راية المسيح الموعود

راية المسيح الموعود

الخميس، 1 يوليو 2021

درس القرآن و تفسير الوجه السابع من يوسف .

 

 

درس القرآن و تفسير الوجه السابع من يوسف .

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

أسماء إبراهيم :

 

 شرح لنا سيدي و حبيبي يوسف بن المسيح ﷺ أثناء جلسة التلاوة المباركة من أحكام التلاوة ؛ من أحكام المد , ثم قام بقراءة الوجه السابع من أوجه سورة يوسف ، و أجاب على أسئلتنا بهذا الوجه ، و أنهى نبي الله الحبيب الجلسة بأن صحح لنا تلاوتنا .

بدأ نبي الله جلسة التلاوة المباركة بقوله :

الحمد لله ، الحمد لله وحده ، الحمد لله وحده و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد ، لدينا اليوم الوجه السابع من أوجه سورة يوسف ، و نبدأ بأحكام التلاوة و أحمد :

أحكام المد و نوعيه :

مد أصلي طبيعي و مد فرعي , المد الأصلي يُمد بمقدار حركتين و حروفه (الألف , الواو , الياء) , و المد الفرعي يكون بسبب الهمزة أو السكون .
أما الذي بسبب الهمزة فهو مد متصل واجب و مقداره ٤ إلى ٥ حركات , و مد منفصل جائز مقداره ٤ إلى ه حركات , و مد صلة كبرى مقداره ٤ إلى ٥ حركات جوازاً , و مد صلة صغرى مقداره حركتان وجوباً .

و بعد أحمد قال الأحكام مروان ثم رفيدة ثم أرسلان .
__

○ و ثم طلب سيدي يوسف بن المسيح ﷺ من أحمد قراءة سورة قريش ، و صحح له قراءته .

__

و ثم تابع نبي الله يوسف الثاني ﷺ الجلسة بشرح الوجه لنا فقال :

طبعاً إحنا عرفنا إن ربنا قَدَرَ قدر عظيم جداً ليعلو شأن يوسف النبي -عليه السلام- ، طبعاً يوسف ارتكب مخالفة غير مقصودة يعني ، إن هو رضخ لسبب دنيوي نتيجة الضعف البشري ، لما قال للذي ظن أنه نجى و اللي هو ساقي الملك ، نجاة ظاهرية ، هو ظن النجاة ، ربنا هيتكلم في الوجه ده إنه نجى النجاة الظاهرية اللي بيعرفها كل الناس ، أو اللي بيفهمها كل الناس ، قال له توسطلي عند الملك إنه أنا أخرج ، لأن أنا دخلت السجن مظلوم ، ف دي كانت تعتبر مخالفة بالنسبة لمرتبة يوسف النبي ، فربنا لم يرضى إن اللي يخرجه من السجن واحد خدام ، فتبقى وحشة في حق يوسف يعني ، إيه ده ، صح كده؟ فربنا بقى عَطَّشَ أمة كاملة في القدر المُبرم في السماء عشان يخرج يوسف ، شوفوا بقى سبب الأسباب إزاي ، سبب الأسباب العظيمة ، سَبب سبب عظيم جداً و قوي جداً علشان إيه ، يكون هو ده السبب اللي يخرج بسببه يوسف من الظلم و من السجن ، لأن يوسف هو خبير في التأويل ، ربنا أعطاه العلم ده ، صح كده؟ ،  يوسف يخرج بسبب ساقي الملك اللي هو الخدام ، سبب دنيوي ، و للا/أم  يخرج بسبب آخر اللي/الذي  هو عطش أمة كاملة ، يكون هو ربنا سببه في إيه ، إن الأمة ده إيه؟ متعطشش أو إنها تنجو ، ف دي أسباب دنيوية أهي ، ربنا سببهاله ، صح؟ يعني قَدر في القدر المُبرم إن أمة مصر دي هتعطش ، لازم تعطش خلاص ، هيجيلها سنين عطش ، و الخبر ده أتى لملك مصر ساعتها بالرؤيا ، بالرموز في الرؤيا ، تمام ، فمين اللي هيحل اللغز ده؟ و يفهمهم الحل ، اللي هو كان موجود في الرؤيا أصلاً ، و هم مش واخدين بالهم إن الحل موجود في الرؤيا ، في رؤيا الملك ، و أقول لكم إزاي دلوقتي ، يبقى ربنا سَبَّبَ سبب عظيم أعظم من واسطة الساقي اللي كان طلبها يوسف في الأول ، فربنا كده رفع قدر يوسف ، خلى/جعل السبب اللي يخرج به من السجن ، سبب عظيم جليل ، إنقاذ أمة ، زي ما هو دلوقتي إيه ، إنقاذ الناس و العالم بأنهم يؤمنوا و يوقنوا إنه في إله يوحي ، و إن سلسلة الأنبياء لم تنقطع ، و إن الرسول ﷺ صادق و أن المسيح الموعود ﷺ صادق ، فهي دي وظيفة إيه؟ جماعة اليوسفيين ، هي عبارة عن شمعة مضيئة في وسط الظلام الحالك في عصر الدجال و في عصر ظبية الدجال ، تمام كده ، ف ده إنقاذ للعالم ، إن هم يصدقوا فعلاً بوجود الله عز و جل يقيناً و يجربوا ده بقى ، لما يصدقوا و يبايعوا ، يجربوا و يستخيروا ، يجربوا ، لأن اللي يصدق و يستخير و يبايع و يحسن الظن هيجرب الوصال و هيجرب النور ده ، ف دي نجاة ، نجاة عظيمة ، تمام كده ، لأن العالم اليوم يعني إيه ، وصل لتقنيات عظيمة جداً دنيوية ، و أسباب دنيوية عظيمة جداً و نِعم دنيوية عظيمة جداً ، و هي دي من صفات عصر الدجال اللي الرسول أخبر عنه ، صح كده؟ لكن ينقص الناس إيه؟ آآه ، الغذاء الروحي و اليقين و السلام النفسي ، و ده موجود فين؟ عند الأنبياء و جماعات الانبياء ، جميل أوي .
___

{قَالُواْ أَضْغَاثُ أَحْلامٍ وَمَا نَحْنُ بِتَأْوِيلِ الأَحْلامِ بِعَالِمِينَ} :

بعد كده إيه ، الملك قال لهم أنه رأى في المنام (إني أرى سبع بقرات سمان يأكلهن سبع عجاف و سبع سنبلات خضر و أخرَ يابسات) الملأ بقى ،  الحاشية بتاعته قالوا إيه بقى ، معرفوش ، قالوا إيه؟ (قالوا أضغاث أحلام) و كلمة ضغث يعني إيه ، أضغاث أحلام يعني إيه ، مشاهد متفرقة كده ، عبارة عن تفريغ نفسي أو هلاوس شفتها يا أيها الملك ، (و ما نحن بتأويل الأحلام بعالمين) و إحنا كمان معنديناش خبرة في تأويل الرؤى و الأحلام ، قالوا له كده ، بصريح العبارة ، يعني إستريح ، دي عادي ممكن تكون هلوسات أو تفريغ نفسي ، أضغاث ، أضغاث أي أجزاء ، كذلك كلمة ضغث : الضاد تشتت فظ أليم ، الغيش غبش و ضباب ، الثاء هو صوت الدهشة و الإندهاش أو صوت الأفعى ، تمام كده ، فلما تتجمع الثلاثة أصوات دول مع بعض ، فيبقى أمر مؤلم ، صح؟ أو مشاهد مؤلمة ، أو لا تلتفت إليها ، هم  الملأ بيقولوا كده يعني ، قالوا أضغاث ، أضغاث أحلام ، تمام كده ، لأن الضغث هو إيه؟ أجزاء متفرقات مجموعة/جُمعت في حزمة واحدة اللي هي كانت الحلم ، ف دي متفرقات ، ممكن يكون ده تفريغ نفسي ، تمام كده ، ماشي .
___

{وَقَالَ الَّذِي نَجَا مِنْهُمَا وَادَّكَرَ بَعْدَ أُمَّةٍ أَنَاْ أُنَبِّئُكُم بِتَأْوِيلِهِ فَأَرْسِلُونِ} :

(و قال الذي نجا منهما) اللي هو الساقي ، نجى نجاة ظاهرية ، لم يؤاخذ في حادثة أو قضية محاولة إغتيال الملك ، (و ادكر بعد أمة أنا أنبئكم بتأويله فأرسلون) أنا عندي الحل ، و أنا عارف التأويل ، لأني عرفت واحد صالح صديق في فترة الحبس ، أَوّل لي رؤيا و أول لصاحبي رؤيا و الرؤى تحققت ، و كان بيكلمنا طبعاً عن التوحيد و عن الإله الحق ، فرجل صالح .
____

{يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِي سَبْعِ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعِ سُنبُلاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ لَّعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ} :

(يوسف أيها الصديق) راح له بقى السجن و قال له يا يوسف ، بيتودد له و يقوله أيها الصديق ، (أفتنا) أعطينا فتوة ، و طبعاً عرفنا كلمة فتوى من أصوات الكلمات قبل كده ، فتوى : فت أي أثر بقوة ، وا : صوت الواو دوي دائري منتظم ، إذاً تأثير بقوة أو تأثير قوي يَعمل دوي دائري منتظم ، أفتنا في رؤيا هي (سبع بقرات سمان يأكلهن سبع عجاف و سبع سنبلات خضر و أخرَ يابسات) البقرة في الرؤيا تأول على أنها سنة ، فالرؤيا دي بتقول إيه؟ إن في سبع سنين خير ، هيجي بعديهم سبع سنين يقضوا عليهم ، باينة خالص أهي ، و الحل إيه بقى؟ أهو (سبع سنبلات خضر و أخرَ يابسات) سبع سنبلات خضرة حديثة النبات ، و بعد كده شاف سبع سنبلات يابسات أو أُخرَ يابسات ، أكثر من سبعة ، يبقى الحل إيه في الجفاف اللي هيحصل ده بعد السبع السنين الخصبة ، إن الناس تخلي/تُبقي في السبع السنين الخصبة ، القمح الأخضر اللي فيها يفضل في السنابل بتاعته و يتخزن في السنابل بتاعته ، يفضل يابس في السنابل بتاعته عشان يُحافظ عليه أكبر قدر من السنين و الوقت ، و الناس تستخدمه وقت الحاجة ، الحل باين أهو ، (يوسف أيها الصديق أفتنا في سبع بقرات سمان يأكلهن سبع عجاف و سبع سنبلات خضر و أخرَ يابسات لعلي أرجع إلى الناس لعلهم يعلمون) .
____

{قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِينَ دَأَبًا فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِي سُنبُلِهِ إِلاَّ قَلِيلاً مِّمَّا تَأْكُلُونَ} :

قال الحل أهو (قال تزرعون سبع سنين دأباً) سبع سنين تزرعوا بجد ، بدأب ، بقوة ، بقوة حثيثة ، (فما حصدتم فذروه في سنبله) الزرع و السنابل اللي بتحصدوها ، بتجنوها يعني ، خلوها في سنابلها ، خلوا القمح في السنابل ، متفركوش حبات القمح بعيد عن السنبل ، (إلا قليلاً مما تأكلون) القليل اللي هتاكلوه بس كده و تحافظوا عليه ، تاكلوا بقدر معين ، هو ده طبعاً هتطحنوه بعد ما تفرغوه من السنبل .
___

{ثُمَّ يَأْتِي مِن بَعْدِ ذَلِكَ سَبْعٌ شِدَادٌ يَأْكُلْنَ مَا قَدَّمْتُمْ لَهُنَّ إِلاَّ قَلِيلاً مِّمَّا تُحْصِنُونَ} :

(ثم يأتي من بعد ذلك سبع شداد) سبع سنين الجفاف هييجوا/ستأتي  بعد سبع سنين الخصب ، (يأكلن ما قدمتم لهن) بطريقتين : إن إحنا هناكل من القمح المُخزن ، ف ده يُعتبر (يأكلن ما قدمتم لهن) ، كذلك أي محاولة للزراعة هتبوء بالفشل إلا قليل ، (إلا قليلاً مما تحصنون) إلا بعض الأراضي اللي مش هيصيبها الجفاف ، و دي هتكون قليلة ، هتزرعوا فيها بصعوبة ، (إلا قليلاً مما تحصنون) أي تحمون و تحافظون على تلك الأرض .
___

{ثُمَّ يَأْتِي مِن بَعْدِ ذَلِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَفِيهِ يَعْصِرُونَ} :

عام بعد  السبع الشداد ، هيكون فيه الخير بقى و هيزول الجفاف ، و تبدأ الثمار تينع و هنبدأ نعصر الثمار دي ، زي إيه مثلاً؟ نعصر العنب ، و نعصر السمسم ، و نعصر الحاجات اللي بتطلع مواد غذائية طيبة ، ماشي ، و الزيتون نعصره يطلع زيت الزيتون ، كده يعني .
  - طبعاً (و ادكر بعد أمة) يعني تذكر بعد فترة طويلة ، أمة : فترة طويلة ، ماشي .
___

{وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ فَلَمَّا جَاءَهُ الرَّسُولُ قَالَ ارْجِعْ إِلَى رَبِّكَ فَاسْأَلْهُ مَا بَالُ النِّسْوَةِ الَّلاتِي قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ إِنَّ رَبِّي بِكَيْدِهِنَّ عَلِيمٌ} :

(و قال الملك ائتوني به) لما سمع التأويل عجبه أوي ، و فَهِمَ أن ده رجل حكيم ، و كلام منطقي جداً ، و الحلول اللي قالها ، حلول حكيمة جداً ، ملك مصر ساعتها قال إيه (و قال الملك ائتوني به) يعني قربوه مني ، خلوه/اجعلوه يبقى من الملأ بتاعي أو الحاشية بتاعتي ، (فلما جاءه الرسول) رسول الملك ليوسف يعني ، (قال ارجع إلى ربك) أي الملك ، (فأسأله ما بال النسوة اللاتي قطعن أيديهن) هنا يوسف قال لهم الحل من غير ما يستنى مقابل في الأول ، لم يقل لهم : مش هقول لكم الحل إلا لما تطلعوني من السجن ، ده دليل إيه؟ إنه شخص نبيل ، شخص شريف ، صح كده ، قلبه طاهر ، أهو بشكل واضح أهو ، قال لهم الحل من غير ما يطلب المقابل أو قال لهم الحل مباشرةً و العلاج من غير ما يطلب المقابل ، بعد كده لما الملك قال له اطلع ، قال له :  لا ، مش هطلع إلا لما تُظهر براءتي ، (و قال الملك ائتوني به فلما جاءه الرسول قال ارجع إلى ربك فأسأله ما بال النسوة اللاتي قطعن أيديهن إن ربي بكيدهم عليم) في شوية نساء أخلاقهن سيئة ، كانوا يُردن بي السوء و الكيد ، إن ربي مطلع على كيدهن .
___

{قَالَ مَا خَطْبُكُنَّ إِذْ رَاوَدتُّنَّ يُوسُفَ عَن نَّفْسِهِ قُلْنَ حَاشَ لِلَّهِ مَا عَلِمْنَا عَلَيْهِ مِن سُوءٍ قَالَتِ امْرَأَةُ الْعَزِيزِ الآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَاْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ} :

(قال ما خطبكن إذ راودتن يوسف عن نفسه)  هنا الملك بقى عمل تحريات و جمع النساء اللي هم آذوا يوسف ، منهم اللي تحرش بيوسف لفظي و منهم من حاول يتحرش به بشكل جسدي ، بشكل مادي يعني ، (قلن حاش لله ما علمنا عليه من سوء) هنا شهدوا شهادة حق ، بأنه رجل صالح ، بريء ، طاهر ، (قالت إمرأة العزيز) مرات/زوجة الباشا يعني أو سيدته اللي كانت بتملكه ، (الآن حصحص الحق) الحق دلوقتي ظهر و اتصل بالوجود و حصل و ظهر و شع و بَانَّ ، لا مفر من الحق ، (أنا راوداته عن نفسه) يعني أنا اللي تحرشت به ،  (و إنه لمن الصادقين) آآه ، ظهرت الحقيقة ، ظهرت الحقيقة و ظهرت البراءة ، من فوق سبع سماوات ، إزاي بقى؟ بترتيب ربنا سبحانه و تعالى ، ترتيب عظيم جداً ، سبحانه و تعالى ، لذلك ربنا هو غير متوقع ، أقداره غير متوقعة ، (إن ربي لطيف لما يشاء) كده ، سبحان الله .
___

{ذَلِكَ لِيَعْلَمَ أَنِّي لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَيْبِ وَأَنَّ اللَّهَ لاَ يَهْدِي كَيْدَ الْخَائِنِينَ} :

بعد كده يوسف بيقول إيه بقى (ذلك ليعلم أني لم أخنه بالغيب) أنا ماخنتش ربنا و ماخنتش سيدي اللي هو زوجها بالغيب ، أبداً ، لأن النبي و الأنبياء و المخلصين من جماعات الأنبياء لا يكون عندهم لا غدر و لا خيانة ، دي من صفات المؤمنين المُخلصين ، (و أن الله لا يهدي كيد الخائنين) مين اللي خان؟ النسوة و إمرأة العزيز ، هم الخونة ، (و أن الله لا يهدي كيد الخائنين) ربنا مابيكملش كيد الخائنين ، بيبطل كيد الخيانة ، و خصوصاً إذا كانت ضد الصالحين و الأنبياء .
___

{وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّيَ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ} :

و يوسف بيقول إيه بقى ، بيقول إنه هو كان إيه ، شخص و إنسان زي كل البشر ، بيقول (و ما أبرئ نفسي إن النفس لأمارة بالسوء) أكيد جواه/داخله نوازع و رغبات إنسانية عادية جداً ، و جواه غرائز و لكنه إيه ، يتحكم بها و يصبر ، (و ما أبرئ نفسي إن النفس لأمارة بالسوء إلا ما رحم ربي) إلا الأوقات اللي ربنا بيرحمنا فيها ، فإيه نستغفر ، (إن ربي غفور رحيم) ربنا طبيعته إيه ، الغفران و الرحمة ، فهنا بِيحَبب الناس في الإله الحق ، و بيحبب أهل مصر في إله بني إسرائيل اللي هو الإله الحق ، الله ربنا و رب آباءنا الأولين .
__

● و أثناء تصحيح نبي الله الحبيب يوسف الثاني ﷺ لتلاوتنا ، قال لنا :

  - طبعاً كلمة خطب أو خطبكن هو الأمر الجلل أو الأمر العظيم .
  - حصحص اللي هو الحقيقة ظهرت أو بانت ، فتم تبسيط العقدة اللي كانت موجودة ، بنفي الكذب و إظهار الصدق ، لأن لما مايكونش في خداع و مايكونش في كذب و تدليس و نفاق ، الدنيا هتبقى بسيطة ، مش هتبقى متعقدة ، مايبقاش فيها عُقَد ، الدنيا لما تبقى بسيطة كده ، تبقى سهلة ، تبقى النفوس مرتاحة ، فيحصل لها إيه؟ إتصال بالراحة ، حصحص : حاء راحة و صاد إتصال مكرر مضاعف ، حصحص ، الحق لما ظهر و الكذب إنتفى ، أصبح هناك حل للعقدة ، مش دي كانت عقدة ، القصة دي فيها عقدة أهي ، فيها عدة عُقَد ، يجب أن تُحل و سببها إيه ، حرب بين قوى الظلام و قوى النور ، الحروب دي بتعمل العُقَد دي ، و الحروب أصلها إيه؟ الكذب و الخداع و الرياء و الطمع و النفاق و الكذب ، فلما الصدق يظهر ، و الخداع ينتفي و الكذب ينتفي ، يحصل إيه؟ يحصحص الحق ، الحق يُحصحص ، حصحص : ظهر و بان و إتصل و أوصلنا إلى الراحة بشكل مكرر ، فهو ده إيه؟ فايدة الصدق ، فلذلك سُمي يوسف أيها الصديق ، الصدق ، ميعرفش يكذب ، ميعرفش يقول خلاف الحق ، كده هي طبيعته كده .
  - طبعاً (لعلهم يعلمون) يعلمون يعني يفهموا العلم اللي أتى أو يفهموا الرؤيا و الوحي ده ، فيبقوا هم لما فهموه كده أصبحوا متصلين بعالم السماء ، فأصبحوا يعلمون ، أخذوا من صفة العلم اللي هي الوحي الإلهي ، يعني فهموا الوحي ، اللي يفهم الوحي الإلهي يبقى كده أصبح عالم ، هو ده العلم الحقيقي و العرفان الحقيقي .
  - يبقى هنا مين اللي أكل؟ السبع العجاف اللي هم الوحشين الهزال القبيحين أكلوا السبع بقرات السمان الحلوين ، لكن مفيش أي مشهد خالص في الرؤيا بيقول إن السبع السنبلات اليابسة أكلت الخضرا ، المشهد مابيقولش كده ، المشهد بتاع السنبلات ده بيقول الحل ، اللي يأول لك و يقولك كان في سبع سنبلات يابسة كده إلتفت حول السبع السنبلات الخضر و أكلتها و قتلتها ، ده تأويل خاطئ ، صح؟ طبعاً إنتو فاهمين أنا أقصد إيه ، ف ده هو التأويل الصحيح (و سبع سنبلات خضر و أخرَ يابسات) بس المشهد كده ، سبع سنبلات خضرا كده و شاف سبع سنبلات يابسات أو سنبلات آخرين أو أُخر يابسات ، الحل إيه؟ الخضرا دول يبقو كده ، تحافظوا عليهم كده ، بس ، يعني الخضرا تحافظوا عليها في السنبلة ، تخزنوها في السنبلة ، هو ده الحل ، ماشي؟ . يعني السنابل اليابسة هي رمز الخير و النجاة و هو رمز محمود .
  - الحاجات اللي كانت بتتعصر من المحاصيل الزراعية : السمسم عشان تطلع/تُخرج الزيت ، زيت السمسم أو دهن السمسم ، الزيتون اللي كان ييتزرع في سيناء عشان يطلع زيت الزيتون ، و إيه تاني ، العنب عشان العصير و ساعات زمان كانوا بيعملوا منه إيه ؟ الخمر ، و أي حاجة تنفع تتعصر هيعصروها طبعاً و يتنعموا بها .
  - شفتوا ، خلوا بالكوا من كلمة (رَاوَدتُّنَّ) دي ، فيها هنا إدغام جناس ، الدال مع التاء ، دال تاء ، لاحظ كده ، إنطق كده الدال و إنطق التاء ، دال ، تاء ، تلاقي طرف اللسان خبط فين؟ في أعلى الأسنان الأمامية ، دال تاء ، فنفس المخرج أهو ، نفس مخرج الصوت ، فلما يجيوا ورا بعض يحدث جناس ، إدغام تجانس أو جناس ، (قال ما خطبكن إذ رَاوَدتُّنَّ) مابيقلش (إذ راودَتن) ، لا (إذ رَاوَتُّنَّ) ، فهمتوا يعني إيه إدغام جناس؟؟ ده نوع من أنواع الإدغام ، يمكن إحنا مش كاتبيته في ورقة الأحكام ، بس دايماً أنا بشير له من وقت لآخر ، و عرفنا كلمة (حاش لله) قبل كده .
  - طبعاً أحلام ، أضغاث أحلام ، الأحلام جمع حُلم ، و الحُلم هو العقل ، و الأحلام هي العقول ، كذلك ممكن يكون معناها مشاهد الرؤيا ، أضغاث أحلام يعني أفكار متفرقات ، إنت كنت بتفكر في الحاجات دي ، فتجمعت في مشاهد كده شفتها و ملهاش أي معنى ، ده معنى كلام الملأ للملك .
 
___
و اختتم نبي الله الجلسة المباركة بقوله المبارك :

هذا و صلِّ اللَّهم و سلم على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم تسليماً ، سبحانك اللهم و بحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك و أتوب إليك .

___

و الحمد لله رب العالمين . و صلِّ يا ربي و سلم على أنبياءك الكرام محمد و أحمد و يوسف بن المسيح صلوات تلو صلوات طيبات مباركات ، و على أنبياء عهد محمد الآتين في مستقبل قرون السنين أجمعين . آمين .🌿💙


=========================


حازم :

رايتكم ياسيدي في الرؤيا كتبت رسالة فيها جملة : " إن النور دعانا "
اليوم، الساعة 8:18 ص
 
8:18 ص
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:18 ص
النور اصطفانا و أقامنا لهذا الزمان في حلة يوسف النبي مصداقا للمسيح الموعود الذي هو مصداق للرسول
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:20 ص
واذ نادى ربك موسى ان ائت القوم الظالمين
لقد أرسلت اليوم، الساعة 8:21 ص
وناديناه ان يا ابراهيم
\ وناديناه من جانب الطور الايمن وقربناه نجيا
 
==========================
 
 
عائشة محمد : 
 حلمت برجال كتار يصلون في الصف الاول من المسجد وكان امام المسجد جديد كانو رجالا يبكون وخائفين وانا كنت في صف النساء لوحدي
Aishah قام بالإرسال اليوم، الساعة 6:31 ص
أتيت عم اركض ووقفت في صف النساء وكبرت وصليت اول ماكبرت حسيت الارض عم تدور
اليوم، الساعة 9:31 ص
9:31 ص
Aishah Mhammad
Aishah قام بالإرسال اليوم، الساعة 9:31 ص
حلمت برجال كتار يصلون في الصف الاول من المسجد وكان امام المسجد جديد كانو رجالا يبكون وخائفين وانا كنت في صف النساء لوحدي
اليوم، الساعة 6:22 م
 
6:22 م
لقد أرسلت اليوم، الساعة 6:22 م
انتشار دعوة اليوسفية لانها ذات امام جديد و اتباعها مخلصون و كلماته تدور الارض من اولها لآخرها
 
 
===============================================
 
آسيا :
 
صباح الأنوار والبركات يا سيدي 🌹🌹
سيدي ما هو الفرق بين الإيمان والعقيدة ؟ وبين المعلم الحقيقي ( معلم التوحيد) وبين معلم الشرائع؟ لاحظت يا سيدي أن هناك رعب وخوف من كلمة النبي أو الرسول مع أنها رحمة ما السبب في ذلك ؟
اليوم، الساعة 6:33 ص

Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 6:34 ص
لوتسو الفيلسوف الصيني قرأت له قليلا فوجدته يتكلم بالرموز وحكم جميلة كذلك هو يعتبر أن أصل العالم أنثى مثل أم أي شيء في هذا العالم هي خصبة إلى ما لا نهاية ولا تتوقف عن التكاثر ولا عن الرعاية يقول :
روح الوادي لا تموت أبدًا
يدعونها بالأنثى الغامضة
البوابة إليها تدعى منشأ السماء والأرض
خفية وغامضة
تتدفق باستمرار ولا تنفذ أبدًا
اليوم، الساعة 10:57 ص
 
10:57 ص
لقد قمت بالرد على ‏‎Youssef‎‏
اليوم، الساعة 10:57 ص. الرسالة الأصلية:
صباح الأنوار والبركات يا سيدي 🌹🌹 سيدي ما هو الفرق بين الإيمان والعقيدة ؟...
ردك:
الإيمان هو ما ينبني على العقيدة , و العقيدة هي شيء معقود بقوة في العقل و الوجدان ناتج عن تجربة روحية و استبصار كالرؤا و نبوءاتها مثلا , و أم العقائد هي وحدانية الرب تعالى , و معلم التوحيد الأول هو نبي الزمان و شارح الشرائع الأول هو نبي الزمان ثم يحدث بالتدريج مع تطاول الزمان ابطال الشياطين , و رعب الناس من كلمة نبي او رسول هو ناجم عن تخويف ابليس لهم منها , ذلك انه سينبني عليها سجود و خضوع و من قبلها ابتلاء الاستخارة و الدعاء و اللجوء لعتبة الرب القدّوس ربي و رب آبائي الأولين . و الناس المتأبلسة تشيط كما تشيط النار و تخاف من ماء الوحي يطفيء طيشها و شقوتها . و صباحك نور و بركة و إيمان , يوسف بن المسيح , مصر .
 
 
 Youssef Hala Mounir
 
جميل ❤️
قلتم سيدي أن الإيمان هو منبع التجربة والنبوة ، ويظن رجال الدين أو الكهنة باختلاف معتقداتهم سواء كانت الديانات الإبراهيمية أو غيرها أنهم هم من يمتلكون هذه المنظومة الروحية (الإلهية )التي هي أساس وجوهر كل الأديان فتغدو السلطة بين أيديهم ويمنحون لأنفسهم الحق بإلغاء الآخر المختلف عنهم سواء بالطرد أو التكفير ويبقى هذا الصراع الدائم بين النبي و الكاهن المنفصل عن النبي .
لماذا يا سيدي يسعى كهنة الأصنام دائما إلى قتل روح النبوة ؟ وما الهدف الذي يسعى إليه كل من النبي والكاهن المنفصل عن النبي ؟

لقد أرسلت اليوم، الساعة 11:12 ص
النبي يريد حرية العقل و حرية الروح و تتغير نسب هذه الحالة بين الأزمان و الأماكن لكنه هدف واحد لأنّ الكهنة يعملون على سجن العقل و تقييد الروح فتمرض النفوس لأنّ سلطتهم تكون على مرضى النفوس و ليس الأحرار لذا يسعون دائما لابقاء المرضى مرضى و يحاربون الدواء و الطبيب . هم لا يعرفون اليقين , و لا يريدون ان يعرفوه , لانه فور تعرف اتباعهم المرضى على اليقين تتبخر سلطة الكهنة و تتلاشى تلقائيا بكل سهولة . لذلك فالنبي و بضع مؤمنين هم خطر داهم عليهم لانهم يمثلون التجربة و النبوة التي هي نبع الإيمان
 
 
 
 Youssef Hala Mounir
 
طيب سيدي فهمت بارك الله فيكم 🌹🌹
هنا رجعنا كل خيط لمساره هناك عقدة أخرى كذلك أريد ان تساعدني في حلها ، الآن انتشرت بقوة فكرة أن المذاهب والأديان هي سبب تخلف البشرية وقد كانت صالحة في الفترة الماضية لأجل تربية النفوس من خلال مدارسها ولأنها الآن تتصارع مع بعضها فلا بد أن تُحطّم ويقولون على اننا الآن في مرحلة التحطيم بقيامة وعي جديد وأننا في بداية تحولات العصر الذهبي وهذا هو عصر الإنفتاح الروحي . وكذلك يقولون أن هناك عقل كلي أو ذكاء كوني وكل معوق يعوق هذه المرحلة الجديدة ستتحطم بشكل طبيعي وتلقائي لأنها حجب وأغطية تحجب نفوس البشر للتتواصل مع المركزية الحقيقية ( الله ) .
والحق هذا ما قاله المسيح الموعود عليه السلام : " فمتى رأيتم أن الأرض تطورت إلى أقصى الغايات فاعلموا أن تلك الأيام هي أيام حدوث التطور في السماء ، وتيقنوا أن هناك إستعدادا روحانيا فيها ، وقد نسأ هناك جذب ينوي محاربة الجذب الأرضي ، فالأيام التي تبلغ فيها الأرض في الغفلة والسيئة منتهاها تكون مخيفة للغاية لأنها هي الأيام الموعودة للحرب الروحانية التي بينها الأنبياء باستعارات متنوعة ، وقد قدمه البعض في مثال بأنها الحرب الأخيرة بين ملائكة السماء وشياطين الأرض " .
س1 هل يمكن أن نعتبر هذا الذكاء الكوني الذي يتكلمون عنه هو النبي أو الرسول ؟
س2 مع كثرة المدعين الذين يزاحمون نبي الزمان كيف نفعل ملكة حس التمييز للتفرقة بين النبي الحقيقي من الزائف ؟ وفي الإستخارة كيف نفرق بين إرادة الله وهوى النفس ؟
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:32 م
وهل تسمح لي بنشر هذه الأسئلة ؟
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 1:38 م
وسامحني اذا كثرت عليك ووالله انا بإجابتك كل يوم تفتح لي عين البصيرة ويزيد يقيني
اليوم، الساعة 4:10 م
4:10 م
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 4:13 م
يا سيدي الان فقت من النوم نمت بتلاوتك والله يا سيدي حسيت بشيء لذة في عقلي حسيت بذلك الشيء والله انت نعمة الحمد لله رب العالمين
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 4:13 م
يعني ما ادري بالضبط شيء في مخي أو عقلي تصاحبها لذة أو نشوة شيء غريب والله !!!
اليوم، الساعة 5:24 م
5:24 م
لقد أرسلت اليوم، الساعة 5:24 م
الحمد لله وحده و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد : كنت أقوم بتناول الغداء أثناء استماعي للندوة الجديدة للزميل الدكتور علاء الأسواني , و كانت الندوة الجديدة بعنوان : هل أنت من أهل الدوسة ؟ هي ندوة بسيطة و فكرتها أبسط و هي من التراث المصري , هذه الدوسة هي تعبير عن الوهم الذي يعيشه العامة و نشوء قوى الجهل المتنفذة التي تحاول عناصره تثبيت هذا البنيان المريض لتحقيق مكاسب دنيوية , من تلك العناصر شيخ الطريقة الضال المجرم , من تلك العناصر بعض أتباعه المستفيدين من حالة الوهم الجمعي لدى العامة , من تلك العناصر حاكم مصر بذاته وقتها !!!!!!!! هذه الدوسة يتراص فيها المريدون على بطونهم خلف خلاف متلاصقين على الارض ليكونوا ممرا يدوس عليه الحصان الذي يركبه الشيخ الضال . منهم من يموت لما ان يدوس الحصان على رأسه فينفجر لان نفسه ميتة جراء هذا الوهم , لكنهم يستمرون في تقليد الدوسة كل عام لانها مصدر نفع كما اصنام قريش حول الكعب مصدر نفع مالي , و حراس المعبد يحرصون اشد الحرص على الا يخرج خبر موت المريدين للخارج لكي تستمر الخبيئة الخبيثة بينهم , العامة وقتها كانوا يتوهمون ان دوسة الحصان لن تؤذيهم بل هي بركة من الشيخ , و لا يريدون ان ينزلوا للواقع و يخوضوا تجربة المراجعة العقلية بالتجربة و النبوة لكي ينبني ايمان حقيقي و ليس اوهام مميتة . هذا الحضيض و الانحطاط سببه هو معاداة منبع الإيمان الذي هو التجربة و النبوة , و النبي الحقيقي و ليس الموهوم او المزيف هو من ينزل المريدين لحقل التجربة و النبوة و لا يكون ذلك الا بالدعاء و الاستخارة بعد التحقيق العقلي , النبي الحقيقي لا يجد مبدئيا منفعة دنيوية من ادعائه , النبي الحقيقي يستشفي مع المريدين كل حين من رب العالمين , النبي الحقيقي هو باحث حقيقي عن الله , و يتسائل دائما كما يتسائلون , و يرخي سمعه لخواطرهم كلما يتخاطرون , لانه ليس له مصلحة ان يجعل مريديه يتبعون اله وهمي , لانه ببساطة مثلهم يحتاج للمعرفة بل هو اول المستعرفين , فالنبي الحقيقي يكون قد خاض تجربة البحث عن الله و يصدر هذه التجربة لمن يستعرف كما استعرف , النبي الحقيقي هو نقطة البدء لطور اليقين . يوسف بن المسيح , مصر
 
 Youssef Hala Mounir
((عاشوا وهم أموات واجتمعوا وهم أشتات ))بارك الله فيكم سيدي يا نبي الله وجزاكم الله أحسن الجزاء .
 
Youssef Hala Mounir
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 5:41 م
سأستمع الى الندوة الان
Youssef قام بالإرسال اليوم، الساعة 5:41 م
بعد الصلاة
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 5:52 م
آمين بارك الله فيك يا آسيا
=============================================
 
 د محمد ربيع :
طمني عليكم يا حازم , كيف العيشة بلبنان الآن
لقد أرسلت اليوم، الساعة 10:44 ص
يسر الله أمركم

Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 2:28 م
الحمد لله تعالى امورنا بخير ولابد من الصبر ايضا , ولكن صعبة المعيشة على الفقراء جدا وخاصة الذين ليس لديهم عمل , اصبحت صعبة جدا بسبب غلاء اسعار كل شي , نعم هناك ازمة كبيرة في البلد .
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 2:28 م
نسأل الله ان يساعد الفقراء
 
لقد أرسلت اليوم، الساعة 2:29 م
آمين و حفظكم الله و رعاكم يا حبيبي
اليوم، الساعة 6:38 م
 
6:38 م
Hazeem Ahmade
خادم يوسف قام بالإرسال اليوم، الساعة 6:38 م
آمين ثم آمين . يا رسول الله ان وجودنا في جماعة اليوسفيين المؤمنين مصدر سعادة وراحة لنا يا خير الخلق وصفوة الأنام . في كل اسبوع نكسب خير ومعرفة ونور من خلال الجلسات والخطب ان ما يحمله كل اسبوع من خير للعالم لا يمكن ان يحصى لانه مليئ بالمعرفة والنور والبركات التي رحم الله بها الارض اليوم , كذلك فان في الجلسات والخطب تقوية للايمان وتزكية للنفس بشكل كبير جدا وخاصة ان كل مؤمن يعطر سمعه وقلبه بصوت النبي وانفاس النبي ويشرب من قربة يوسف بن المسيح مما ينفخ فيه روح الايمان فينجلي قلبه ويتعطر خاطره من خلال فيض الجلسات والخطب العظيمة , انني امل واتمنى ان يفتح الناس اسماعهم وابصارهم لتلقى النور الذي افاض الله به على اهل هذا الوقت وخلق هذه المائة , طوبى لكل مؤمن طوبى لكل مخلص طوبى لكم يا اهل السعادة والصفاء يا محبي يوسف بن المسيح يا متبعيه ايها المؤمنون , ايها الوجوه النيرة والقلوب البيضاء الارض تفرح بوجودكم عليها وتستنير بوجوهكم كذلك السماء تسعد بالنظر اليكم والاشجار ترقص في كل طلة لكم لانكم جماعة الله الذين صدقتم رسوله الصادق اليوم المصلح الموعود يوسف بن المسيح .
حقا ان اسبوع يحمل في بطون ايامه سعادة ورزق لكل مؤمن مخلص يستعذب السمع ويرتوي من ينبوع النبوة الذي فجره الله في هذا الزمان كمل حصل في كل وقت وزمان لان الله يحب ان يتعرف عليه الخلق لذلك اليوم تجدون يوسف بن المسيح هناك الاف وملايين الحجب بينكم وبين الهكم ملايين الحجب التي تكدست مع الايام وكدسها طواغيت العصر المجرمين الملعونين . فمن يحب ان يعرف الله فلابد له ان يجد زمان الانبياء فيقتفي آثارهم ويقبل ايدهم ويثني الركاب في حجرتهم حتى ياتيه اليقين الذي يهدم كل الحجب فيعرف المؤمن ربه فلا يمت ميتة جاهلية ويحسن الله له الحياة والممات والعبور كما احسن في دنياه .
فالحمد لله كل الحمد على هذه البعثة المباركة التي انارت قلوب اهل الايمان وتزكت بسبيها نفوس عباد الرحمن ولاقى اهل السعادة العظيمة واصحاب الفطرة السليمة ربهم ووصلوه واحبوه وقضوا ايامهم تحت ظله مؤمنين توابين محسنين . ربنا امنا فاكتبنا مع الشاهدين الذين شهدوا الحق وبفضلك ثبتهم عليه فحيو عليه وعليه باذن الله يموتون .
اللهم كما صليت على محمد واحمد فصل على يوسف بن المسيح وجميع انبياء عهد محمد .

وما توفيقي الا بالله , يوشع بن نون.
اليوم، الساعة 7:05 م
 
7:05 م
لقد أرسلت اليوم، الساعة 7:05 م
نعم أحسنت يا حبيبنا يا حازم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق