درس القرآن و تفسير الوجه السابع من طه .
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::
أسماء إبراهيم :
شرح لنا سيدي و حبيبي يوسف بن المسيح ﷺ أثناء جلسة التلاوة المباركة من أحكام التلاوة ؛ المدود الخاصة , ثم قام بقراءة الوجه السابع من أوجه سورة طه ، و أجاب على أسئلتنا بهذا الوجه ، و أنهى نبي الله الحبيب الجلسة بأن صحح لنا تلاوتنا .
بدأ نبي الله جلسة التلاوة المباركة بقوله :
الحمد لله ، الحمد لله وحده ، الحمد لله وحده و الصلاة و السلام على محمد و من تبعه من أنبياء عهده و بعد ، لدينا اليوم الوجه السابع من أوجه سورة طه ، و نبدأ بأحكام التلاوة و أرسلان :
المدود الخاصة و تمد بمقدار حركتين ، و هي :
- مد لين مثل بيت ، خوف .
- مد عوض مثل أبدا ، أحدا
- مد بدل مثل آدم ، آزر .
- مد الفرق مثل آلله ، آلذكرين .
__
و ثم تابع نبي الله يوسف الثاني ﷺ الجلسة بشرح الوجه لنا فقال :
طيب ، هنا ربنا سبحانه و تعالى بيكمل القصة ، قصة إيه؟ شرك بني إسرائيل و عبث بني إسرائيل و فتنة بني إسرائيل التي وقعوا فيها وقت أن كان موسى -عليه السلام- في الإعتكاف في الجبل ، تمام؟ عندما أخبره الله سبحانه و تعالى أن قومه قد ضلوا ، أخبره بالوحي ، فهنا ربنا سبحانه و تعالى بيكمل القصة فقال :
{فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلا جَسَدًا لَهُ خُوَارٌ فَقَالُوا هَذَا إِلَهُكُمْ وَإِلَهُ مُوسَى فَنَسِيَ} :
(فأخرج لهم عجلاً جسداً له خوار) السامري اللي فتن بني إسرائيل ، أخذ منهم الذهب اللي سرقوه من مصر و سيحوه/صهره و عمل منه عجل ، و قال لهم ده إلهكم ، شبه كده الآلهة اللي بتبقى موجودة في مصر زمان ، يعني الفتنة دي كانت من جنس فتن الزمان اللي فات ده ، اللي هو كان من حوالي تقريباً ٣٧٠٠ سنة ، تقريباً ، تمام؟ ، الفتنة دي كانت من جنس الفتن اللي وقتها ، اللي إيه؟ معظم الأقوام كانت تتخذ إيه؟ صور للكائنات الحية تعبدها ، معظم البلدان ، مش كانت مصر بس/فقط يعني ، كان كل معظم البلدان كانت كده يعني ، عندهم ديانات وثنية ، فبني إسرائيل ماصبروش على الديانة التوحيدية ، الديانة الحقة ، حبوا/أحبوا يعملوا إيه؟ شبه المصريين ، عندهم بقى عجل كده من ذهب و إيه؟ يفتخروا به أمام الأقوام و القبائل التي كانت حولهم في سيناء ، ضلال مبين ، ضلال مبين ، لمجرد إنك تقلد غيرك في الباطل ، ده ضلال مبين ، مجرد إنك ماتستمعش لكلام النبي و وصايا النبي ، ده ضلال مبين و عدم إحترام له ، و عدم إحترام لله عز و جل ، تمام؟ ، فكانت فتنة بني إسرائيل في الوقت ده من جنس إيه؟ فتن الوقت ده ، فلذلك نعرف دايماً إن كل الأقوام ، في وقت مبعث الأنبياء بتكون فتنهم من جنس فتن الزمان اللي هم فيه ، صح كده؟ طيب ، (فأخرج لهم عجلاً جسداً له خوار) لما ضحك على بني إسرائيل و قال لهم إيه؟ إحنا/نحن نعمل بقى عجل كده و نفتخر به أمام القبائل و يبقى هو ده صورة إلهنا اللي في السماء يعني هاا ، صورة إلهنا الخفي ، هو ضحك عليهم و قال لهم دي هتبقى صورة إلهنا ، بقى إن هم/إنهم عارفين في الوصايا إنه لا تتخذ تمثالاً و لا صورة للإله ، و لا تُشَكِلُه بأي شكل ، تمام؟ ، هم عارفين كده ، واخدين الوصايا دي ، لكنهم كسروا الوصية لمجرد إن النبي إعتكف و غاب عنهم فترة وجيزة ، تمام؟ طيب ، (فأخرج لهم عجلاً جسداً له خوار) هناخذ المعنى الظاهر و بعد كده ندخل على المعنى الباطن ، عمل لهم عجل كده ، جسد عجل ، عجل مادي يعني ، صنم يعني ، (له خوار) عمل فتحة من بوقه/فمه و فتحة من إيه؟ مؤخرته ، في إيه ، بقى في إيه؟ في ممر في بطنه ، يبقى الهوا/الهواء لما يخش/يدخل من قدام/أمام يخرج من ورا/وراء يعمل صوت كخوار العجل ، خلاص؟ خلاص ، خذ بقى المعنى إيه؟ الباطني لكلمات هذه الآية ، (فأخرج) أنتج يعني ، (لهم) لقوم موسى الذين ضلوا ، (عجلاً) عِجْل من العَجَل لأن هم/لأنهم عَجِلوا تعَجَلوا و لم يصبروا حتى يرجع إليهم موسى ، موسى قال لهم ٣٠ يوم ، لكن لما كان بعد التلاتين/٣٠ يوم ، ربنا قال له خد عشرة كمان/أيضاً ، فسمع ، فاستمع ، استمع لأمر الله عز و جل ، ف هم إيه؟ ظنوا إن موسى مات ، فتَعَجَلوا ، قلتلكو/قلت لكم الوجه اللي فات إن إيه؟ هارون ماقدرش عليهم ، قال لهم اصبروا إسبوع طيب عقبال/لغاية ما يرجع ، فلما صبروا الأسبوع و موسى مارجعش ، فقالوا له يا هارون خلاص كده ، كده غالباً مات ، فهارون ماقدرش إيه؟ يوقف قدامهم/أمامهم ، ضعف و خاف لإيه؟ لمقاومته لهم يفرق ما بين بني إسرائيل ، يفرقهم يعني و يتقاتلوا فيما بينهم ، فآثر السلام و سكت ، لمجرد إنه سكت كانت معصية ؛ لأنه ما أنكرش/لم ينكر عليهم بكل قوة ، كلمهم بس/فقط ، بكن ما أنكرش بكل قوة ، و ده الكلام اللي عاتبه عليه موسى لما رجع ، طيب ، إذاً (عجلاً) من العَجَلَة ، صفاتهم بقى فيها إيه؟ عَجَلَة ، تعجل و التعجل من الشيطان ، و التعجل عكس الصبر ، عكس صلة البِر ، الصبر هو صلة البِر ؛ صلة الوصايا ، صلة الإيه؟ صلة الوصية ، فاللي مايصبرش يبقى إيه؟ متعجل ، صح؟ ، إذاً العجلة كلها شر و العياذ بالله ، و النبي كان يُحب إيه؟ صفتان أو صفتين يُحبهما الله ، إيه هما؟ الحِلمُ و الأناة ، الحِلمُ و الأناة هما عكس العَجَل ، و هما إيه؟ من معاني الصبر ( و العجل هو من رموز الشرك في الرؤيا ) ، إذاً أول حاجة عِجْل من العَجَلَة ، خلاص؟ عدم التأني ، طيب ، كمان/أيضاً بقى : عِجْل ؛ نقسمها : عين جيم عج ، و اللام علة ، عج يعني ضباب ، من العَجَّة ، بتسمع الكلمة دي؟ عجة ، و كنا و أنا صغير في السعودية ، يقولك إيه؟ هتيجي مثلاً عاصفة ترابية ، يقولوا عليها عجة ، عجة ، العجة دي العاصفة الترابية ، ماشي؟ يعني ضلال و ضباب و غبش ، تمام؟ ، إذاً عجة : عاصفة ترابية أو إيه؟ عدم وضوح للرؤية ، و اللام : علة ، إذاً علة عدم وضوح الرؤية ، و هو ده إيه؟ الشرك ، صح؟ ، الشرك هو علة إيه؟ عدم وضوح الرؤية ، تمام ، كمان/أيضاً عجل : عين عي و لوعة و لعاعة ، صح؟ و جل أي جلل عظيم ، أي لوعة و لعاعة عظيمة ، صح؟ طيب ، قلنا كم معنى كده؟؟ إتنين/٢؟ يعني قلنا عِجْل من عَجَل ، و عج ، تمام؟ و اللام ، و بعد كده العين و جل ، كده تلاتة/٣ ، بالإضافة للمعنى الظاهر اللي هو العجل العادي اللي إنتو عارفينه ، يبقى كده أربع معاني ، (جسداً) مادي ، شيء مادي ، يعني الشرك ده؟ دايماً كده ، يبقى سبب من أسباب المادية ، بسبب إيه؟ الفتن المادية ، حاجة مادية ، ماديات ، الناس تتقاتل على الماديات ، لا تذهب إلى إيه؟ الروح و النور و المعاني الباطنة ، صح كده؟ دايماً كده الناس اللي هي مابتقدرش المشاعر و الأحاسيس و العاطفة ، دايما بتقع في الشرك ، لأن الشرك أصله إيه؟ شيء مادي ، الصنم حاجة مادية ، حاجة ملموسة بإيدك ، فجسد يعني حاجة إيه؟ جسدية ، و كذلك جسد يعني شهوة جسدية محرمة ، تحول بينك و بين الإيمان ، صح كده؟ ، طيب ، خلي بالك بقى ، و هنعرف ده هيكون مصير إيه السامري في الآخر ، ربنا يحول بينه و بين الإيمان عندما يقول له إيه؟ (أن تقول لا مساس) أي لا مساس للإيمان في قلبك إلى أن تموت ، و ده سلب للإيمان ، و دي من أعظم إيه؟ العواقب ، و من أعظم العذابات و من أعظم العقاب الذي يحله الله سبحانه و تعالى على المشرك أو العاصي ، أن يحول بينه و بين الإيمان ، و أن يحول بينه و بين قلبه ، خلي بالك ، طيب ، (له خوار) خوار ، خوار برضو له أربع معاني : خوار يعني الصوت ده اللي كان طالع بقى ده من الإيه؟ العجل ، دايماً العجل يطلع/يخرج خوار كده ، عارفين الصوت ده ، طيب خلي بالك بقى من أصوات الكلمات ، خوار : خاء فخر ، وار وارى أي إيه؟ مستخبي ، مخبأ أي إيه؟ أي إخفاء الفخر ، عكس اللي هم كانوا عاوزينه ، هم كانوا عاوزين يتفاخروا بالإيه؟ بالعجل أمام الأمم وقتها ، لأن دي ثقافة المجتمعات وقتها ، تمام؟ التفاخر بالأصنام و إيه؟ مما صنعت تلك الأصنام ، (خوار) الخاء صوت الفخر ، وار أي وارى الفخر ، عكس بقى ما أرادوا ، تمام؟ ، أخفى الفخر لأن الشرك يخفي الفخر ، و الفخر الحقيقي هو إيه؟ الإيمان و التوحيد و إتباع وصايا الأنبياء ، تماام ، كذلك خوار : خوا أي خاوي ، ليس فيه شيء ، ار أي رأى أو أرى ، أي أرى إيه؟ الخواء ، أرى إيه؟ الخواء الروحي و الخواء الإيماني ، كذلك هو الإيه؟ الشرك ، يُري الخواء النفسي و الخواء الروحي ، و الخواء من الإيمان و الإستقامة و العقيدة ، تمام؟ طيب ، خوار كذلك من إيه؟ من الخور ، إيه الخور ده بقى؟ الضعف ، الخور هو الضعف ، يقولك إيه؟ مالك/ما بك ، هذا فيه إيه؟ خور ، خور يعني إيه؟ ضعف ، هاا ، ضعف و مرض ، هو ده إيه الخوار ، إذاً شفنا الأربع معاني إزاي؟ طيب ، خلي بالك ، (فأخرج لهم عجلاً جسداً له خوار فقالوا هذا إلهكم و إله موسى فنسي) قالوا مين؟ اللي هو السامري و أتباعه ، الفئة الضالة ، اللي كان في قلبها مرض ، اللي كانت إيه؟ عاصية متمردة على وصايا الأنبياء ، (فقالوا هذا إلهكم و إله موسى فنسي) يعني ده إله موسى بس هو نسي يقول لكم إن هي دي صورته ، إحنا/نحن بقى اللي قلنا لكم ، يعني هو إيه؟ مش هم قالوا إن هو مات ، ظنوه مات ، فخلاص بقى افتكروا إن الساحة إيه؟ فاضية لهم ، فبدأوا إيه؟ يألفوا و يقولوا أي كلام من عندهم ، و يجيبوا/يأتوا مبررات لمعاصيهم و شركهم ، فمن ضمن المبررات اللي قالوها إيه؟ إن هو نسي يقول لكم إن هي دي صورته ، بس/لكن إحنا إيه؟ إحنا/نحن عارفين إن هي دي كانت صورته فاتبعوا ما نقول ، ف دي كانت إيه؟ مبررات أو مبرر من ضمن مبررات المشركين لإستزلال الموحدين من بني إسرائيل .
___
{أَفَلا يَرَوْنَ أَلاَّ يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ قَوْلا وَلا يَمْلِكُ لَهُمْ ضَرًّا وَلا نَفْعًا} :
بعد كده ربنا بيرد عليهم ، بيقول لهم إيه؟ (أفلا يرون ألا يرجع إليهم قولاً و لا يملك لهم ضراً و لا نفعاً) إنتو/أنتم مش فاهمين و مش شايفين و مش مدركين إن العجل دوت/هذا مابيكلمكمش/لا يكلمكم لما بتنادوه و بتدعوه؟؟! مابيردش عليكم و لا يملك لكم ضر و لا نفع ، مايقدرش يضركم و لا ينفعكم ، تمام؟ و كذلك كل الأصنام .
___
{وَلَقَدْ قَالَ لَهُمْ هَارُونُ مِن قَبْلُ يَا قَوْمِ إِنَّمَا فُتِنتُم بِهِ وَإِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَنُ فَاتَّبِعُونِي وَأَطِيعُوا أَمْرِي} :
بعد كده ربنا بيذكر طرف من الحديث اللي دار ما بينهم و ما بين هارون ، (و لقد قال لهم هارون من قبل يا قوم إنما فتنتم به) هو أنكر عليهم و قال لهم : غلط /خطأ !!!، (و إن ربكم الرحمن فاتبعوني و أطيعوا أمري) .
___
{قَالُوا لَن نَّبْرَحَ عَلَيْهِ عَاكِفِينَ حَتَّى يَرْجِعَ إِلَيْنَا مُوسَى} :
ردوا عليه ، قالوا له إيه؟ (قالوا لن نبرح عليه عاكفين) مش هنرجع عن إيه؟ عبادة هذا العجل أو الصورة اللي إحنا/نحن إتخذناها لإله موسى ، مع إن ربنا كان نهاهم إن هم يتخذوا أي صورة له أو تمثال ، (قالوا لن نبرح عليه عاكفين حتى يرجع إلينا موسى) لو رجع و كان حي و قال لنا إن ده غلط ، خلاص هنرجع ، يعني بيحطوا/بيضعوا العقدة في المنشار زي ما بيقولوا كده في العصر الحديث ، تمام؟ ، بيعجزوا هارون ، بيقولوا إيه؟ طيب ، مش هم طبعاً فاهمين إن عندهم احتمال كبير إن يكون موسى مات ، فبيعجزوا هارون ، بيقولوا مش هنعمل إلا لما موسى يرجع ، موسى يرجع ، إيه؟ نتناقش معه في القصة ديت/هذه و إيه؟ و هنشوف هنعمل إيه ، كده لعب ، بيلعبوا ، بيستعبطوا .
___
{قَالَ يَا هَارُونُ مَا مَنَعَكَ إِذْ رَأَيْتَهُمْ ضَلُّوا} :
بعد كده بقى موسى ، ربنا إيه؟ بيختصر هنا الأحداث في كلمات ، (قال يا هارون ما منعك إذ رأيتهم ضلوا) ليه ما شديتش/لم تشدد عليهم بقوة ، مش مجرد كلام ، لا ، أنكرت بالفعل ، يعني كسرت مثلاً الصنم ده أو منعتهم إن هم يسييحوا/يصهروا الذهب و يعملوا صنم ، تمام؟ لأن الإنكار يكون بتلات/٣ إيه؟ طرق ، إما بالإيه؟ بالفعل ، باليد يعني ، أو باللسان ، أو بالقلب و ذلك أضعف الإيمان ، فهو كان له إيه؟ القوة أو السلطة عليهم من بعد موسى ، لأن هو إيه؟ موسى حطه عليهم ، وضعه عليهم إيه؟ إماماً ، ده كان قائد ، قائد قبيلة و نبي ، كان يقدر بإيده يغيير ، ماغيرش/لم يُغَيّر ، فهنا هو إيه؟ لم يُفَعل سلطاته التي أعطاها له موسى ، فهنا كانت علة العتاب ما بينه و ما بين موسى ، (قال يا هارون ما منعك إذ رأيتهم ضلوا) ليه ماغيرتش بإيدك ، اكتفيت بس/فقط باللسان .
___
{أَلاَّ تَتَّبِعَنِ أَفَعَصَيْتَ أَمْرِي} :
(ألا تتبعن أفعصيت أمري) إنت ماتتبعنيش؟ ، إنت بتعصاني يا هارون ؟، عتاب عظيم من موسى لهارون .
__
{قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَن تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِي} :
بعد كده هارون بيرد عليه ، بيقول له إيه؟ بيقول له إن أنا ضعيف يعني (قال يا ابن أم لا تأخذ بلحيتي و لا برأسي إني خشيت أن تقول فرقت بين بني إسرائيل و لم ترقب قولي) خوفت لما أنا أغيير بالإيد ، إنني أعمل فرقة و تنازع ما بين إيه؟ أفراد بني إسرائيل ، و دي طبعاً إيه؟ حجة غير صحيحة ، إن هو يملك ، إن هو إيه؟ يغيير المنكر بإيده ، كان لو عمل كده ماكنش الناس دي هتضل ، فكان هو من مسؤلياته إن هو يوقف وقفة قوية و يغيير بإيده و يشد عليهم و يعنفهم و يؤدبهم ، لكنه ماعملش كده ، ف دي تعتبر عصيان من هارون و ذنب بسببه ربنا منعه يدخل فلسطين ، طيب ، قال له إيه؟ (قال يا ابن أم) بإيه؟ بيترقق لأخيه ، ياخويا ، يا ابن امي (يا ابن أمِّ لا تأخذ بلحيتي و لا برأسي) يعني إيه؟ ماتفتكرش إنني قوي زيك ، ها إيه بقى؟ (لا تأخذ بلحيتي) ماتظنش إن لحيتي الكبيرة دي معناها إنني إيه؟ قوي , لا تاخذ بمظهري و سمت لحيتي، (و لا برأسي) إنني إيه؟ رأسي دي أعظم منك أو إنني بفكر أحسن منك أو إنني أقوى منك أو إنني عندي شكيمة أعظم منك ، يعني ماتنبهرش بمنظري و لا تعتبر انني لمجرد انني اكبر منك سنا انني اقوى منك !!!! فهذا من معاني لا تاخذ بلحيتي و لا براسي يعني ايضا لا تنظر الى الشيب الذي في لحيتي و شعر راسي ، (لا تأخذ بلحيتي و لا برأسي) يعني أنا ضعيف جداً ، أضعف مما تتصور ، هنا مبرر من مبررات إيه؟ هارون أمام موسى ، عشان يحاول إن موسى يسامحه ، فهمتوا يعني إيه (لا تأخذ بلحيتي و لا برأسي) ، تمام؟ ، فيه ناس تقول لك إيه؟ (لا تأخذ بلحيتي و لا برأسي) يعني ماتشدنيش من ذقني و لا من راسي ، يعني موسى شده من دقنه و من راسه ، في ناس فاكرة كده يعني ، و ده مش صحيح ، زي ما بيقول لك إيه؟ (فقبضت قبضة من أثر الرسول فنبذتها و كذلك سولت لي نفسي) بيقول لك إيه؟ إن السامري ده جاب/أتى شوية تراب كده من أثار الحصان اللي جبريل كان ماشي عليه و حطها/وضعها في الإيه؟ في الذهب المتسيح/المنصهر ده فالذهب المتسيح ده فجأة كده طلع/ظهر لوحده بقى عجل ذهبي ، كل ده كلام فاضي ، تفاسير خرافية ليست حقيقية ، و زي ما بيقول لك إيه؟ مثلاً إيه؟ (إن لك في الحياة أن تقول لا مساس) إن السامري ده ، ربنا عاقبه إن هو إيه؟ مايقدرش إيه ، يمس حاجة بجلده ، يبقى عنده مرض مايقدرش يمس حاجة بجلده ، أو إن هو كده هيذهب في الغابات يبقى متوحش ، ماحدش يقدر يجي/يأتي جنبه أو هو يجي جنب حد ، ده مش صحيح ، كل دي معاني غير صحيحة ، المعنى الصحيح اللي أنا قلته ، و هأكد عليه لما يجي ، (قال يا ابن أم لا تأخذ بلحيتي و لا برأسي إني خشيت أن تقول فرقت بين بني إسرائيل و لم ترقب قولي) خلاص كده ، خِلص العتاب ما بين موسى و هارون .
___
{قَالَ فَمَا خَطْبُكَ يَا سَامِرِيُّ} :
بعد كده موسى بقى بيكلم السامري ، بيكلم مين؟ السامري ، الذي يُري السُم ، أو الذي ارتوى من السُم ، و هو سُم نفسه و هواه و كبره و إعتداده برأيه و عصيانه و شركه ، فهذه كانت مشارب نفسه و هي سموم ، شرب منها ذلك الرجل ، فسماه الله : السامري ، (قال فما خطبك يا سامري) إيه حكايتك يا سامري؟ إيه اللي عملته دوت/ده؟ ليه مانفذتش وصاياي؟ ليه كسرت الوصية؟ ليه جعلت بني إسرائيل يقعوا في الشرك؟؟ .
___
{قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِّنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَكَذَلِكَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي} :
قال له إيه بقى السامري؟ بيبرر هنا عصيانه (قال بصرت بما لم يبصروا به) أنا شفت حاجة هم مش شايفنها ، يعني أنا عندي رأي هم مايعرفهوش ، يعني أنا بفكر أحسن منهم و بالتالي منك يا موسى ، بس/لكن هو ماقدرش يقول له كده ، قال له بشكل غير مباشر ، كده يعتبر إن هو بيفكر أحسن من موسى بس/لكن هو ماقدرش يقول له بشكل مباشر ، قالها له بشكل غير مباشر ، لما قال له إيه؟ (قال بصرت بما لم يبصروا به) يعني أنا رأيي و وجهت نظري اللي عندي أحسن من اللي هم إيه؟ شايفنها ، أو اللي هم استمسكوا بها من بعدك ، (قال بصرت بما لم يبصروا به) خلي بالك ، ربنا هنا بقى بيتكلم عن لسان حاله (فقبضت قبضة من أثر الرسول) بعد كده إيه؟ (فنبذتها و كذلك سولت لي نفسي) يعني إيه؟ يعني أنا في بداية الأمر قبضت على وصاياك يا موسى ، مين الرسول؟ موسى ، (فقبضت قبضة من أثر الرسول) من وصايا الرسول و أثار بركات النبي قبضت عليها و كنت مؤمن جداً ، ده لسان حاله ، مش هو اللي بيقول كده السامري ، ده ربنا اللي بيحكي عن لسان حال السامري ، هكذا هو أسلوب القرآن في كثير من المواطن ، خلي بالك ، يعني مش هو كده قال لموسى إيه؟ (فقبضت قبضة من أثر الرسول فنبذتها و كذلك سولت لي نفسي) لاهو ماقلش/لم يقل كده ، ده ربنا بيحكي لسان حاله ، فكان حاله إيه في الأول السامري؟ كان مؤمن فعلاً ، خلي بالك ، و كذلك المنافق بيبقى في الأول مؤمن ، لكن بعد كده بيستزله الشيطان و تستزله الذنوب و المعاصي ، فيبدأ ينافق و العياذ بالله ، و ينسى الإيمان و إيمانه يبلى ، (فقبضت قبضة من أثر الرسول) يعني في الأول أنا كنت مستمسك بالوصايا ، بوصايا النبي ، كنت مؤمن ، و بعد كده إيه؟ مباشرة حصل إيه لما موسى غاب؟ (فنبذتها) يعني إيه؟ تخليت عنها ، من النبذ ، (فنبذتها) تخليت عنها ، و كذلك من معاني فنبذتها : إحتقرتها ، إحتقرت وصايا النبي في المقابل إيه؟ رأيي و إعتدادي برأيي ، لأن هو قال إيه؟ فبصرت ، (بصرت بما لم يبصروا به) يعني قدس عقله و نفسه و هواه على وصايا النبي ، و دي فتنة إيه؟ المنافقين دايماً في كل الأجيال و في كل الأزمان ، (و كذلك سولت لي نفسي) هي نفسي هي اللي إيه؟ وسوست لي بكده ، لأن النفس هي نوع من أنواع إيه؟ الشياطين ، النفس العاصية شيطان ، و كذلك الشيطان الشبحي شيطان ، و كذلك شيطان الإنس شيطان ، تمام كده؟ طيب .
___
{قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَن تَقُولَ لا مِسَاسَ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَّنْ تُخْلَفَهُ وَانظُرْ إِلَى إِلَهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَّنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا} :
(قال فاذهب) موسى بقى قال له العقاب ، (قال فاذهب) امشي ، (فإن لك في الحياة أن تقول لا مساس) يعني في الدنيا طول ما إنت عايش ، عمرك ما هتحس حلاوة الإيمان تاني ، آآه ، و ده كان أعظم عقاب ، (قال فاذهب فإن لك في الحياة أن تقول لا مساس) لن يمس الإيمان قلبك مرة أخرى ، آآه ، لن تشعر بحلاوة الإيمان تمر على شغاف قلبك ، أبداً لن يحدث و ده عقاب عظيم ، عقاب عظيم ، مايعرفهوش إلا المؤمنين ، المخلصين ، (قال فاذهب فإن لك في الحياة أن تقول لا مساس و إن لك موعداً لن تخلفه) يوم القيامة يعني ، هتتحاسب على كل ده يوم القيامة ، بيهدده بيوم القيامة ، (و انظر إلى إلهك الذي ظلت عليه عاكفاً) ده مش إلهنا ، ده إلهك إنت ، ده مش صورة إلهنا ، دي صورة هواك و نفسك و شيطانك ، شوف الإله اللي إنت عملته ، و (ظلت) يعني إيه؟ استمريت عاكف على عبادته و على صناعته و على تقديسه و على إضلال الناس به ، (و انظر إلى إلهك الذي ظلت) يعني إستمررت ، تمام؟ ، (عليه عاكفاً) قاعد جنبه بإستمرار من إعتكاف و الإنقطاع له ، (لنحرقنه) نحطه/نضعه في النار ، يعني إيه؟ نُهِنُه يعني ، (ثم لننسفنه) نِكَسَرُه ، (في اليم نسفاً) نِكَسَرُه و بعد كده نذره في البحر ، موسى إيه؟ كسره و حطه و ثم حرقه و قال لبني إسرائيل يدقوا كل جزء منه حتى يبقى زي الرملة/الرمل كده و يرموه في البحر ، عشان ماحدش يتعلق بأي جزء منه بعد كده ، و مايبقاش له أي أثر ، عشان يمحي أثر الشرك من قلوب بني إسرائيل ، فأمرهم إن هم يكسروه بإيديهم ، عشان يكفروا عن خطاياهم ، تمام؟ .
___
{إِنَّمَا إِلَهُكُمُ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَسِعَ كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا} :
(إنما إلهكم الله) ربنا هو الله الواحد الأحد ، (الذي لا إله إلا هو) مفيش حد غيره إله ، (وسع كل شيء علماً) يعلم كل شيء ، (وسع كل شيء علماً) هو ده الكرسي ، الكرسي هو علم الله ، (وسع كل شيء علماً) ، حد عنده سؤال تاني؟ .
__
و اختتم نبي الله الجلسة المباركة بقوله المبارك :
هذا و صلِّ اللَّهم و سلم على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم ، سبحانك اللهم و بحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك و أتوب إليك .
___
و الحمد لله رب العالمين . و صلِّ يا ربي و سلم على أنبياءك الكرام محمد و أحمد و يوسف بن المسيح صلوات تلو صلوات طيبات مباركات ، و على أنبياء عهد محمد الآتين في مستقبل قرون السنين أجمعين . آمين .🌿💙
====================================================
لقد أرسلت :
صاحب محل الورد تغلب على بال ما وصّل لنا وردك , ذلك لانك اعطيتيه عنوان غير صحيح , المهم انه اتصل بي و بعد 12 رنة تقريبا تنبهت له بعد ان ارسل لي رسالة ان هناك اوردر لك من فرنسا من واحدة اسمها اسيا , فكلمته وقابلته في مكان عام انا و د مروة و رجعنا بالورد للبيت و سعدنا به كثيرا و كلهم يشكروك و يسلموا عليك يا آسيا . لقد بت سعيدا و الحمد لله تعالى
لقد أرسلت
كذلك كروتك و كلماتك فيها جميلة جدا و سعدت د مروة و اسماء بكلماتك لهما
لقد أرسلت
شكرا على الورد الجميل جزاك الله خيرا
Youssef
Youssef Hala Mounir
وأنا أسعد يا سيدي وعلى فكرة لولا هذه التجارب والآلام لما عرفتك حق المعرفة ، كل تجربة وألم تصير معي آيات أنا بت أحب بيت سيدي يوسف ابن المسيح عليه الصلاة والسلام أكثر
آسيا :
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته يا نبي الله
كنت قد وصيته أن يضع ثلاث أو أربع وردات حمراء في البوكيه الذي أرسلته لك
ولكنه لم يضعها ووعدني بذلك المهم الحمد لله أنها وصلت لكم الورود .
سيدي يا نبي الله عندما ذهبت لأسحب المال لشراء هذه الورود كان فكري سارحا
في الله وقلت في سري وأنا أدعو يا ربي لأن سيدي يوسف ابن المسيح الموعود
عليه الصلاة والسلام هو ظلك ولأني اراه انعكاس لوجهك الكريم فتقبل مني
ويسر لي أمري لكي تصل الورود اليه بدون صعوبات ولا عراقيل فهي في الظاهر له
ولكن في الباطن هي لك .
وكنت خايفة ما تصل اليك وعندما اتصل بي صاحب الورود واخبرني انني لم اعطيهم
العنوان الصحيح حزنت جدا وبعدما يئست جاء الفرج وفرحت عندما اخبرني
باتصالك به .
والله كانت نيتي متجهة الى الله أولا ثم النبي لأن جمالك من جمال ذلك العشق
الابدي الخالد الحي الذي لا يموت .
جميلة محمد ربيع :

لقد أرسلت
Jameela

============================================
Youssef Hala Mounir مع Jameela Mhammad و٣ آخرين.



اليوم، الساعة 3:07 م
لقد أرسلت
يا نبي الله رايت في الرؤيا انني سمعت في الرؤيا هذه الجملة ( سيولد لك الولد ويدنو منك الفضل )
اليوم، الساعة 3:11 م
3:11 م
لقد أرسلت
الله أكبر و لله الحمد , بشرى لنا يا معشر الخلان طوبى لنا يا مجمع الإيمان

أمس، الساعة 3:09 م
لقد أرسلت
أمس، الساعة 3:54 م
Aishah

اليوم، الساعة 9:33 ص
لقد أرسلت
[١٦/٣ ٥:٣٨ م] اسيا: حازم اخي واش راك
[١٦/٣ ٦:٢٩ م] Hazm: الحمد لله وانتم
[١٦/٣ ٦:٢٩ م] اسيا: الحمد لله
[١٦/٣ ٦:٢٩ م] Hazm: شوفت الوردات مع يوسف
[١٦/٣ ٦:٢٩ م] Hazm: رائعين
[١٦/٣ ٦:٢٩ م] اسيا: حازم شفت جملة وخفت منها
رأيت اليوم في وقت الفجر وكأن جميلة عندها حساب باسم مستعار وكان هذا الاسم هو عبارة عن جملة مكتوبة بخط كبير وغامق وهذه الحملة هي " وزن الله بوزن محمد " .
ثم رأيت جميلة عملت فيديو عبارة عن كرتون للأطفال وأعجبت به
[١٦/٣ ٦:٣٠ م] اسيا: نعم شفتها
[١٦/٣ ٧:١٥ م] Hazm: لا تخافي وابعثيها ليوسف كماهي هو اخبر بخفايا ومعاني الوحي وابعاده .
[١٦/٣ ٧:١٥ م] اسيا: حاضر
[١٦/٣ ٧:١٥ م] اسيا: شكرا
[١٦/٣ ٧:١٦ م] Hazm: واشوف معناها تقريبيا بمعني من آذى محمد فكأنما آذى الله والعكس ايضا من يؤذي الله فكأنما آذى النبي يعني مثلا انت لو ترين رجلا يسيء لله الا تشعرين كأنما آذاك وأضرك وهكذا
[١٦/٣ ٧:١٧ م] Hazm: كمان في وحي للمسيح الموعود بيقول انت مني وانا منك
[١٦/٣ ٧:١٧ م] Hazm: وانا منك
[١٦/٣ ٧:١٧ م] Hazm: يعني معرفة الله حق المعرفة وسبيل رؤيته منوطة بالمسيح الموعود والانبياء
[١٦/٣ ٧:٢١ م] Hazm: ومن المعاني يعني ان النبي هو ميزان وصف شخصية الله وصفاته وحقيقته الايمان بالاله
[١٦/٣ ٧:٢٣ م] Hazm: لايُفرط ولا يفرّط بوصف شخصية الله وصفات الله فهو ميزان
[١٦/٣ ٧:٢٤ م] Hazm: والوزن كلمة قرآنية عظيمة جدا
[١٦/٣ ٧:٢٤ م] اسيا: نعم احسنت
[١٦/٣ ٧:٢٤ م] Hazm: والنبي ميزان الحق
[١٦/٣ ٧:٢٤ م] اسيا: ايه الحمد لله
[١٦/٣ ٧:٢٤ م] Hazm: فالله لا يقيم للكافرين بآياته لايقيم لهم وزنا يوم القيامة
[١٦/٣ ٧:٢٥ م] Hazm: والوزن يومئذ الحق
[١٦/٣ ٧:٣٦ م] Hazm: من يطع الرسول فقد أطاع الله
[١٦/٣ ٧:٣٧ م] Hazm: لقد ارسلنا رسلنا بالبينات وانزلنا معهم الكتاب والميزان
[١٦/٣ ٧:٣٧ م] Hazm: الله وزن النبي بنفسه يعني جعل كلمته هي كلمته وارادته هي ارادته
[١٦/٣ ٧:٣٨ م] Hazm: الله وزن النبي بنفسه جعل قوته من قوته وافاض عليه عظمة ووزن من عظمته ووزنه
[١٦/٣ ٧:٣٨ م] اسيا: الله يبارك
[١٦/٣ ٧:٣٨ م] اسيا: سارسل كلامك للنبي
[١٦/٣ ٧:٣٩ م] Hazm: تمام
[١٦/٣ ٧:٤٢ م] Hazm: هذه المحادثة ارسليها كما هي
[١٦/٣ ٧:٤٢ م] اسيا: سارسل كل شيء
[١٦/٣ ٧:٤٣ م] اسيا: شكرا حازم
[١٦/٣ ٧:٤٣ م] Hazm: احسنت احسن الله لكم وتقبل منكم وزادكم ايمان على ايمان .
[١٦/٣ ٧:٤٣ م] اسيا: امين اخي حازم
[١٦/٣ ٧:٥٧ م] اسيا: تصور ما اسم الذي اخذ الفيلوس؟
[١٦/٣ ٧:٥٧ م] Hazm: اضيفي للمحادثة اجتهاد في شرح كلمة وزن من خلال اصوات الكلمات المقدسة الواو دوي دائري منتظر والزاي ذنب والنون نعمة . ذنب ونعمة , سيئة وحسنة , خير وشر . فمعنى كلمة وزون يعني انتظام بين ضدين عدل بين ضدين فصل بين ضدين . فإذا لم يكن ضدان عدل الميزان . واذا تضادا رجحت احدى كفتاه ....
[١٦/٣ ٧:٥٧ م] اسيا: اسمه حسام الدين ربيع عبد الله
[١٦/٣ ٧:٥٧ م] Hazm: ماشاء الله
[١٦/٣ ٧:٥٨ م] Hazm: فعلا لم اتصور ذلك
[١٦/٣ ٧:٥٨ م] Hazm: حسام الدين من اسماء يوسف
[١٦/٣ ٧:٥٨ م] اسيا: هو فعلا حسام الدين ضياء الحق
[١٦/٣ ٨:٤٤ م] اسيا: يعني نزنها بالقسطاس المستقيم ليظهر لنا حقها وباطلها ومستقيمها ومائلها اتباعا للقرآن الكريم المنزل على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم
[١٦/٣ ٨:٥١ م] اسيا: وبعد الحوار ادعم كلامك بكلام الغزالي بحثت عن معنى هذه الجملة في محرك جوجل ، ووجدت كتاب للغزالي بعنوان " القسطاس المستقيم " ووجدته يتكلم عن الميزان وهو يرى ان الميزان المقرون بالكتاب هو ليس ميزان الشعير والذهب والفضة وانما هو ميزان معرفة الله تعالى ومعرفة ملائكته وكتبه ورسله وملكه وملوكته فنتعلم كيفية الوزن من أنبيائه كما تعلموا هم من ملائكته .
فالمعلم الأول هو الله ثم جبريل ثم الرسول والخلق كلهم يتعلمون من الرسل ليس لهم طريق المعرفة إلا بهم .
[١٦/٣ ٨:٥٢ م] اسيا: ما رايك
[١٦/٣ ٨:٥٢ م] اسيا: ؟
[١٦/٣ ٩:١٣ م] Hazm: ماشاء الله تبارك اسم ربنا ذي الجلال والاكرام , يقول سيدنا يوسف بن المسيح عليه الصلاة والسلام : ( الله أكبر و لله الحمد , بشرى لنا يا معشر الخلان طوبى لنا يا مجمع الإيمان )
[١٦/٣ ٩:١٤ م] اسيا: آمين يا رب
اليوم، الساعة 9:48 ص
9:48 ص
لقد أرسلت
و قد اخبرتكم من قبل ان هاني طاهر هو يدعو الى الالحاد و نبذ الايمان , يقول عن سراج الحق النعماني انه فبرك نبوءة المسيح الموعود و يقول عن الخليفة الرابع انه فبرك اي كذب و الف في رؤياه عن روسيا , سبحان الله ما اتعس هاني طاهر
لقد أرسلت
انظري منشوره الاخير 9\3\2022
لقد أرسلت :
وزن الله بوزن محمد , عدل الله هو عدل النبي و ميزان النبي هو ميزان الله , يعني لا يعترضنّ أحد على النبي لأنه فم الله
, و الرؤيا فيها بشرى و تفصيل لنفسية جميلة زكية النفس يتجلى الله على صفحة قلبها
لقد أرسلت
تعليق واحد
ليوم، الساعة 12:15 م
===================================================
حازم :
بسم الله الرحمن الرحيم . الحمد لله تعالى على نعمه رأيت الليلة انني في محراب في احد مساجد المسلمين وكان الوقت ليلا او تقريبا عند صلاة الوتر فاخذت الميكرفون ودعوت بدعاء طويل وبصوت مهيب دعوت بدعاء القنوت ثم خرجت وقت الإسفار امشي رأيت أهل قيام الليل من المسلمين على الابواب يبكون ويقولون من الداعي من كان يدعو وسمعت احد بُسطاء الحيّ تقول لخالتي نور هو رجل يلبس معطفا اسود فمررت بخالتي وصارت تحدثني عن الدعاء فقلت لها انا كنت الداعي او انا كنت ادعوا . وكانت خالتي نور تبكي خشوعا .
اليوم، الساعة 4:02 م
خادم يوسف

اليوم، الساعة 4:21 م
لقد أرسلت
تم الرد عليك بواسطة خادم يوسف

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق