناس فيه دنيء ، ليه؟ لأن الدجال سيطر على الأرض و نشر الفسق و الفجور بين الناس ، نلاحظ مثلاً ، نلاقي الشركات مثلاً الإتصالات أو أي مثلاً شركات سياحة ، بيعينوا مين أكثر ناس؟؟ البنات ، لو راحو بنتين مثلاً ، واحدة محجبة محترمة ، واحدة لا ، متبرجة بشعرها و لابسة ضيق و سلوكها مش سليم ، يعينوا اللي سلوكها مش سليم ، ليه بقى؟ حتى لو كانت قدراتها و إمكانياتها أقل ، لأنه ده أسلوب خسيس لجلب الزبائن ، و ده اللي منتشر في العالم دلوقتي عياذاً بالله ، تلاقي مثلاً لو إتصلت بشركة إتصالات أو أي شركة مثلاً أو أي خدمة عامة ، بترد عليك إيه؟ واحدة كده بتتميع و بتخضع بالقول ، آآه عياذاً بالله ، ليه؟؟ عشان تجلب النفوس المريضة ، و تلاقي الإعلانات في التيليفجن ، معظم الإعلانات عن أي سلع ، يجيبوا واحدة ، لا مؤاخذة ، لابسة مش لابسة ، صح كده؟؟؟ ، ف ده عصر ظبية الدجال ، عصر عدم الشرف ، مفيهوش شرف ، عياذاً بالله ، لا شرف العفة و لا شرف الكلمة ، تمام ، حلو أوي أوي .
يبقى (قالت هيت لك) هاء تنبيه : أنا بنبهك و بلفت إنتباهك كل شوي ، الياء تموج : على فترات ، بشد و برخي معك ، التاء قطع رقيق : يعني بتحاول معه يقطع الإستعصام بتاعه و مجاهدة العفة ، يعني مجاهدة سلوك العفة لأنه عفيف ، تمام كده ، حلو أوي ، كذلك (هيت لك) في قراءة تانية (هئت لك) يعني أنا تهيئت لك .
قال مباشرة (قال معاذ الله) أعوذ بالله ، (قال معاذ الله) يعني أنا بستعيذ بالله عز و جل ، يعني أنا بلجأ لله عز و جل من الكلام اللي إنتِ بتقوليه ده ، (قال معاذ الله إنه ربي أحسن مثواي) (ربي) هنا تأتي بمعنيين : ربي يعني الله سبحانه و تعالى ، أكرمني بالنعمة و بالمثوى اللي أنا فيه دلوقتي ده ، إزاي أخون ربنا ، أخون ربنا أولاً يعني ، الله الواحد  يعني ، لأنه يراني فهو مُحسن ، يوسف النبي مُحسن ، و كذلك الأنبياء كلهم و الصالحين ، فهو دلوقتي يُراقب الله ، يعلم أن الله يراه  فيقول (إنه ربي أحسن مثواي) هو أحسن مثواي و أنا بحسن إلى ربي ، و كذلك (ربي) يعني جوزها اللي هو إشتراه ، اللي هو فوتفار ، (إنه ربي أحسن مثواي) يعني هو أحسن إقامتي و أحسن معاملتي ، فهل أنا ينفع أخونه مع أهله أو مع زوجه؟؟؟ إستحالة ، (قال معاذ الله إنه رب أحسن مثواي) هنا بقى ظهرت الكلمة ، يعني إيه ، في الأول كان ممكن بالإشارة هو بيتمنع و بيتعفف ، دلوقتي طلبها صريح ، و هو جاوبها بشكل صريح أيضاً و قال لها (معاذ الله إنه ربي أحسن مثواي إنه لا يفلح الظالمون) لو أنا خنت يبقى أنا ظالم ، عياذاً بالله ، لو أنا ظلمت ، ظلمت نفسي و ظلمت الراجل اللي مأمني على بيته و أهله اللي هو فوتفار ، صح كده؟ هو ده سلوك الأنبياء الشريف ، (قال معاذ الله إنه رب أحسن مثواي إنه لا يفلح الظالمون) .
___

{وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ} :

بعد كده ربنا بيصف الحالة النفسية ، الحالة النفسية لزُليخا و يوسف النبي ، (و لقد همت به و هم بها لولا أن رأى برهان ربه) ، هي (همت به) يعني رغبتها من جواها بتحبه ، بتحبه طبعاً حُب حرام ، صح؟ لأنه مش جوزها ، صح؟ ، (و لقد همت به) اللي هي زُليخا ، (و هم بها) اللي هو يوسف النبي ، أي نبي يبقى جواه غرائز زيه زي البشر ، بس فرقه عن البشر إيه؟ إن ربنا بيعصمه ، أعطيكم مثال ، يعصمه إزاي بقى؟ يعني كأن النبي ده مثلاً جهاز كهربائي زي التيليفجن مثلاً أو الكمبيوتر ، فربنا سبحانه و تعالى ييجي وقت الفتنة و فعل الفتنة ، يقوم ربنا شادد الفيشة ، يشد فيشة الكهربا عنه ، عن الجهاز ده ، فالجهاز يبطل ، كده ميعرفش ، يبقى لخمة ، يبقى إيه؟ لخمة ، ميعرفش يتصرف المعصوم ، ميعرفش يقع في كَبِيرة ، لا يعرف أن يقع في كَبيرة ، ليه؟ لأن ربنا شد فيشة الكهربا عنه ، في الوقت ده ، كده ، ده قدر مقدور ، لأن ربنا بعد إستواء النبي و تبليغه ، ربنا بيعصمه من الكبائر ، كده يشد الفيشة على طول ، (و لقد همت به و هم بها لولا أن رأى برهان ربه) (برهان ربه) اللي هي العصمة ، (برهان ربه) اللي هو إيه؟ وحي الله عز و جل و تثبيته في الموقف ده ، (برهان ربه) في الوقت ده ، ربنا خلاه يشوفها حقيرة و دنيئة ، فاهم إزاي؟ ، و ربنا شد الفيشة ، فيشة الشهوة عنه ، شد فيشة الكهربا من النبي ، كأن النبي ده جهاز كهربائي ، ربنا شد الفيشة على طول ، خِلصت ، يبقى لخمة ، ميعرفش يتصرف و لاااا يعرف يعمل أي حاجة ، ميعرفش يرتكب الكِبيرة أبداً ، حلو أوي .
(كذلك لنصرف عنه السوء و الفحشاء) حد يعرف يقول كلمة فحشاء من أصوات الكلمات؟ ، السوء طبعاً أي معصية أو أي كَبيرة أو أي ظلم ، فهو سوء ، و الفحشاء اللي هي إيه ، غالباً هنا بمعنى الزنا أي العلاقة المُحرمة بين رجل و إمرأة ليسا في زواج ، تمام كده ، حد يعرف يقول كلمة فحشاء من أصوات الكلمات؟؟ فحشاء : فح : ممكن نقولها تحليل جزئي أو تحليل كلي ، فح أي فحيح الأفعى ، شاء أي إنتشر إلى الأعماق ، ف ده سلوك الفاحشة ، وصف الفاحشة ، كذلك فحشاء : الفاء تأفف ، الحاء الراحة ، الشين تفشي ، و الهمزة أعماق ، أي هذا السلوك يجعل الراحة و النعمة يتفشى فيها إلى الأعماق ، التأفف و عدم الرضا و الجحود و البطر ، و هو ده معنى فحشاء من أصوات الكلمات ، (إنه من عبادنا المُخلصين) يوسف ده مُجتبى ، يعني إيه؟ ربنا رباه على عينه في بيئة وحشية ، يعني إيه بيئة وحشية؟ بيئة مفيهاش إيمان و لا صلاح ، بيئة وثنية وحشية ، فهو ده الإجتباء ، يكون وسط بيئة موحشة ، كذلك اليوسفيين اليوم ، اليوسفيون اليوم في بيئات موحشة ، عشان كده ربنا إختار لنا هذا الإسم : اليوسفيون ، لأن عصر الدجال و عصر ظبية الدجال بالذات و الخصوص هو عصر موحش من الناحية الروحية و الإيمانية ، معظم الناس كده سفهاء ، معظم الناس فيهم نفاق كثير جداً ، معظم الناس فيهم صفة الغدر و الخيانة ، عياذاً بالله ، فإيه ، عصر موحش ، فنحن نستعصم بمين؟ بالله ، نستعصم بالروح ، نستعصم بالإيمان ، تمام كده ، جميل أوي .
(إنه من عبادنا المُخلصين) مخلصين يعني هو مُخلِص و أنا خَلَّصته و خَلُص ، يعني هو مُخلِص ، شريف و مُخلِص ، المُخلص هو مُحسن ، و مُخلَص يعني خَلَّص نفسه بالتزكية و بمعونة الله عز و جل ، فلما خَلُص فهو هيَخَلَص الناس ، أي حد يقترب منه بحُسن النية و يسمع منه هيَخلُص ، روحه هتخلُص يعني هتستريح ، هترتاح ، جميل ، حصل إيه بعد كده؟ ، بعد ما ربنا شرح النفسية هنا ، نفسية زُليخا و نفسية يوسف النبي (و لقد همت به و هم بها لولا أن رأى برهان ربه) و عرفنا يعني إيه برهان ، (كذلك لنصرف عنه السوء و الفحشاء إنه من عبادنا المخلصين) .
____

{وَاسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِن دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ قَالَتْ مَا جَزَاء مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلاَّ أَن يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ} :

(و استبقا الباب) جريوا/ركضوا نحو الباب ، مين اللي جري الأول؟؟ هنعرف دلوقتي ، (و استبقا الباب و قدت قميصه من دبر) يبقى هو اللي جري الأول ، و هي كانت وراه ، (و قدت قميصه من دبر) يعني القميص اللي كان لابسه ، قامت بشده من الخلف و قطعته ، على أساس إنها بتقوله ماتمشيش ، و هي بتشده و هو بيجري فالقميص إتقطع ، إمرأة فاجرة ، شووف ، شوف كده عندها جرأة شديدة على المعصية ، ليه؟ لأنها مستضعفاه ، ده خدام عندي ، هو مين ده عشان يقولي لا يعني ، فهي نفسيتها كده يعني ، بس هي ماتعرفش إنه ده راجل شريف حر ، راجل شريف و حر ، و هنعرف إزاي ربنا عبر عن الحتة دي في اللفظ الجاي ده ، (و ألفيا سيدها لدى الباب) ربنا ماقلش (و ألفيا سيدهما) ، قال (و ألفيا سيدها لدى الباب) هنا نستفيد كذا إستفادة ، سيدها يعني ربنا بيعظم قدر الزوج ، هو بمثابة السيد ، يعني الزوجة تقول للزوج يا سيدي ، ده الأصل ، القرآن بيقول أهو (و ألفيا سيدها لدى الباب) ، إذاً الزوج سيد ، يعني درجته كبيرة جداً عند الزوجة ، أعظم من درجة الأب و الأم ، الزوج درجته عظيمة ، طيب ، (و ألفيا سيدها لدى الباب) طبعاً مافيش أعظم من درجة الزوج إلا النبي ، أي نبي هو أعظم من درجة الزوج ، غير النبي أو غير أي نبي ، لا يوجد درجة أعظم من درجة الزوج عند الزوجة ، ف ده شيء لازم نكون عارفينه ، (و ألفيا سيدها لدى الباب) إذاً قال (سيدها) عن إيه؟ عن زوجته اللي هي زليخا ، زوجة فوتفار ، ماقلش سيدهما ، ليه؟ لأن ربنا هنا عبر بشكل غير مباشر إن يوسف سلوكه ده ، سلوك أحرار ، سلوك واحد شريف ، حر ، (و ألفيا سيدها لدى الباب) ألفيا يعني إيه؟ لاقيا ، (و ألفيا سيدها لدى الباب) باب الغرفة بيحاول يفتحه كده ، لاقى فوتفار واقف عند الباب ، (قالت ما جزاء من أراد بأهلك سوءاً إلا أن يسجن أو عذاب أليم) هنا ربنا بيكشف نفسية الإيه؟؟ المرأة الفاجرة ، ربنا بيكشف نفسية المرأة الفاجرة ، أنا هأقولكم مثل مصري معروف جداً ، بيقول إيه : الفاجرة تتهيك و تجيب اللي فيها فيك أو تحط اللي فيها فيك ، تتهيك يعني تتوهك ، المرأة الفاجرة عياذاً بالله تتوهك ، تلخبط الدنيا ، تلخبط الحقائق ، و تحط اللي فيها فيك يعني السلوك السيء اللي هو فيها ، تتهمك فيه ، زي مثال في اللغة العربية : رمتني بداءها و انسلت ، يعني إتهمتني بالعيب أو الداء اللي فيها و هي انسلت يعني مشيت ، (قالت ما جزاء من أراد بأهلك سوءاً إلا أن يسجن أو عذاب أليم) يا مجرم ، يا مجرمة ، آآه بتتهم يوسف النبي إنه هو هو اللي حاول يعتدي عليها ، و كمان بتقول لفوتفار الحل ، لازم يتسجن أو يتعذب ، يتجلد مثلاً أو يُضرب ضرب شديد ، شايف الإجرام ، (قالت ما جزاء من أراد بأهلك سوءاً إلا أن يسجن أو عذاب أليم) هنا فتنة عظيمة ، بس هو نبي ، قلبه مطمئن بنور الله عز و جل ، ثابت ، ربنا قال له إيه : إستمسك بالصلاة ، إثبت ، ماتخفش ، ربنا هينجيك .
___

{قَالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَن نَّفْسِي وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِّنْ أَهْلِهَا إِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ} :

(قال هي راودتني عن نفسي) على طول كده ، يعني القلب الطاهر بيقول اللي جواه على طول ، (قال هي راودتني عن نفسي) هي اللي عملت مش أنا ، (و شهد شاهد من أهلها) واحد يعني من كُبَرَات العيلة بتاعتها ، (إن كان قميصه قد من قبل فصدقت و هو من الكاذبين) لأن لو هو اللي بيعتدي عليها و هي بتدفعه عنها ، فالقميص كان هيتقطع من قدام .
___

{وَإِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِن الصَّادِقِينَ} :

لو كان من ورا القميص إتقطع من ورا ، يبقى هو اللي كان بيجري و هي اللي بتجري وراه ، سهلة يعني ، دليل مادي أهو ، قميص يوسف ده له حكاية ، قميص اللي كذبوا به إخواته و حطوا عليه دم كذب و كان القميص مش متقطع ، مكنش مقدود ، يعني مكنش فيه أثار الذيب يعني ، ف دي كانت جريمة غير مكتملة الأركان ، إخواته إرتكبوا جريمة غير مكتملة الأركان ، القميص هنا في حادثة زليخا ، و بعد كده في آخر السورة هنعرف قميصه مع أبيه ، لما ربنا يجعله سبب في شفاء أبيه ، و هنعرف الشفاء ده حصل إزاي ، و المرض ده حصل إزاي ، ماشي ، جميل أوي ، طبعاً يوسف هو الإبن الحداشر ، رقم ١١ ، و عرفنا رقم ١١ هو إيه؟ تغلب على الأقران ، فربنا جعله هو رقم ١١ أصلاً ، بالإضافة للرؤيا كانت حداشر كوكب سجدوا له في الرؤيا ، بالإضافة للشمس و القمر و اللي هي آية الكسوف و الخسوف ، فرقم ١١ له دلالة عظيمة جداً ، خلاص ، جميل جداً ، و أنا ، يعني إيه سبحان الله  كنت شغال كده من يومين ، إكتشفت إن كلمة يوسف باللغة العِبرية معناها (دعه يزيد) العجيب بقى إني كنت شفت من ١٠ سنين كده أو ١١ سنة مثلاً ، رؤيا لأستاذ مصطفى ثابت -الله يرحمه- أخ أحمدي مُخلص ، نحسبه و لا نزكيه ، رأيته في سكرة الخشوع ، في البرزخ ، و بعد كده بقول له أخبار الأحمديين في مصر إيه؟ ، قال لي إبحث عن دكتور زياد ، فأولتها إن الدكتور زياد هو أنا يعني ، إني أزيد و أترقى روحياً ، و بعد كده لما اكتشفت ظن يومين أن كلمة يوسف في العبرية معناها دعه يزيد ، فكانت إيه ، المفاجأة ، ف دي آية من آيات الله و دقيقة من دقائق الروح و الغيب .
____

{فَلَمَّا رَأَى قَمِيصَهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِن كَيْدِكُنَّ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ} :

الراجل الحكيم بقى ، الكبير بتاعهم ، بتاع العيلة يعني ، بتاع عيلة زليخة ، (فلما رأى قميصه قد من دبر قال إنه من كيدكن إن كيدكن عظيم) الستات الوحشة دايماً كده ، بيقعدوا يكيدوا ، من تحت لتحت ، زي الأفاعي كده ، عياذاً بالله ، المرأة غير المتقية أو النساء غير المتقيات ، غير التقيات ، تلاقيهم كده ، فيهن كيد و خبث مداري ، عياذاً بالله ، ربنا يُعذنا منه ، فهنا إيه ، الآيات تصف أهو (فلما رأى قميصه قد من دبر قال إنه من كيدكن إن كيدكن عظيم) ، بس على مين ، على ربنا؟؟ على النبي؟؟ مينفعش ، ربنا كده دايماً ، اللي بيتقي الله ، يجعل له مخرج ، ميخفش .
____

{يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَا وَاسْتَغْفِرِي لِذَنبِكِ إِنَّكِ كُنتِ مِنَ الْخَاطِئِينَ} :

و بعد كده الحكيم بقى و فوتفار و عيلتها قالوا له إيه؟ (يوسف أعرض عن هذا) يعني إنسى بقى الموضوع ده ، مش عاوزين فضيحة ، هيفضحوا نفسهم ، آآه ، بس كويس ، فوتفار راجل طيب و الظاهر إن الحكيم بتاع عيلتها كان راجل طيب ، ففهموا أنه رجل نبيل ، فهموا أن يوسف نبيل ، مش عاوزين يظلموه ، هم مش عاوزين يظلموه ، ده في الأول بس ، و بعد كده هيضطروا يظلموه نتيجة ضغظ الرأي العام يعني ، المهم هنعرف ، (يوسف أعرض عن هذا) إنسى بقى الموضوع و كأنه محصلش ، آه يا يوسف و كأنه محصلش ، مش عاوزين الموضوع يُخرج من البيت عشان الفضيحة ، و بعد كده توجهوا في الكلام كجمع يعني ، الحكيم و فوتفار يعني (و استغفري لذنبك) يا زليخة إستغفري ، يعني عيب اللي عملتيه ده ، (و استغفري لذنبك) واجهوها إنه ده ذنب و يجب إنها إيه؟ تستغفر ، (إنك كنت من الخاطئين) ده سلوك خاطئ ، سلوك إيه؟ الفاجرات ، عياذاً بالله ، (إنك كنت من الخاطئين) .
___

{وَقَالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَةُ الْعَزِيزِ تُرَاوِدُ فَتَاهَا عَن نَّفْسِهِ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا إِنَّا لَنَرَاهَا فِي ضَلالٍ مُّبِينٍ} :

و بعد كده أكيد طبعاً إيه ، البيت فيه خدم و الخبر تسرب ، زي ما خبر رؤية يوسف تسرب ، تسريبات بقى بتحصل ، فالخبر تسرب برا البيت ، (و قال نسوة في المدينة امرأة العزيز تراود فتاها عن نفسه) شوية نسوان يقعدوا ينِموا و يغتابوا ، عادات النميمة بقى عياذاً بالله ، موجودة من قديم الأزل ، شوية نسوان في المدينة قاعدين بينموا و بيغتابوا و قالوا إيه ، مرات الباشا عندها ولد حلو و إيه ، بتراوده عن نفسه ، (قد شغفها حُباً) كلمة شغف لها أصل ، و لها صوت و معنى في أصوات الكلمات ، (قد شغفها حُباً) شغف ، حد يعرف يقول؟ الشين تفشي و إنتشار ، غف أي غفوة و غفلة ، أي إيه؟ تفشي الغفوة بسبب هذا الحُب ، يعني زي اللي بيقولك إيه؟  مراية الحُب عمية ، اللي بيحب مايشوفش عيوب المحبوب ، ف ده أكتر بقى ، شغف ، شغف اللي هو إيه؟ إنتشار الغفلة في هذا الحُب ، الحُب بيأتي بالغفلة و الغفوة ، و الإنسان يبقى كأنه سكران مش بعقله ، عقله تايه ، عقله مغطى ، مُغَيب بسبب درجة الحُب دي و إسمها شغف ، كذلك شغف : شغا يعني بيشغي ، بيتحرك بخفاء و كثرة ، و الفاء هو التأفف ، يعني سلوك و شعور يتحرك بخفاء و بقوة و بكثرة و بكثافة في القلب و ينتج عنه الحسرة و الألم و التأفف ، نتيجة أنه لم يصل إلى محبوبه الذي شُغِفَ به (قد شغفها حُباً) ، (إنا لنراها في ضلال مبين) خلي بالك ، النسوان بياكلوا لحم زليخا و يقولوا دي ضالة ، إحنا شايفينها إنها ضالة ، في واحدة بتحب العبد بتاعها؟؟ كده يعني ، طبعاً هنعرف زليخة عملت إيه في الوجه الجاي ، و إحنا عارفين إن إيه هي ، سلوك بيقول إيه؟ ودت الفاجرة لو أن كل النساء فاجرات ، صح ، مش المثل بيقول كده؟ ، هتعملهم مكيدة و خطة عشان هي يحصل عندها تشبع نفسي أو إرضاء لغرورها ، عشان هتبين لهم أمر معين و هم يوقعوا في أمر معين ، و هتحاول تشفي به نفسيتها بعد ما هم تكلموا عنها الكلام الوحش ده .

○ و أثناء تصحيح نبي الله الحبيب يوسف الثاني ﷺ لتلاوتنا ، قال لنا :
كمان كلمة راودته لها معنى تاني برضو من أصوات الكلمات ، راودته يعني أرته أودها ، الأود يعني الميوعة ، تتميع كده و تتثنى في الكلام ، ربنا منع المرأة أنها تخضع في القول ، يعني إيه؟ إنها تترقق بالحديث و خصوصاً مع الرجال ، عشان متبقاش فتنة ، ربنا بيقول إيه  لنساء النبي :  و لا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض .  ربنا بيتكلم عن نساء النبي و بيقول إيه؟ و طبعاً نساء النبي قدوة (و لا تخضعن بالقول) يعني ما تتأودش كده و تتميع في الكلام ، فراودته يعني أرته ميوعتها ، أرته تأودها عشان تحاول تغريه ، ماشي ، لكنه استعصم ، استعصم ، ربنا شد الفيشة .

___

و اختتم نبي الله الجلسة المباركة بقوله المبارك :

هذا و صلِّ اللَّهم و سلم على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم ، سبحانك اللهم و بحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك و أتوب إليك .

___

و الحمد لله رب العالمين . و صلِّ يا ربي و سلم على أنبياءك الكرام محمد و أحمد و يوسف بن المسيح صلوات تلو صلوات طيبات مباركات ، و على أنبياء عهد محمد الآتين في مستقبل قرون السنين أجمعين . آمين .🌿💙
___

• تقول أم المؤمنين الأولى الحبيبة (الدكتورة مروة) في مدونتها المباركة الفياضة بالحُب و الإخلاص و الإيمان ، من الفصل الثالث من سيرة يوسف بن المسيح ﷺ :
"أقول لكم و الله أعلى و أعلم في تصوري يوسف لحاجة الزمان و الوقت إلى يوسف لأنه الجليل العظيم اختصه بصفات معينة يفتقر إليها هذا الوقت ، منها : ١ - فقدوا روح الوصال بالله و أصبحت حياة جافة ، أصبحت كالشجرة التي لا ورق و لا ثمر لها ، و كان نبي الله الصديق جاء ليكمل حلقة الوصل بين الله و الناس ، و يعلمهم أن الله حي و يُرجع الإتصال و الوصال و الروح إلى عالم الدنيا الميتة ، أليس يوسف بدأ صباه برؤيا من الرحيم اختصها به ، و هي رؤية أحد عشر كوكباً و الشمس و القمر ، رآهم له ساجدين ، سبحان العظيم ، افتقرت الدنيا إلى الروح فأراد الله أن يرد الناس إليه رداً جميلاً بسيطاً ، فقط يريد القلوب الرقيقة و يريد القلوب أن تصبح معلقة بحبه ، فيرضا عنها و يُذيقها حلاوة الوصال و الإتصال بالله ، تحيا بحب الرحيم ، تملأها الروح ، تُسقى بماء الوحي و الرؤى ، و هذه حياة ما بعدها حياة ، و هذا رزق ليس بعده رزق ....... ٢- و في حياة ذلك النبي كانت هناك ضيق في العيش و توقفت الأرض و لم تخرج خيرها ، و هذا ما هو حادث الآن ، جفاف و ضيق في العيش ، و مع تفسير يوسف للرؤيا و مع تواجد هذا النبي العظيم ، عم الخير ، خير الوصال و فتح باب الصالة و عم الخير المادي ، فالتمثلات الروحية يتبعها تمثلات مادية تدلل عليها و تشرحها ، فنقص الروح يتبعه نقص الغذاء ، و هذا فيض من فيض ، فهما مرتبطان ارتباط الماء بالنبات ، فحياة النبات في الماء ، و حياة الإنسان في الوصال بالرحمن الرحيم ، سبحان العظيم ......" 🌼💙


============================


حازم :

السلام عليكم كيف حالك يانبي الله صلوات ربي وسلامه عليكم ان شاء الله تكونوا باتم صحة وعافية .امين
اليوم، الساعة 8:24 ص
8:24 ص
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:24 ص
آمين و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته يا حازم نحمد الله تعالى نحن بخير
اليوم، الساعة 8:41 ص
8:41 ص
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 8:41 ص
الحمد لله يا نبي الله
اليوم، الساعة 6:59 م
6:59 م
لقد أرسلت اليوم، الساعة 6:59 م
هل اطلعت على المجلد العشرين من الخزائن الروحانية اللي ترجمه المكتب العربي ؟
اليوم، الساعة 7:18 م
7:18 م
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:18 م
لا
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:21 م
ما كنتش عارف انو نزل المجلد 20
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:21 م
هلق بنزله واطلع عليه
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:32 م

اهم شيء ما يكونوا لاعبين بالترجمة
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:32 م
شوف الرسالة الالكترونية تحت المجلد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:38 م
تنبيه للقراء الكرام

نظراً لكون عملية التنقيح للترجمة والتصحيح للأخطاء مستمرة ما دام هنالك ما يقتضي ذلك، فيرجى العلم بأن النسخة الإلكترونية هي النسخة النهائية والمرجعية، والتي يتم تعديلها كلما اقتضى الأمر ثم إعادة رفعها على الموقع. أما النسخة المطبوعة، فقد تتضمن بعض

التعديلات التي ستظهر عند إصدارالطبعات الجديدة.
 
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:39 م
المهم انو نشروا الطبعة الاولى
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:39 م
اذا جد شي من المعارضين فوتهم بالحيط ممكن ان يلعبوا!
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:40 م
هاني طاهر راعبهم
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:42 م
كلما تذكرت الاوغاد و هم لاعبين بنبوءة عيسى عند المنارة دمشق , قلت كم هم اقذار شابهوا النصارى الاشرار
 
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:42 م
يمكن لانو اقتضى الامر 😄
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:43 م
اريد ان اسجل ملاحظة : كما ان قصة يوسف في القرآن هي احسن القصص اقول ان سفر دانيال هو افضل اسفار الكتاب المقدس و هو اعظم و اجمل من الاناجيل . سفر دانيال ثم سفر اشعيا ثم سفر استر ثم سفر نشيد الانشاد هي اعظم ما في الكتاب المقدس
1
Hazeem Ahmade
تم الرد عليك بواسطة ‏خادم يوسف‏
اليوم، الساعة 7:47 م. الرسالة الأصلية:
كلما تذكرت الاوغاد و هم لاعبين بنبوءة عيسى عند المنارة دمشق , قلت كم هم ...
الرد بواسطة خادم يوسف:
لحتى يكون الناس على يقين كامل بفساد هذه العصبة ونجاسة هؤلاء الذئاب .
ويعلم الناس ان الله تعالى قد صدق الوعد لما ان قال للمسيح الموعود لايهد بنائك فقد بعث يوسف بن المسيح مصداقا لتلك النبوءات
 
=====================
 
حازم :
 
يقول المسيح الموعود :
 
 
وسمّاني مسيحًا موعودًا لأُحيي القلوب المائتة بقدرته الكاملة، وأجدّد أمر التوحيد وأشيّد مباني الملّة. وإني أنا آية الله التي جلاّها لوقتها رُحمًا على الخليقة، فهل أنتم تقبلونني أو تردّون من أتاكم من الحضرة؟ وقد بلّغتُ ما أُمِرتُ فكونوا من الشاهدين.

حقيقة المهدي
 
 
 

 

جميلة محمد :
نعم يا سيدي ..
Jameela قام بالإرسال 17 يونيو الساعة 9:05 م
دام قربك منا يا نبي الله يوسف بن المسيح.
18 يونيو الساعة 7:55 ص
جمعة 7:55 ص
لقد أرسلت 18 يونيو الساعة 7:55 ص
آمين يا ربي يا رب آبائي الأولين , أحسن الله لكِ يا زكية النفس
Jameela Mhammad
Jameela قام بالإرسال 18 يونيو الساعة 8:07 ص
آمين
22 يونيو الساعة 12:46 م
ثلاثاء 12:46 م
Jameela Mhammad
Jameela قام بالإرسال 22 يونيو الساعة 12:46 م
السلام عليك يا سيدي ..
لقد كتبت هذه القصة اليوم وهي لكم ...
Jameela Mhammad
Jameela قام بالإرسال 22 يونيو الساعة 12:47 م
في يوم من الأيام ،هو يوم قديم جدا تكاد تسمع الغابرين والعابرين والسائحين يسعون بين نسماته ويطوفون حول طرائف النور فيه،لكنه جديد و براق كألماسة مصقولة و كوردة تغتحت لتوها،في ذلك اليوم اراد الله أن ينثر نوره المبارك على ارضه الحزينة المظلمة،عندها خلق انسانا كاملا،لكن هذا الانسان لم يكن يعرف نفسه انه مخلوق من رحمة الله وعطفه لمهمة ارداها الله في سره وغيبه،و عندما اراد الله ان يخبره بذلك جعل له حياة قاسية لتتميز فيها روحه ويعلو صوتها فوق الاصوات وليزداد ثقة بها وبخالقها ،عندها يتحقق مراد الله الواحد ،فصار ذلك الانسان يشبه اليوم الذي كانت فيه روحه خام صافية من النور المنثور ،صار قديم تسمع منه اصوات العابرين والغابرين والسائحين يسعون بين نسماته ويطوفوت حول طرائف النور فيه.
1
 
لقد قمت بالرد على ‏‎Jameela‎‏
اليوم، الساعة 2:23 ص. الرسالة الأصلية:
في يوم من الأيام ،هو يوم قديم جدا تكاد تسمع الغابرين والعابرين والسائحين...
ردك:
اللهم ارحمنا في الدارين , اللهم اشفني و أذهب عني الآلام ظاهرها و باطنها , و تولني فيمن توليت و أحسن ختامي و ختام كل من أحبه . آمين
 ,
أخبريني عن انطباعك بعد قراءة قصة الخصوص يا جميلة
اليوم، الساعة 7:42 ص

Jameela Mhammad
Jameela قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:54 ص
لم اكون انطباع محدد لكن دائما اشعر بانك يوسف بن المسيح ليس لانك تقول عن نفسك ذلك ،بل لأني دائما اشعر بشيء من صفاتك حقيقة لا يقابلها ضد و بنفس اليوم اقرأ في الكتب المهدي عليه السلام فأجد نفس ماشعرت به المهدي يتكلم عنه ،و لا اقصد بالصفات هي الصفات العادية كأن يكون الانسان لطيف او عاقل ..الخ،بل هي صفات اكثر دقة وتفصيل ،فأقول بنفسي إن لم يكن هذا ابن المهدي فمن يكون اذا ؟!حتى هذه القصة التي كتبتها بعد ان كتبتها،فتحت اقرأ بكتاب للمهدي فوجدته يتكلم بطريقة مشابهة لهذه القصة بطريقة عجيبة ...صورة الصفحة سارسلها لك
Jameela Mhammad


Jameela قام بالإرسال اليوم، الساعة 7:56 ص
و قصة حياتك تشبه قصة يوسف عليه السلام ،وتفسيرك للرؤى فيه حياة وعمق .


=================================
 
عبد الرزاق الأحمدي اليوسفي :
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عبد الرزاق قام بالإرسال 22 يونيو الساعة 8:14 م
كيف حالكم يا نبي الله الكريم
عبد الرزاق قام بالإرسال 22 يونيو الساعة 8:14 م
أرجو أن تكونوا بأتم صحة وعافيه
عبد الرزاق قام بالإرسال 22 يونيو الساعة 8:14 م
هلا شرحت لي ما معنى كلمة مؤمن
و مامعنى صفة المؤمن لله عز و جل؟
اليوم، الساعة 2:30 ص
2:30 ص
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 2:30 ص
آمن : الهمزة الممدودة هي أعماق ممدودة , مَنّ : شعور بالامتنان و المودة بين المؤمن و الذي تم الايمان به و هو شعور متبادل بينهما , عليك سلام الله و رحمته و بركاته يا حسام
,
طبعا و الميم هي المفاعلة و الحدوث باستمرار و مواجهة السعادة و الألم في سبيل هذا الشعور ( آمن ) فالمؤمن هو العبد كما هو الرب .
 
عبد الرزاق الأحمدي اليوسفي
عبد الرزاق قام بالإرسال اليوم، الساعة 2:38 ص
بارك الله لكم وبكم
صلوات ربي وسلامه عليكم
عبد الرزاق قام بالإرسال اليوم، الساعة 2:38 ص
نرجو دعائكم
ثبتنا الله معكم وبكم
اليوم، الساعة 4:39 م
4:39 م
لقد أرسلت اليوم، الساعة 4:39 م
آمين بارككم الله و أحسن مقامكم و ختامكم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق