راية المسيح الموعود

راية المسيح الموعود

السبت، 22 أبريل 2023

درس القرآن و تفسير الوجه السادس من الصافات .

 


 

درس القرآن و تفسير الوجه السادس من الصافات .

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

أسماء أمة البر الحسيب :


  • افتتح سيدي و حبيبي يوسف بن المسيح ﷺ هذه الجلسة المباركة ، و ثم قرأ أحد أبناءه الكرام من أحكام التلاوة ، و ثم قام نبي الله الحبيب بقراءة الوجه السادس من أوجه سورة الصافات ، و استمع لأسئلتنا بهذا الوجه ، و ثم شرح لنا يوسف الثاني ﷺ هذا الوجه المبارك .

    بدأ نبي الله جلسة التلاوة المباركة بقوله :

    الحمد لله ، الحمد لله وحده ، الحمد لله وحده و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد ، لدينا اليوم الوجه السادس من أوجه سورة الصافات ، و نبدأ بأحكام التلاوة و مروان :

    - مد فرعي بسبب السكون :

    مد عارض للسكون و يكون غالباً في نهايات الآيات و يمد بمقدار ٤ إلى ٥ حركات .
    و مد لازم حرفي أو كلمي : الحرفي هو في أوائل السور , و الكلمي مثقل و يُمد بمقدار ٧ حركات مثل (و لا الضآلين) .
    و المد الحرفي له ثلاثة أنواع : حرف واحد يمد حركة واحدة و هو الألف في حروف المقطعات في بداية السور ، مجموعة من الحروف تمد بمقدار حركتين و هي مجموعة في جملة (حي طهر) , و حرف تمد بمقدار ٦ حركات و هي مجموعة في جملة (نقص عسلكم) .
    ______

    و ثم تابع نبي الله يوسف الثاني ﷺ الجلسة بشرح الوجه لنا فقال :

    في هذا الوجه المبارك يُكمل سبحانه و تعالى سرد حكايات أو جانب أو جوانب حكايات الأنبياء السابقين ، فيقول تعالى :

    {وَإِنَّ لُوطًا لَّمِنَ الْمُرْسَلِينَ} :

    (و إن لوطاً لمن المرسلين) اللي/الذي هو ابن عم مين/من؟ إبراهيم ، اللي هاجر معه لأرض كنعان ، اللي هي فلسطين ، ربنا بيأكد بيقول إن هو/إنه مرسل و نبي .
    ____

    {إِذْ نَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ} :

    (إذ نجيناه و أهله أجمعين) ربنا نجاه هو و أسرته و المؤمنين به من القرية اللي كانت تعمل الخبائث .
    ____

    {إِلاَّ عَجُوزًا فِي الْغَابِرِينَ} :

    (إلا عجوزاً في الغابرين) يعني إمرأته ماكنتش/لم تكن ، ما آمنت ب لوط -عليه السلام- ، تمام؟ فربنا عذبها و شَملها في العذاب لقوم لوط .
    ____

    {ثُمَّ دَمَّرْنَا الآخَرِينَ} :

    (ثم دمرنا الآخرين) دمرنا كل من خلى لوط و المؤمنين معه .
    ____

    {وَإِنَّكُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَيْهِم مُّصْبِحِينَ ¤ وَبِاللَّيْلِ أَفَلا تَعْقِلُونَ} :

    (و إنكم لتمرون عليهم مصبحين ¤ و بالليل أفلا تعقلون) هنا دعوة من الله سبحانه و تعالى للتدبر و التفكر و تدبر عاقبة المكذبين و الكافرين و الذين يعملون إيه؟ السيئات و الخبائث و العياذ بالله ، فيقول : ألا تتدبرون و أنتم تمرون على مساكنهم في الصباح و في الليل؟!! ، تمام؟ ، أفلا تعقلون .
    ____

    {وَإِنَّ يُونُسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ} :

    (و إن يونس لمن المرسلين) يونس -عليه السلام- اللي هو يونان ، النبي يونانوس أو يونس ، يونان ، (لمن المرسلين) يعني تأكيد أيضاً أنه مرسل .
    ____

    {إِذْ أَبَقَ إِلَى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ} :

    (إذ أبق إلى الفلك المشحون) (أبق) يعني هرب ، (أبق) يعني هرب ، و كلمة (أبق) تطلق على العبد الإيه؟ الهارب من سيده ، فلما أن كان يونس -عليه السلام- في مهمة مرسل ، و مرسل إلى قرية ، قرية كانت في العراق ، تُسمى بنينوى ، كان فيها كثير من الإيه؟ السبي البابلي ، كثير من بني إسرائيل المسبيين ، عندما سباهم نبوخذنصر إلى العراق ، كانوا هناك في هذه القرية كثير من بني إسرائيل ، ربنا بعث يونس -عليه السلام- فيمن بعث من الأنبياء أثناء الأسر ، زي/مثل ما بعث دانيال ، كان في الأسر برضو/أيضاً ، و مين تاني؟ حجاي ، و زكريا بن عدو ، أنبياء حتى في الأسر و العبودية ، كان ربنا بيبعث فيهم أنبياء برضو/أيضاً ، فمن ضمن الأنبياء اللي انبعثوا في الفترة دي : يونس ، يونانوس ، يونان -عليه السلام- ، المهم بني إسرائيل زهقوه ، ماسمعوش/لم يسمعوا الكلام زي ماكنوش/مثل ما كانوا لا يسمعوا في فلسطين ، أيام موسى و أيام إيه؟ سليمان و داوود و ما إلى ذلك ، فاستضعفوه و احتقروه ، حس/أحس بالضعف و أحس إن هو إيه؟ تعبان منهم لأن هم/لأنهم مابيسمعوش/لا يسمعون الكلام ، مش لاقي/لا يجد نتيجة ، فتولدت عنده حاجة و رغبة في الأعماق إلى أن يتقوى ، يُقوي نفسه بعيداً عنهم فلذلك إيه؟ (أبق) ، العبد الهارب لما بيهرب ، بنسيمه (أبق) ليه/لماذا؟ لأنه : الباء هنا إيه؟ إحتياج ، صح؟ إحتياج عميق ، الهمزة (أ) عمق ، أعماق ، إحتياج من الأعماق للقوة ( ق ) لأنه حس/أحس إنه مستضعف تعبان ، كذلك يونانوس في وسط قومه حس/أحس إنه مستضعف ، و كمان/أيضاً مستضعف من الأسر البابلي برضو/أيضاَ ، يعني من ناحيتين تعبان ، فهرب ، أبق ، هرب باتجاه الشام تقريباً لغاية ما وصل البحر المتوسط و ركب سفينة ، لما ركب السفينة ، شوي كده/بعد وقت و الليل جييه/أتى و الموج عِلي/إرتفع و الرياح هبت و السفينة كانت مليانة/ممتلئة ، فأهل السفينة اقترحوا إن واحد إيه؟ يكون يعرف يسبح ، يرمي نفسه في البحر ، ياخدها/يأخذها سباحة بدلاً ما كلنا نغرق ، فعلشان مايظلموش/حتى لا يظلموا أحد ، عملوا قرعة ، قرعة بأسهم كده ، و كلما اقترعوا تطلع الحظ على إيه؟ على يونانوس ، كلما اقترعوا ، يطلع النصيب من نصيب يونانوس ، ثلاث مرات ، فهو كده عرف إن دي إشارة من ربنا ، إرمي نفسك في البحر يا يونان ، فعرف إن ربنا زعلان منه و بيعاقبه ، فقام مباشرة رمى نفسه ، فكان بالليل و مية/ماء البحر ، بعد كده لما نزل في مية/ماء البحر إلتقمه حوت كبير ، دخل جوا بوقه/داخل فمه ، فهنا أصبح في ظلمات ثلاث : ظلمة الليل و ظلمة البحر و ظلمة بطن الحوت اللي هو فمه ، طبعاً اللي مستغرب/يستغرب القصة دي ، لأ حصل ، حصل ، شوفتها قبل كده في الوثائقيات ، برامج الوثائقية ، إن فعلاً حد ممكن يدخل جوا/داخل فم الحوت عادي ، و بعد كده شوي كده يقذفه ، و يونانوس ماقعدش/لم يقعد فترة طويلة ، قول مثلاً قعد ساعة ، و لّا حاجة/أو قريب من ذلك ، ماقعدش/لم يقعد فترة طويلة يعني ، بس/لكن كان خايف ، كان خايف جداً ، و من الكرب العظيم بدأ يسبح التسبيح اللي احنا/نحن بنسبحه كلنا إلى قيام الساعة ، اللي ربنا علمهولنا/علمنا إياه على لسان النبي محمد ﷺ ، اللي هو إيه بقى , دعاء الكرب؟؟ لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين ، فربنا قال : (فلولا أنه كان من المسبحين ¤ لَلَبِثَ في بطنه إلى يوم يبعثون) ، (لَلَبِثَ في بطنه إلى يوم يبعثون) بقى ممكن يكون إيه؟ يتاكل ، يُهضم ، يدخل بقى في الدورة الدموية بتاعت الحوت ، ممكن ، دي معناه ، ده من ضمن معاني (لَلَبِثَ في بطنه إلى يوم يبعثون) تمام؟ أو من المعاني التانية : ممكن (للبث في بطنه) أي في بطن الحوت (إلى يوم يبعثون) أي القرية التي بُعث فيها ، يبعثون يعني يبعث فيهم نبي آخر أو يبعثون : يُحيَون أي يستجيبون لله و يتوبون ، و هو ما حدث ، قرية يونس -عليه السلام- اللي بُعث فيها آمنوا و تابوا بعد أن رأوا العذاب كِسَفاً في السماء ، فإيه؟ هم كان عندهم خلفية طبعاً ، دول/هؤلاء أبناء أنبياء يعني و أبناء رسالات و أسفار أنبياء ، فعارفين عندهم إيه؟ عندهم خلفية عن النبوة و البعث و عذاب الله و غضب الله ، و هم أصلاً في غضب لأن هم/لأنهم مسبيين فين/أين؟ في العراق ، صح؟ فآمنوا ، فربنا بقى بيحكي ، بيقول إيه؟ : (و إن يونس لمن المرسلين ¤ إذ أبق إلى الفلك المشحون) الفُلك : السفينة ، المشحون الإيه؟ المزدحمة ، مزدحمة ، مشحونة .
    ____

    {فَسَاهَمَ فَكَانَ مِنْ الْمُدْحَضِينَ} :

    (فساهم فكان من المدحضين) اقترع بعد ما حصلت العاصفة دي ، (كان من المدحضين) يعني من المغلوبين ، إتغلب في القرعة ثلاث مرات بأمر الله .
    ____

    {فَالْتَقَمَهُ الْحُوتُ وَهُوَ مُلِيمٌ} :

    (فالتقمه الحوت و هو مليم) نط/قفز في البحر فالحوت إيه؟ قام إتلقاه/تلقاه ، (هو مليم) يعني إيه؟ ملوم ، ربنا لايمه/يلومه ، حاطط/واضع عليه ملامة ، إن هو إيه؟ مشي من القرية من غير ما ربنا يأذن له ، أو ترك دعوة قومه و زهق منهم ، تمام؟ ، و تركهم من غير ما ربنا يأذن لهذا الإيه؟ النبي بأن يترك تلك القرية و يهاجر ، فهو لم يؤذن له كي يسير بعيداً عن تلك القرية ، فأصبح ملوم ، (مليم) ملوم ، كذلك (مليم) أي غاضب يلوم قومه على ما فعلوا به ، فتحتمل المعنيين ؛ مُليم أي أنه لائم لقومه ، كذلك (مُليم) أي أنه ملوم ، تقع عليه اللائمة ، جرّاء فعله .
    ____

    {فَلَوْلا أَنَّهُ كَانَ مِنْ الْمُسَبِّحِينَ} :

    (فلولا أنه كان من المسبحين) قال التسبيح المعروف : (لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين) عَديداً كثيراً .
    ____

    {لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ} :

    (لَلَبِثَ في بطنه إلى يوم يبعثون) يعني خلاص ، لكن إلتقمه الحوت و هضمه و دخل في دورته الدموية و خلاص إنتهى ، كجسد يعني ، تمام؟ .
    ____

    {فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاء وَهُوَ سَقِيمٌ} :

    (فنبذناه بالعراء و هو سقيم) الحوت كده جاى/أتى جنب الشاطىء و إيه؟ لفظه/ألقى به ، لفظه على الشاطىء ، (و هو سقيم) تعبان من آثار إيه؟ التعب و الجهد الذي لاقاه ، العراء أي إيه؟ الشاطىء ، شاطىء غير عامر ، شاطىء ليس به عُمران .
    ____

    {وَأَنبَتْنَا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِّن يَقْطِينٍ} :

    (و أنبتنا عليه شجرة من يقطين) يعني كان هناك شجرة من القرع ، اليقطين هو القرع ، شوفتوا القرع قبل كده؟ .
    ____

    {وَأَرْسَلْنَاهُ إِلَى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ} :

    (و أرسلناه إلى مائة ألف أو يزيدون) ربنا هنا بيحكي عن إيه؟ بداية القصة ، إنه كان قد أُرسل يعني (إلى مائة ألف أو يزيدون) في قرية .
    ____

    {فَآمَنُوا فَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَى حِينٍ} :

    (فآمنوا) بعد إيه؟ أن هرب يونس -عليه السلام- متلمساً القوة ، (فآمنوا فمتعناهم إلى حين) يعني إلى أن إنتهت آجالِهم ، إلى أن إنتهت آجالُهم في الدنيا .
    ____

    {فَاسْتَفْتِهِمْ أَلِرَبِّكَ الْبَنَاتُ وَلَهُمُ الْبَنُونَ} :

    (فاستفتهم ألربك البنات و لهم البنون) هنا الخطاب لسيدنا محمد ﷺ ، ((قال سيدي يوسف الثاني لمن عطس أثناء الجلسة : يرحمكم الله)) ، يُخاطب كفار قريش اللي هم كانوا بيقولوا فِرية عن الله عز و جل ، إيه هي الفِرية دي؟؟ بيقولوا إن ربنا خَطب من الجِن ، يعني تزوج واحدة من الجِن و جاب منها عيال/أنجب منها ، و العيال دول/هؤلاء بنات ، و البنات دول/هن هم الملايكة بقى ، دي فِرية و إختراع ، أساطير ، خرافات ، نسبوها إلى الله عز و جل و لم يُنزهوا سبحانه ، و لم يُنزهوه سبحانه ، فربنا هنا بيعاتب الكفار على لسان النبي ﷺ ، فبيقول له إيه؟ (فاستفتهم) إسألهم يعني : (ألربك البنات و لهم البنون) يعني إنتو/إنتم نسبتم الملايكة ليَّ/إليَّ كأن هم بناتي من زواج حصل ما بيني و بين واحدة من الجِن ، هل ده فعلاً حصل؟؟ كنتو/كنتم موجودين ساعتها و شفتوا الكلام ده يعني؟؟! ، طبعاً ده سؤال إستنكاري .
    ____

    {أَمْ خَلَقْنَا الْمَلائِكَةَ إِنَاثًا وَهُمْ شَاهِدُونَ} :

    ربنا بيقول لهم إيه : (أم خلقنا الملائكة إناثاً و هم شاهدون) يعني هم الملايكة ، إنتو/إنتم عرفتوا إن هم إناث يعني ، الملايكة أصلاً ليس لهم جنس ، لا هم إناث و لا هم ذكور ، يعني إيه؟ الجنس ده عند الإيه؟ عند البشر ، هم اللي فيهم الذكور و فيهم الإناث ، (أم خلقنا الملائكة إناثاً و هم شاهدون) كانوا شاهدين و شايفين إن الملايكة دول/هؤلاء احنا/نحن خلقناهم بنات .
    ____

    {أَلا إِنَّهُم مِّنْ إِفْكِهِمْ لَيَقُولُونَ} :

    (ألا إنهم من إفكهم ليقولون) ربنا بيقول إيه : إن هم من كثر كذبهم العظيم ، بيقولوا إيه؟ .
    ____

    {وَلَدَ اللَّهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ} :

    بيقولوا إيه : (ولد الله) إن ربنا جاله/أتاه أولاد أو إيه؟ جاله/أتاه ذرية من مراته/زوجته من الجِن ، (و إنهم لكاذبون) كذابين لأن ربنا وفق سورة الإخلاص قال إيه : (قل هو الله أحد ¤ الله الصمد ¤ لم يلد و لم يولد ¤ و لم يكن له كفواً أحد) فالله قائمٌ بذاته ، ليس كمثله شيء .
    ____

    {أَصْطَفَى الْبَنَاتِ عَلَى الْبَنِينَ} :

    (أصطفى البنات على البنين) يعني لما جيي/أتى يخلف/يُنجب ، خلف/أنجب البنات و خلى الملايكة بنات مش بنين ، إشمعنى يعني ، لماذا؟؟ ، ده سؤال إستنكاري ، صح؟ .
    ____

    {مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ} :

    (ما لكم كيف تحكمون) يعني إنتو/إنتم وفقاً لعادتكم إنتو ، إنتو بتحبوا الذُكران و تفضلوهم عن البنات ، لأنهم بيساعدوكم و بيتحملوا المسؤولية و بيدافعوا عن القبيلة و بيخوضوا غمار المعارك و ما إلى ذلك ، فمن هنا نشأ إيه؟ تفضيل الولد على البنت بس/فقط ، فأنتو/فانتم تاخذوا/تأخذوا لكم انتم و تفضلوا لكم أنتم الذكور و تنسبوا إلى الله الضعف ، ده وفق منطقكم إنتم ، طبعاً ربنا مابيفرقش/لا يُفرق ما بين ولد و بنت ، كله زي/مثل بعضه في الحساب ، ف هنا ممكن يتخيل على الإنسان ، إن ربنا هنا إيه؟ عنصري ، أو إنه بيعنصر ضد البنات ، لأ ، مش صحيح ، إحنا/نحن نقرأ الخطاب في سياقه و في لحظته التاريخية ، هذه هي القراءة التاريخية الصحيحة ، نقرأ الكلام وفق سياقه في نقطته التاريخية و في حلقته الزمنية ، فربنا قال إيه : (أصطفى البنات على البنين ¤ ما لكم كيف تحكمون) يعني إنتو/انتم بتقولوا إن إنتو بتحبوا الولاد/الأولاد علشان إيه؟ بيحاربوا و بيدافعوا عن القبيلة ، و بعد كده الملايكة اللي هم جنود الله تخلوهم/تجعلوهم بنات؟؟!! يعني إنتو كده بتستهينوا بربنا وفق منطقكم ، ده المعنى يعني .
    ____

    {أَفَلا تَذَكَّرُونَ} :

    (أفلا تذكرون) يعني مش/ألا تتدبروا و تتذكروا .
    ____

    {أَمْ لَكُمْ سُلْطَانٌ مُّبِينٌ} :

    (أم لكم سلطان مبين) إنتو عندكم حجة و دليل و برهان إن ربنا تزوج من الجِن و جاب/أنجب إيه؟ بنات ، و البنات دول/هم الملايكة ، بقوا الملايكة ، كأسطورة من الأساطير يعني اللي بتتقاذفونها فيما بينكم مستهينين بالله عز و جل .
    ____

    {فَأْتُوا بِكِتَابِكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ} :

    (أم لكم سلطان مبين ¤ فأتوا بكتابكم) هاتوا/أحضروا دليلكم يعني و الرسالة اللي جاتلكم/أتتكم من الإله ، من الله سبحانه و تعالى بهذا الأمر ، فأتوا بكتابكم إن كنتم صادقون ، (إن كنتم صادقين) تمام؟ حد عنده سؤال تاني؟؟ .

    ______

    و اختتم نبي الله الجلسة المباركة بقوله المبارك :

    هذا و صلِّ اللَّهم و سلم على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم ، سبحانك اللهم و بحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك و أتوب إليك .

    _______

    و الحمد لله رب العالمين . و صلِّ يا ربي و سلم على أنبياءك الكرام محمد و أحمد و يوسف بن المسيح صلوات تلو صلوات طيبات مباركات ، و على أنبياء عهد محمد الآتين في مستقبل قرون السنين أجمعين . آمين .🌿💙 






    "في هذا اليوم المبارك ، أبعث سلاماً ملؤه المحبة و الشوق و الود : كل عام و سيدي نبي الله يوسف الثاني الحبيب و أم المؤمنين الأولى الحبيبة و أبناء نبي الله الأحباب ، كل عام و أنتم بخير ، عيدكم طيب و مبارك ، و أنثر بكل حُب من قلبي المستقر هنا بسكون إلى كل اليوسفيين و اليوسفيات : السلام عليكم جميعاً و كل عام و أنتم بخير ، عيدكم مبارك ، و كل يوم هو فيه نبيكم هو كالعيد لأرواحكم و لقلوبكم الفياضة بالخير و الإخلاص ، ثبتنا الله و إياكم و بارك في إيماننا و حفظه و تقبل منا و منكم صالح الأعمال ، آمين يا ربي البر الحسيب ."💙💐🍃

 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق